G4Media.ro

Polonia vrea să evite folosirea apelor teritoriale ruse printr-un canal maritim care…

Sursa foto: Twitter / Kancelaria Prezydenta

Polonia vrea să evite folosirea apelor teritoriale ruse printr-un canal maritim care va conecta portul interior Elblag cu Marea Baltică și care se va realiza până la sfârșitul anului

Polonia face eforturi să-şi reducă dependenţa de Rusia în traficul comercial prin crearea unui canal care să conecteze portul interior Elblag (nord) cu Marea Baltică, astfel ca navele poloneze să poată evita enclava rusă Kaliningrad, relatează Agerpres.

Proiectul, care va fi finalizat la sfârşitul acestui an, a fost inaugurat oficial la 17 septembrie 2022, dată simbolică la care este comemorată invazia sovietică a Poloniei, în 1939.

Principalul obiectiv al noului canal – care leagă Laguna Vistula de Marea Baltică – este să permită ieşirea în largul mării din portul interior Elblag fără ca navele poloneze să mai fie nevoite să utilizeze canalul construit de ruşi foarte aproape de Kaliningrad şi care traversează fâşia de pământ care separă acest golf de Marea Baltică.

Preşedintele Andrzej Duda a calificat drept „o mare victorie pentru Polonia, pentru patrioţii săi şi pentru toţi cei care înţeleg cuvântul suveranitate” şansa de a beneficia de o rută maritimă care „oferă Poloniei posibilitatea să se descurce pe cont propriu şi să nu mai depindă de deciziile Rusiei”.

Cu toate că ideea creării acestui canal a fost menţionată pentru prima oară în secolul al XVI-lea, această declaraţie de intenţie a căpătat contur abia la sfârşitul lui 2016 şi a trebuit să se aştepte până în 2019 pentru ca lucrările pentru construirea acestui canal de 1.300 de metri lungime să înceapă, a explicat pentru EFE directorul portului Elblag, Arkadiusz Zglinski.

Într-un interviu acordat prin e-mail, Zglinski a adăugat că „următoarea fază (a proiectului) va consta în dragarea sedimentelor Lagunei Vistula şi a fluviului” cu acelaşi nume.

„Cu această nouă rută, calea de acces la Marea Baltică se scurtează cu mai bine de 90 de kilometri şi va face ca portul Elblag să fie independent de tronsonul rus. Capacitatea traficului prin port va ajunge, de la un milion de tone anual în prezent, la circa 4 milioane de tone anual”, a dat asigurări Zglinski.

Una dintre cele mai dificile aspecte ale construirii canalului a reprezentat-o creşterea costurilor pe parcursul lucrărilor: bugetul, stabilit iniţial la circa 200 de milioane de euro, aproape că s-a dublat şi încă nu este clar dacă banii pentru faza finală vor veni de la guvernul central sau de la administraţia locală.

În plus, au existat plângeri din partea unor grupuri ecologiste care au pus sub semnul întrebării necesitatea reală a acestui canal şi au subliniat că noua rută este construită într-o zonă protejată şi care face parte din reţeaua „Natura 2000″.

”Natura 2000″ este o reţea europeană de zone naturale protejate care cuprinde un eşantion reprezentativ de specii sălbatice şi habitate naturale de interes comunitar.

La inaugurarea canalului, Duda a recunoscut că „dispunem deja de alte porturi capabile să primească nave de mari dimensiuni”, dar a adăugat că importanţa acestui canal rezidă în faptul că „reprezintă un pas simbolic şi nu va mai trebui să cerem permisiune de traversare unei ţări ale cărei autorităţi îşi atacă şi îşi subjugă” vecinii, o referire directă la Rusia.

Pe de altă parte, ministrul polonez pentru transport maritim şi fluvial, Marek Grobarczyk, a comentat o plângere prezentată de autorităţile ruse referitoare la impactul pe care îl va avea asupra mediului acest canal şi a dat asigurări că „ecologia nu a fost niciodată o prioritate pentru Rusia”.

Invazia rusă în Ucraina a făcut Varşovia să devină conştientă de nevoia de a rupe lanţul de dependenţă faţă de Rusia în acest domeniu şi a urgentat eforturile de punere în aplicare ale unui plan care ani de zile nu a fost nimic altceva decât o simplă idee, comentează EFE.

Temerile guvernului polonez nu sunt neîntemeiate: între 2006 şi 2010, Rusia a interzis accesul în Laguna Vistula a navelor poloneze, cu prejudiciile economice aferente, pentru întreaga regiune.

Potrivit guvernului polonez, finalizarea şi viitoarea extindere a acestui canal va permite revitalizarea economiei acestei regiuni şi va deschide noi oportunităţi de comerţ pentru portul Elblag şi oraşele din apropiere.

Mai mult decât atât, canalul se doreşte a fi o demonstraţie a voinţei Poloniei de a deveni total independentă de orice fel de aprovizionare, cale de comunicare sau frontieră unde Rusia este prezentă sau are influenţă.

După cum a declarat premierul polonez Mateusz Morawiecki la inaugurarea canalului, „astăzi, renunţăm la dependenţa noastră faţă de Rusia şi deopotrivă faţă de Germania. Rupem ultimele legături simbolice ale dependenţei”.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

10 comentarii

  1. O hartă ar fi fost de mare ajutor. Poate o adăugați?

    • @ Nadia Badrus – Daca ai internet (si ai, precum se vede) poti sa bagi in google maps orasul Elblag si vezi exact cum stau lucrurile.

    • Măi, rable, mă, dacă nu știi scrie românește, nu scrie.

  2. Un proiect care va Costa aproape 1 miliard de Euro, banii venind de la FMI:))))) si trebuie platit inapoi 5 miliarde. E chiar beneficios😅😅
    Slava globalismului

    • cauta un bot pentru traduceri, daca nu reusesti sa citesti in romana. poate ca vorbesti cu orban al vostru sa faceti toti munca voluntara. asa nu mai profita oculta mondiala, si e bine venit si pentru sanatatea psihica. si pentru linistea noastra. poate face si o mare interioara in loc de balaton

    • Ce treaba are ortodoxia in comunismul si atrocitatea numita Rusia? Esti bolnav sau needucat? Daca nu esti bolnav, fa un efort si educa-te.

    • pai e super beneficios ca altfel dadeau la rusi in timp FARA NUMAR!!!
      dar nu iti mai baga unghia asa tare in gat ca poate iese pe partea ailalta :)))))))))))))))))

  3. plângeri din partea unor grupuri ecologiste se citeste „kgb infiltrat in toate verzaturile eco meco ” care nu mai pot de grija mediului. Ii pasa kremlinului de mediu cat imi pasa mie de pitulicea de scorbura din Antarctica

  4. Enclava trebuia retrocedată Germaniei imediat după cederea zidului Berlinului. Rusia a ocupat-o numai după al doilea război mondial și e cazul să plece acasă. Valea !

  5. O veste buna! Rusia va beneficia ptr prima data de un canal navigabil construit de poloneji, evident dupa ce rusii isi iau partea leului (cele cateva zeci de km de buffer intre Kaliningrad si ce va mai ramane din Polonia).