Povestea celor care au renunțat la alcool în vacanțe. De ce susțin unii turiști că e mai bine să fii lucid 100% în concedii?
Călătoria lui Alison Sinclair în Insulele Turks și Caicos trebuia să fie unul dintre cele mai frumoase momente din viața ei. Dar, în timp ce se afla pe o insulă cu cea mai bună prietenă a ei, a renunțat la plajă și la înot în favoarea barului, îmbătându-se atât de tare în fiecare zi încât și-a îndepărtat prietena și nu și-au mai vorbit, arată un reportaj CNN.
Acum, 11 ani de abstinență mai târziu, Sinclair abia își mai amintește cum arăta Turks și Caicos. Amintirile sunt difuze, nu mai știi dacă o secvență a fost reală sau în imaginația ta pe fondul consumul excesiv de alcool și, de multe ori, a doua zi îți amintești frânturi din ”prostiile” pe care le-ai făcut cu o seară înainte. Alte persoane devin violente sau sar la harță mai repede, iar astfel de episoade care pot degenera îți pot ruina complet vacanța atât de mult așteptată.
În timp ce a pornit pe drumul de a-și reconstrui viața – și de a se împăca cu prietena ei – Sinclair și-a făcut o promisiune: de data aceasta, va călători în lume fără strop de alcool, lucidă 100%. A vrut să-și amintească fiecare moment din călătorie.
În timp ce decizia lui Sinclair de a renunța la băutură a fost foarte personală, ea este doar unul dintre numeroșii călători care au cerut marilor companii turistice să facă itinerarii care să fie prietenoase cu abstinența.
Iar cererile lor au fost ascultate. Multe mărci importante de turism – de la Hyatt Hotels la Norwegian Cruise Line – nu numai că oferă experiențe fără alcool, dar le și comercializează.
Deși au existat întotdeauna călători care evită alcoolul din diverse motive, cum ar fi respectarea religiei sau sănătatea, mișcarea în creștere a „curiozității sobre” s-a extins și în turism, adesea ca parte a unei tendințe mai mari către bunăstare.
Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății, trei milioane de decese în fiecare an sunt atribuite alcoolului. În rândul persoanelor cu vârste cuprinse între 20 și 39 de ani, acest număr atinge un vârf, 13,5% dintre decesele la nivel mondial fiind cauzate într-un fel sau altul de alcool.
Vrei să bei mai puțin sau să rămâi treaz? Iată cum să faci față presiunii sociale
We Love Lucid, o companie de turism sobru cu sediul în Marea Britanie, prezintă un model potențial pentru o nouă generație de călători care doresc să fie sobri pe drum, dar care nu aparțin niciunui program de recuperare anume.
De fapt, spune fondatoarea Lauren Burnison, „încă de la început am ales să nu folosesc cuvinte pe site-ul meu și în marketingul meu, cum ar fi „dependență” și „recuperare”, deoarece există o mulțime de oameni care se află la mijlocul acestui continuum”.
Mulți dintre participanții la călătoriile We Love Lucid nu se identifică ca fiind alcoolici și nici nu spun că se află în recuperare, iar ei au ales să nu bea din diverse motive.
La fel ca Sinclair, Burnison a descoperit că atunci când a renunțat la băutură a avut dintr-o dată mult mai multe venituri disponibile – și o lume întreagă în care să le cheltuiască. În timp ce vizita orașul spaniol Ronda, care se află la aproximativ 65 de mile est de Malaga, i-a venit o idee: dacă pentru ea călătoriile în stare de abstinență erau atât de distractive și iluminatoare, nu le-ar plăcea și altora?
Acum, We Love Lucid organizează excursii de grup în destinații mai puțin vizitate, cum ar fi Ronda – unde Burnison a sfârșit prin a se muta în 2019. Zilele sunt pline de vizite turistice, caiac-canoe și cursuri de preparare de tapas.
