G4Media.ro

Ce nu apare în raportul elogios al Comisiei Europene despre cât de…

Sursa foto: Info Sud-Est/ Imago Studio

Ce nu apare în raportul elogios al Comisiei Europene despre cât de pregătită este România să intre în Schengen: Două scannere de verificare în tot Portul Constanța/ Un avion de contrabandă intră ilegal în România, iar Armata nu-l vede / Sistemele video pică fix când două tone de cocaină intră în țară

Comisia Europeană a prezentat, miercuri, un raport elogios despre România și Bulgaria și a cerut Consiliului European să ia fără întârziere deciziile necesare pentru a permite celor două țări să devină parte a Spațiului Schengen. România are însă în continuare o serie de probleme despre care Comisia Europeană nu vorbește în raportul său. G4Media a inventariat câteva dintre principalele vulnerabilități.

Doar trei exemple din ultimii trei ani care intră în antiteză cu spusele Comisiei Europene sunt următoarele:

  • În 2019, sistemele de supraveghere video de pe coasta Mării Negre au căzut de cel puțin trei ori în momentul în care aproape două tone de cocaină intrau în România pe la Sulina. DIICOT a renunțat la acuzațiile față de polițiștii de frontieră, deși aceștia au interacționat cu traficanții și nu au raportat acest lucru.
  • În 2021, un avion suspect de contrabandă a intrat ilegal pe teritoriul României și s-a întors în Ucraina. Aeronava a fost prinsă de grănicerii ucraineni, în timp ce Ministerul Apărării român a recunoscut pentru G4Media că nu a văzut pe radare avionul contrabandiștilor ucraineni, deși o patrulă a Poliției de Frontieră l-a văzut cu ochiul liber și a atras atenția Forțelor Aeriene.
  • În prezent, doar două scannere sunt funcționale în tot Portul Constanța, iar în primele nouă luni din 2022 au fost verificate doar puțin peste 10.000 de containere și vehicule, în condițiile în care portul este tranzitat anual de aproximativ 400.000 de containere, la care se adaugă și vehiculele aferente acestora.

În acest context, Comisia Europeană spune, în raportul de susținere a României pentru aderarea la Schengen, că:

  • ”România dispune de o gestionare a frontierelor de înaltă calitate și solidă, inclusiv supravegherea frontierelor și controale sistematice la frontieră, precum și de cooperare polițienească internațională”.

G4Media a publicat, miercuri, în exclusivitate, cum Portul Constanța și frontierele non-UE cu Ucraina și Republica Moldova lipsesc din obiectivele verificate de experții europeni în misiunea Schengen și a arătat cum au ajuns experții la concluzia că ”România asigură o supraveghere și controale la frontieră de înaltă calitate”.

În paralel, Guvernul Olandei a trimis în România o misiune de evaluare care să verifice stadiul îndeplinirii criteriilor necesare pentru aderarea la spațiul Schengen, după cum a publicat în exclusivitate G4Media.

Autoritățile știu doar ”TEORETIC” câte containere pot scana

Autoritatea Vamală Română are un singur scanner funcțional în Portul Constanța, acolo unde anual intră și ies aproximativ 400.000 de containere cu mărfuri din întreaga lume, transmite instituția într-un răspuns pentru G4Media și Info Sud-Est.

Serviciul de Poliție Transporturi Maritime deține și el un scanner mobil, funcțional de la finalul lui 2020. Cele două aparate au reușit să verifice, în primele nouă luni ale acestui an, doar puțin peste 10.000 de vehicule și containere, conform informațiilor furnizate de cele două instituții.

Deși traficul de mărfuri prin Portul Constanța a crescut semnificativ în contextul războiului din Ucraina, numărul scannerelor funcționale a rămas același. România a cumpărat scannere în urmă cu mai bine de un deceniu, la cerința și cu banii UE, pentru combaterea evaziunii și contrabandei, însă acestea nu au funcționat, problema fiind rezumată sugestiv de fostul ministru de Finanțe și premier Florin Cîțu, într-o declarație din 2020: ”Nu funcționează. Aceste scanere au devenit o legendă”. 

