G4Media.ro

Potrivit unui nou studiu, un „stimulent” psihologic ar putea ajuta oamenii să…

Vchalup | Dreamstime.com

Potrivit unui nou studiu, un „stimulent” psihologic ar putea ajuta oamenii să reziste la dezinformare

Instruirea privind dezinformarea poate fi un instrument eficient pentru a ajuta oamenii să identifice și să respingă știrile false în doar o lună, transmite CNN.

„Acesta este primul studiu care explorează în mod sistematic cât timp durează de fapt efectele acestor intervenții moderne de inoculare, de ce acestea decad în timp și, cel mai important, cum putem remedia decăderea efectelor lor”, a declarat Dr. Rakoen Maertens, autorul principal al studiului și Juliana Cuyler Matthews Junior Research Fellow la Universitatea din Oxford.

Studiul, publicat marți în revista Nature Communications, a implicat mai mult de 11 000 de participanți care au fost supuși unuia dintre cele trei tipuri de formare concepute pentru a ajuta la detectarea dezinformării.

Metodele de formare au inclus revizuirea unui scurt articol pentru a identifica tacticile de dezinformare, vizionarea unui scurt videoclip care demonstrează strategii comune de dezinformare sau un joc în care participanții au creat știri înșelătoare pentru a înțelege mai bine cum este generată dezinformarea.

Cercetătorii și-au propus să măsoare nu numai cât de bine și-au amintit participanții instruirea, ci și cât de eficient au putut identifica știrile false și dacă s-au simțit apoi motivați să se protejeze de informațiile înșelătoare.

Participanții au fost testați imediat după instruire, din nou după 10 zile și, în cele din urmă, după 30 de zile, pentru a evalua dacă capacitatea lor de a detecta dezinformarea a supraviețuit în timp, în special ca răspuns la postările înșelătoare din social media.
Rezultatele au arătat că persoanele care au beneficiat de oricare dintre cele trei metode de instruire privind dezinformarea au avut rezultate mai bune decât cele care nu au beneficiat de acestea. Participanții care au citit un articol scurt au observat cele mai lungi efecte – care au durat aproximativ o lună – ceea ce a fost semnificativ mai mult decât cei care au încercat formatele bazate pe jocuri de noroc sau video, ale căror efecte au durat doar aproximativ două săptămâni. Cu toate acestea, retenția memoriei s-a dovedit a fi factorul cheie în a-i ajuta pe participanți să reziste știrilor înșelătoare.

Cei care au simțit un sentiment mai mare de amenințare din partea informațiilor eronate au fost mai susceptibili de a se angaja și de a-și aminti formarea, dar intervențiile de „rapel” pentru a reaminti participanților conținutul pe care l-au învățat anterior în toată formarea au fost încă esențiale pentru procesarea completă și reținerea a ceea ce au învățat.

„Modelul combinat (care sugerează că) memoria și motivația ajută la menținerea amintirilor are sens, deoarece ne amintim lucruri care au adesea o rezonanță emoțională ridicată”, a declarat Dr. Erik Nisbet, Owen L. Coon Professor of Policy Analysis & Communication și directorul fondator al Centrului pentru Comunicare și Politici Publice din cadrul Școlii de Comunicare de la Universitatea Northwestern din Illinois. Nisbet nu a fost implicat în studiu.

Cu toate acestea, pentru a asigura impactul pe termen lung al formării, au fost necesare reamintiri consecvente după toate cele trei forme de intervenție pentru a ajuta participanții să rețină informațiile și să continue să respingă afirmațiile false.

Debunking vs. „pre-bunking”

Cercetătorii au studiat inocularea – un proces utilizat pentru a rezista mesajelor persuasive – timp de decenii. Cu toate acestea, acest studiu a aprofundat conceptul de „pre-bunking” în comparație cu debunking, au declarat autorii.

Spre deosebire de debunking, care tinde să fie foarte ineficientă, deoarece informațiile false pot influența în continuare comportamentele și atitudinile, pre-bunking ajută persoanele să construiască o imunitate la manipulare înainte de a fi expuse la afirmații false, a spus Nisbet.

Toate intervențiile de inoculare par să funcționeze în toate grupurile demografice, potrivit lui Maertens.

Efectele continue ale formării depind de cât de mult doresc oamenii ca rezultatele intervenției să dureze și de cât de memorabilă a fost pentru ei intervenția inițială.

Primirea unui „rapel” sau a unui memento la o săptămână după inocularea inițială ar putea duce la detectarea dezinformării care durează până la o lună, iar cu un alt rapel la patru săptămâni, efectele ar putea dura luni, potrivit studiului.

„Deși nu a fost testat, pe baza modelului prezentat în lucrare, ne-am putea aștepta ca, după 3 până la 5 rapeluri, o parte din eficacitate să rămână pentru mai mult de un an sau chiar mai mulți ani”, a declarat Maertens prin e-mail.

Există implicații mai ample?

Deși este promițător să știm că oamenii pot deprinde comportamente legate de dezinformare, Nisbet a avertizat că această cercetare este puțin probabil să joace un rol semnificativ la nivel național.

„Cel puțin în Statele Unite, nu există voința politică de a finanța sau de a desfășura aceste campanii (de dezinformare sau dezinformare)”, a declarat Nisbet.

Cu toate acestea, sunt posibile eforturi la nivel inferior. De exemplu, Adunarea Generală din Illinois a adoptat un act public în 2021 care impune instruirea privind educația mediatică în curricula liceelor publice, care include instruirea privind evaluarea fiabilității surselor.

Nisbet a încurajat, de asemenea, oamenii să verifice resursele locale pentru a găsi alte persoane care ar putea fi interesate de lupta împotriva dezinformării online.

Cum să identificați dezinformarea pe cont propriu

Dacă doriți să reduceți riscul de a cădea în plasa dezinformării, există măsuri pe care le puteți lua independent.

Nisbet sfătuiește oamenii să încetinească atunci când întâlnesc o știre nouă online și să proceseze informațiile cu atenție înainte de a reacționa emoțional.

Multe campanii de dezinformare urmăresc să creeze neîncredere și să alimenteze polarizarea, a subliniat Maertens.

Cu toate acestea, deoarece gândirea deschisă joacă un rol esențial în detectarea dezinformării, el sugerează să reflectați la conținutul care v-a făcut să vă simțiți supărat pe alții. Apoi, luați în considerare posibilitatea de a ajunge la persoanele sau grupurile respective pentru a vă angaja la un nivel mai personal.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.