Premiile Galei UNITER: „Inimă şi alte preparate din carne” – cel mai bun spectacol. Răzvan Vicoveanu și Emoke Kato, cei mai buni actori în rol principal
Spectacolul „Inimă şi alte preparate din carne” de Dan Coman, o producţie a Teatrului Naţional „Marin Sorescu” din Craiova și regizat de Radu Afrim a fost desemnat cel mai bun spectacol la cea de-a XXIX-a ediţie a Premiilor Galei UNITER, care a avut loc, luni seară, la Teatrul Naţional „I.L. Caragiale din Bucureşti.
Premiul pentru cea mai bună regie a fost câştigat de Carmen Lidia Vidu pentru spectacolul „Jurnal de România. 1989”, producţie a Teatrului Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti, anunță Agerpres. Distincţia i-a fost înmânată regizoarei de primarul Capitalei, Nicuşor Dan.
Regizoarea Carmen Lidia Vidu a spus că prin spectacolul său a dorit sa dea voce celor mai puţini vocali, celor care nu au curajul să iasă în faţă. „Eu am crezut mereu că teatrul este doar despre ceilalţi, despre ruşi, despre americani, despre cei valoroşi, puternici, despre cei care ştiu ei mai bine. Nimeni nu mi-a spus vreodată că teatrul poate fi despre mine, că povestea mea contează, comunitatea mea contează, că oraşul este important. Jurnal de România este despre noi, nesemnificativii. (…) Teatrul ne-a dat şansa de a ne folosi vocea, pentru cei mai puţini vocali”, a declarat regizoarea.
Premiul pentru cel mai bun actor în rol principal a fost câştigat de actorul Răzvan Vicoveanu pentru rolul Ivan Alexandrovici Hlestakov din „Revizorul” de N.V. Gogol, regia Petru Vutcărău, Teatrul „Regina Maria” Oradea. La categoria Cea mai bună actriţă în rol principal, câştigătoare a fost desemnată actriţa Emoke Kato pentru rolul Eszter Nagy din spectacolul „Toate lucrurile pe care mi le-a luat Alois” de Cosmin Stănilă, regia Andrei Măjeri, Reactor de Creaţie şi Experiment, Cluj-Napoca.
Printre laureaţii galei s-a numărat actorul Marcel Iureş, care a primit Premiul pentru întreaga activitate. „O să mor de inimă! Şi oricum sunt tinerel, abia intru în a doua jumătate a vieţii, aşa că acesta (premiul – n.r.) e un imbold. Urmează pe la 140, 130 (ani – n.r.), pe acolo, să dau operele majore, ca să zic aşa. (…) Am doldora bagajele, am fost cleptoman toată viaţa, mi-am însuşit – să nu zic am furat – şi de la domnul Pino Caramitru şi de la Rebengiuc şi de la Ciulei, nu mai zic că am furat de la actori (…), de la regizori minunaţi cu care am lucrat. Le datorez totul, ca să zic aşa. E, acum am timp, după 70 de ani, să combin chestiile astea şi să dăm nişte opere cum n-a mai văzut nici Parisul, nici Londra, nici Los Angeles, nici Roma”, a spus zâmbind Marcel Iureş.
Premiul pentru cel mai bun actor în rol secundar i-a revenit actorului Ion Rizea pentru rolul Bunica din spectacolul „Povestea acelor oameni care s-au adunat într-o seară în jurul unei mese”, textul şi regia Radu Iacoban, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara.
Cea mai bună actriţă în rol secundar a fost desemnată Diana Vieru pentru rolul Marusia din spectacolul „Oraşul cu fete sărace”, scenariu după nuvelele lui Radu Tudoran, regia, scenariul şi universul sonor Radu Afrim, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi.
Distincţia pentru Cea mai bună scenografie i-a fost acordat lui Adrian Damian pentru scenografia spectacolului „Revizorul” de N.V. Gogol, regia Petru Vutcărău, Teatrul „Regina Maria” Oradea.
Premiul pentru debut a fost câştigat de Diana Mititelu pentru regia spectacolului „Jocuri în curtea din spate” de Edna Mazya, Teatrul de Stat Constanţa.
Premiul pentru critică de teatru i-a revenit Mirunei Runcan.
La categoria Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic, distincţia a fost câştigată de spectacolul „Insomnia”, scenariul, documentarea şi regia Robert Bălan, Asociaţia Art No More, Bucureşti (Proiect co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional). Radiodifuziune.
Premiul pentru cel mai bun spectacol de teatru TV a fost câştigat de producţia „Shorts”, după Samuel Beckett, regia Zalan Zakarias, Teatrul „Tomcsa Sandor”, Odorheiu Secuiesc.
De asemenea, Premii speciale au fost oferite Scenei Digitale – platformă de spectacole online a Teatrului Naţional „Radu Stanca” şi pentru Teatrul Poesis, program al Teatrului Naţional „Marin Sorescu” din Craiova şi al Teatrului Notara din Bucureşti, fondat de actorul Emil Boroghină.
Premiul Consiliului Britanic a fost oferit Teatrului Basca pentru proiectul „Teatru accesibil tuturor”, care a inclus reprezentaţii ale spectacolului „Fluturii sunt liberi” pentru persoanele cu dizabilităţi de văz şi auz prin interpretare mimico-gestuală şi traducere narativă, precum şi un ghid pentru dezvoltarea de teatru accesibile.
De asemenea, Ion Caramitru a oferit Premiul preşedintelui, care a revenit directorului Teatrului Naţional „Mihai Eminescu” din Chişinău, Petru Hadârcă.
Distincţia pentru „Cea mai bună piesă românească a anului 2020” a fost oferită de principesa Sofia lui Mihai Ignat, pentru piesa „Prinţesa care sforăia”.
Alături de actorul Marcel Iureş, premii pentru întreaga activitate au fost oferite şi scenografei Geta Medinschi, actriţei Ileana Ploscaru, criticului de teatru Ion Parhon, şi, post mortem, regizorul Alexandru Darie.
Juriul final care a desemnat câştigătorii Premiilor UNITER i-a avut în componenţă pe scenograful Puiu Antemir, criticul Alina Epîngeac, regizorul Eugen Jebeleanu, actriţa Dorina Lazăr şi criticul Octavian Saiu.
Sursa foto: captură video TVR
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
© 2024 G4Media.ro - Toate drepturile rezervate
Acest site foloseşte cookie-uri.
Website găzduit de Presslabs.
2 comentarii