În paralel, o parte importantă din evaziunea fiscală a României, despre care Comisia Europeană susținea în 2021 că este cea mai mare din UE, se consumă în Portul Constanța, în principal din cauza lipsei unei verificări amănunțite a containerelor și vehiculelor care tranzitează zona.

  • G4Media a întrebat Autoritatea Vamală Română, aflată în subordinea Ministerului Finanțelor, câte scannere există în Portul Constanța, când au fost ele cumpărate, câte din aparate sunt funcționale în prezent, ce capacitate au și câte containere au fost scanate de la începutul anului până la 30 septembrie. Aceleași întrebări au fost adresate și Poliției Române, care are în dotare un Cargoscan (scanner mobil, n.red.). Aparatul este deținut de Serviciul de Poliție Transporturi Maritime Constanța. 

Autoritatea Vamală Română a declarat că doar unul dintre cele două sisteme de scanare este funcțional. Aparatul mobil, tip Roboscan 1MC, nu mai este funcțional de șase ani și a operat doar în perioada 2012-2016:

  • ”Capacitatea de scanare/oră este o performanță tehnică TEORETICĂ dată de fiecare producător în broșurile de prezentare a tipurilor/modelelor de sisteme de scanare, trailere și containere (…) Calculul în aceste ipostaze determină o capacitate de scanare între 120 și 200 trailere/oră. TEORETIC (…) În perioada 1 ianuarie – 30 septembrie 2022, au fost efectuate un număr de 8.339 operațiuni de scanare (containere și vehicule)”, a transmis Daniel Costinel Nache, secretar general al Autorității Vamale Române din cadrul Ministerului Finanțelor. Răspunsul integral poate fi consultat aici.

Serviciul de Poliție Transporturi Maritime Constanța a transmis că scanează, în medie, aproape 4 vehicule și 4 containere pe zi:

  • ”În perioada 01.01.2022-30.09.2022 au fost scanate 992 vehicule și 1031 de containere. Scannerul poate efectua scanări continue pe perioada unei zile în medie aproximativ 3-4 pe oră dacă sunt întrunite toate condițiile, respectiv: vreme favorabilă (fără ploaie, zăpadă, îngheț, vânt de până la 40 km/oră, căldură la nivelul solului de până la 55 grade Celsius etc), flux continuu de camioane, lipsa eventualelor erori de sistem. La acest moment scannerul este funcțional”. 

Sistemele de supraveghere video de pe coasta Mării Neagră au căzut exact când aproape 2 tone de cocaină intrau în România

În martie 2019, aproape două tone de cocaină au intrat în România (pe la Sulina), iar sistemele de supraveghere video pe coasta Mării Negre au căzut de cel puțin trei ori în timpul transportului, așa cum arăta G4Media într-o analiză din aprilie 2019. 

Din cauza încărcăturii prea mari a șalupelor rapide cu care era transportată cocaina, ambarcațiunile s-au răsturnat, drogurile au ajuns în Dunăre, apoi pe malul litoralului românesc și bulgăresc. 

Conform datelor obținute de G4Media.ro, tocmai în ultimele zece zile ale lunii martie, adică atunci când s-a efectuat transportul și au fost descoperite drogurile, turnurile din zona Vadu și Sulina – mai exact cele de la Grindul Chituc, Gura Portitei, Perisor, Sfantu Gheorghe, Far Sulina – au cedat de mai multe ori.

Sursele G4Media au arătat că angajații Poliției de Frontieră și ai Portului Constanța nu au primit nicio alertă în jurul perioadei 20-23 martie prin care să fie anunțați de un posibil transport masiv de droguri care să intre în România. Din 26 martie și până pe 15 aprilie 2019, autoritățile române și bulgare anunțau descoperirea altor și altor pachete cu droguri care ajungeau la mal.

Anchetatorii DIICOT au deschis un dosar penal, să stabilească dacă traficanții cocainei descoperite în aprilie în Marea Neagră și pe țărm au fost ajutați de angajați ai Ministerului de Interne, din Poliția de Frontieră sau de la alte structuri din cadrul ministerului care au acces la datele privind supravegherea granițelor. Mai multe detalii, aici. DIICOT a renunțat, după un an, la acuzațiile față de polițiștii de frontieră, deși aceștia au interacționat cu traficanții și nu au raportat evenimentul, arată rechizitoriul care poate fi consultat aici. 

Avionul de contrabandă care a intrat ilegal în România și nu a fost reperat de MApN. L-au depistat ucrainenii

Un avion suspect de contrabandă a intrat ilegal pe teritoriul României, în august 2021, și s-a întors în Ucraina fără să fie reperat de Armata Română. Aeronava a zburat din Ucraina în România și înapoi, conform Serviciului de Stat al Grănicerilor din Ucraina.

Ministerul Apărării a admis într-un răspuns pentru G4Media.ro că nu a reușit să localizeze pe radare avionul contrabandiștilor ucraineni care, în data de 7 august 2021, a intrat în spațiul aerian al României pe la Vicovu de sus, Suceava, a ieșit și apoi a fost interceptat de un MIG al ucrainenilor.

Acest lucru a fost posibil deși o patrulă terestră a Poliției de Frontieră a văzut aeronava, iar Poliția de Frontieră a anunțat Centrul de Operaţii Aeriene de la Balotești din cadrul Forțelor Aeriene Române. Potrivit unui răspuns al Poliției de Frontieră pentru Europa Liberă, polițiștii au văzut și când aeronava se întorcea în Ucraina. Ei susțin că au informat partea ucraineană, fapt ce a condus la interceptarea aeronavei de către ucraineni. În plus, notează Europa Liberă, în zonă erau trei camere de termoviziune, una fixă și două mobile, dar nu erau îndreptate spre traseul aparatului.

Încasări mai mari cu 2.500 % la Vama Nădlac 2 față de 2021, după dosarul DNA cu 4 parlamentari PSD acuzați că cereau taxă de la vameși

Radio Timișoara anunța în noiembrie 2020 că încasările de la punctul de control al traficului de mare tonaj din Vama Nădlac 2 crescuseră în primele 10 luni ale anului cu 2.500% față de aceeași perioadă din 2019.

Explicația oficialilor era că această creștere venea în urma unei anchete DNA care înlăturaseră controlorii de trafic suspectați de corupție. În plus, conducerea instituției decisese să implementeze supravegherea permanentă a punctelor de lucru din Vamă și să deruleze controale inopinate, inclusiv noaptea.

Procurorii DNA au deschis un dosar penal în 2019, care arăta cum Vama Nădlac 2 era controlată de șefii PSD din regiune și devenise un adevărat focar de corupție, mita pentru un astfel de post ajungând și la 5.000 de euro.

Dorel Căprar, deputat PSD – între timp exclus din partid și plecat la partidul lui Dan Voiculescu – a fost trimis în judecată în 7 aprilie 2020 în dosarul şpăgilor adunate de DRDP Timişoara pentru PSD Arad. În total, trei deputați PSD, Dorel Căprar, Florin Tripa, Luminița Jivan și un senator social democrat, Ioan Chisăliță, au fost trimiși în judecată în acest dosar.

Alături de ei au fost trimiși în judecată mai mulți șefi de la Vama Nădlac 2 (Cristian Horgea și Elisabeta Miuțescu) și de la DRDP Timișoara, cei mai mulți fiind acuzați de luare și dare de mită, trafic de influență și folosirea influenței sau autorității de către persoana care ocupă o funcție de conducere în cadrul unui partid politic în scopul obținerii pentru sine sau pentru altul de foloase necuvenite.

În principal, foștii lideri de la PSD Arad sunt acuzați că luau mită pentru angajarea în funcție de controlor de trafic sau în funcții de conducere la DRDP Timișora, iar aceștia la rândul lor pretindeau taxă de protecție de la angajați sau fraudau concursurile de angajare.

DNA susține că șefii de la DRDP Timișoara cereau taxa de protecție controlorilor de trafic între 100 și 500 de euro lunar pentru a fi menținuți în funcții. Unul dintre foștii șefi DRDP ar fi cerut sume negociate între 5.000 și 10.000 de euro de persoană pentru fraudarea concursului la ocuparea funcției de controlor de trafic.

Drogurile, contrabanda și corupția din Portul Constanța, în raportul Global Initiative Against Transnational Organized Crime

Într-un raport din iulie 2022 al Global Initiative Against Transnational Organized Crime, denumit „Hublouri: Explorarea rutelor maritime balcanice”, se arată că lipsa scannerelor și corupția din Portul Constanța facilitează intrarea drogurilor prin port.

În 2016, 2,5 de tone de cocaină au fost descoperite într-un container cu cutii de banane care venea din Columbia. Cocaina urma să ajungă în Olanda pe căi terestre, arată raportul citat de jurnaliștii Context.ro. Un alt exemplu oferit este captura de 1,5 tone de hașiș și 751 de kilograme de pastile de captagon, din 2020, provenite din Siria.

Nici în ceea ce privește traficul de țigări lucrurile nu stau foarte bine în rapoartele organizațiilor internaționale:

  • „Constanța a fost cunoscută în trecut ca un paradis pentru contrabanda cu produse din tutun, iar confiscările recente sugerează că acest comerț ilicit continuă”, se mai arată în raport, mai arată sursa citată.

Portul Constanța este, de asemenea, expus la importul de deșeuri ilegale din Europa de Vest. Conform unui reprezentant al Gărzii de Coastă, citat în raport, în ultimii cinci ani, din cele 246 de dosare penale investigate în Portul Constanța, cele mai multe au fost legate de fraude vamale și importuri de produse contrafăcute.

  • Notă: Global Initiative Against Transnational Organized Crime este o organizație independentă a societății civile, cu sediul la Geneva (Elveția). Printre membrii rețelei se numără profesioniști din domeniul aplicării legii, al guvernării și al dezvoltării, care caută strategii și răspunsuri noi la crima organizată. GIATOC colaborează în rapoartele sale, printre alții, și cu USAID, și Comisia Europeană. 

Context

Conform unui raport al Comisiei Europene din 2021, evaziunea fiscală din România este cea mai mare din UE, iar o mare parte din fenomen se consumă în Portul Constanța, tocmai din cauza lipsei verificărilor temeinice ale containerelor. 

Într-o investigație care viza Portul Constanța, Info Sud-Est arăta cum țara noastră a achiziționat de mai multe ori scannere, unele cu fonduri europene, pe care le-a montat în vămi ca să reducă fenomenul evaziunii. 

Totodată, Europa Liberă a arătat, în 2021, cum 15 scanere au fost cumpărate în urmă cu mai bine de un deceniu, dar care au devenit nefuncționale în lipsa mentenanței. Achiziția a fost făcută la cerința Uniunii Europene pentru a combate eficient contrabanda. Scanerele aveau misiunea de a depista marfă de contrabandă, precum arme, droguri, tutun sau alcool.

Fostul ministru de Finanțe, Eugen Teodorovici, susține că problema a fost ridicată la nivelul CSAT în 2018, iar ulterior s-a încercat achiziția de noi scanere:

  • „Nu se vrea să avem scanere în vămi. Stricarea acestor scanere s-a făcut lovindu-le cu TIR-urile, chipurile, accidental și nu au mai putut fi folosite în scopul pentru care au fost instalate. Toate cifrele indică faptul că lipsa acestor scanere din punctele de intrare și ieșire din țară aduce un prejudiciu puternic la bugetul de stat. Vă dau un exemplu din zona de țigări, cel puțin un miliard este pe an suma care, în loc să intre în buget, se duce pe piața neagră. Un miliard se duce doar în zona de țigări. Gândiți-vă în zona celorlalte produse care pot intra în țară fără să respecte legile: băuturi, arme, droguri, orice”, a spus, pentru Europa Liberă, Eugen Teodorovici.

