Premiile Academiei Europene de Film: „Quo vadis, Aida?”, producţie cu participare românească, marele câştigător/ Filmul prezintă viaţa unei familii prinse în genocidul din 1995 de la Srebrenica
„Încotro, Aida?/ Quo vadis, Aida?”, producţie cu participare românească, este marele câştigător al celei de-a 34-a ediţii a galei premiilor Academiei Europene de Film (EFA), care a avut loc sâmbătă seară la Berlin.
Gala a avut loc fără public, în format hibrid, şi a fost găzduită de actriţa şi scriitoarea Annabelle Mandeng. Câştigătorii au fost aleşi prin vot online de cei 4.200 de membri ai Academiei.
Lungmetrajul „Quo vadis, Aida?”, regizat de Jasmila Žbanić, s-a impus la trei categorii ale premiilor EFA – film european, regizor european şi actriţă europeană (Jasna Duričić).
„Quo vadis, Aida?” prezintă viaţa unei familii prinse în genocidul din 1995 de la Srebrenica, în timpul războiului din Bosnia. Masacrul a fost cea mai mare crimă în masă din Europa de după Al Doilea Război Mondial, în care au fost ucişi peste 8.000 de musulmani bosniaci, bărbaţi şi băieţi, de către unităţi ale armatei Republicii Srpska, aflată sub comanda generalului Ratko Mladić.
Aida este translator ONU în Srebrenica. Când armata sârbă preia controlul asupra oraşului, familia ei se vede nevoită, la fel ca mii de oameni, să caute adăpost într-o tabără ONU. Prin natura muncii sale, are acces la informaţii importante şi încearcă să decidă care este cea mai bună mutare pe care ar trebui să o facă.
Lungmetrajul este o coproducţie Bosnia şi Herţegovina, Norvegia, Olanda, Austria, România, Franţa, Germania, Polonia, Turcia. Filmul a primit cea mai mare finanţare din partea Centrului Naţional al Cinematografiei la sesiunea I/2018 a concursului de proiecte, 1,84 milioane de lei.
Co-produs de Cristian Nicolescu pentru Digital Cube, filmul este cea mai scumpă producţie de până acum realizată în Bosnia şi Herţegovina, demers posibil numai cu sprijinul unui consorţiu format din nouă ţări care au susţinut proiectul vreme de cinci ani.
Producţia a fost, între altele, nominalizată la categoria cel mai bun lungmetraj internaţional a premiilor Oscar şi a fost desemnată cel mai bun film internaţional la gala Spirit Awards.
Titlul „comedie europeană” a revenit filmului norvegian „Ninjababy”, regizat de Yngvild Sve Flikke. Filmul spune povestea lui Rakel, o femeie în vârstă de 23 de ani, care află că este însărcinată de 6 luni, în urma unei aventuri nu tocmai romantice. Nu şi-a dorit vreodată să fie mamă şi reacţionează cu furie frustrare.
„European Discovery” – Premiul FIPRESCI (Federaţia Internaţională a Criticilor de Film) a revenit producţiei „Promising Young Woman”, primul lungmetraj regizat de actriţa engleză Emerald Fennell, premiată cu Oscar pentru scenariul acestui film ce o are în rol principal pe Carey Mulligan. Produs de Margot Robbie, filmul are în centru o tânără care se confruntă cu traumele trecutului şi încearcă să îşi facă dreptate.
„Flee” (Danemarca), regizat de Jonas Poher Rasmussen, a fost desemnat câştigător la trei categorii – documentar european, animaţie europeană şi premiul studenţilor europeni.
Filmul urmăreşte povestea adevărată a călătoriei unui refugiat în Danemarca şi a secretelor pe care le ţine de decenii.
Producţia a fost desemnată cel mai bun lungmetraj la Annecy Animation Festival, unde a fost premiată şi pentru muzica originală semnată de Uno Helmersson, şi a primit şi Gan Foundation Award for Distribution. Anterior, la festivalul Sundance, a câştigat marele premiu al juriului secţiunii World Cinema – Documentary. Este propunerea Danemarcei pentru nominalizare la Oscar.
„Nanu Tudor”, regizat de Olga Lucovnicova, producţie cu participare a Republicii Moldova, a fost votat scurtmetrajul european.
Lungmetrajul „The Father” s-a impus la două categorii – actor european (Anthony Hopkins) şi scenarist european (Florian Zeller şi Christopher Hampton).
Debutul în lungmetraj de ficţiune al lui Florian Zeller este bazat pe un text din 2012, scris şi pus în scenă de Zeller şi recompensat cu premiul Molière pentru cea mai bună piesă. Ulterior, a fost prezentată pe Broadway şi West End. După reprezentaţiile de la New York şi Londra, a fost premiată cu Tony şi Olivier pentru interpretarea masculină.
Hopkins, care joacă alături de Olivia Colman, a fost recompensat şi cu Oscar pentru această partitură.
Pentru imagine, EFA a premiat-o pe Crystel Fournier, pentru „Great Freedom”, film premiat şi pentru coloana sonoră semnată de Nils Petter Molvaer şi Peter Brotzmann, iar pentru montaj, pe Mukharam Kabulova („Unclenching the Fists”).
Premiul pentru scenografie a revenit lui Marton Agh („Natural Light”), Michael O’Connor („Ammonite”) a fost premiat pentru costume, în timp ce Flore Masson, Olivier Afonso şi Antoine Mancini au fost premiaţi pentru machiaj şi coafură pentru filmul „Titane”.
Gisle Tveito şi Gustaf Berger au fost premiaţi pentru sunetul filmului „The Innocents”, iar pentru efecte vizuale, Peter Hjorth şi Fredrik Nord, pentru „Lamb”.
Scenarista şi regizoarea maghiară Marta Mészáros, cunoscută pentru filme precum „Adoption” (1975), „The Last Report on Anna” (2009) şi „Aurora Borealis” (2017), a fost distinsă cu premiul pentru întreaga activitate.
Regizoarea daneză Susanne Bier, cunoscută pentru miniseria „The Undoing” şi filmul „Hævnen”, premiat cu Oscar şi Glob de Aur în 2011, a fost recompensată cu trofeul onorific „European Achievement in World Cinema”.
Maria Hakerhovd a primit Eurimages Co-production Award, iar cineastul Steve McQueen, European Innovation Storytelling pentru „Small Axe”.
Sâmbătă seară au fost anunţate şi producţiile nominalizate pentru LUX European Audience Film Award, prezentat de Parlamentul European şi European Film Academy, în parteneriat cu Europa Cinemas şi Comisia Europeană: „Great Freedom”, „Flee” şi „Quo vadis, Aida?”.
sursa: News.ro, sursa foto: Captură video
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
1 comentariu