G4Media.ro

POLITICO: Lupta lui Macron împotriva unității europene / Președintele francez se află…

sursa foto: Facebook

POLITICO: Lupta lui Macron împotriva unității europene / Președintele francez se află în centrul unei bătălii pentru piața unică a UE

În scrisoarea pe care le-a adresat-o cetățenilor europeni săptămâna aceasta, Emmanuel Macron a zugrăvit tabloul unei Uniuni Europene mai puternice și revigorate, însă a minimalizat importanța pieței unice a blocului, se arată într-o analiză Politico, preluată de Rador.

„Europa nu este doar o piață, este un proiect”, a scris președintele francez. „O piață chiar este utilă, dar ea nu trebuie să ne facă să uităm nevoia de granițe protectoare și de valori unificatoare.”

Nu e greu de imaginat de ce ar dori el să-și asume o astfel de abordare.

Comisia Europeană califică piața unică drept „una dintre marile realizări ale Europei”. Comerțul fără frontiere este unul dintre pilonii pe care UE a fost construită. Și totuși, chiar în momentul în care Macron pleda pentru o „Renaștere Europeană”, țara sa era angajată într-o bătălie pe două fronturi având drept miză integritatea pieței.

Dezacorduri cu privire la piața unică răbufnesc peste tot pe continent. Ele plasează Franța – și într-o mai mică măsură Germania – în opoziție nu numai cu membrii mai noi ai UE precum România, Polonia și Ungaria, ci și cu mari promotori ai pieței libere precum Olanda, Irlanda și Suedia.

Țările nordice mai mici consideră că Franța și Germania ghidează proiectul european în funcție de interesele giganților lor industriali și că au standarde duble în privința implementării pieței unice. Statele Europei Centrale și de Est se plâng că Vestul le presează să-și deschidă sectoarele sensibile ale agriculturii și comerțului cu amănuntul, însă concomitent el impune limite muncitorilor care pleacă în țări mai bogate.

Protecționismul francez se situează în centrul acestei neîncrederi și suspiciuni.

„Teama multor state membre mai mici – presupunând că va avea loc vreun soi de Brexit – este aceea că vom vedea o cotitură autentică spre un protecționism francez clasic”, a declarat Eoin Drea, cercetător la Wilfried Martens Centre for European Studies.

„Unul dintre lucrurile care în mod tradițional ameliorau acest aspect era o politică industrială germană cu o perspectivă mai globală”, a precizat el. „Însă în ultimii doi ani […] acest lucru a început să se schimbe încet-încet.”

Luptând cu nordul

Peste două săptămâni liderii UE vor discuta viitorul pieței interne la o reuniune de la Bruxelles. E improbabil să se ajungă la o concluzie finală. Guvernele naționale sunt extrem de divizate în privința cursului de urmat și au întocmit planuri contradictorii referitoare la viitorul economic al Europei.

În februarie, 17 state preponderent din nordul și centrul Europei au redactat o scrisoare care cere președintelui Consiliului European Donald Tusk să asigure ca piața unică să „rămână o sursă de creștere și de oportunități pentru cetățeni și companii”. Franța, Germania, Spania și Italia au omis în mod suspect să o semneze.

În schimb, Parisul și Berlinul și-au conceput propriul lor manifest rival vizând o UE mai protecționistă. Prioritatea lor este aceea de a crea o nouă generație de vârfuri ale industriei europene care să concureze cu China, chiar dacă asta presupune diminuarea competiției și condiții mai dezavantajoase pentru consumatorii din Europa.

Din cauză că Bruxelles-ul începe să se prefigureze ca un pericol la adresa duoului franco-german prin blocarea unei fuziuni feroviare potențial istorice între Alstom și Siemens, Berlinul și Parisul vor să rescrie regulile competiției europene, care sunt menite să protejeze dinamica pieței interne.

Viziunea unor giganți economici europeni nu prea atrage statele mai mici, pentru simplul motiv că ele nu au astfel de companii. Ștefan-Radu Oprea, ministrul român al mediului de afaceri, argumentează că Europa ar trebui să se bazeze pe „campioni mici” și a remarcat că va fi nevoie de o competiție robustă pentru ca aceștia să prindă avânt.