Și ultimii doi miniștri de Finanțe ai României, în subordinea cărora s-a aflat chestiunea scannerelor, au rezumat sugestiv cum stăm astăzi la acest capitol: 

  • „Nu funcționează. Aceste scanere au devenit o legendă”, spunea Florin Cîțu într-o emisiune din ianuarie 2020. 

Și Dan Vîlceanu declara într-o conferință din august 2021:

  • ”Nu am în momentul ăsta o evaluare. O să cer o informare (…) E o discuție veche asta cu scanerele care funcționează și nu funcționează”.

 

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

100 comentarii

  1. Nu cred că există publicație mai antiromânească decât G4…

    • Absolut de acord!

    • @alien +1

    • Asa e! Ce rai sunt, bata-i norocu’ sa-i bata!

      Auzi, sa publice o poza cu Romania cu nādragii-n vine! 🫵

    • nu e nimic anti romanesc trolule! Prin oprirea intrarii in schengen datorita CORUPTIEI masive de la nivelul politiei de frontiera, vama si justitie doar mai este o sansa sa limitezi coruptia, sa mai merita lupta in zona asta.

      Tara e condusa de hoti si mafioti, de multa vreme! Mint si manipuleaza fraierii la tv, ca apoi sa-i voteze ca sa poata toata lumea fura dupa posibilitati!

    • @Alien-nu cred ca exista politicienti mai antiromani ca USL2.

    • ce nu apare in articolul G4 : ne bagam unghia-n gat ca nu e USR la putere si nu putem sa le suflam in pu…pa

    • Adevarul e că peste granițele României nu trece nici musca fără să dea șpagă ! 😂😂😂😂

    • @Alien
      Specificul național este antiromânesc, dar nu ai de unde să știi că nu ești de pe aici.

    • Bun asa! Daca nu intram in Schengen AUR ia peste 25%. Bravo G4Media – chiar sunteti …

    • Eu sper ca esti ironic prietene :))))) Altfel vai de mama noastra daca gandim asa….

    • S-o accepte odată in Schenghen!
      Europol si EPPO sa-si suflece mânecile ca vor avea mult de lucru cu România! 🤣

    • O publicație înflăcărată și profund românească pe care ai admira-o cred ca ar fi fost „Scînteia”, reeditată de toți bășinoșii rămași din fosta nomenclatură.

    • Dacă veți căuta și citi comentariile mele veți afla că nu iubesc de fel pe toți cei careau condus și conduc România. Dar ca să dai credit unei țări ce ne împiedică sistematic întrarea în Shenghen, doar din cauze pur comerciale (vezi portul Rotterdam versus Constanța, Dunare)este deja prea mult. Ocupați-vă de frățiile politicianiste adevărate MAFII,care țin în loc dezvoltarea României. Poate unii dintre noi,sau cei mai mulți romăni merităm în Shenghen. Măcar acum să dăm dovadă că suntem uniți. Ocupați-vă cum am scris de mafioții noștrii, dar mai ales de mafioții voștrii din presă, că sunt la fel de mulți ca și politicienii pe care îi mănâncă de bani și pe care îi susțin ,banii cei mai mulți fiind tot din sudoarea amărâților de Romăni. Să auzim numai de bine.
      )

  2. Asta e un raport de turnători plătiți cu fonduri europene de dusamanii Romaniei, se știe, daca nici romanii nu sunt turnători ingre ei, atunci cine… Ling blide la straini

    • „turnatori” ca orice „turnatori”, cea mai mare problema e c-au avut/au ce „turna”, si-n ca cum!

    • Așa?
      Turnători!
      Plătiți de ruși cu fonduri europene ca să nu intre în spațiul Schengen.
      Avem dușmani periculoși rău!
      Da ăia cu infracțiunile protejate de legile justiției or fi prietenii?

    • Dacă veți căuta și citi comentariile mele veți afla că nu iubesc de fel pe toți cei careau condus și conduc România. Dar ca să dai credit unei țări ce ne împiedică sistematic întrarea în Shenghen, doar din cauze pur comerciale (vezi portul Rotterdam versus Constanța, Dunare)este deja prea mult. Ocupați-vă de frățiile politicianiste adevărate MAFII,care țin în loc dezvoltarea României. Poate unii dintre noi,sau cei mai mulți romăni merităm în Shenghen. Măcar acum să dăm dovadă că suntem uniți. Ocupați-vă cum am scris de mafioții noștrii, dar mai ales de mafioții voștrii din presă, că sunt la fel de mulți ca și politicienii pe care îi mănâncă de bani și pe care îi susțin ,banii cei mai mulți fiind tot din sudoarea amărâților de Romăni. Să auzim numai de bine.
      )

  3. A spune adevarul a ajuns sa fie egal cu „antiromanesc”? Pai, cu natie care gandeste precum dvs., locul Romaniei ar cam fi langa…Columbia!

    • Sunt invatati de pe vremea lu Ceacea sa ascunda totul sub pres si sa zica ca suntem ok

    • Contrabanda si traficul de imigranti o fac oficiali romani corupti. Cum justifica patriotii de carton cum s-a umplut vestul tarii de imigranti? Cum justifica patrioti de carton functionarea en-gros China Mall cu marfa de contrabanda? Isi amintesc patriotii de carton incidentul cu 2000 kg de cocaina intrate pe teritoriul EU pe care pretinde Johannis ca il apara tehnic .Numai furtuna pe mare a rasturnat barcile si sa aflat afacerea. Isi amintesc patriotii de carton de afacerea cu parfumuri contrafacute sesizata de politia belgiana care a obligat si pe romani sa ia masuri dupa ce le servisera belgienii si numele celor implicati, vamesi si comisar sef de politie . Tehnic suntem pregatiti au trambitat actorii farsei Schengen. Tehnic mentioneaza ei obsesiv. Uman nu. Contrabanda va contiua acum si mai puternic, imigratia clandestina se va marii , vizele de studenti de la facultati fantoma se vor da cu nemiluita. O goana pentru imbogatire ilicita va incepe.

  4. Da cum îndrăznim să spunem că România nu e gata de Schengen, argumentat cu dovezi, cu cazuri reale din ultimii ani?

    PSDNL nu lasă adevărul să le stea în cale!

    • Ei nu spune! Asta e mereu scuza voastra! Sa va fie rusine javre1or!

    • Cum am zis, PSDistule, adevărul nu vă interesează.

    • Normal! Cand toate restul tarilor din Schengen sunt perfete si noi suntem praf cum indraznim? Asa merita oamenii ca tine cu atitudine de sclavi. Sa fie tratati ca sclavi.

    • S-a dat ordin pe unitate la PSD că cine vorbește de corupția uriașă din România e dușman al țării.

      Marii patrioți din PSD jefuiesc România de 20 de ani.

  5. Despre furtul din bani I publici al politicienilor nimic ? Nici despre „umblatul la judecatori” ?

  6. G4Media este oficiosul USR! Nu se dezminte in a face propaganda antiromaneasca! Nu uitati dragi romani cate piedici ne-a pus USR! Nu uitati!

    • Nu uitați că PSD a fost la putere 20 de ani și doar a furat!

    • @Mihai, cand zici piedici la ce te referi? Te referi la faptul ca nu s-a inhaitat cu PSD-ul la hotie, la trafic de carne vie sau de droguri?

    • Da Mihai!
      Adevărul este dușmanul „românului”!
      Arestați-l!

    • Nu e mai bine sa criticam autoritatile decat sa aratam cu degetul spre un amarat de partid ? Portul Constanta e distrus complet, o mafie de la un capat la altul, toti sunt mana in mana – politie, procurori, judecatori, autoritati locale. Constanta putea sa fie un oras infloritor dar jaful e cvasi-general. Astfel ca nu ma mira ca tot ce intra in tara prin port e neverificat.

    • CUm sa fie propaganda daca acelea au fost cazuri reale de patrundere ilegala a vamilor Romaniei? Deci pentru voi e romanesc traficul de tigari, traficul de droguri si nimeni nu a intervenit. pentru voi a fi roman inseamna sa dai mana cu infractorii.

  7. Ce are de spus conducerea portului Constanta, respectiv ministrul Grindeanu despre asta? Cand vor fi rezolvate toate aceste probleme? Comisia de la Haga e deja pregatita sa faca verificari. Se poate veni cu o rezolvare saptamana asta?

    • Ce are de spus Rangă despre asta? Ce a făcut cât a fost ministrul trasporturilor că autostrăzi NU a făcut!

    • PSD ce a făcut 20 de ani cât a fost la putere?

    • Nu poate face nimic acum, din pacate, ca nu mai e la guvernare. Conducerea portului trebuie sa se pregateasca temeinic de aceasta vizita si sa rezolve toate problemele descoperite si prezentate in p.resa la toate trusturile. Pana acum a facut ce a facut, s-a ales cred si cu o plangere penala, dar problemele trebuie rezolvate sa nu aiba olandezii motive sa dea vot negativ.

  8. Sa ne intelegem, astea sunt cele despre care s-a aflat. Da, nu e bine, insa probleme de acelasi fel, poate chiar mai mari, sunt si in Italia, de exemplu.

    Poate ar trebui facuta o autoritate superioara la nivelul Shengen (sau UE) care sa monitorizeze toate punctele de frontiera, toate scanerele si toate procedurile si sa centralizeze informatia, iar pe baza acestei informatii sa se poata lua eventual decizii de suspendare din Schengen pentru statele care sar calul.

    • Nu se poate, pentru ca o sa inceapa sa se smiorcaie politicienii pe tema suveranitatii tarisoarei noastre scumpe.

    • @Qiu
      Pentru că pari bine intenționat, îți spun un secret.
      De la „Țigareta” 0->n nu scanerele sunt problema ci autoritățile la cel mai înalt nivel.

    • Se pot extinde competentele FRONTEX care este agentie Europeana insarcinata cu paza frontierelor – si ar fi bine sa fie facute evaluari la frontierele externe periodic, pentru toate statele din Schengen.

      Mie oricum mi se pare articolul asta rau intentionat, rauvoitor si pusa problema printr-o prisma superficiala si „inocenta” de parca tot restul statelor UE sunt Alba ca Zapada iar noi nu.

      Bookmark si vorbim dupa decizia din Decembrie.

  9. In NATO am intrat pentru ca in 2001 niste bărboși au intrat cu avioanele in cladiri din SUA. Acum intram in Schengen pentru ca un prieten al unor bărboși a intrat într-o tara independentă. Ironia sortii raul unora bafta altora.

    • Exact așa e.

    • Pe criteriul asta si in 1918 am avut bafta, ca altfel tara asta era ciopartita si acum. Care e problema, cand apare oportunitatea o tara cu demnitari valoroși trebuie să percuteze rapid. Ne putem corecta si din mers unde avem probleme. Cum necum țara asta s-a orientat si a avut bafta la oportunități istorice

    • Care demnitari „valoroși”? Aștia de la PSDNL care sunt doldora de doctorate cumpărate, dar nu pot să lege două cuvinte și abia citesc de pe foaie?

      Halal valoare.

  10. Daca DIICOT ar fi mers pana la capat si n-ar fi renuntat (oare de ce…?), azi Romania ar fi avut sanse mult mai mari de a accede la spatiul mul visat, asta pentru ca, coruptie exista peste tot, dar in UE nu cred ca exista alta tara cu coruptia mai institutionalizata decat Romania! La noi, coruptia e endemica si citind comentariile, cred ca e acceptata cu larga majoritate de natie. Asa ca, cei din „spatiul…” nu pot decat sa se protejeze prin refuzul de a ne admite. Buba nu-i la ei, ar trebui sa ne uitam autocritic in oglinda si asta nu inseamna a fi „antiroman”, ba dimpotriva!

