Primele școli au fost redeschise în Canada: Fiecare clasă este „o bulă,” purtatul măștilor este recomandat și nu obligatoriu, interacțiunea copiilor este limitată
Provincia Quebec a devenit prima din Canada unde școlile au fost redeschise fizic, printre măsurile luate de autorități numărându-se limitarea interacțiunii copiilor, spații separate de joacă în curți și interzicerea accesului părinților în interiorul instituțiilor de învățământ.
De asemenea, fiecare clasă este „o bulă” separată, copiii sunt dezinfectați pe mâini de cel puțin șase-șapte ori pe zi, iar profesorii sunt obligați să poarte măști de protecție, la care se adaugă, în unele cazuri, și scuturi de plastic pentru față.
Unele asociații de părinții și profesori continuă însă să conteste decizia guvernului provincial de reluare fizică a cursurilor, acuzând lipsa de pregătire și riscurile pentru sănătatea elevilor, a educatorilor și a comunitățiilor. Quebec a fost epicentrul infecțiilor cu COVID-19 din Canada, provincia francofonă înregistrând atât cel mai mare număr de pacienți, cât și cele mai multe decese din țara nord-americană.
Începând de la jumătatea lunii martie, când școlile au fost închise în Canada pentru a limita răspândirea coronavirusului, autoritățile locale din domeniul educației și cele medicale au lucrat la diferite planuri de revenire a elevilor în sălile de clasă.
Datorită faptului că fiecare dintre provinciile canadiene au putere de decizie în ceea ce privește sistemul de educație, reluarea cursurilor este decisă separat de fiecare guvern provincial.
Provincia Quebec a devenit astfel prima din Canada unde școlile au fost redeschise fizic la sfârșitul lunii august, această dată fiind cea în care, de obicei, elevii se reîntorc în clase după vacanța de vară. Reluarea cursurilor în clase este parte a unui plan agresiv al guvernului provincial prin care elevii din ciclurile primare și secundare (echivalentul clasei 0 până la clasa a 11-a în România) revin în școli.
Astfel, elevii au revenit la cursuri în Montreal, cel mai mare oraș din Quebec, joia trecută, în timp ce, în sudul metropolei și în alte regiuni din provincie, reluarea cursurilor a fost făcută luni.
Copiii au fost întâmpinați de un peisaj foarte diferit de cel cu care fuseseră obișnuiți până în această primăvară. Astfel, printre altele:
- prezența fizică a copiilor la școală este obligatorie;
- sunt exceptați de la prezența în clase doar copiii cu afecțiuni grave, care sunt vulnerabili în fața virusului, precum cei cu cancer sau astm în formă agravată. În cazul altor copii, inclusiv cei care au trecut recent prin operații de transplant de organe, prezența la școală este obligatorie;
- medicii de familie sunt singurii care au dreptul să ofere scutire medicală copiilor bolnavi, iar regulile de acordare a acestor documente au fost înăsprite;
- învățământul online continuă, dar este drastic limitat. Autoritățile au anunțat că, chiar dacă vor exista focare de infecții, vor fi izolați la domiciliu doar copiii din clasa afectată, care vor învăța online;
- la intrarea în curtea școlii, elevii sunt întâmpinați de profesori care poartă măști și scuturi pentru față, ei trebuind să își dezinfecteze mâinile;
- accesul copiilor în clădiri se face pe rând, progresiv, fiecare grupă fiind însoțită de propriul învățător sau profesor până în sala de clasă;
- elevii sunt obligați să poarte măști când intră în curtea școlii și până în sala de clasă;
- unele școli iau temperatura copiilor înainte de a le permite accesul în incintă;
