G4Media.ro

Presiunea marilor licee de-a începe școala în roșu și răspunsul autorităților. O…

Presiunea marilor licee de-a începe școala în roșu și răspunsul autorităților. O dispută în care e omisă miza esențială: bunăstarea elevilor

Presiune mocnită dinspre mari colegii, ca școala să înceapă exact așa cum s-a terminat: în scenariu roșu, cu toată lumea acasă. În tăcere totală, licee mari – care tradițional “dau” inspectori școlari, lideri de sindicat, miniștri – au votat în consiliile de administrație ca pe 14 septembrie să țină ușile închise pentru copii. Potrivit surselor Edupedu.ro, inspectoratele școlare le-au respins scenariile roșii, propunându-le în schimb ca inclusiv clasele primare, a VIII-a și a XII-a să vină la școală prin rotație, din cauza numărului mare de elevi la clase și a spațiilor lipsă. 

Ziua de astăzi este cea mai așteptată dată de către părinți și cadre didactice: astăzi, pe 10 septembrie 2020, află dacă programul școlar pe care l-au propus către Inspectoratele Școlare Județene și Direcțiile de Sănătate Publică (DSP) este acceptat de Comitetul Județean pentru Situații de Urgență. Scurt spus: părinții află azi dacă luni copiii lor se duc la școală. Profesorii află azi pe cine așteaptă luni în clase.

Potrivit surselor Edupedu.ro, în București autoritățile au acceptat scenariul roșu (deci ca școala să înceapă exclusiv online) numai la școlile unde reabilitările nu s-au terminat peste vară și în unitățile unde există focare de infecție printre angajați, însă aici scenariul roșu este acceptat doar 2 săptămâni, pentru izolare, după care școlile acestea reintră pe galben dacă datele de la DSP actualizate vor permite.

Ce nu se vede, însă, zilele acestea, este lupta dintre masa tăcută de profesori influenți care pune frână încercărilor de deschidere a porților și, paradoxal, politicul care încearcă măcar până la alegeri să țină școlile deschise.

Politicienii de la putere susțin deschiderea școlilor nu de dragul elevilor, ci pentru că e greu de justificat că poți organiza alegeri, dar nu poți deschide școlile. Iar așteptările pentru alegerile de anul acesta sunt uriașe. A spus-o chiar președintele Klaus Iohannis, în conferința de ieri: “Eu mă aștept la un rezultat record din partea Partidului Național Liberal. Mă aștept să aibă mai mulți aleși locali, mai multe primării, mai multe consilii județene decât au avut vreodată în ultimii 30 de ani”.

Ușor de înțeles argumentele puterii, greu însă de acceptat reticența profesorilor care pare că nu înțeleg că școala nu este nici despre ei, nici despre normele lor, nici despre părinți. Ci despre copii.

Vedem cum se redeschid fizic școlile peste tot în lume, cum părinții și profesorii încearcă să le facă loc copiilor spre normalul vieții educate, cu măsurile normale de precauție. Dar aproape toate țările încearcă să revină la normal.

Ce e cel mai bine pentru copii, în contextul ăsta pandemic?

  • Să se ducă la școală – au răspuns cercetători de la OECD, ECDC și UNESCO, care au analizat ce s-a întâmplat cu elevii din momentul în care școlile le-au închis porțile.
  • Sala de clasă e un egalizator între elevi, un mediu de integrare, iar în lipsa ei, când totul trece online, apar deficiențele – de natură psihologică și socială (sursa), mai ales pentru copiii dezavantajați, pentru accesul la muncă după terminarea școlii (sursa), plus multe alte probleme ce țin de lipsa de pregătire a profesorilor (sursa).
  • “Închiderea școlilor a avut efecte asupra bunăstării copiilor. Bineînțeles că nu au progresat în privința educației. În concluzie, putem spune că școlile sunt o parte esențială a societății și a vieții copiilor. Este foarte important ca ei să aibă posibilitatea să fie expuși relaționării dintre ei. De aceea am tras concluzia că închiderea școlilor ar trebui să fie ultima măsură pe care să o luați, dacă trebuie să luați astfel de măsuri” – este doar unul dintre cele mai recente apeluri oficiale, venit de la directoarea Centrului European pentru Prevenirea și Controlul Bolilor și adresat Parlamentului European (integral aici).

De înțeles argumentele spuse tot doar telefonic: avem clase prea mari, nu avem spații, primarul nu ne-a ajutat cu clădiri.

Dar de neînțeles complicitatea anuală cu care exact aceleași mari școli cer inspectoratelor să le accepte clase cu un număr de elevi peste limita prevăzută de lege, pentru a atrage bani mai mulți. Finanțarea se face per elev, iar fiecare copil adăugat unei clase deja existente înseamnă bani “fără nicio pierdere”. Dacă ar deschide clase noi, ar însemna ca directorii să împartă acești bani pe salariile profesorilor care le sunt alocați.

De neînțeles tăcerea acelorași profesori influenți, atunci când numărul de ore nu este modificat, când programul after-school generalizat nu este aplicat, când autoritățile ignoră să aplice și la noi tot ceea ce cercetările arată că funcționează pentru binele elevului.

De neînțeles tăcerea care a venit dinspre școli, în această vară, când directorii aveau tot dreptul să ceară public spații pentru clase, spații pentru copii, școli modulare, containere în care să-i primească pe cei mici. Chiar și colegi noi.

Iar o uriașă parte de vină îi aparține chiar Guvernului Orban, care astăzi încearcă să-i convingă pe profesori să vină la școală. Executivul trebuie să le explice, acum, oamenilor cum de a lăsat închise toate școlile și grădinițele din România timp de 3 luni, la mult mai puține cazuri, până în vacanța de vară, când majoritatea statelor europene testau soluții de redeschidere a claselor? Cum de nu a venit cu niciun apel ca profesorii să le predea copiilor, pe vară, în curțile școlilor sau orice alte spații în aer liber?

Oare acum înțelege Ludovic Orban de ce toată lumea îi cerea să se decidă din vară asupra marilor principii de deschidere a școlilor? Ar fi fost bine pentru școli și primării să știe din 29 iulie că ei vor decide cum deschid școlile?

Ce răspundea premierul României, pe 29 iulie, la întrebările insistente despre cum va deschide școala pe care o închisese de pe 11 martie? “Presiunea de a comunica informații despre deschiderea școlilor acum este, mai degrabă, rezultatul inițiativei demagogice a PSD”.

Degringolada de azi este rezultatul ezitărilor guvernului care a pierdut luni prețioase pentru a reintegra treptat elevii și profesorii în școli, pentru a experimenta modele de reîncepere a cursurilor și a lăsat totul, românește, pe ultima sută de metri. Aceasta este rețeta perfectă a haosului previzibil care va urma în școli după 14 septembrie. O ezitare și frică de răspundere care se declină astăzi în atitudinea unei părți a profesorilor.

P.S.: Să nu uităm episodul de vineri, 4 septembrie, când premierul Ludovic Orban a testat ipoteza amânării școlii pentru 1 octombrie. Potrivit surselor Edupedu.ro, motivul nu a fost grija față de societate, ci temerea că deschiderea școlilor ar putea reprezenta un pericol pentru organizarea alegerilor, pe 27 septembrie. Reacția virulentă a părinților, a elevilor și a unei părți a profesorilor în fața cinismului executivului – care tocmai se arăta în stare să facă orice pentru propria putere – a determinat Guvernul să retragă apoi ipoteza și să o pună în cârca “unor epidemiologi” anonimi.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

28 comentarii

  1. TRecand peste actiunile guvernului, domnii profesori s-au abisnuit sa ia banii degeaba. Daca tot vor in scenariul rosu, sa ia banii functie de cat muncesc. Ca in prima parte, au stat acaasa, nu au facut nimic si au luat salariile intregi.
    Nepotul facea cam 8 ore pe saptamana. Si nu le-a fost rusine sa ia banii de salarii. Pe nimic.

  2. MAI gestionează propunerile directorilor de școli sunt viabile!? Adică, domnul secretar de stat MAI, Raed Arafat, decide soarta/destinul educației copiilor români.

    • Asa este, un articol pertinent. E o mare mizerie in Bucuresti cu scolile. Nu se respecta nici macar scenariul galben, copiii de la primara vin si ei pe rand. E o tampenie maxima cu efect catastrofal asupra evolutiei copiilor.

    • Scenariile sunt o bataie de joc, d’aia liceele mari din București vor sa mearga exclusiv pe online. La scoala se cere ca elevii sa nu se miste din banca 7 ore decat daca merg la baie (nici adultii nu pot sa faca exercitiul asta 5 zile pe sapt, saptamani la rand) si la gradinita sa stea numai la bancile lor, sa nu se joace decat cu jucariile pe care le are la bancuta lui!?!?! Oamenii astia au copiii? Primul lucru pe care il vrea un copil de gradinita este jucaria altuia…..si apoi, cum ii convinge sa nu se joace intre ei….nevoia de socializare? Ministresa Educatiei i-a dat clasa si Abramburicii cu incompetenta ei. Nu face altceva decat sa arunce responsabilitatea la scoli si profesori….ca norme nu sunt in stare sa faca la nici un Inspectorat….si oricat de mult urasc PSD-ul, cu cinismul PNL legat de alegeri vs scoala, i-am trecut in aceeasi oala de indezirabili cu PSD-ul.

    • A…si inca ceva..Sindicatele din invatamant tac asurzitor, desi catedra freamata, dar probabil cei de la sindicate stiu numai sa faca șmecherii cu partidele cu greve in momente cheie dpdv politic, au uitat ca treaba lor e legata de Invatamant.
      Si apropo de aia care zic de profesorii ca au primit bani degeaba 3 luni….. 70% din angajatii romani primesc bani gratis pentru ca lucreaza ineficient, ca altfel Romania ar fi productiva, nu plina de datorii….asa ca mai usor cu piatra.
      P.S. nu sunt cadru didactic, dar nici un ignorant.

  3. au fost cerute de către scoli si spații și modernizarea rețelelor de internet și tehnică …problema e că cei care aveau în mână parghiile nu au miscat un deget…nu s-a redus nr de elevi la clasă, nu s-au gasit spații suplimentare, nu s-a reoganizat planul cadru…asta insemna mai multe norme, mai multi profesori, mai mulți bani…si pe nimeni nu interesează să rezolve problemele sistemice ale invatamantului romanesc, ii interesează alegerile…cu tabletele alea nu se rezolvă mare lucru…si nici invatamantul online pe tehnologiile de la google, microsoft etc nu pot inlocui scoala ..cel putin nu incă.

  4. Lăsând la o parte că este ilegal tot acest circ, fiind stare de alertă, nu de urgență, Comitetul acesta are exact aceeași putere legală ca orice unitate de învățământ.

    Concursul celor din învățământ, la fel ca și tăcerea guvernului, dar și a marelui om de stat Iohanis au un singur rezultat previzibil

    Însă ca părinte să taci……

    • Parintii de la scoala celor 2 copii ai mei au votat pentru prezenta fizica. In final nici macar la clasele 0-4 nu se face prezenta fizica zilnic. O mizerie totala.

  5. Vreau sa stiu cum o perioada de 3-6 luni fara scoala/scoala online afecteaza copiii si viitorul lor(fara cazul special de an terminali)? Este un fenomen temporar si copiii sunt, in general, rezilienti.

    Cel de al doilea punct, „Sala de clasă e un egalizator între elevi…” are ca sursa un document care NU vorbeste despre scoala online, ci despre tehnologie in general si prezinta niste date statistice despre cat de mult folosesc tinerii mediul online.

    Asa ca…bye bye Paetron – o luna. Si EduPedu, si G4Media.

    • Trio-ul Raluca Pantazi, dna Morar si dr. Craiu reprezintă trompeta scolilor private care au intrat in vrie la inceputul pandemiei.
      Iohannis, guvernul, parlamentul reprezintă golănimea română care joacă la cârpeală in speranța că „va trece si nenorocirea asta”.
      Între trompetele școlilor private și golănimea politică se află copiii ăia îmbrăcați la chinezi, care merg iarna la școală în teniși, care se înghesuie in bus-uri de navetiști sau autobuzele din marile orașe, a căror singură fereastră spre lumea largă e fb (din păcate). Pe absolut nimeni nu interesează cine sunt copiii ăștia, cu cine locuiesc, ce mananca si ce învață.
      De când a fost anuntata deschiderea scolii a fost pus staruitor o intrebare: ce facem cu inghesuiala din tramvaie, autobuze, bus uri de naveta? NICIUN RĂSPUNS.
      Despre profesori! Oh, nu. Ne prefacem că ne preocupa cunostintele si sanatatea spirituala a copiilor. Sictir. La scoala va fi aceeasi catastrofa ca inainte de pandemie.
      Lectia e simpla: cine vrea sa ajunga sus, plăteste meditatii.
      Asistam la falimentul unei națiuni.
      Iar pentru asta, rușine politicienilor, rușine mass-media, rușine intelectualilor. Voi, voi ați dospit acest Cernobâl românesc. Lua-v-ar Han-Tătar.