Un diplomat la curent cu situația a confirmat că Franța și Germania au optat deliberat să nu susțină planul celor 17. „În privința pieței comune, noi ne concentrăm strict pe politica industrială, așa cum a fost ea formulată în manifestul franco-german”, a declarat el.

Probleme la est

În estul UE, divergențele de opinie afectează în principal sectoare precum agricultura, desfacerea de alimente, transporturile și construcțiile.

Premierul polonez Mateusz Morawiecki a tras sâmbătă cel mai nou semnal de alarmă cu privire la terenul inechitabil de joc al Europei și a anunțat măsuri care vor lovi în marii investitori vestici în comerțul cu amănuntul – între care Carrefour din Franța și Lidl din Germania -, întrucât „alte țări își apără cu inteligență propriile piețe”.Central-europenii acuză țările mai bogate precum Franța, Austria și Germania de ipocrizie pentru că încearcă să restricționeze libera circulație a muncitorilor și transportatorilor. Ei argumentează totodată că Franța și Italia primesc o protecție inechitabilă, luxuriantă, pentru produsele lor alimentare, în vreme ce România, Slovacia, Polonia și Ungaria au fost toate atacate pentru că încearcă să-și protejeze pământurile și micii comercianți.„Un lucru comun multor state membre noi este senzația că de piața internă au beneficiat doar aceia care dețin tehnologia și capitalul”, a declarat Daniel Gros, director la Center for European Policy Studies, un grup de reflecție din Bruxelles.Pe măsură ce economiile estice precum Polonia reduc decalajul față de țările vestice, explică Gros, „ele se tem cumva că […] fluxurile de investiții au fost fixate astfel încât să avantajeze condițiile vest-europene.”

„Concomitent, ele [țările estice] au devenit mai naționaliste”, a adăugat el.

„Agende naționale”

Franța a fost principala forță din spatele eforturilor de restricționare a accesului la piața transportului rutier pentru camionagii detașați din țări UE mai sărace, expresie a promisiunii electorale a lui Macron de a consolida piața națională a muncii.

El a făcut acest lucru presând pentru reguli care le îngreunează muncitorilor non-francezi lucrul în Franța, limitând numărul de zile și de transporturi per camionagiu sau insistând că un vehicul trebuie să revină acasă o dată la câteva săptămâni.

Parisul a adoptat chiar o lege care obligă să li se acorde camionagiilor salariul minim din Franța imediat ce trec granița țării – măsură destinată să limiteze accesul la piața muncii și care a determinat Comisia Europeană să intenteze proces pentru violarea liberei circulații.

„Pachetul de mobilitate este un exemplu privind modul în care ideea inițială de a se crea un mediu favorabil competiției în transporturile rutiere și condiții mai bune de muncă pentru șoferi a fost substituită de agende naționale, interese politice personale și, în consecință, de tentative de a se introduce restricții în privința furnizării de servicii pe piața unică europeană”, a declarat pentru Politico ministrul lituanian al transporturilor, Rokas Masiulis.

Fragmentare alimentară

Nicăieri nu sunt mai vizibile fisurile pieței unice decât în domeniile alimentelor, proprietății funciare și supermarketurilor. Europa de Vest primește subvenții UE mai mari decât estul.

Țări precum Franța și Italia au fost cei mai mari beneficiari al unui contestat spațiu de manevră juridic permițând introducerea etichetelor naționale de tip „Made in”, acuzate că fragmentează piața unică prin aceea că încurajează consumatorii să cumpere produse locale.

Țările central-europene au încercat să introducă reguli pentru a forța supermarketurile să cumpere produse locale. Au încercat de asemenea să restricționeze marile achiziții de teren agrar și au căutat să-i țină în frâu pe marii comercianți cu amănuntul prin impozitare. Sub presiunea marilor companii, Comisia a răspuns prin contramăsuri – acuzând estul că fragmentează piața unică.

