Presa britanică: Transportul aerian de sezonieri români și bulgari în Germania și Marea Britanie este periculos pentru toată lumea
În urma pandemiei COVID-19, marile companii agricole și organizații de caritate au efectuat zboruri pentru a aduce de urgență zeci de mii de lucrători agricoli bulgari și români.
Zborurile s-au îndreptat către locuri precum Karlsruhe și Düsseldorf în Germania, împreună cu Essex și Midlands din Marea Britanie, scrie publicația britanică The Conversation, citată de Rador.
Acest lucru se întâmplă după ce fermierii din ambele țări au avertizat că există un risc real ca mii de tone de recolte să ajungă să putrezească – afectând în continuare lanțurile de aprovizionare cu alimente – în cazul în care locurile de muncă vacante pentru lucrătorii agricoli vor rămâne neocupate.
Cererea excesivă de hrană în timpul restricțiilor a făcut ca muncitorii la ferme să fie incluși ca lucrători-cheie, motiv pentru care sunt transportați în Marea Britanie și în alte țări din vestul Europei.
În Marea Britanie, trebuie să fie ocupate până la 90.000 de posturi temporare în câteva săptămâni. A fost lansată o campanie națională care atrage studenții și pe cei care și-au pierdut locurile de muncă în baruri, cafenele și magazine, pentru a ajuta la recoltă.
Însă până în prezent, schema are doar aproximativ 10.000 de solicitanți, și chiar mai puțini sunt cei care au acceptat contracte de muncă, din cauza salariilor scăzute și a condițiilor solicitante.
Această cifră nu este nicidecum aproape de a asigura sustenabilitatea lanțurilor de aprovizionare cu produse alimentare. Asta înseamnă că fructele și legumele accesibile și abundente din supermarketurile din Marea Britanie vor avea prețul de a încălca blocajele naționale stricte din Bulgaria și România.
De la „plecați acasă”, la „veniți înapoi”
Începând cu anul trecut, aproape 98% dintre culegătorii de fructe din Marea Britanie erau străini. Marea majoritate provine din Bulgaria și România.
Ambele țări au intrat în blocaj complet mai devreme în martie, interzicând călătoriile internaționale. Zborurile charter, când frontierele sunt închise și avioanele sunt oprite la sol, subminează efectiv eforturile guvernelor bulgar și român de a gestiona actuala criză de sănătate.
Comisia Europeană a interzis deplasările neesențiale, în același timp accelerând mobilitatea lucrătorilor-cheie – o recunoaștere a dependenței Europei de Vest de forța de muncă din Europa de Est.
Guvernele bulgar și român au fost, de asemenea, permisive și nu au insistat ca angajatorii din vestul Europei să ofere asigurări de sănătate complete pentru lucrătorii agricoli. Au existat promisiuni de distanțare socială în avioane și urma să fie înmânat dezinfectant.
Dar fotografiile cu saloanele aeroportului supraaglomerate au demonstrat o nesocotire completă a sănătății și siguranței. De asemenea, lucrătorilor nu li se va plăti perioada obligatorie de carantină de 14 zile la sosire.
Lucrători-cheie pentru distribuitori-cheie
Motivul pentru care restricţiile din Bulgaria și România sunt deosebit de stricte este pentru că ambele țări au populații cu îmbătrânire rapidă. Ponderea populației cu vârsta peste 65 de ani între 2008 și 2018 este de 2,8% pentru România și 3,2% pentru Bulgaria – ambele mai mari decât media UE de 2,6%.
Multe familii locuiesc, de asemenea, în gospodării cu mai multe generații, ceea ce ar putea pune în pericol membrii mai în vârstă atunci când membrii mai tineri se întorc acasă.
Exodul de medici, asistente medicale și îngrijitori din Bulgaria și România înseamnă, de asemenea, accesul la îngrijiri medicale în orașele mai mici și în zonele rurale – de unde provin majoritatea acestor lucrători – va fi chiar imposibil.
Dacă lucrătorii migranți care se întorc aduc din nou pandemia, consecințele pentru ambele țări vor fi dezastruoase.
Dependența economică
Dar aici se află o altă parte a problemei, deoarece economiile naționale ale ambelor țări depind în mare măsură de remitențe – bani trimiși înapoi acasă de la lucrătorii migranți. Pentru majoritatea acestor persoane, munca sezonieră în străinătate este singura sursă de venit și nu există nicio plasă de siguranță.
Fie rămân acasă în șomaj, fie își riscă sănătatea (și familiile) prin îmbarcarea în zboruri către Marea Britanie sau Germania.
Stimulentul financiar poate fi excelent. Dar la fel sunt și riscurile pentru sănătatea publică. Un lucrător sezonier român în vârstă de 57 de ani a murit deja din cauza COVID-19, la Baden-Württemberg, Germania – cerându-se întrebarea cât de mulți vor urma.
Hrană spirituală
În cea mai mare parte, publicul britanic este de mult timp deconectat de realitatea muncii manuale cu salarii mici și s-a obișnuit cu produse proaspete și ieftine, asigurate de o armată de muncitori imigranți. Și în ciuda anxietăților legate de Brexit cu privire la migranții UE care fură locurile de muncă britanice, pandemia de COVID-19 a reamintit publicului că o astfel de muncă este esențială și nu va fi automatizată în curând.
În cele din urmă, însă, nu lucrătorii migranți ar trebui să le revină asigurarea lanțurilor de aprovizionare în timpul unei pandemii – mai ales atunci când sunt dovezi care indică faptul că mobilitatea internațională contribuie la răspândirea virusului.
Zborurile charter în timpul interdicțiilor de călătorie și blocajelor naționale sunt o subliniere periculoasă a modului în care forța de muncă exploatată nu ține cont de responsabilitatea politică și de sănătate publică.
Autor: Denny Pencheva
Sursa: The Conversation/ Rador/ Traducerea: Cristina Zaharia
Sursa Foto: Agerpres/ Autor:Clemens Bilan
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
© 2024 G4Media.ro - Toate drepturile rezervate
Acest site foloseşte cookie-uri.
Website găzduit de Presslabs.
3 comentarii