G4Media.ro

Prin ultima reglementare a administrației Biden, SUA încearcă să guverneze răspândirea globală…

Sursa foto: Pixabay

Prin ultima reglementare a administrației Biden, SUA încearcă să guverneze răspândirea globală a Inteligenței Artificiale – Carnegie Endownment

Administrația președintelui Joe Biden a lansat unul dintre cele mai ambițioase acte de politică economică și tehnologică ale sale. Printr-o „normă finală interimară” al cărei titlu ciudat – „Cadru pentru difuzarea inteligenței artificiale” – nu reflectă importanța sa, administrația Biden a încercat să remodeleze peisajul internațional al inteligenței artificiale. Regula urmărește să stabilească condițiile de export și de securitate pentru piața inteligenței artificiale care va produce cele mai puternice sisteme tehnologice din lume în următorii ani, relatează Carnegie Endownment for International Peace.

Regula întărește controlul asupra vânzărilor de cipuri de inteligență artificială și le transformă într-un instrument diplomatic. Ea urmărește să consacre și să oficializeze utilizarea exporturilor americane de inteligență artificială ca pârghie pentru a obține concesii geopolitice și tehnologice. Și este cea mai recentă încercare a administrației Biden de a limita accesul Chinei la cipurile high-end care sunt esențiale pentru formarea modelelor avansate de inteligență artificială.

Având în vedere că peste o săptămână intră în funcție o nouă administrație, impactul final al normei este incert. Fără îndoială, președintele ales Donald Trump și echipa sa vor analiza din nou cum – sau dacă – să reglementeze exportul de tehnologie americană avansată în domeniul IA. Dar, în timp ce fac acest lucru, și ei vor trebui să țină cont de presiunile de securitate națională și de stimulentele economice care au stat la baza elaborării acestei politici de către administrația Biden.

Ce conține regulamentul?

Regula creează un regim global de acordare a licențelor pentru exportul de cipuri avansate de inteligență artificială și parametrii care codifică inteligența de bază a unui sistem avansat de inteligență artificială, cunoscuți sub denumirea de ponderi ale modelului său. Aceasta urmărește să încurajeze dezvoltarea IA în țările prietene și să stimuleze întreprinderile din întreaga lume să adopte standardele americane. Pentru a face acest lucru, creează trei niveluri de restricții privind semiconductorii și greutatea modelului pentru a reglementa vânzarea cipurilor IA utilizate în centrele de date.

În primul nivel, un grup restrâns de optsprezece aliați va menține, în esență, accesul nerestricționat la cipurile americane. Acest grup include celelalte patru țări din parteneriatul de informații Five Eyes (Australia, Canada, Noua Zeelandă și Regatul Unit), parteneri majori cu roluri-cheie în lanțul valoric al IA (precum Japonia, Țările de Jos, Coreea de Sud și Taiwan) și aliați apropiați ai NATO. Marea majoritate a lumii se va încadra într-un nivel mediu și se va confrunta cu limite privind puterea totală de calcul pe care o poate importa, cu excepția cazului în care această putere de calcul este găzduită în medii sigure și de încredere. În cel de-al treilea nivel, un grup de adversari va fi blocat efectiv în ceea ce privește importul de cipuri, în esență fără nicio schimbare față de status quo.

Companiile pot desfășura cât de multă putere de calcul doresc în țările de nivel unu. În cazul în care au sediul central în țările de nivel unu și doresc să se extindă în altă parte, acestea pot solicita o așa-numită desemnare universală de utilizator final validat. Acest statut oferă acestor companii – gândiți-vă la hiperscalerii de servicii cloud precum Amazon, Google și Microsoft – permisiunea de a implementa cipuri în centre de date din majoritatea celorlalte țări, atât timp cât respectă cerințe de securitate relativ simple. De asemenea, acestea trebuie să păstreze cel puțin jumătate din puterea lor totală de calcul pe teritoriul SUA și nu pot desfășura mai mult de un sfert din puterea lor totală de calcul în afara țărilor de nivel unu și nu mai mult de 7% în orice țară de nivel doi. Aceste restricții permit companiilor americane de tehnologie să continue să facă investiții mari în infrastructura IA în cea mai mare parte a lumii, fără a necesita autorizații de licențiere de la caz la caz, asigurând în același timp că puterea de calcul a lumii și cele mai importante centre de date rămân în mare parte în Statele Unite și în cei mai apropiați parteneri ai acestora.

