VIDEO Potențial conflict între europarlamentari și Consiliul European / Marian-Jean Marinescu: Ocolind legalitatea, Consiliul a propus alocări bugetare pentru transport. În mod absolut legal, PE nu este obligat să țină cont de aceste opinii
Europarlamentul PNL Marian-Jean Marinescu (grupul PPE) a declarat vineri că, „ocolind legalitatea”, Consiliul European a propus ca pentru transport să fie alocate aproximativ 21 miliarde euro, în condițiile în care, în baza Tratatului UE politicile sectoriale sunt negociate între Parlamentul European și Consiliul UE, „fără nicio opinie a Consiliului European” care „a forțat legea”.
Discuțiile au pornit de la finanțarea proiectului feroviar Rail Baltica, despre care europarlamentarul susține că este „un proiect util”, dar care trebuie să urmeze „pașii normali și legali” pentru a obține finanțarea europeană.
„Mărul discordiei pornește de la noul Regulament și finanțarea aferentă pentru Facilitatea de Conectare a UE (CEF), secțiunea pentru transport. În premieră și ocolind legalitatea, Consiliul European a propus în concluziile Regulamentului CEF ca pentru transport să fie alocate aproximativ 21 miliarde euro, din care 10 miliarde să vină din Fondul de Coeziune, iar 1.4 miliarde euro să fie folosite pentru proiecte majore de legătură transfrontalieră, în țările care se califică pentru fondurile de coeziune. Problema este că, în baza Tratatului UE politicile sectoriale sunt negociate între Parlamentul European și Consiliu , fără nicio opinie a Consiliului European, dar de data aceasta Consiliul European a forțat legea și a făcut unele propuneri”, a afirmat Marian-Jean Marinescu, după ce a participat, miercuri, la prezentarea proiectului 2021- Anul European Feroviar, la invitația Biroului PE din Lituania..
Marian-Jean Marinescu susține că „în mod absolut legal”, Parlamentul nu este obligat să țină cont de opiniile Consiliului European.
„(…) prin urmare, în poziția propusă pentru a intra în negocieri și care urmează să fie supusă votului în plen, am deschis competiția către toate statele membre, propunând ca cele 1.4 miliarde euro pentru proiecte majore transfrontaliere să poate fi accesate de către toate statele membre”, a precizat europarlamentarul, care face parte din cel mai numeros grup politic din Parlamentul European.
Rail Baltica, proiectul care urmărește o legătură feroviară continuă de la Tallinn (Estonia) la Varșovia (Polonia), trecând prin Riga (Letonia) și Kaunas (Lituania) și care ar trebui finalizat până în 2026, este unul dintre cele calificate pentru finanțare prin Facilitatea de Conectare a UE.
„Să nu uităm că alocarea fondurilor se face în baza unei competiții de proiecte organizată de către Comisia Europeană. Din câte știu, din partea statelor membre din zona de coeziune, există alte 15 proiecte transfrontaliere în rețeaua principală și probabil alte 10 în rețeaua secundară. Le-am recomandat colegilor care au participat la dezbatere și care au simțit nevoia să apere în fața mea acest proiect, deși din partea mea nu se află în niciun pericol, că dacă cineva știe deja că Rail Baltica va fi câștigătoarea licitației organizată de CE, atunci ar trebui să anunțe și OLAF!”, a mai declarat Marian-Jean Marinescu.
Într-o declarație video ulterioară, Marian-Jean Marinescu afirmă că „din păcate” nu s-a avansat în ce privește Regulamentul privind Facilitatea de conectare a Europei.
„De la ultimul trilog care a avut loc la mijlocul lunii ianuarie nu am primit niciun răspuns de la Consiliu, referitor la propunerile făcute de Parlamentul European. În schimb, avem tot felul de intervenții venite pe alte căi, pentru a convinge PE să accepte propunerile Consiliului. Nu am mai întâlnit această situație până acum”, afirmă europarlamentarul.
Marian-Jean Marinescu se declară surpisn de poziția oficială a celor trei state baltice, care ar considera că „o propunere făcută de Consiliu peste ceea ce a propus Comisia și în afara acordului pe care îl avem deja din 2019, le este dedicată”.
„Însă acest lucru nu este scris nicăieri”, spune Marinescu.
El acuză Președinția portugheză a Consiliului UE că „nu se grăbește” să vină cu o contrapropunere la opinia Parlamentului European, „susținând probabil în continuare propunerea originală a Consiliului”.
Sursa foto: Pixabay
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank