G4Media.ro

Președintele Curții Constituționale: Nu se pune problema unui conflict sau a unei…

Sursă: CCR

Președintele Curții Constituționale: Nu se pune problema unui conflict sau a unei ierarhii între ordinea juridică constituţională naţională şi ordinea juridică europeană

Preşedintele Curţii Constituţionale, Marian Enache, a declarat vineri, după o întâlnire cu preşedintele Curţii de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE), Koen Lenaerts, că nu se pune problema unui conflict sau a unei ierarhii între ordinea juridică constituţională naţională şi ordinea juridică europeană, relatează Agerpres.

Potrivit unui comunicat al CCR, discuţiile celor doi oficiali s-au concentrat pe aspecte legate de cooperarea instituţională dintre cele două curţi în sensul consolidării dialogului judiciar, o bază pentru perspectiva unor noi relaţii între cele două instanţe, întrevederea fiind apreciată ca deosebit de utilă pentru toate părţile.

Marian Enache a susţinut că întâlnirea se încadrează în obiectivele sale principale, astfel cum au fost anunţate încă din prima zi a mandatului, una dintre priorităţi fiind promovarea dialogului instituţional cu instanţele constituţionale şi Curtea de Justiţie a Uniunii Europene.

„Oficialul român a punctat că instanţa constituţională din România marchează o etapă nouă a dialogului judiciar cu Curtea de Justiţie a Uniunii Europene, iar realizarea acestei întâlniri poate constitui un punct de plecare în acest proces, prin intensificarea relaţiilor şi a comunicării, respectiv a unui dialog bazat pe bună-credinţă şi respect reciproc. Acesta a mai arătat că, prin constituirea Uniunii Europene, a apărut şi un alt tip de diplomaţie, în afara celor tradiţionale, guvernamentale şi parlamentare, şi anume diplomaţia judiciară, ale cărei metode de implementare o constituie dialogul şi procedurile judiciare, care contribuie la menţinerea stabilităţii juridice în spaţiul comun al Uniunii Europene. Preşedintele instanţei române a subliniat că nu se pune problema unui conflict sau a unei ierarhii între ordinea juridică constituţională naţională şi ordinea juridică europeană, fiind vorba, de fapt, despre o compatibilizare şi o complementaritate a celor două ordini juridice, ambele fiind acceptate în plan naţional, de la momentul aderării la UE”, a transmis CCR.

La rândul său, Koen Lenaerts a susţinut că întâlnirea se înscrie pe coordonatele dialogului judiciar cu instanţele naţionale din ţara noastră, în special cu instanţa constituţională, care este apreciată la nivelul CJUE.

„Curtea de Justiţie a Uniunii Europene nu se pronunţă asupra dreptului Uniunii într-un glob de cristal. Aceasta interpretează dreptul Uniunii astfel încât să fie aplicat uniform şi în mod egal în toate statele membre ale Uniunii Europene. Dreptul Uniunii Europene are aceeaşi semnificaţie în România, în Belgia, în Portugalia, în Estonia, în Grecia şi în toate cele 27 de state membre. Dar, pentru a face acest lucru, Curtea de Justiţie are nevoie de contribuţiile curţilor constituţionale naţionale, care descoperă probleme care ţin de dreptul Uniunii, posibile aspecte care ţin de interacţiunea dintre dreptul Uniunii şi dreptul naţional, inclusiv dreptul constituţional naţional, care formulează întrebări preliminare către Curtea de Justiţie, iar aceasta din urmă încearcă să interpreteze dreptul european astfel încât să armonizeze bogatele tradiţii constituţionale comune statelor membre”, a spus oficialul CJUE.

El a mai afirmat că este „foarte bucuros” să constate că preşedintele CCR, Marian Enache, şi colegii săi sunt ferm angajaţi să contribuie la consolidarea spaţiului constituţional comun prin formularea de trimiteri preliminare către Curtea de Justiţie a Uniunii Europene de fiecare dată când dreptul european este relevant pentru riguroasa punere în executare a dispoziţiilor Constituţiei României, care se întrepătrunde cu dreptul european din 2003, când textul Legii fundamentale a fost revizuit în vederea aderării la UE.

În acest sens, preşedintele Curţii Constituţionale a subliniat că jurisprudenţa instanţei de contencios constituţional cu privire la admisibilitatea formulării de întrebări preliminare a evoluat în timp, iar, în momentul de faţă, CCR poate formula astfel întrebări preliminare indiferent de tipul de control de constituţionalitate cu care a fost învestită, a priori sau a posteriori. AGERPRES/(AS – autor: Eusebi Manolache, editor: Claudia Stănescu, editor online: Ady Ivaşcu)

 

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

6 comentarii

  1. Enache pare ceva mai puțin bolșevic decât Dorneanu.

  2. I-auzi, nu se pune problema unei ierarhii. Asa zicea si Putin, pana a dat lege ca legea ruseasca e mai presus de orice acord international. Gen eu semnez un acord cu tine, dar dupa ce tu iti indeplinesti obligatiile, eu schimb legea la mine in tara si zic ca aia e, lege e mai tare decat acordul.

  3. Nu pare sa fi spus nimic concret nenea asta…

  4. Frazeologia asta, plina de rumegus, seamana cu limbajul politicii externe de pe vremea lui Ceausescu.A aparut un concept nou „diplpmatia juridica”,pe care acest gurmand al veniturilor de la stat o să-l „încingă”,o sa-l tureze la maxim ca sa-i iasa credibila minciuna,fara sa irite pe moment,fiindca pentru ei asta contează in final,APARENTA.
    Pai mai „tovarase” cu venituri de 15500 de € pe luna,n-ati trecut voi prin Curte(fara s-o tavaliti) legea avertizorului de integritate,spunand ca este constitutionala,si ea de fapt este neconstitutionala,pentru ca trunchiaza directiva europeana care conform art.148 din Constitutie are prioritate fata de dreptul intern?Acuma de curand ati incalcat si Constitutia si legislatia europeană!

  5. Clanul dorneanilor și al savonistilor are adânci rădăcini în curtea neconstituțională a României .
    Cât timp partidele aflate într-o descompunere morala fara precedent propun candidați rezultatul va fi numai o încrengătură de interese partinice și de grup . Priviți rolul jucat și votul consecvent anti european dat de propunerea prezidențială și avem adevărată imagine a aleșilor acestei curți neconstituționale și rolul ei meschin în apărarea jafului de bani publici ( vezi pozitia pt pensiile speciale) și blindetea legilor făcute în apărarea infractorilor . Pentru ei cetățeanul de rând și victima sunt nesemnificativi . Ei au altă agendă și priorități .

  6. Nu degeaba zice constituția:respectarea principiului separației puterilor în stat! dealtfel ca orice lege din țară care nu se respectă (de la revoluție încoace)!ce caută politicul în justiție?ce caută politicul în armată (sau și invers)?,de ce politicul plătește presa?de ce prese face politică?dar dacă nu ar mai fi politică?