Portul Constanța se îndreaptă spre un nou record: Creștere de 10% a traficului total și de 25% la cereale / Aproape jumătate din cerealele care au intrat în port sunt ucrainene
Portul Constanța se îndreaptă spre un nou record de trafic în acest an, a afirmat directorul administrației portuare Florin Vizan, în contextul în care importanța strategică a portului a crescut și mai mult după ruperea acordului transportului cerealelor în Marea Neagră. Astfel, traficul total a crescut cu 10% în primele șapte luni ale anului, la 49,4 milioane de tone, iar la categoria cereale creșterea înregistrată este de 25%, la 19 milioane de tone. Cu toate pregătirile și investițiile statului și ale operatorilor portuari în îmbunătățirea infrastructurii și în creșterea vitezei de manevrare a mărfurilor, capacitatea portului își atinge limitele. La porțile de intrare în port se formează sistematic cozi de camioane care se întind pe mai mulți kilometri, iar șoferii sunt nevoiți să aștepte zile întregi ca să-și poată descărca marfa.
„Creșterea de trafic înregistrată de la începutul anului este de 10%, evoluția de până la acest moment confirmând faptul că Portul Constanța se îndreaptă spre un nou record de trafic în 2023“, a declarat Florin Vizan, directorul general al CN Administrația Porturilor Maritime SA Constanța.
În primele 7 luni ale anului 2023, traficul total de mărfuri a atins 49,4 milioane tone, față de 45 milioane tone în aceeași perioadă a anului 2022. Din traficul total, traficul maritim este de 37,8 milioane tone, iar cel fluvial de 11,6 milioane tone.
Traficul de cereale a totalizat, în perioada analizată, 19 milioane tone, comparativ cu primele 7 luni ale anului 2022, creșterea fiind de 25,1%. Traficul de mărfuri pe relația cu Ucraina, derulat prin Portul Constanța în perioada ianuarie – iulie 2023, a înregistrat 12,5 milioane tone, din care 8,1 milioane tone sunt cereale.
Creșteri de trafic s-au mai înregistrat la următoarele grupe de mărfuri: semințe uleioase, fructe oleaginoase, petrol brut, produse petroliere, îngrășăminte (naturale și chimice), minereuri de fier, articole diverse.
O creștere semnificativă se înregistrează și în cazul containerelor, de la 4,5 milioane tone mărfuri la sfârșitul lunii iulie 2022, la 5,6 milioane tone în perioada similară a acestui an, creșterea fiind de 24,44%.
Ruperea acordului transportului cerealelor în Marea Neagră a pus presiune pe Portul Constanța
După ce Rusia a decis să renunţe, în iulie, la acordul ce asigura Ucrainei un coridor securizat pentru transportul cerealelor sale din trei porturi ucrainene de la Marea Neagră, Constanţa a devenit cea mai mare rută alternativă de transport maritim. De la începutul războiului, portul român a gestionat deja o treime din exporturile de cereale ale Ucrainei.
Presiunea de tranzit a crescut pe Portul Constanţa, care în mod tradiţional se ocupă de exporturile de recolte ale României şi ale vecinilor săi fără ieşire la mare, între care Ungaria şi Serbia. Administrația portuară, dar și operatorii se străduiesc în prezent să se adapteze la afluxul suplimentar de cereale.
Portul poate gestiona încărcături suplimentare până la jumătatea lunii august, a declarat Viorel Panait, director general al operatorului porturar Comvex – una dintre companiile din Portul Constanţa care preiau cerealele care ajung aici prin intermediul trenurilor, barjelor şi camioanelor şi le încarcă pe nave. Viorel Panait a spus că, în paralel, operatorii portuari caută să îşi mărească și ei capacitățile.
„Suntem pregătiţi pentru cantităţi mai mari de cereale ucrainene”, spune Dan Dolghin, directorul de operaţiuni al Comvex S.A. El a menţionat investiţiile de trei milioane de euro pe care compania sa le-a făcut în ultima perioadă pentru a-şi creşte capacitatea de descărcare a barjelor. „Putem descărca nave la o viteză de 3.000 de tone pe oră, echivalentul a două trenuri”, a spus Dan Dolghin.
De asemenea, Comvex intenţionează să îşi crească capacităţile de depozitare cu 50.000 de tone, în următoarele luni, până la 250.000 de tone.
Compania are deja în silozurile sale aproximativ 3.600 de tone de porumb ucrainean în silozurile sale. Dolghin a spus că în curând ar urma să ajungă şi grâu din Ucraina.
Cozile kilometrice de la intrarea în port testează nervii transportatorilor
Cozi de zeci de tiruri se formează sistematic la intrarea în Portul Constanța, mai ales la porțile dedicate transportatorilor de cereale. Mașinile staționează pe banda de urgenţă a Autostrăzii A4, în zona Agigea, dar cozile continuă și în incinta portului.
Administraţia Porturilor Maritime Constanţa (APMC) susţine că această situaţie este cauzată de operatorii portuari care fac aceste programări ale camioanelor.
Reprezentanţii Administraţiei Porturilor Maritime Constanţa au afirmat că de mai multe zile este aglomeraţie de camioane la intrarea în Portul Constanţa, la porţile 9 şi 10. APMC a mai precizat că au fost făcute întâlniri cu operatorii portuari cărora li s-a transmis să îşi dozeze mai bine cantităţile de marfă pe care le solicită. De asemenea, aceste camioane sunt chemate în port de către operatori, care fac aceste programări.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank