Premieră în presa română: mai multe redacții din presa locală s-au unit pe piața publicității și își vând în comun spațiul de reclamă
Fundația Freedom House și mai multe redacții locale au creat PressHub Market, primul magazin virtual de reclamă dedicat presei locale, o primă inițiativă de a susține financiar segmentul de piață cel mai afectat de schimbările radicale din media.
Inițiativa PressHub Market a pornit de la experiența colaborării ziariștilor din presa locală pe o platformă de investigații numită PressHub și gestionată de FreedomHouse. În cadrul rețelei, jurnaliști din mai multe județe ale țării au derulat investigații, au transmis la nivel național informații relevante și s-au susținut, de-a lungul anilor, unii pe alții. Nevoia de susținere reciprocă a venit mai ales dintr-o stare tensionată la nivel local, presiunea factorilor politici asupra jurnaliștilor fiind în unele cazuri greu de suportat. Sistemul a funcționat cu precădere în presa locală din România, unde politicienii și instituțiile politizate au afectat uneori independența publicațiilor și au stabilit, în locul jurnaliștilor, agenda presei.
Pentru a veni în sprijinul presei locale astfel încercate, Fundația Freedom House România a lansat primul magazin virtual de mass-media din România. Conceptul este o premieră, dar în subsidiar el are în vedere susținerea independenței presei locale, astfel încât finanțarea să vină din locuri mai îndepărtate de acela în care politicienii pot influența situația economică a unei redacții.
Așa a apărut PressHub Market, un magazin online de publicitate pentru publicațiile independente și cele din presa locală. Această platformă online vinde bannere, advertoriale sau proiecte editoriale către branduri și firme. PressHUB Market a fost lansat în luna noiembrie și promite să asigure expunere în toată țara pentru companii, prin presa locală. Publicațiile din rețeaua PressHub se găsesc în județele Dolj, Cluj, Galați, Iași, Timiș, Constanța, Hunedoara, Neamț, Argeș, Teleorman, Vrancea, Mureș, Arad și Bihor.
“Lumina se aprinde din provincie”
Cristina Guseth, directorul Freedom House România, ia de mai multă vreme în calcul posibilitatea de a sprijini presa locală. Iar experiența platformei PressHub a fost, până la urmă, scânteia care a aprins ideea.
“Noi ne-am gândit că trebuie găsit un mod de a monetiza rețeaua de presă PressHub. Ideea, de fapt, i-a venit lui Gabriel Baciu, care a zis că ar trebui să mergem pe varianta unui magazin online, care să se adreseze business-urilor mici și mijlocii și celor mari din București, astfel încât presa locală să nu mai depindă de mofturile politicienilor locali. Ideea a fost asigurarea, prin intermediul rețelei, a independenței presei locale și atunci ne-am gândit ca finanțările să vină de mai departe de locul în care politicienii pot să stranguleze finanțarea și să descurajeze finanțarea. Eu am simțit că există interes, mai cu seamă din partea agențiilor de PR, dar cred că mai este destul de mult de lucrat ca să atingem obiectivul. Un alt lucru bun e că ni s-au alăturat și alte publicații locale și naționale independente, așa că există premisele realizării unui lucru bun, ba chiar fără precedent în România”, crede Cristina Guseth, director Freedom House.
Gabriel Baciu, cunoscut drept “omul cu ideea”, este un jurnalist local din Roman, așa că a înțeles foarte bine problemele pe care jurnaliștii din provincie le întâmpină în activitatea lor care îmbină, de multe ori, din păcate, agenda presei cu marketingul. Acum își amintește că ideea i-a venit așteptând în trafic, deși de mai mulți ani încerca să pună cap la cap datele care să construiască un mod de finanțare pentru eliberarea presei locale de sub presiunea politicului.
“Ideea mi-a venit simplu, eram în trafic și mă gândeam. Planul e mai vechi, pentru că am mai discutat asta cu Cristina Guseth și acum patru ani. Și atunci am avut toată deschiderea din partea ei și în căutările astea mi-a venit ideea cu magazinul online, care mi s-a părut logică și relativ simplă, cel puțin așa părea. Magazinul acesta online e doar un pas. Planul din spate e unul și mai amplu, integrând mai multe funcții. Dar deocamdată este primul pas ”, spune Gabi Baciu, fondator In Roman și creator al magazinului virtual.