- măștile nu sunt obligatorii în clasă pentru elevi indiferent de vârstă, deși elevii din clasele mai mari (de la clasa a 5-a în sus) trebuie să poarte măști sau veșminte pentru față în zone comune, cum ar fi holurile. Unele școli private de limbă engleză au anunțat că vor ignora reglementările și vor face ca purtatul măștilor să fie obligatorii în sălile de clasă;
- măștile sunt obligatorii pentru elevii care folosesc autobuzele școlare;
- fiecare clasă este o „o bulă” separată, iar elevii nu mai părăsesc încăperea pentru a merge la orele de laborator, de artă sau de muzică (așa cum era cazul până acum, când copiii se roteau dintr-o clasă de curs în alta). Profesorii sunt cei care se mută de la o clasă la alta. Ideea este simplă: cu cât se limitează contactele unui elev, cu atât va fi mai ușor să se urmărească contactele și să se reducă riscul transmiterii ulterioare;
- numărul de elevi într-o clasă nu a fost redus (de la nivelul elementar până în clasa a 9-a), iar copiii poartă măști acolo unde regulile de distanțare fizică nu pot fi respectate;
- inspectoratele școlare au opțiunea fie de a menține raportul pre-pandemic în ceea ce privește numărul de elevi din clasele 10 și 11, fie de a plasa elevii într-un program alternativ în care se află în clasă 50 la sută din timp și să învețe online de acasă în restul perioadei;
- profesorii sunt obligați să poarte permanent măști, iar atunci când trec de o linie de demarcație trasată pe podea și se apropie de elevi, ei sunt obligați să își pună și scut de plastic pe față;
- elevii din clasele mai mari trebuie să stea la distanță de doi metri de profesori, dar nu și de colegii lor în clase;
- direcțiile de mers pe holuri, în curtea școlii sau distanțarea socială în clase sunt indicate prin linii de demarcație colorate, cu creta, autocolante sau vopsea, pe podea și pe pereți;
- luarea mesei de prânz nu se mai face în cantina școlii, ci în sala de clasă;
- copiii sunt dezinfectați pe mâini de profesori de fiecare dată când folosec un obiect din clasă, înainte și după masă, iar profesorii le curăță mesele cu substanțe dezinfectante de câteva ori pe zi;
- dezinfectarea cu gel antibacterian are loc și înainte de plecare spre casă;
- curtea școlii și terenurile de sport (fotbal, baschet, volei etc.) au fost împărțite în mai multe spații, fiecare clasă fiind obligată să respecte spațiul care i-a fost rezervat. Spațiile sunt delimitate prin sfori, benzi colorate etc;
- interacțiunea copiilor cu cei din alte clase este interzisă sau limitată cât mai mult, copiii interacționând doar cu cei din propria „bulă”;
- activitățile extrașcolare au fost suspendate sau limitate;
- părinții sau persoanele adulte care au relații cu școala (de exemplu, contractorii) nu au acces în clădiri;
- ședințele cu părinții în clase sunt, deocamdată, suspendate, comunicarea făcându-se online. Profesorii și conducerea școlilor comunică cu părinții în mod regulat, prin mesaje electronice și filme video, iar inspectoratele școlare trimit constant newslettere cu măsurile luate, recomandări, sugestii etc;
- unii experți au recomandat ca părinții să ia măsuri suplimentare acasă, limitând interacțiuniile sociale ale lor și ale copiilor, astfel încât “bula” în care copilul activează la școală să continue și acasă.
Probleme, probleme
Așa cum era de așteptat, reluarea curusilor în Quebec nu a fost lipsită de probleme, printre care:
- Experții au afirmat că ventilarea sălilor de clasă și calitatea aerului sunt principalele probleme care trebuie rezolvate și nu neapărat numărul de elevi dintr-o clasă. „Puteți micșora numărul de elevi dintr-o clasă, puteți scoate copiii din încăpere, dar dacă nu ventilați clasa, cei care rămân sunt încă în pericol,” a declarat Colin Furness, un epidemiolog, atrâgând atenția asupra spațiilor aglomerate, care nu sunt ventilate în mod corespunzător.
- Numeroși părinți au contestat decizia autorităților provinciale de a nu permite copiilor să își continue educația în mod exclusiv online. Medicii au raportat mai multe cazuri în care părinții au încercat să facă rost de scutiri medicale pentru copiii lor, fără succes însă. Un avocat proeminent din Montreal, Julius Grey, a depus o contestație legală în numele părinților care doresc să aibă opțiunea de a-și înscrie copiii la cursuri de învățare online fără o scutire de la doctorul de familie (așa cum este cazul în provincia Ontario). Gray susține că, lipsindu-i pe părinți de această alegere, planul guvernului din Quebec încalcă dreptul acestora de a lua decizii legate de sănătatea și siguranța copiilor lor.
- Sute de învățători și profesori au criticat și ei planurile autorităților de a reveni în școli, situația fiind valabilă atât în cazul inspectoratelor școlare francofone, cât și a celor anglofone. Guvernul provinciei Quebec al premierului François Legault și-a bazat politica, considerată riscantă de unele voci, pe credința că școlarizarea fizică este mai eficientă și se poate face în condiții de siguranță. Legault a dat ca exemplu redeschiderea parțială a unor școli din provincie în această primăvară, când s-au înregistrat doar câteva zeci de cazuri de infecții în școli unde prezența a fost voluntară.
- Politica relativ flexibilă a guvernului provincial privind măștile a fost, de asemenea, criticată de unii părinți și profesori, care cer ca acestea să fie obligatorii. De altfel, peste 100 de medici și oameni de știință au semnat recent o scrisoare deschisă prin care solicită măsuri de siguranță mai dure în școli, inclusiv măști obligatorii, distanțarea fizică în sălile de clasă și obligarea școlilor de a testa copiii pentru simptome de virus.
- Profesorii se plâng de lipsa de personal care ar putea pune în pericol atât sănătatea fizică, cât și învățarea în acest an școlar. Sindicatele profesorilor și-au exprimat, de asemenea, îngrijorarea că pandemia va exacerba lipsa cadrelor didactice existente într-un moment în care sunt necesare mai multe resurse pentru a face față pandemiei. Aceasta deși la jumătatea lunii august, provincia a alocat 20 de milioane de dolari pentru angajarea a aproximativ 350 de profesioniști pentru a ajuta elevii să fie la zi cu activitățile școlare, în special cei cu dificultăți de învățare.
Ce se întâmplă în restul Canadei
Școlile din restul Canadei sunt programate să reînceapă cursurile săptămâna viitoare.
Dacă în Quebec purtatul măștilor de către elevi nu este obligatoriu, în Ontario, în schimb, măștile vor fi obligatorii pentru elevii din clasele 4-12 din unele școli, inclusiv în sălile de clasă. De asemenea, provincia a redus numărul de elevi dintr-o clasă la 15.
După mai multe decizii contradictorii, autoritățile din Manitoba, care la început doar au recomandat purtatul de măști, le-a făcut acum obligatorii pentru spațiile comune, dar nu și pentru sălile de clasă.
Columbia Britanică, Nova Scoția și Alberta au, de asemenea, reglementări similare cu cele ale Quebecului în ceea ce privește purtatul de măști, dar unele dintre consiliile școlare din Alberta cer, de asemenea, utilizarea măștii în sălile de clasă.
În Columbia Britanică, „bulele” (denumite grupuri de învățare) sunt mult mai mari decât în Quebec. Elevii din nivelul elementar și gimnazial pot fi grupați cu un total de până la 60 de elevi, iar cei din liceu cu până la 120 de copii.
Pe de altă parte, autoritățile din Newfoundland și Labrador adoptă o strategie similară cu Quebecul, „bula” unui elev fiind clasa lui, iar profesorii se mută de la „o bulă” la alta pe parcursul zilei.
Surse: CBC, CTV News, The Globe and Mail
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
© 2024 G4Media.ro - Toate drepturile rezervate
Acest site foloseşte cookie-uri.
Website găzduit de Presslabs.
4 comentarii