Frustrarea dă acum în clocot la Varșovia. Guvernul a avut deja mai multe tentative de a le conferi un avantaj comercianților locali în defavoarea investitorilor străini. A propus un impozit special pe marii comercianți cu amănuntul, cu privire la care Comisia a constatat în 2017 că încalcă regulile acestui stat UE.

Premierul Morawiecki și-a întețit acum ofensiva, anunțând un plan guvernamental de limitare a capacității marilor comercianți cu amănuntul de a vinde produse sub marcă proprie. Aceasta ar fi o mare lovitură pentru marile supermarketuri străine, care văd în asemenea produse o vacă numai bună de muls.

„Voi schimba puterea de negociere a fermierilor polonezi”, a declarat Morawiecki. „Vrem să ajungem la rezultatul ca pe rafturi să fie produse poloneze, și nu doar mâinile marilor comercianți cu amănuntul.”

El s-a plâns că „alte țări își apără inteligent propriile piețe, în vreme ce noi avem o viziune foarte liberală.”

Luată ca de la sine

Dirk Jacobs, director general adjunct la Fooddrink Europe, un mare grup de lobby reprezentând companii de procesare precum Nestlé, Pepsi și Coca-Cola, a arătat că țări precum Slovacia au urmat exemplul Ungariei și Poloniei, propunând un impozit pe companii cu proprietari străini, o mutare despre care el afirmă că nu este decât vârful aisbergului.

În total, opt state UE, între care Grecia, Finlanda, Lituania, Italia și Franța, au lansat scheme naționale de etichetare obligatorie a produselor alimentare, în principal a laptelui și cărnii utilizate în produse procesate. Asemenea etichete îi obligă pe producători să dezvăluie, de exemplu, dacă grâul folosit la pastele italienești este efectiv italian, iar nu canadian. Oponenții unor asemenea scheme afirmă că ele distorsionează piața prin faptul că-i îndeamnă pe consumatori să cumpere produse locale.

„Vedem o mulțime de abordări fragmentate pe piața unică, iar aceasta este o îngrijorare”, a declarat Jacobs. „O mare parte a acestui lucru se reduce la protecționism. E vizibil în părțile centrale și estice – în Bulgaria și România, unde supermarketurile au fost amenințate că trebuie să vândă peste 50% produse locale -, dar și în Italia, unde guvernul nu a notificat Bruxelles-ul cu privire la normele sale de etichetare a originii”, a adăugat el.

„Ne aflăm acum într-un moment în care trebuie să trecem de la vorbe la fapte.”

(Articol de Simon Marks și Joshua Posaner / Traducere: Andrei Suba)

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

19 comentarii

  1. Este clar ca Europa fierbe. Optimismul post caderea blocului comunist s-a consumat, masurile luate in cadrul acelei paradigemigme, acelui entuziasm generalizat au ajuns la maturitate sau s-au lovit de realitati aparent inexorabile. Aterizarea in realitate a fost grabita si de alte socuri internationale. In regula, inclinam sa accept atitudinea si masurile protectioniste ale unor state din est (chiar si ale Romaniei sub actualul guvern,nu mi am facut din UE un altar) dar asta nu justifica cu nimic actiunile, atitudinea si tendintele actualei clase politice. Au mirosit oportunitatea. Da, sustin o Europa Unita, da, doresc un mediu concurential egal, doresc o Europa a natiunilor, dar fara a cadea in autoritarism . Concepte ireconciliabile? Sper din suflet ca nu. Domnule Chifu, va citesc intotdeauna cu placere articolele.

  2. Sunt la cafeau de dimineata. Imi permit inca un comment. Problema nationalistilor de acum, e ca dupa ce se vor bate cu Bruxelul… vor sfarsi in a se bate intre ei. And that…well, that’s not good.

  3. In Romania problema se rezolva prin desprinderea Transilvaniei dar in UE nu se poate face fara o tensiune care sa puna oamenii impreuna. Cred ca in atac la Rusiei in Ucraina va aseza UE pe acelasi drum.

    • Vad ca nu sunt singurul care da ca aproape sigura desprinderea Transilvaniei de restul tarii.

