G4Media.ro

Primăria Capitalei reclamă accesări ilegale ale sistemului de semaforizare din Capitală/ Compania…

Primăria Capitalei reclamă accesări ilegale ale sistemului de semaforizare din Capitală/ Compania Municipală Management Trafic anunță că a depus o plângere penală

Primăria Municipiului Bucureşti reclamă accesări ilegale ale sistemului de semaforizare din Capitală, care ar fi putut avea consecinţe deosebit de grave în privinţa circulaţiei automobilelor şi a siguranţei cetăţenilor, transmite Agerpres.

Potrivit unui comunicat de presă transmis sâmbătă seară de Primăria Capitalei, reprezentanţii Companiei Municipale Management Trafic Bucureşti S.A., în calitate de operatori ai sistemului de semaforizare din Capitală, au depus pe 29 decembrie o plângere penală, după ce vineri şi în ziua în curs au avut loc accesări ilegale ale echipamentelor, cu potenţiale consecinţe deosebit de grave.

„Mai exact, s-a constatat că au fost deschise dulapurile care conţin automatele de dirijare dintr-o intersecţie (deşi acestea au sisteme de siguranţă) şi au fost introduse alte diagrame decât cele autorizate (care stabilesc timpii pentru culorile roşu şi verde ale semafoarelor şi trecerilor de pietoni)”, reiese din comunicat, menţionându-se totodată că dacă echipele de intervenţie ale Companiei Municipale Management Trafic Bucureşti S.A. nu interveneau cu promptitudine, exista un risc ridicat de producere a unor accidente rutiere deosebit de grave (de exemplu, semafoarele puteau afişa culoarea verde din toate direcţiile).

Conform sursei citate, după prima accesare a dispozitivului trecerii de pietoni din faţa Policlinicii Titan, din data de 28 decembrie, situaţia a fost remediată rapid iar sistemul a fost verificat din punct de vedere tehnic, fiind exclusă varianta unei erori. Pe 29 decembrie a avut loc o nouă accesare, în acelaşi loc, iar semaforul trecerii de pietoni, în loc să urmeze ciclul de culori roşu-verde, a rămas blocat pe culoarea galben intermitent.

„Menţionam faptul că, din punct de vedere tehnic, doar persoane specializate, care au cunoştinţele şi echipamentele necesare pot să acceseze automatele de dirijare şi să modifice diagramele”, potrivit comunicatului.

În zona Policlinicii Titan există mai multe camere de supraveghere şi, în aceste momente, se lucrează la identificarea persoanelor care au intervenit la echipamente.

„Atragem atenţia că asemenea acţiuni sunt ilegale şi pot avea consecinţe deosebit de grave asupra circulaţiei automobilelor şi siguranţei pietonilor. Considerăm că, în cazul în care organele abilitate vor constata că a fost vorba despre acte de sabotaj, ţintele fiind Primăria Capitalei şi companiile municipale, nicio miză nu poate justifica discreditarea unor instituţii cu preţul unor vieţi omeneşti”, potrivit sursei menţionate.

(Sursa Foto: CMMTB.ro)

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

10 comentarii

  1. Aparatele astea montate in cutiile de comanda se numesc automate programabile sau PLC-uri (programmable logic controllers). Acestea au in ele, in memoria lor, un program aplicatie inscris de inginerii programatori. In cazul asta , programul cu semafoarele (timpi, succesiune). Iar inginerul programator trebuie sa aiba in laptop atat programul de aplicatie, cât si alt program, un mediu de programare, cu care face aceste modificari. De exemplu STEP7 are Siemens. Nu e chiar la indemâna oricui.

    Apoi ,dat fiind importanta acestei automatizari (prin consecinte) accesul la programul din interiorul PLC in mod sigur este parolat , pentru a impiedica interventiile neautorizate. S-ar putea ca si politia să aibă o conditie pe acolo. Asa ca nu vad eu cum un om obisnuit, un iresponsabil mai exact, ar putea modifica de capul lui.

    Mai degraba as lua in calcul calitatea slabă a echipamentelor (asta când văd si predilecția dnei Firea pentru.. turcisme ☺ ). In astfel de cazuri, e posibilă o alterare a programului inscris in PLC la o supratensiune tranzitorie in reteaua electrică (șoc de curent), sau la descărcări atmosferice (mai putin probabile in această perioadă)

    Si mai exista o varianta. Nu cunosc la amănunt domeniul semaforizarilor (sunt in materie, dar pe domeniul industrial), dar e foarte probabil ca programarea si monitorizarea sistemului de semaforizare să fie făcut de la distanță. prin sisteme SCADA. In acest caz responsabilul de securitate este firma cu biroul, cu PC-urile care asigură service-ul.

    Nu cred că un sistem de care depind viețile oamenilor este lăsat la mâna oricui de pe stradă.

    • Sau, conform principiului biciului lui Occam, e si mai simplu: e o minciuna sfruntata!

      Punem pariu ca nu vei mai auzi nimic, niciodata, despre rezultatul cercetarii penale pe care o invoca primareasa?

      Apropos: ce mai stim despre dosarul lui Oprescu, fostul primar?!

    • PLC-urile respective implementeaza Modbus pentru programare la distanta. Protocolul nu are securitate by default si daca ai acces la reteaua SCADA in care stau legate PLC-urile, ai acces la fiecare buffer de memorie (scris si citit) si poti rescrie ce vrea viata ta. Idiotii astia habar nu au cu ce lucreaza.

  2. „semaforul trecerii de pietoni, în loc să urmeze ciclul de culori roşu-verde, a rămas blocat pe culoarea galben intermitent”

    Unde, în ce țară din lumea asta, semaforul pentru pietoni are culoarea galben? Fie el chiar și intermitent…
    Întreb pentru o prietenă, Fifi, și un prieten, ciobanul bade…

  3. Dar daca e mana lui Liviu, asa cum lasa sa se inteleaga Gabi?

  4. cineva care cunoaste cum functioneaza un semafor poate schimba timpii alocati pentru fiecare faza dar in nici un caz nu poate sa produca o situatie in care toate fazele sa afiseze culoarea verde deict daca aduce un echipament modificat pentru asa ceva, adica un cabinet cu hard drive modificat ori asta este putin cam greu. Ce a facut baiatul ala se numeste mistocareala, e drept ca poate provoca un acident si mai ales congestie pentru ca de cele mai multe ori aici se ajunge dar nu este nici pe departe cum zic oamenii primariei.

  5. Plangere penala pentru prostie…

  6. De mai mult timp am ajuns la o concluzie : nu avem nevoie de sabotori, pentru ca nimeni altcineva nu ne poate sabota asa cum o facem singuri. Oricine ne vrea raul nu are decat sa ne lase in pace ca ni-l facem singuri.
    Dupa cum zice si Mircius mai sus: cine putea sa pregaeasca o actiune de sabotare atat de elaborata? Ar fi o sansa la un milion.
    Dar prostia … hehe, poate face minuni! Cand criteriul de baza este „pretul cel mai mic” (un indiciu sigur ca beneficiarul nu are habar cum sa faca o evaluare tehnica avansata) rezultatul nu poate fi decat prost. Cu noroc, mai scapam fara accidente. Orice sistem de semaforizare trebuie (minim) sa treaca in regim de „…intermitent” indiferent de culoare, daca se constata ca din orice motiv, iese din parametrii programati.

    Si, ca sa avem tabloul complet: marcajele aiuristice de pe Soseaua Stefan Cel Mare sunt tot opera unor sabotori? Sa zicem mersi ca soferii bucuresteni au invatat sa conduca indiferent de semnalizarea rutiera. Se putea si mai rau. Daca – doamnefereste! – se apuca sa conduca toti ca in Germania?

  7. cum draq sa mai pui botu in sec. xxi la cioace din astea … sabotaj, accesari ilegale vrajeli ieftine – e prostie , incompetenta si angajari pe pile. peste 3 zile nimeni nu-si mai aduce aminte de povestea asta, smekerii isi fac treaba in continuare.

  8. Wow!
    Citind titlul , am crezut pentru o clipa ca Bucurestiul a ajuns in secolul XXI si are un sistem central de comanda a semafoarelor!

    Noroc ca m-am lamurit din text …. Nu e cazul, inteleg ca fiecare intersectie e controlata independent, de catre un echipament automatizat montat la fata locului. Asa ca …. marii hackeri care sa modifice seventele de temporizare …. mai au de asteptat.