În plus, el știe că presa locală este importantă și ar putea avea chiar un rol esențial, dacă ar fi și puternică. Iar un mijloc de finanțare care să nu implice factori politici locali ar putea fi, din punctul lui de vedere, un pas uriaș în vederea construcției unei prese cu adevărat puternice. Iar propria experiență i-a arătat exact de ce e necesar un astfel de magazine virtual.
“Am văzut ce se întâmplă în alte județe. Sunt cazuri foarte grave de lezare a independenței presei de către factorii politici în județe precum Vrancea, Constanța sau Teleorman. În rest, lucrurile se întâmplă mai soft, adică presa e împărțiță între presa unora și presa celorlalți. Și atunci aia nu mai e presă, că nu mai există obiectivitate, e altceva decât presă. Și asta se întâmplă și în Neamț. Pe alocuri, presa locală este extraordinar de puternică. Eu mă uit la ce au făcut colegii din rețea în Vrancea și Teleorman. Eu cred că pe alocuri presa locală e foarte puternică și, mai ales importantă. Și mai e o chestie. Știi că e o zicală: lumina vine de la București. Dar de cele mai multe ori lumina se aprinde din provincie. Pentru că dacă e să ne uităm la politicienii care au ajuns la București, marea majoritate vine din provincie. Dacă ar fi o presă locală puternică, n-ar mai ajunge toți neaveniții la București. În plus, oamenii trebuie să înțeleagă că, spre deosebire de presa centrală, care duce lupte de artilerie, adică stau la distanță și pun tunurile pe ei. La noi în local e o luptă corp la corp, pentru că eu locuiesc la un kilometru și jumătate de primar. Și dau în el. Apoi mă întâlnesc cu el la supermarket. E o mare diferență între ce se întâmplă în presa centrală și ce se întâmplă în presa locală. De fapt, mie mi se pare că e mult mai stresant să fiu jurnalist de presă locală decât de presă centrală. ”, spune Gabriel Baciu.
“Un coleg de-al nostru zicea că lui n-are nimeni ce să-i ia, că nu are casă, nu are copii, nu e însurat. Dar alții au…”
Brîndușa Armanca, jurnalist cunoscut la nivel național, își defășoară o mare parte a activității în presa locală din Timișoara. Conștientă și ea de problemele presei locale, Brîndușa a devenit parte a proiectului PressHub și, acum, a Press Hub Market. Din punctul său de vedere, un magazin virtual mass-media are potențialul de a îmbunătăți situația presei locale și, mai ales, de a-i oferi “luxul” de a-și stabili singură agenda.
“Pentru că suntem în plin sezon de shopping, mi se pare foarte natural să avem și un magazin din care să se poată cumpăra publicitate, lucru care nu s-a întâmplat niciodată până acum. Mi se pare o premieră extraordinară, mi se pare că lucrurile se mișcă destul de bine și cred că presa locală își dă seama că nu mai poate să depindă de politicienii locali, de parlamentari, de baronii care au pus mâna pe tot și se va scoate de sub această tutelă, ajutându-se și de o rețea, așa cum este PressHub. Presiunea se resimte și în Timișoara, dar aș discuta un pic despre situația Aradului. Este un oraș mai mic și am observat că o seamă de subiecte sensibile nu sunt discute niciodată deloc de această presă. Excepțiile sunt foarte rare. Pentru că sunt anumite instituții politizate care dau publicitate acestor ziare care își trag sufletul din acești bani. Asta e una dintre marile probleme ale presei locale. Presa locală din România este cum bate vântul. În plus, în localitățile mici, unde toată lumea cunoaște pe toată lumea, jurnaliștii evită unele subiecte chiar și din ideea de auto-protecție. Astfel se tocește dintele critic. Foarte puțini au îndrăzneala. Un coleg de-al nostru zicea că lui n-are nimeni ce să-i ia, că nu are casă, nu are copii, nu e însurat. Dar alții au… Și atunci, privită în întregime, presa este sărăcită. Jurnaliștii câștigă foarte puțin și atunci sunt siliți să alerge și după publicitate, lăsând ca agenda presei să fie stabilită nu de presă, ci de altcineva. Agenda presei trebuie să o stabilească presa!”, a declarat Brîndușa Armanca pentru G4 Media.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank© 2024 G4Media.ro - Toate drepturile rezervate
Acest site foloseşte cookie-uri.
Website găzduit de Presslabs.
2 comentarii