    • Ciobane,
      1. Vlad nu a precizat cum anume desprinderea Transilvaniei rezolva problema asta, deci este doar o vorba aruncata, nu prea ai ce concluzii sa trage.
      2. Vlad nu a spus „de restul tarii”, asta ai spus tu. Poate nu exista „restul tarii” ca unitate. Poate Moldova vrea si ea sa se desprinda. Poate si Banatul. Poate ca acestea sunt de fapt majoritatea, „restul tarii”, iar de card va ramane Bucurestiul si cu cine va mai vrea sa ramana sluga Bucurestiului otoman in continuare.

  4. Si eu sunt mai degraba in tabara Vestager, (dar inca mai am mult de citit si studiat, adeptii schimbarii politicii de concurenta ma pot convinge), insa citatul cu „campioni mici” m-a facut sa rad. Ce altceva ar putea debita guvernul Dancila?

    Am retineri serioase fata de Politico, analizele lor tind sa incline spre idei „hanseatice” (poate ii intreaba cineva de sistemele lor bancare prin care Rusia spala anual miliarde de dolari… Nu de alta dar scandalul e in toi…). Notez insa ca integrarea europeana nu a fost si nu o sa fie niciodata un proces bisounours in care ne tinem de manute si cantam ca la serbare. E o lupta care a devenit pasionanta pentru ca mizele sunt din ce in ce mai importante. Asa se construieste o republica (a se vedea: EPPO, ramura judiciara e avansata), cu cazna. Cu concurenta, cu idei, initiative si interese economice care se bat cap in cap. In generatia bunicilor, aceste batalii aveau loc in noroaie si mocirle imbibate de sange, avem sansa sa ne batem in institutii.

  5. Foarte adevarat ce spune autorul articolului.
    Acum cand Franta pierde din ce in ce mai mult piata de desfacere africana, impune reguli in UE pt a-si scurge produsele. Se pare ca Germania nu este intru totul pe aceeasi lungime de unda, dar in virtutea aliantei franco-germane, urmeaza Franta.
    Respingerea de catre Comisia Europeana pt Concurenta a fuziunii intre Alstom si Siemens a fost o mare lovitura pt Franta si Germania, dar si o usurare pt toti consumatorii europeni, care nu sunt constransi sa cumpere exclusiv produsele scumpe de pe piata, impuse de cele 2 tari.
    In unele tari din vest, sub presiunea sindicatelor, se pun restrictii din ce in ce mai mari la accesul pietei de munca a celor care vin din est. In Franta este vorba de soferii de tir, in Belgia se discuta despre muncitorii detasati (cei mai multi in constructii), care trebuie sa aiba acelasi salar ca un belgian. In situatia asta accesul la piata muncii a firmelor din est va fi f limitat.
    Sper ca Macron va intelege ca „Renasterea Europeana” nu inseamna hegemonia Frantei si ca UE nu are obligatia sa rezolve problemele cu care se confrunta Franta.

    • „Acum cand Franta pierde din ce in ce mai mult piata de desfacere africana, impune reguli in UE pt a-si scurge produsele.”

      Mi-a luat ceva timp sa ma conving ca vorbiti serios. Exporturi Franta 2018:
      – 64.7% din total exporturi in Europa
      – 17.6% Asia
      – 9.3% America de Nord
      – 5.17% Africa

      Nu e vreo tendinta noua, sunteti dumneavoastra blocata in anii 50 (impropriu spus de altfel, chiar si incluzand Algeria, piata de desfacere africana nu a avut niciodata ponderea pe care o atribuiti cu atata nonsalanta). Plecati din nou de la o premiza aiurea.

