Prima expoziție națională de sculpturi Pedro Roldan la Sevilla – marele maestru al artei baroc spaniole / Specialist: ”Roldanesco este o descriere a unui stil care a ajuns să influențeze barocul spaniol ca acela al niciunui alt sculptor”
Muzeul de arte frumoase al Andaluziei a reunit 36 de sculpturi ale lui Pedro Roldán (1624 – 1699) expuse în orașul natal, Sevilla, pentru a comemora 400 de ani de la nașterea sa, relatează The Times.
Scriitorul englez Samuel Pepys a remarcat într-o vizită la Sevilla în 1683 că în Spania „un om spânzurat are cea mai bună înmormântare”. Cuvintele sale au reflectat activitatea principală a Sfintei Frații de Caritate a orașului – oferirea de înmormântări creștine condamnaților executați.
Misiunea fondatoare a frăției este simbolizată în sculptura centrală a bisericii sale, Înmormântarea lui Hristos. Considerată o bijuterie a Epocii de Aur a artei spaniole, lucrarea face parte dintr-unul dintre cele mai apreciate tablouri baroc din Europa.
Sculptorul operei de artă, Pedro Roldán, a fost mult timp umbrit de alte vedete ale artelor înfloritoare ale Sevilla, cum ar fi Bartolomé Murillo și Juan de Valdés Leal. Cu toate acestea, orașul său natal i-a adus acum un omagiu, comemorarea a 400 de ani de la nașterea sa cu prima expoziție națională a operei sale.
Afișând 36 de sculpturi ale sale, unele împrumutate din colecții ducale, altele din mănăstiri și biserici, expoziția se desfășoară până pe 10 martie în Museo de Bellas Artes din Sevilla.
„Este una dintre figurile stelare ale sculpturii baroce spaniole, ceea ce este Bernini pentru Italia”, spune José Roda, curator și profesor de istoria artei la Universitatea din Sevilla. „Roldanesco este o descriere a unui stil care a ajuns să influențeze barocul spaniol ca cel al niciunui alt sculptor.”
Roldán a fondat un atelier care a fost „cel mai important al perioadei sale în Spania și a produs genii”, a declarat Roda, adăugând: „În secolul al XIX-lea a avut loc o creștere enormă a faimei sale atât în Spania, cât și în restul Europei, coincizând cu nașterea licitațiilor și a pieței de artă.”
Marea majoritate a figurilor și sculpturilor și-au părăsit locațiile originale pentru prima dată pentru a fi expuse în public. Acestea includ o naștere aparținând Sfintei Școli a lui Hristos, instituție pe care artistul a co-fondat-o, și piese policrome pictate de Valdés Leal, precum Sfântul Iosif cu Pruncul, care aparține Catedralei din Sevilla.
„Poate părea o pădure de sculpturi ca atunci când intri în atelierul unui artist, cu piesele la nivelul ochilor și cu posibilitatea de a le contempla de la 360 de grade”, a declarat pentru El País Juan Suárez, un arhitect care a proiectat expoziția. „Sculpturile de până acum au fost întotdeauna amplasate în nișe, retaule și locuri inaccesibile. Acum putem să ne uităm la spatele lor, să le ocolim, să vedem cum sunt construite.”
Expoziția prezintă și două lucrări ale fiicei lui Roldán. Luisa Roldán, cunoscută și sub numele de La Roldana, a învățat cu el la Sevilla, înainte de a lucra la curtea regală din Madrid, în jurul anului 1688. Prima sculptoare spaniolă cunoscută, piesa ei intitulată Fecioara și Pruncul cu Sf. Diego de Alcalá aparține muzeului Victoria & Albert din Londra.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank