G4Media.ro

Primele camioane autonome ar putea rula în Europa din 2022 / Miza…

Sursa foto: tusimple.com

Primele camioane autonome ar putea rula în Europa din 2022 / Miza este deblocarea crizei de forță de muncă și transport mai ieftin

În acest moment, există o penurie de șoferi de camioane în întreaga lume, exacerbată de boom-ul comerțului electronic provocat de pandemie, dar și din cauza faptului că noile generații nu sunt atrase de această profesie. O soluție a problemei o reprezintă camioanele autonome, iar mai multe companii se află în competiție pentru a fi primele care vor lansa modele capabile să ruleze fără șofer.

Camionul nu obosește, nu se uită la un film sau la telefonul mobil”

Fondată în 2015, compania TuSimple din Statele Unite a finalizat până în acest moment aproximativ 3,2 milioane de kilometri de teste rutiere cu cele 70 de camioane prototip, în SUA, China și Europa, relatează CNN. Deși acestea sunt pur și simplu camioane modernizate cu tehnologie care permit rularea fără a fi conduse de către un șofer TuSimple are oferte de la doi dintre cei mai mari producători de camioane din lume – Navistar în SUA și Traton, compania de camioane a Volkswagen din Europa, pentru a proiecta și construi modele complet autonome, pe care speră să o lanseze până în 2024.

TuSimple organizează acum primele teste complet autonome, fără un șofer de siguranță în cabină, iar rezultatele lor vor indica dacă compania își poate îndeplini obiectivul de a lansa propriile camioane până în 2024. Peste 7.000 de camioane autonome au fost deja rezervate doar în SUA.

Compania americană are concurenți importanți, precum Google Waymo și Aurora, proiect susținut de Uber, dar aceștia lucrează la o gamă mai largă de vehicule cu conducere automată, inclusiv autoturisme. TuSimple lucrează exclusiv pe camioane fără șofer, iar acest lucru i-ar putea asigura un avantaj tehnologic pe această nișă.

Îndepărtarea elementului uman pe rutele lungi de transport are multe avantaje, consideră președintele TuSimple, Cheng Lu. Managerul spune că softul instalat în camioane reacționează de 15 ori mai repede decât șoferii și că poate ”vedea” mai departe, chiar și noaptea. „În SUA, în fiecare an, există aproximativ 5.000 de decese în care sunt implicate camioane, iar majoritatea se datorează unei erori umane. Camionul nu obosește, nu se uită la un film sau la telefonul mobil. Nu este distras de la condus de altceva”, susține Cheng Lu.

Tehnologie de 50 de mii de dolari, plus un camion

Compania adaugă unui camion produs în serie o tehnologie de aproximativ 50.000 de dolari, care îl va face complet autonom, prețul final ajungând să fie de aproximativ 200.000 de dolari. Potrivit lui Cheng Lu, cel care este și președinte al Consiliului de administrație al companiei, pentru o firmă de transport, acest preț va fi mai rezonabil decât un camion normal, la care trebuie să adauge permanent costurile legate de șofer. „Dacă luați 50.000 de dolari și îl împărțiți cu 1 milion de mile, durata medie de viață a unui camion, înseamnă că adăugați cinci cenți pe milă. (…) Astăzi, costul direct al forței de muncă este de aproximativ 50% din costul operării unui camion „, a spus el pentru CNN.

Germania, un pas important pentru accesul pe drumurile publice ale camioanelor autonome

Parlamentarii germani au votat la sfârșitul lunii mai un proiect de lege prin care se permite accesul anumitor vehicule autonome, fără șofer, pe drumurile publice. Autoritățile afirmă că acesta poate fi un prim pas important către dezvoltarea tehnologiei la scară largă în Europa. Proiectul menționează că inclusiv autobuzele și vehiculele de marfă pot circula autonom, neasistate de șofer, de-a lungul unor rute prestabilite, notează Bloomberg. „Acesta este primul cadru legislativ din lume pentru conducerea autonomă în regim de trafic normal” , a declarat vineri Ulrich Lange, membru al Bundestag.

Legislația va permite prezența pe drumurile federale a unor vehicule cu nivelul 4 de autonomie, ceea ce trebuie că se poate conduce complet singure, cu o singură condiție: în vehicul să fie permanent un operator uman, în caz de urgențe.

După aprobarea de către Camera inferioară, proiectul de lege are nevoie și de aprobarea Camerei superioare a parlamentului pentru a putea intra în vigoare. După aprobare, implementarea ar putea începe chiar din 2022.

Penurie de șoferi

În Germania este în prezent un deficit de circa 60.000-80.000 de șoferi de tir, anunță Dirk Engelhardt, purtătorul de cuvânt al Asociației Companiilor de Transport (BGL) din Germania.  Situația se înrăutăţeşte continuu, întrucât în ​​fiecare an se pensionează 30.000 de șoferi, în timp ce numărul celor nou-intraţi în această profesie nu depășește 15.000.

Asociația Internațională pentru Transportul Rutier (IRU) estimează, într-un studiu recent, că până în 2027 Germania va avea nevoie de încă 185.000 de șoferi noi de tir.

Intervenția asociaţiei a fost prilejuită de penuria uriaşă de bunuri de bază de pe rafturile supermarketurilor britanice, penurie pe care managerii o atribuie lipsei de șoferi pentru aprovizionarea adecvată a magazinelor.

Munca de șofer de camion de marfă nu este atractică în rândul tinerilor din cauza condițiilor și sa salarilului considerat mic. Un șofer începător este plătit în medie cu 2.500 de euro, brut, la această sumă adăugându-se diurna pentru mâncare, care se plătește de obicei separat, nu este impozitată și se ridică la câteva sute de euro pe lună.

Citește și

Germania caută de urgenţă  60.000 – 80.000 de şoferi de tir / În ​​fiecare an se pensionează 30.000 de șoferi, dar numărul celor nou-intraţi în profesie nu depășește 15.000

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

17 comentarii

  1. Transportul feroviar de marfuri este viitorul nu camioanele care cara 3 paleti de apa minerala sute de km si polueaza cat 3 vapoare si aglomereaza soselele.

    • Si in vestul Europei reteaua de cale ferata este foarte bine pusa la punct, nu ca pe la noi. Cu toate astea, vad ca se prefera investitia in transport rutier, nu feroviar. Poate nu se poate acoperi o arie asa de larga cu trenul, poate e mai eficient cu tirul.

    • si pana la tren cu ce le duci? cu duba de 3t?

  2. Tare sunt curios sa vad un camion autonom mergand de unul singur prin Romania…. Chiar si pe autostrada, unde sunt zone fara marcaj de benzi, ai limitari temporare de viteza care nu mai expira niciodata, ti se baga toti nebunii in fata, ai mega valuri, sleauri si chiar gropi pe banda 1 etc. Ca sa nu mai vorbim de traficul de pe banda de urgenta.
    Sa nu mai vorbim de zonele fara autostrada, cum e cea intre Deva si Timisoara… O sa fie distractiv pe dealurile alea, prin sate. Cred ca isi vor da rapid „demisia” calculatoarele de bord ale acestor camioane 🙂

    • nu sunt pt romania, stai calm. sunt pt tari cu apa calda si doar pt zone bine delimitate. oricum cu gropile niciun sistem nu ti le va ocoli vreodata. iti asumi din start ca ori nu le ai, ori dai in ele, nu exista middle ground.

  3. Sa se faca banda separata de camioane pe autostrazi si drumuri nationale.

  4. ROMANICA-NORMALA-EDUCATA tocmai pregateste o generatie, , de vreo 7 ani, de tiristi, un pic de rabdare va rugam

  5. Oare ce vor face camioanele astea autonome cand le sare haita de imigranti in fata?

  6. Articolul asta e probabil scris de Elizabeth Holmes.

  7. Randamentul de energie pt a incarca baterii si apoi de a folosi energia lor este de maxim 70%. Adica se pierde energie la greu.

    • @pacala
      eficienta la benzina este de 30% mult mai bine ca la electrice 🤣
      cum ai calculat eficienta la electrice?

    • Vai de capul vostru, articolul nu e despre masini si camioane electrice. Tehnologia se poate folosi la fel de bine si pe camioane cu propulsie clasica, si de fapt ce au testat pana acum a fost pe camioane clasice, pe care au adaugat electronica necesara.

      Si oricum, la electrice altele ar fi problemele, mai exact autonomia, si pretul bateriilor. Eficienta masinilor electrice este foarte mare fata de cele clasice, si te costa mai putin curentul decat benzina sau motorina de vreo 4 ori.

  8. Vise taică,vise și proști care pun botul să investească în așa ceva (a se vedea câte accidente a avut Tesla cu pilot automat)

    • Sa lasam frayerii sa spere ca vor vede asa ceva mergand singure pe sosea, si la ce mai mica ploaie sau ninsoare se duc in gard, ca nu stiu ce senzor a dat eroare, sau a nins pe el. Problema este: cine va fi reponsabil pt accident?

  9. Asta e problema cel mai simplu de rezolvat, de fapt. De multe ori lucrurile care sunt complicate pentru oameni sunt de obicei simple pentru calculatoare, si invers.

    Chiar e ultima problema mersul cu spatele, cata vreme softul si senzorii pot realiza un model realist al obstacolelor ce trebuie evitate.

    Oricum, chiar daca ar fi fost complicat, se putea angaja un om la fiecare depozit care sa se ocupe de alinierea lor la rampa de incarcare, si tot ieseau mult mai ieftin pe total.

    Ce e greu de rezolvat e comportamentul la situatiile neprevazute din trafic, pentru care softul n-a fost antrenat, si la care poate reactiona nepotrivit. Oamenii sunt mult mai adaptabili la situatii neprevazute, cel putin pentru moment.

    Oricum, clar asta este viitorul, deci e doar o chestiune de timp pana se va ajunge aici.

  10. Momentan nu sunt in stare sa implenenteze un sistem perfect functional pentru asistentul de banda sau cel de franare, daramite sa faca un camion total autonom. Sistemele actuale de asistenta pentru banda si pentru franare devin inutile la ploi torentiale sau ninsoare, baza in sisteme este direct egala cu 0, deci sunt tare curios cum vor reusi sa construiasca un camion capabil sa faca fata oricarui tip de vreme.