      Am fost de acord cu decizia doamnei Vestager, chiar daca nu stiu destule despre sisteme de semnalizare feroviara si dinamica pe piata respectiva, etc. E bine ca ea si-a mentinut linia, daca Trainbus vrea, poate, trebuie sa-si adapteze doar aplicatia. In plus, nu-i strica sa fie vazuta ca independenta de Franta si Germania, chiar daca, din pacate, situatia din Danemarca complica si mai mult visul unei Comisii Vestager.
      N-am o pozitie dogmatica, imi pare bine ca exista aceste curente divergente, e un fel de forja politica, e foarte interesant. Dumneavoastra pe de alta parte imi pareti blocata in anumite idei fixe si/sau false (ca cea cu exporturile…)

      Consumatorul european nu are acces, de exemplu, la pui american ieftin ca braga, vai nu, ce nedreptate! E vina imbuibatilor de fermieri francezi ca nu vor sa ne lase sa mancam pui ieftin spalat cu clor si congelat in State. Interesanta concurenta in care producatorii europeni trebuie sa faca fata la nivel global concurentei unor producatori carora nu li se impun aceleasi standarde de calitate, mediu, fitosanitare, etc. Ii doare la basca pe americani ca 75% din populatie e obeza, ca doar nu platesc consecintele dezastroase ale agriculturii lor asupra sanatatii intr-un sistem sanitar public.

      Nu pot sa nu inchei fara sa semnalez o idee pe care nu mi-o explic daca nu sunteti propietara/actionara vreunui conglomerations de constructii:

      „in Belgia se discuta despre muncitorii detasati (cei mai multi in constructii), care trebuie sa aiba acelasi salar ca un belgian. In situatia asta accesul la piata muncii a firmelor din est va fi f limitat.”

      Sa intelegem ca „salarul” belgian e pentru belgieni iar esticii da-i naibii, ce nu le convine sa doarma in gherete si sa manance mancare de pisici? Ei sa fie multumiti ca au acces pe piata de munca. Iar aia care culeg rosii in Italia in conditii de sclavie de ce sa se planga, mama lor de sindicate.

      E un melanj hilar si trist in acelasi timp sa citesti o astfel de abordare a reformei care protejeaza drepturile fortei de munca tocmai intr-o tara ca Romania.

    • @SVeil

      Ho, ho, v-ati intins cam mult si-mi aduceti acuzatii grave. Atentie la afirmatii !!!!!!!!!!!!!
      I-mi faceti chiar proces de intentie.

      Stimate domn/doamna, in anii ’50 cand presupuneti ca m-as fi impregnat de ideologia comunista, eu nu eram inca pe lume.

      Din fericire traiesc de 29 de ani intr-o tara occidentala si vad cum se intampla lucrurile.

      Piata unica europeana trebuie reglata prin contracte internationale transparente si corecte, astfel incat produsele otravite din alte parti (USA, China) sa fie inlaturate.

      Piata unica europeana trebuie sa interzica italienilor sa exporte rosiile cultivate in Italia, in China, de unde ni se serveste ketchup ul ce contine 30% rosii si 70% substante chimice, (numai pt faptul ca marile companii din agricultura italiana au afaceri cu chinezii).
      Piata unica europeana trebuie sa reglementeze exportul pestelui pescuit in Marea Nordului si trimis in fabricile din China, unde este albit la propriu si impregnat cu substante chimice, dupa care congelat si trimis europenilor, cand in Polonia exista deja posibilitati de congelare neutilizate la capacitatea lor.
      Piata unica ar trebui sa inlesneasca romanilor si altor tari din est exportul de produse agricole si sa limiteze importul acestor produse de la capatul celalat al globului. Pt producatorii din est normele si controalele sunt extrem de stricte, in timp ce pt extraeuropeni se bazeaza pe niste tratate, niste chestii scrise pe hartie, fara sa verifice nimeni respectarea unor minime norme cerute de europeni. Si multe, multe alte exemple nu numai din agricultura.

      Lasati sa se inteleaga ca nu-mi pasa de muncitorii din est si ca nu sunt de acord sa aiba acelas salar ca si unul din vest. Interpretare tendentioasa si rauvoitoare.
      Stimabile, pana nu se incepe armonizarea fiscala in UE, o asemenea masura este in defavoarea firmelor de constructie si nu numai din tarile de est.

      A-propos, mai consultati dex-ul inainte de a face observatii celuilat: salar sau salariu sunt ambele corecte.

    • „Pt producatorii din est normele si controalele sunt extrem de stricte, in timp ce pt extraeuropeni se bazeaza pe niste tratate, niste chestii scrise pe hartie, fara sa verifice nimeni respectarea unor minime norme cerute de europeni. ”

      ummm… nu e bine să postezi la mânie că riscăm sa spunem prostii. foarte bine că există controale stricte pentru importuri de oriunde. las nu le mai plânge de mila bieților estici harnici și cinstiti și discriminați. dacă nu erau aceste controale nu prindeau la timp carnea de cal, sau vacile bolnave poloneze atât de bolnave ca trebuie târâte cu funii spre abator. 29 de ani de occident nu garantează că te poți dezobișnui de victimism balcanic. io nu am școala occidentului. am trăit in polonia si slovenia, văicareli din astea le avem in comun. dar google e gratis și pentru mine și știu că există controale la importuri extracomunitare, există rapoarte cu cât se confiscă și de unde, etc. nu zice nimeni că-s perfecte, se dă șpagă peste tot, dar nici nu i adevărat ce spui mata.
      plus că armonizarea fiscală e propusă de franța, macron o vrea, se opun germania și offshoruri de sifonat taxe gen olanda. noah, vezi că nu le știi pe tăte din occident…

  6. Pentru cine doreste sa se informeze, nu sa citeasca ce pricep scribalaii de la agepres, mai jos link articol in orignal

    https://www.politico.eu/article/emmanuel-macron-europe-ren

  7. „Piata unica europeana trebuie reglata prin contracte internationale transparente si corecte,”
    vs.
    „Pt producatorii din est normele si controalele sunt extrem de stricte, in timp ce pt extraeuropeni se bazeaza pe niste tratate, niste chestii scrise pe hartie, fara sa verifice nimeni respectarea unor minime norme cerute de europeni. ”

    ummm… nu e bine să postezi la mânie că riscăm sa spunem prostii. foarte bine că există controale stricte pentru importuri de oriunde. las nu le mai plânge de mila bieților estici harnici și cinstiti și discriminați. dacă nu erau aceste controale nu prindeau la timp carnea de cal, sau vacile bolnave poloneze atât de bolnave ca trebuie târâte cu funii spre abator. 29 de ani de occident nu garantează că te poți dezobișnui de victimism balcanic. io nu am școala occidentului. am trăit in polonia si slovenia, văicareli din astea le avem in comun. dar google e gratis și pentru mine și știu că există controale la importuri extracomunitare, există rapoarte cu cât se confiscă și de unde, etc. nu zice nimeni că-s perfecte, se dă șpagă peste tot, dar nici nu i adevărat ce spui mata.
    plus că armonizarea fiscală e propusă de franța, macron o vrea, se opun germania și offshoruri de sifonat taxe gen olanda. noah, vezi că nu le știi pe tăte din occident…

    • @rabdare si tutun

      Dialogul n-are niciun sens pt ca rastalmacesti ce spun eu. N-am afirmat niciodata in comentariul meu ca nu trebuie facute controale.

      La revedere.

    • nu, dar ai afirmat că doar esticii sunt controlați, ceea ce e cu totul fals. e fals și că franța își caută piețe alternative în europa, de parcă idea de a fii lider în UE pentru francezi e una strict mercantilistă. normal că vor sa-și impună ideile, n-are africa nicio treabă cu renașterea ue a lui macron (nu cum crezi oricum). au fondat ue ca să poată regla interesele economice și politice și conflictele cu germania la masa negocierilor și nu prin carnagii in tranșee. când te dai analist și începi cu idei demonstrabil false degeaba te superi.

  8. Ma tem ca una dintre victimele acestei dispute intre „Sonia” si „Rabdare si tutun” este limba romana:
    – „I-mi” in loc de „Imi”
    – „a fii” in loc de „a fi”

  9. Ghinionistule, ai sarit cam repede la concluzii!

    Sanatate si virtute…!

  10. Dl Macron se comporta precum un iepure haituit de umbra lui. Romania nu are economie de piata competitiva care sa-l puna in pericol. Exportul de lemn si petrol nu face concurenta Frantei. Germania si Spania sunt jucatori puternici pe piata estica a continentului.

  11. Interesant articol, multumesc! Interesante si comentariile! 🙂