Probleme cu finanțarea din fonduri europene a autostrăzii Sibiu-Pitești. Fostul ministru PSD al Transporturilor Răzvan Cuc anunță suspendarea finanțării. Ministerul Fondurilor Europene îl contrazice și spune că cei de la Comisia Europeană au cerut informații suplimentare
Fostul ministru PSD al Transporturilor, Răzvan Cuc, a anunțat pe pagina de Facebook că cei de la Comisia Europeană au trimis o notificare de suspendare a finanțării din fonduri europene a autostrăzii Sibiu – Pitești din cauza unor probleme de mediu. Reacția a venit de la Ministerul Fondurilor Europene (MFE), care a negat informația și a precizat că pe 23 decembrie anul trecut Comisia Europeană a cerut informații suplimentare cu privire la proiect și a dat termen două luni autorităților române pentru a răspunde.
Potrivit surselor G4Media.ro, oficialii europeni au cerut un plan de management pentru monitorizarea siturilor Natura 2000, pe care Autostrada urmează să le traverseze.
”Solicitarea Comisiei nu afectează în niciun fel implementarea proiectului, care este in desfășurare”, a precizat MFE pentru G4Media.ro. În prezent, contract de proiectare și execuție există semnat doar pentru unul din cele cinci loturi ale acestei autostrăzi, respectiv pentru realizarea celor circa 14 kilometri dintre Sibiu și Boița.
”Un lucru foarte periculos s-a întâmplat pentru unul dintre proiectele vitale de infrastructură din România și anume: Comisia Europeană a trimis o notificare de suspendare a finanțării din fonduri europene pentru Sibiu-Pitești din cauza unor probleme pe mediu (pentru cei care nu-și mai amintesc: obiectivul avea acord de mediu obținut în Decembrie 2018). Nimeni din Guvern nu zice nimic. Toată lumea tace! Poate așa e mai bine! Poate așa trebuie! Nu dragi români, nu trebuie așa! În loc să se plimbe pentru poze și văicăreala lor clasică premierul Orban ar fi trebuit să “dea cu pumnul în masă” pentru ca acest proiect să își continue implementarea prin finanțare din fonduri europene!”, a scris pe pagina de Facebook fostul ministru al Transporturilor, social-democratul Răzvan Cuc.
Acesta îl acuză pe premierul Ludovic Orban că, deși a fost la Bruxelles și s-a întâlnit cu mai mulți oficiali europeni, nu a rezolvat problema finanțării autostrăzii Sibiu-Pitești.
”Din păcate, ce nu înțelege sau poate chiar nu stie premierul este că această notificare de suspendare creează un precedent foarte periculos pentru tot ce înseamnă proiecte de infrastructură din România finanțate din fonduri europene!”, a mai adăugat Cuc.
MFE: Comisia Europeană nu a transmis nicio scrisoare de suspendare, ci a cerut informații suplimentare
Replica pentru Răzvan Cuc a venit de la Ministerul Fondurilor Europene. Cei de la Comisia Europeană au trimis într-adevăr o notificare autorităților române prin care cer clarificări referitoare la cererea de finanțare a secțiunilor 1, 4 și 5 ale autostrăzii, pe care Ministerul Transporturilor a trimis-o Comisiei pe 25 octombrie 2019.
Cererea de finanțare trimisă Comisiei Europene pe 25 octombrie anul trecut cuprindea finanțarea lucrărilor de proiectare și execuție pentru:
- Secțiunea 1 – Sibiu – Boița. Valoare: 129.283.334 Euro fără TVA
- Secțiunea 4 – Tigveni – Curtea de Argeș. Valoare: 422.082.053 Euro fără TVA
- Secțiunea 5 – Curtea de Argeș – Pitești. Valoare: 387.025.316 Euro fără TVA
”Comisia Europeană nu a transmis nicio scrisoare de suspendare. Documentul transmis de Comisie se numește scrisoare de observații. Potrivit regulamentelor europene, CE are la dispozitie 3 luni pentru adoptarea unei decizii de aprobare de la momentul transmiterii. În situatia în care se solicită informații suplimentare, se suspendă curgerea acestui termen de 3 luni până la primirea răspunsului din partea României”, scrie în răspunsul trimis de Ministerul Fondurilor Europene la solicitarea G4Media.ro.
”În data de 23 decembrie 2019, CE a solicitat autorităților naționale informații suplimentare cu privire la proiect. Termenul pentru răspunderea la solicitarea de informații din partea CE este de 2 luni de la primirea scrisorii. (…) Echipele implicate în pregatirea proiectului lucrează la finalizarea răspunsului la solicitarea de informații transmisă de CE, răspuns pe care îl vom transmite în timp util”, mai scrie în clarificarea trimisă de MFE.
Potrivit surselor G4Media.ro, ceea ce a cerut Comisia este un plan de management pentru monitorizarea siturilor Natura 2000, care sunt arii protejate de interes comunitar ale căror limite au fost trasate pentru prima oară la noi în țară în 2007. În 2011 au fost extinse, iar de atunci legislația a tot fost actualizată.
Stadiul autostrăzii Sibiu-Pitești
Autostrada Sibiu-Piteşti va avea o lungime de circa 123 kilometri şi este împărţită în cinci loturi:
- Sibiu-Boița – 14,15 km
- Boița-Cornetu – 30,35 km
- Cornetu-Tigveni – 37,4 km
- Tigveni-Curtea de Argeș – 9,86 km
- Curtea de Argeș-Pitești – 30,35 km
Sigur lot care este în lucru este cel dintre Sibiu și Boița
Singurul lot care este în prezent în lucru este cel dintre Sibiu și Boița, cu o lumgime de circa 14 kilometri. Valoarea contractului semnat în aprilie cu austriecii de la Porr este de peste 612,64 milioane lei, fără TVA. Lucrările ar urma să înceapă în primăvară.
Traseul acestui lot va începe în zona localității Șelimbăr (la intersecția cu centura Sibiului ) unde va fi construit un nod rutier. Autostrada va continua la vest de DN7, în paralel cu acesta până în zona localității Veștem. În continuare, viitoarea șosea de mare viteză va traversa comuna Tâlmaciu la vest și DJ 105G (Avrig-Mârșa-Tălmaciu-Sadu) până în zona localității Boița, unde este prevăzut un nod rutier care va asigura conectivitatea temporară a autostrăzii cu DN7.
Loturile Tigveni și Curtea de Argeș și Curtea de Argeș și Pitești sunt în evaluare sau contestație, iar loturile 2 și 3, cele mai grele, nu au fost deocamdată scoase la licitație.
Cei care fac afirmații ar trebui să știe că proiectul SIBIU – PITEȘTI nu este blocat!
Comisia Europeană a solicitat României, în data de 23 decembrie 2019, o serie de clarificări privind impactul autostrăzii SIBIU-PITESTI asupra mediului, pe traseul acesteia.
Comisia Europeană nu a transmis nicio scrisoare de suspendare. Documentul transmis de Comisie se numeste scrisoare de observații.
Potrivit regulamentelor europene, CE are la dispoziție 3 luni pentrut adoptarea unei decizii de aprobare de la momentul transmiterii.
În cazul în care se solicită informații suplimentare, se suspendă curgerea acestui termen de 3 luni până la primirea răspunsului din partea României.
Ce uită cei care aruncă petarde în spațiul public este că acordul de mediu, parte a acestui proiect, a fost publicat și transmis către Bruxelles de Guvernul care era atunci la Palatul Victoria, în speță guvernul PSD. Mai exact, de colegii de partid ai domnului Cuc, miniștrii Șova și Plumb. Lor ar trebui să le adreseze întrebări cu privire la ceea ce au transmis la Bruxelles!
Nu e nicio problemă, ne-am obișnuit să deblocăm ce a rămas de la PSD.
În ultimele două săptămâni, la nivelul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor au avut loc mai multe întâlniri de lucru cu autoritățile implicate, pentru a se răspunde cu celeritate la clarificările solicitate.
Chiar luni, 13.01.2020 va avea loc o întâlnire cu toți factorii implicați – Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, Ministerul Mediului, Ministerul Fondurilor Europene, Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate, Agenția Națională de Protecția Mediului precum și experții Jaspers.
În condițiile în care protejarea mediului este una din prioritățile cheie ale CE, aceste clarificări fac parte din procesul normal de evaluare al oricărui proiect major de infrastructură. Aceste cerințe nu sunt doar pentru proiectele din România, ci și pentru proiectele depuse de către alte state.
Transmiterea proiectului către CE urmărește asigurarea finanțării din fonduri externe nerambursabile, din punct de vedere fizic proiectul mergând înainte pe fiecare tronson în funcție de faza de evoluție (lot 1 – contract semnat, lot 2-3 documentație tehnică, lot 4-5 licitație).
PS: că să rămână scris și să înțeleagă și cei care cred că știu, dar eu sunt sigur că nu știu: pentru a fi suspendată finanțarea acestui proiect major de infrastructură, acesta ar fi trebuit să fie aprobat de către CE, lucru care nu s-a întâmplat până acum!
Sursa foto: Asociația Pro Infrastructură
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
14 comentarii