„Toată chestia din spatele plecării într-o excursie fără alcool cu o grămadă de alți oameni care nu beau… este vorba despre conexiune. Este vorba despre conectarea cu alte persoane care au avut o experiență de viață similară cu a ta”, spune Burnison. „(Călătorii) s-au legat foarte repede și foarte profund, pentru că există acea vulnerabilitate comună”.
„Curiozitatea sobră” este un termen inventat de scriitoarea britanică Ruby Warrington în cartea sa din 2018 cu același nume. Cartea lui Warrington este creditată pe scară largă pentru că a dat voce unui nou tip de persoană sobră, care nu aparține unei credințe sau unui crez specific și care poate pur și simplu să bea mai puțin, mai degrabă decât să renunțe complet.
Dar Burnison vrea să traseze o linie între sobrietatea curioasă și cea sobră. Socializarea fără alcool poate fi o provocare pentru persoanele care sunt noi în procesul de recuperare și nu există oportunități de a fi tentat văzând alte persoane care se îmbată.
Chiar și mega-brandurile de alcool intră în acțiune. Unele dintre cele mai mari companii producătoare de bere din lume, precum Asahi și ImBev, își comercializează acum propriile băuturi cu conținut scăzut sau zero alcool.
Jen Batchelor, CEO al mărcii de băuturi fără alcool Kin Euphorics, a declarat pentru CNN în 2019 că „curiozitatea sobră este un lucru real”. Pentru mult timp, spune ea, a crezut că singurele două opțiuni pe timp de noapte erau să iasă să bea sau să stea acasă și să nu facă nimic.
Acum, barurile de sobrietate din SUA se adresează unui nou public, oferind în același timp băuturi gustoase și colorate și oportunități de socializare.
Iar companiile de turism au intervenit pentru a-i sprijini pe aceiași consumatori atunci când aceștia doresc să părăsească limitele sigure ale comunităților lor.
Ianuarie… și februarie…
Organizația nonprofit Alcohol Change UK a venit cu campania Dry January în 2013.
Conceptul a fost simplu: după un decembrie decadent, plin de sărbători, oamenii ar putea petrece următoarea lună abținându-se de la alcool ca o modalitate de a se detoxifia și de a se reface în noul an.
Potrivit datelor furnizate de CGA, o companie care cercetează tendințele în materie de alimente și băuturi, 35% dintre americanii care au depășit vârsta legală pentru consumul de alcool au ales să participe la Dry January 2022.
Iar Dry January oferă atât mărcilor, cât și consumatorilor șansa de a încerca un stil de viață fără băutură fără a se angaja pe deplin.
Lanțul hotelier Hyatt a experimentat pentru prima dată un meniu de mocktailuri pentru Dry January în câteva dintre proprietățile sale din Statele Unite. Când s-a dovedit a fi un succes, Hyatt și-a aprofundat angajamentul, creând programul Zero Proof Zero Judgment și lansându-l în toată țara.
„Deși am primit solicitări pentru băuturi fără alcool cu mult înainte ca călătoriile sobre să ia amploare, ascultându-i pe oaspeții, membrii și colegii noștri, am știut că există o cerere reală pentru opțiuni care să permită o relație mai atentă cu alcoolul”, a declarat pentru CNN Travel Miranda Breedlove, director național al barurilor și operațiunilor de lifestyle de la Hyatt.
„Așa cum spune și numele, vrem să ne asigurăm că nu există nicio judecată – un oaspete poate să nu consume alcool din multe motive.”
Călătoriile în stare de sobrietate pot fi o mare tendință în industria turismului în acest moment. Dar pentru Alison Sinclair, este pur și simplu viața ei.
De când a devenit sobră, ea a călătorit acum în țări atât de îndepărtate precum Burundi, Papua Noua Guinee și Yemen. Și a participat la întâlniri ale Alcoolicilor Anonimi în aproape toate aceste țări.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank