G4Media.ro

Președintele ANPC, despre Blue Air: La câți bani lipsesc din buzunarele consumatorilor,…

Sursa foto: Blue Air, Facebook

Președintele ANPC, despre Blue Air: La câți bani lipsesc din buzunarele consumatorilor, amenzile aplicate de către Autoritatea noastră mi se par extrem de mici. Îmi cer scuze fiecărui păgubit pentru anii trecuți, în care lucrurile puteau fi mai ferm sancționate

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a desfășurat o acțiune de control care a avut în vedere modul în care au fost respectate prevederile legale privind serviciile de transport aerian oferite de compania Blue Air. Președintele ANPC, Horia Constantinescu, arată că la câți bani lipsesc din buzunarele consumatorilor, amenzile aplicate de către instituția sa sunt extrem de mici. „Îmi cer scuze fiecărui păgubit pentru anii trecuți, în care lucrurile puteau fi mai ferm sancționate”, a transmis Constantinescu.

ANPC a verificat inițial situația zborurilor anulate în perioada 15.06.2022 – 30.08.2022 și ofertele practicate de operatorul economic atât pe site-ul oficial, www.flyblueair.com, cât și pe pagina oficială de Facebook a acestui sau din aplicația Blue Air și extinsă, ulterior, ca urmare a informațiilor apărute în spațiul public cu privire la anularea tuturor zborurilor din 06.09.2022 până în 10.10.2022.

„În ciuda desfășurării greoaie a cercetării, cauzată de reacțiile întârziate ale operatorului economic la solicitările echipei de comisari ANPC cu privire la diverse documente necesare investigației, concluziile analizării situației au fost definitivate”, a transmis instituția într-un comunicat de presă. 

Echipa de control a constatat utilizarea practicilor comerciale incorecte pe scară largă, de către operatorul economic.

„Având în vedere prevederile art. 3 pct. 3 din Regulamentul (UE) nr. 2017/2394 al Parlamentului European și al Consiliului din 12.12.2017, aceasta înseamnă orice acţiune sau omisiune care contravine legislaţiei care protejează interesele consumatorilor şi care a adus, aduce sau ar putea aduce prejudicii intereselor colective ale consumatorilor care îşi au reşedinţa în cel puţin două state membre diferite de statul în care îşi are originea sau a avut loc acţiunea sau omisiunea în cauză sau pe teritoriul căruia este stabilit comerciantul responsabil de acţiunea sau omisiunea în cauză. Iată că Blue Air execută ultimul zbor și pleacă de pe piață, așa cum spuneam încă de acum trei luni.  De la ultima sancțiune și până la această a doua evaluare, peste 100.000 de consumatori trec prin ceea ce au trecut și primii, în ultimii doi ani.  Unde au ajuns banii acestora, pe ce au fost cheltuiți și cum vor putea fi recuperați vreodată rămâne o mare enigmă… Unul dintre avioanele companiei zace pe o pistă a aeroportului Băneasa, fără ambele motoare. Oare câte curse trebuia să execute, în condițiile în care, fără propulsive, acesta nu se putea deplasa nici măcar pe DN1. Fără combustibil, fără taxe de aeroport plătite, fără salarii achitate la zi, încă mă întreb cum urmau să se execute cursele și de ce au fost promovate, în condiția în care se știa că nu pot fi duse la bun sfârșit. Nu mai vorbesc și de faptul că fără avioane lucrurile s-ar fi complicat și mai tare. Au sau nu au toate aceste lucruri? Mă întreb pentru că nouă reprezentanții companiei nu au vrut să ne răspundă”, spune președintele ANPC, Horia Constantinescu.

El mai adaugă că e dispus să se supună testului poligraf pentru a demonstra următoarele aspecte:

  • dacă reprezentantul companiei a spus că ia în calcul plecarea de pe piață în toamnă, dacă acesta a povestit că nu vor mai avea avioane cu care să ducă la bun sfârșit cursele.
  • la câți bani lipsesc din buzunarele consumatorilor, amenzile aplicate de către ANPC par extrem de mici.
  • Scuze fiecărui păgubit pentru anii trecuți, în care lucrurile puteau fi mai ferm sancționate

Concluziile cercetărilor realizate de comisarii ANPC au arătat că:

  • operatorul economic Blue Air Aviation SA nu a propus angajamente sau un plan de măsuri reparatorii pentru consumatori în termenul stabilit de autorităţile competente 
  • în perioada analizată, respectiv 15.06.2022 – 12.09.2022, au fost afectați 150.227 consumatori din 23 state membre ale Uniunii Europene, 
  • practica operatorului economic a avut caracter repetitiv
  • valoarea prejudiciilor suferite de consumatori se ridică la suma de 19.582.065,96 EUR (echivalent, calculat la valoarea cursului din 16.09.2022), respectiv 96.447.549,47 LEI (echivalent, calculat la valoarea cursului din 16.09.2022), pentru perioada analizată şi reprezintă doar valoarea biletelor achiziţionate, în realitate prejudiciul fiind mult mai mare
  • rambursarea efectivă a contravalorii biletelor pentru zborurile anulate s-a realizat la un număr foarte mic de pasageri la care s-a rambursat efectiv, respectiv au fost rambursate 598 rezervări (reprezentând 0,7% din totalul de 80.826 rezervări anulate), suma totală a rambursărilor efective fiind echivalentul a 115.016,11 EUR (0,6% din suma totală a rezervărilor anulate, respectiv 19.582.065,96 EUR )
  • un procent de 9,8% din suma totală de rambursat, respectiv suma de 1.924.762,33 EURO s-a rambursat în wallet (portofelul electronic), reprezentând 10.685 de rambursări.

În urma acestor constatări, echipa de comisari ANPC a decis aplicarea a 2 amenzi contravenționale, una în cuantum de 2 000 000 EURO, echivalent în lei la cursul din 04.10.2022 pentru afectarea pe scară largă a consumatorilor, la dimensiunea Uniunii Europene, și o alta în valoare de 200.000 lei pentru abateri repetate. Totalul amenzilor se situează la valoarea de 10 094 200 lei. 

Acestora li se adaugă sancșiuni complementare după cum urmează:

  • se dispune măsura de remediere
  • se propune măsura de încetare a practicilor comerciale incorecte, în sensul de a nu mai pune pe piață, la dispoziția consumatorilor, oferte de zbor înșelătoare, pentru care operatorul economic nu dispune de resursele necesare efectuării acestora
  • se propune suspendarea prestării serviciilor până la încetarea practicii comerciale incorecte sau până la ducerea la îndeplinire a măsurilor dispuse. 

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

7 comentarii

  1. Ia scuzele si baga ti le in …

    • Exact! Sa si le bage undeva!
      Amenzi de milioane de lei de la anpc nu ajuta deloc consumatorii sa-si recupereze banii.
      Ar trebui ca banii incasati din amenzi sa se intoarca intai la consumatorii perfect protejati de anpc!

    • Practic e ca un impozit suplimentar pe care statul ni-l aplica.
      Noi dam banii la “Blue Air” si statul ii ia sub forma de amenzi.
      La ce ne ajuta pe noi o amenda de 10 milioane aplicata de anpc lui Blue Air? Cum vor fi cheltuiti de catre stat cei 10 milioane? Catre pensii speciale? Catre chermeze de zilele orasului? Ii dati lui Dan Bitman?
      Ar trebui ca Blue Air sa primeasca un credit fiscal pentru toti banii returnati pana la concurenta celor 10 mil de lei!

  2. Ministerul Transporturilor (condus de Grindeanu) si cel al Finantelor (condus de Caciu) sunt de un an la PSD, partid care e direct raspunzator de dezastrul de la Blue Air, dar pesedistul Horia Constantinescu umbla cu perdele de fum, dand vina pe „greaua mostenire”.
    Alaturi de PSD, raspunzator e si UDMR, care a sabotat Blue Air si a avantajat Wizz Air, prin ministerul Mediului condus de Tanczos Barna.
    PSD incearca „specialitatea casei” de 32 de ani – sa dea vina pe altii pentru propriile greseli!

  3. Ar trebui sa menționeze și de când au început sa curgă plângerile la adresa blue air. Exista clienți care așteaptă de doi ani sa își recupereze banii, dar ANPC-ul e acum complet surprins de situație, precum aia de la deszăpezire de ninsoare.

  4. anpc ar fi chiar simpatici daca nu ar fi trista situația. Piftim măsură:
    „se propune suspendarea prestării serviciilor până la încetarea practicii comerciale incorecte sau până la ducerea la îndeplinire a măsurilor dispuse”
    Serviciile de vanzare bilete şi zbor sunt deja suspendate.

  5. ANPC niste mameluci, sa dai amenzi uriase unei societati falimentare nu duce decat la cresterea masei credale in favoarea statului….