    • Cum ai numarat cele 6 luni? La câta „dezbatere” e pe aici, perioada corecta ar fi doi ani (sau peste) timp în care vei vedea cine o ia razna primul, tu sau copilul tau. Sau poate bunicul, dupa ce afla ca nepotul e mai periculos decât betivii care tin de usa supermarketului.

  6. mi-as fi dorit ca acest articol sa fie mai obiectiv si mai echilibrat.
    din pacate, autoarea, doamna Pantazi, pare a fi mai interesata sa creeze discordie si, probabil, prin asta, audienta pentru tribuna dansei.
    pe scurt, problema nu e nici pe departe ata de simpla.
    sigur ca cei mai importanti sunt copiii, sau, mai bine zis, educatia lor de calitate, fara de care toata tara se duce de rapa.
    insa, tocmai aici se ascunde diavolul, in sintagma „de calitate”, fara de care, educatia de care vorbeste doamna autoare ramane doar un mers la scoala, ca sa ne distram si sa nu stam pe acasa, unde ne plictisim, cuplata cu „bine ca se ocupa altii de plodul meu” din partea parintilor si de un frumos auto-batut pe umeri de catre guvernanit.
    a face educatie de calitate nu e acelasi lucru cu a trimite copiii la scoala. inseamna profesori pregatiti si dispusi sa o faca.
    ori, asta inseamna sa investesti puternic si cu creier in invatamant. in calitatea pregatirii profesorului, in dotarea scolilor, in respectarea ordinii sociale si in promovarea constanta a valorilor intelectuale fundamentale, etc.-etc.
    din pacate, totul e doar circ ieftin si urlat ca „eu stiu mai bine”, timp in care cei care se pricep tac in continuare, pentru ca nu sunt in bagati in seama de nimeni.
    sunt suficient de batran incat sa imi aduc aminte de celebra profetie a lui Brucan si sa il injur in gand pentru „speranta” pe care ne-a dat-o ca va dura doar „30 de ani”.
    da, am fost suficient de prost incat sa cred, la vremea respectiva, ca Brucan se inseala si ca va dura mult mai putin.
    astazi ma intreb daca sunt inca la fel de prost, sperand ca se va termina vreodata cu bine.

    • Nu, pentru noi scenariul e clar, migrarea forței de muncă competente, scăderea și îmbătrânirea naturală a populației, va rămâne un grup mic de asistați până când dispărem ca și țară.

    • Da, iar acest „scenariu” va fi „dezbătut” pe bani, de catre visători, acum la Sibiu.

  7. Unul dintre putinele artiole scrise cu simt al actualitatii si conectate la realitatea cotidiana. Bravo, Raluca Pantazi!

    • Latra la guvern fara rost. Se face scandal pe subiecte care tin de cazuri izolate sau efecte locale.

  8. Articolul aduce in atentie ce le spun tuturor legat de experientele mele si ale copiilor mei cu sistemul educational.
    Scoala, liceul, facultatea sunt institutiile au grija ca profesorii sa aiba o pensie si nu au legatura cu cei care le frecventeaza! Copilul nu merge la scoala sa invete, ci sa aiba aia inca un an vechime. E cinic, insa al dracu ‘ de adevarat.
    PS esti ,,titular” nimeni nu poate sa iti faca nimic.

  9. Un articol bine documentat si structurat.
    Ar fi trebuit sa se acorde ponderi egale (33.3%) in decizia finala: voturilor profesorilor, parintilor si elevilor. Asa ar fi fost corect.

  10. Mda., O timpenie. La Cluj copii de clasele 2 și 3 merg integral la școală. Pare in regula. Dar programul de învățământ în acest semestru este de la 11.30 la 15.30… Ba, sunteți timpiti? Ce face un părinte, o familie in care ambii părinți lucrează, cum duc ei copilul sau copii, sunt situații cu 2 copii, și programe diferite, la școală? Fug de la servici la 11 și mai fug încă odată la 15? Ce sunt aberațiile acestea? Ordinul de ministru prevede că la ciclul primar școală se face doar de dimineață, ii doare pa ăștia in 14 de reglementări … Vdespre ce discutam

  11. Votati PNL si Iohannis, acest obsedat de putere. Iata cat de importanti sunt romanii pentru ei. Oamenii sunt utili doar sa puna o stampila la 4 ani pe o hartie si atat. In rest, ramane o societate ca vai de ea. Solutii in vara ar fi existat. De exemplu, Danemarca a gasit solutii inteligente pentru desfasurarea orelor in aer liber in parcuri, iar cluburile de fotbal au pus la dispozitia elevilor stadioanele lor. In acest fel, exista un risc minim de transmitere a virusului in aer liber.

  12. Orban nu a testat nimic, a afirmat, iar apoi a negat public că ar fi propus data de 1 octombrie 2020 pentru inceperea anului scolar. Caracterista atemporală a guvernării Ludovic Orban

    And, using these keywords, technology in learning, technology disparities, health risks, online learning, to define the study framework, for sure someone put the conclusions in the old lady pochet.

  13. Diferența dintre ce trebuie și ce este în realitate! Fără putință de tagada învătamantul online este nimic. Dar, la cum arata școlile românești și la nepăsarea caracteristica autorităților, nimeni nu trebuie sa calce în condițiile actuale pe acolo. Va fi f. Rau. Din aprilie mai se putea aducă containere, împărți clasele în mai multe părți și angaja personal suplimentar, chiar din rândul studenților. Nimic nu s-a făcut, totul este praf.

  14. Excelent articol, multumim frumos!

  15. Un articol ce pare tendentios
    Care sunt liceele care militează pentru planul rosu, doamna pantazi? Sintagmele „marile licee” și „marile colegii” sunt prea vagi. Suna ca un comunicat de la guvern care face trimitere la 5 acte normative care se contrazic.
    Putin curaj, niște nume și fapte concrete va rog

  16. Las’ că Anisie si-a băgat clasele de a 12 a din propriul liceu in hibrid, în timp ce a aruncat la gunoi votul consultativ al parintilor elevilor de clasa a 12 a din alte mari licee din București, parinti care uitaseră si ei hibridul.

  17. Poate vi se pare aberant, dar de foarte multe ori părinții își trimit copiii bolnavi la școală.
    În ceea ce privește controlul pandemiei, începerea școlii în scenariul verde este o inepție cu costuri nejustificate și imposibil de prevăzut în caz de contagiune.
    După cum s-a văzut trei profesori testați pozitiv pot duce instantaneu școala în scenariul roșu.
    Cel mai grav ar fi ca școala sa nu se poată face nici măcar online datorită indisponibilității profesorilor.
    Deci unde este posibil trebuie aplicat de la început scenariul roșu.
    Unde nu este posibil trebuie luate toate măsurile de prevenție indiferent de costuri.
    Raluca Pantazi, ca de obicei bate câmpii pe interese obscure.

  18. Invatamantul online reprezinta o ingradire evidenta a dreptului la educatie, drept care nu poate fi ingradit printr-un ordin de ministru. Potrivit art.32 alin.5 din Constitutie, invatamantul se realizeaza in unitati de invatamant, potrivit legii. La fel, potrivit art. 53 din Constitutie, restrangerea drepturilor cetatenilor se poate face doar prin lege. Asadar, organizarea invatamantului in orice alta modalitate decat in cadrul institutiilor de invatamant nu poate fi dispusa doar prin Ordin al ministrului, lucru pe care consilierii doamnei Anisie ar fi trebuit sa il cunoasca prea bine.

    • Aceeași idioțenie PSD-istă susținută de CCR înlegătură cu restrângerea drepturilor!
      Faptul că nu se poate intra fizic în școală din motive de securitate sanitară nu este o restrângere a drepturilor.
      Însă ar trebui dată o lege pentru ”portul ilegal” de creier.