Marea majoritate a țărilor se încadrează în al doilea nivel. Acest grup se confruntă cu plafoane privind nivelurile de putere de calcul care pot ajunge într-un singur stat: aproximativ 50.000 de cipuri AI avansate până în 2027, deși acest număr se poate dubla dacă statul ajunge la un acord cu Statele Unite. Companiile individuale cu sediul central în țările de rangul doi – de exemplu, companii precum gigantul tehnologic emiratez G42 – pot avea acces la limite semnificativ mai mari dacă solicită propriul statut de utilizator final validat la nivel național. Acest proces implică asumarea unor angajamente verificabile în materie de securitate, atât fizică, cât și cibernetică, precum și asigurări că nu vor utiliza aceste cipuri în moduri care încalcă drepturile omului (de exemplu, prin utilizarea lor în scopuri de supraveghere la scară largă). În cazul în care o societate obține acest statut, importurile sale de cipuri nu vor fi luate în considerare la stabilirea plafonului maxim general al țării – o măsură menită să creeze stimulente pentru ca firmele străine să adopte standardele americane în materie de inteligență artificială.

Noua regulă limitează, de asemenea, exportul și formarea în străinătate a modelelor de inteligență artificială brevetate care depășesc un anumit prag, pe care niciun model existent nu îl îndeplinește. După un an de adaptare, companiile vor trebui să respecte standardele de securitate pentru a găzdui modelele de greutate ale sistemelor puternice de inteligență artificială în țările de nivel unu sau doi. Cu toate acestea, niciun model cu pondere deschisă – modele care permit publicului să aibă acces la codul lor de bază – nu este afectat de aceste restricții, iar pragurile pentru modelele controlate se ajustează automat în sus, pe măsură ce modelele cu pondere deschisă avansează. În general, cerințele privind ponderile modelelor sunt mai puțin împovărătoare decât sugerau versiunile divulgate ale regulamentului.

Reglementarea este un instrument complex și ambițios de elaborare a politicilor economice. Însă unele elemente ale cadrului pot părea mai dramatice la prima vedere decât sunt cu adevărat. La urma urmei, cea mai mare parte a capacității globale de calcul a IA este deja concentrată în Statele Unite, iar furnizorii americani de calcul domină deja piața globală a infrastructurii cloud. Cu toate acestea, cadrul va afecta, fără îndoială, deciziile viitoare privind infrastructura, restrângând capacitatea industriei de a planifica grupuri mari de putere de calcul în țările de rangul doi și stimulând construirea de centre de date suplimentare în Statele Unite.

Cum s-a ajuns aici?

Regula este încercarea administrației Biden de a răspunde la o întrebare care va deveni în curând esențială pentru politica externă și strategia economică a SUA: Cât de mult ar trebui să împărtășească Statele Unite tehnologiile lor de inteligență artificială? Este o încercare de a găsi o soluție între două priorități concurente.

Pe de o parte, apetitul global în creștere rapidă pentru tehnologiile americane de inteligență artificială poate genera venituri uriașe pentru companiile americane de tehnologie și poate contribui la atragerea statelor care au alunecat spre un ecosistem economic chinez înapoi într-o sferă de influență tehnologică americană. Aceste considerente creează stimulente puternice pentru companiile americane de a exporta produse și standarde de guvernanță în străinătate cât mai rapid posibil – de a „inunda zona”, după cum a spus gigantul software Oracle. Și încurajează oficialii americani să dea undă verde acestor exporturi în locuri precum statele din Golf, care sunt din ce în ce mai interesate să achiziționeze tehnologie americană avansată de inteligență artificială, sau în sud-estul Asiei, unde guvernele fac investiții majore în centre de date dotate cu cipuri Nvidia.

Dar, pe de altă parte, factorii de decizie din SUA sunt îngrijorați de proliferarea sistemelor puternice de inteligență artificială care ar putea avea implicații critice asupra securității naționale. Dacă IA devine tehnologia strategică centrală a anilor următori – o tehnologie care ar putea debloca progrese economice și militare profunde – atunci oficialii americani doresc să se asigure că Statele Unite și aliații lor cei mai apropiați păstrează controlul fizic asupra capacității de a dezvolta și implementa cele mai performante sisteme. Acest imperativ este în favoarea împiedicării răspândirii pe scară largă a tehnologiei AI de ultimă oră către oricine nu este un aliat sau un partener de încredere al SUA.

Regula încearcă să găsească un compromis între aceste două considerente. Ea își are originea în controalele la export introduse de administrația Biden în 2023, care au extins restricțiile privind vânzarea de cipuri AI de vârf dincolo de China, către alte câteva țări. Printre aceste țări se numără unele din Orientul Mijlociu, precum Emiratele Arabe Unite și Arabia Saudită, care sunt dornice de acces la puterea de calcul a SUA pentru a-și alimenta ambițiile în materie de inteligență artificială, dar care au și legături strânse cu China și cu alți concurenți ai SUA. Oficialii americani au fost îngrijorați de faptul că instituțiile chineze ar putea accesa cipuri de inteligență artificială de la distanță, eludând controalele americane prin utilizarea serviciilor de cloud computing în străinătate sau prin construirea de centre de date în cadrul unor societăți fantomă în țări care ar putea importa în continuare cipuri. Pentru a atenua aceste riscuri, Washingtonul a solicitat țărilor precum EAU să obțină o licență înainte de a putea achiziționa cipuri. În cele din urmă, a acordat unele dintre aceste licențe, dar numai după luni de negocieri care au culminat cu cesionarea de către G42 a unor întreprinderi chineze, cu eliminarea tehnologiei Huawei și cu parteneriatul cu Microsoft în schimbul accesului la cipurile Nvidia.

Din punctul de vedere al Microsoft și al administrației Biden, acest acord a reprezentat o realizare importantă: A apropiat un important stat regional de Statele Unite, îndepărtându-l de campionii tehnologiei din China, și a încurajat EAU să adopte o serie de protocoale și practici de securitate necesare pentru dezvoltarea responsabilă a inteligenței artificiale – toate sub supravegherea unei mari companii americane de tehnologie. Negocierea a durat însă luni de zile, spre frustrarea majorității părților. A face acest lucru pentru fiecare țară în parte, pentru fiecare tranzacție în parte, părea mult prea greoi și dificil de extins.

Oficialii americani au dorit să introducă un cadru care să înlocuiască elemente ale acestui proces ad hoc de acordare a licențelor cu un sistem de aprobare standardizat, în masă. Pentru a limita riscurile de deturnare către China sau de acces de la distanță de către aceasta, factorii de decizie politică din SUA au încercat să utilizeze furnizorii americani de servicii cloud drept gardieni ai accesului la IA în aceste țări. Prin extinderea programului de utilizatori finali validați, au dorit să permită unui grup mai larg de entități locale de încredere, cu un istoric de protecție împotriva furtului și a utilizării abuzive, să joace un rol similar de control. Au încercat să înlocuiască o abordare laborioasă, de la caz la caz, a obținerii de licențe pentru achiziționarea de cipuri în locuri precum Orientul Mijlociu cu o autorizație unică care, odată obținută, ar trebui să permită unei companii locale să avanseze eficient cu investiții cu mai puține cerințe. Și au dorit să facă toate acestea, asigurându-se în același timp că societățile americane de tehnologie nu vor permite deplasarea puterii de calcul americane către state nedemocratice și nealiate.

O mare parte din baza conceptuală a normei este solidă. Dar este, de asemenea, o politică extrem de complexă și de îndelungată, plină de compromisuri și excluderi care s-au acumulat în timpul unui proces interinstituțional lung și uneori controversat. Aceasta va necesita o administrare birocratică competentă pentru a evita întârzierile excesive în acordarea licențelor. De asemenea, norma are sens numai în conjuncție cu reforme ale peisajului politicii energetice și de autorizare din SUA, care vor permite dezvoltarea infrastructurii interne de IA prevăzută de normă.

Care este reacția?

Abia publicată astăzi, norma reprezintă o intervenție complexă pe o piață globală și vor urma mai multe reacții pe măsură ce experții, avocații și companiile vor analiza detaliile. Dar unele dintre contururi sunt deja clare.

Pentru început, regula s-a confruntat cu o opoziție puternică – uneori vitriolantă – din partea unor companii americane care avertizează asupra unor consecințe grave neintenționate. Nvidia și Oracle, în special, au făcut lobby intens împotriva normei. Oracle a descris-o drept „cea mai distructivă care a afectat vreodată industria tehnologică din SUA” și drept „de departe cea mai proastă idee guvernamentală din istorie în domeniul tehnologiei”.

O parte din această opoziție este interesată. Reglementarea restrânge capacitatea acestor companii de a-și vinde produsele, creează noi cerințe de conformitate și le obligă să regândească unele dintre locațiile pentru extinderea internațională a centrelor de date. O parte din opoziția industriei se bazează însă pe o logică strategică mai largă: Aceștia susțin că principalul efect al normei va fi cedarea celei mai mari părți a pieței globale de inteligență artificială concurenților chinezi precum Alibaba, Huawei și Tencent. Prin impunerea a prea multe restricții și obstacole procedurale țărilor de rangul doi – marea majoritate a lumii – norma nu va face decât să încurajeze aceste țări să apeleze la China, singura alternativă viabilă pe piața IA, pentru a avea acces la cipurile IA.

Îngrijorările legate de capacitatea Chinei de a „acoperi” comenzile de cipuri pentru inteligență artificială – de a interveni ca furnizor alternativ pentru țările de rangul doi reticente să treacă prin obstacolele SUA – au jucat un rol important în deliberările administrației din ultimul an. Dar, din punctul de vedere al administrației, în ciuda tuturor progreselor impresionante pe care companiile chineze le-au făcut în dezvoltarea modelelor de inteligență artificială, nu există nicio dovadă că acestea au capacitatea de a exporta un număr mare de cipuri de inteligență artificială acum și în viitorul apropiat. Huawei, de exemplu, nu pare să fi construit centre de date echipate cu propriile cipuri AI avansate în afara Chinei, iar China continuă să depună eforturi enorme pentru stocarea, contrabanda și importul de cipuri AI occidentale de calitate inferioară pentru propriile scopuri interne. Atât timp cât nevoile sale interne rămân neacoperite, susțin oficialii americani, China nu va exporta multe cipuri AI de ultimă generație – ceea ce oferă Statelor Unite o pârghie substanțială pentru a solicita adoptarea standardelor americane și a garanțiilor de securitate în schimbul accesului la puterea de calcul americană. Această influență s-ar putea eroda pe măsură ce China își creează capacitatea de a produce cipuri avansate la scară largă, dar, deocamdată, întreprinderile americane rămân de departe actorii dominanți în ceea ce privește exportul de hardware compatibil cu IA.

Guvernul Statelor Unite va trebui să monitorizeze cu atenție reacția internațională. Aproape două duzini de state NATO se regăsesc în nivelul doi, la fel ca India – un partener asiatic cheie și o țară cu ambiții tehnologice majore. Ceea ce factorii de decizie din SUA ar putea considera eforturi responsabile pentru a asigura dezvoltarea și implementarea în siguranță a sistemelor puternice de inteligență artificială ar putea părea pentru alte națiuni ca o impunere coercitivă a valorilor SUA. Regula ar putea consolida ideea că Statele Unite sunt hotărâte să consolideze dominația pe termen lung a firmelor de tehnologie americane, trecând în același timp peste autonomia unei mari părți a lumii. Unele tensiuni diplomatice sunt inevitabile în orice încercare de echilibrare a răspunsurilor la riscurile legitime de securitate națională cu sprijinul pentru expansiunea afacerilor globale, deși impactul normei pentru majoritatea națiunilor va fi limitat: Aceasta afectează în primul rând puținele țări care au ambiția și capacitatea de a construi centre de date AI majore și nu afectează capacitatea acestora de a se angaja în majoritatea elementelor lanțului valoric al AI și de a beneficia de acestea.

Reacția politică internă, între timp, a fost mixtă. Unele voci republicane au atacat regula, dar aceasta a atras și sprijin bipartizan. În Wall Street Journal, CEO-ul Anthropic, Dario Amodei, și fostul consilier adjunct pentru securitate națională al lui Trump, Matt Pottinger, au salutat abordarea normei. Comitetul special al Camerei Reprezentanților privind Partidul Comunist Chinez „a încurajat ferm” administrația să meargă mai departe într-o scrisoare publicată la 2 ianuarie. Regula se bucură de sprijinul unei coaliții largi de șoimi ai Chinei, iar cadrul său reflectă elemente ale abordării tranzacționale a politicii externe a lui Trump. Dar, la fel ca în cazul multor elemente ale viitoarei administrații, longevitatea finală a normei este greu de prevăzut.

Dacă administrația Trump va renunța la regulă, va trebui să găsească propria abordare. Va trebui să își dea seama cum dorește să împiedice eludarea de către chinezi a controalelor americane la export prin contrabandă cu cipuri și acces de la distanță. Va trebui să își elaboreze propriul plan de partajare a tehnologiilor americane sensibile cu statele oscilante care au, de asemenea, legături tot mai strânse cu China. Va trebui să își conceapă propria modalitate de a se asigura că Statele Unite și aliații lor apropiați stabilesc normele și standardele de utilizare a IA, păstrând în același timp controlul asupra centrelor de date esențiale pentru IA. Cadrul prezentat în această regulă nu este singura modalitate de a atinge aceste obiective. Dar este o abordare pe care următoarea administrație ar trebui să o studieze cu atenție.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.