    • Perfect adevărat.

      Aruncatul vinei pe alții, lipsa asumării e sport național, printre altele.
      Dacă lucrurile ar fi mers cum trebuie, nici măcar olandezii nu și-ar fi pus reputația la bătaie ptr niște jocuri geopolitice și interese economice.

      Dacă RO este admisă în Schengen, va fi din aceleași motive ca în trecut: alții vor închide ochii la problemele mioritice, ca un compromis la interesele lor mai mari (de natura geopolitica, economica). Corupția mioritică nu o sa dispară peste noapte. Este întipărita în ADN-ul multor români.

      Mult prea mult circ mioritic și mult prea puțină răspundere și simți al datoriei. Iar unii maschează circul ăsta sub pretexte naționaliste. Poate vreodată românii se vor trezi totuși din somnul cel de moarte. (cata ironie, în imnul național, raportat la realitățile curente)

    • Abc

      Esti un rus.

      Daca Romania intra in Schengen e rau. Daca Romania sta afara din Schengen e rau si si-o merita

      Esti doar un rus rau voitor sau un antiroman. Pleaca din Romania si renunta la cetatenie ca daca ai greturi, macar fii demn si asuma-ti.

    • PSD: Cine e om cinstit e automat rus.

    • Fals

      PSD e doar un parti profund corupt si atat. Tu manipulezi ca un rusnac ce esti si amesteci. Ii urasti pe romani pentru ca esti un rusnac

    • Crop (mioritic),

      Ești pa-te-tic, in ignoranța ta. Tu, ca și mulți alții de acolo. Și nici nu vreți să schimbați ceva în bine, ca merge și așa. Tipic, celor ca tine.

      Păcat de românii educați și cu bun simț, rămași acolo. E obositor sa lupți cu indivizi ca tine, cu năravuri proaste și minți închise.

      Stai fără griji, nu mai împărțim același continent de ani buni. Mai încearcă.

  11. Cam exagerată chestia cu „2,5 milioane de tone de cocaină au fost descoperite într-un container”, asta înseamnă de fapt jumătate de vapor nu un container.

    • Petrule, intai invata formele postpuse si antepuse de departare (aceleia, acelei) ale adjectivelor demonstrative ( deci mai repeta clasa a 4a dupa cum ai spus) si apoi posteaza despre lucruri mai complicate…

    • UNa,

      Esti tare la mate – stii ce-i ala container? O chestie in care bagi max 25-27 de tone! Da vapor? Alta chestie de are max 100.000 tone deplasament. Nu ma întreba ce-i ala deplasament, vezi la biologie😄

  12. Păi dacă a expune minciuna și ticăloșia e anti-românesc, atunci românismul merită să piară.
    G4Media are alte păcate și e irelevant dacă e anti-românesc sau nu. Sunt niște fapte prezentate în articol – nu sunt minciuni, nu sunt fabulații sau opinii – asta a fost istoria, lucrurile astea s-au întâmplat.

    • Uite o ticalosie marca usr, g4, 2,5 mil tone de droguri într-un container, daca ziceau un petrolier poate ii credeam. Asa sunt doar bazaconii ofticoase marca #

    • Emil Cioran zicea că „România e o glumă de prost gust a istoriei” și „o eroare geografică”. Iar eu vin și zic că așa-numitul „patriotism” este patriotismul corupției!

    • Ticăloșia asta nu poate fi iertată.
      E ceva antiromânesc ca toate erorile de dactilografiere la care „sistemul” ticăloșit face autocorectia.

  13. La fel ca si intrarea in EU – mai mult fortata decat nemeritata – asa o sa fie si aici. Indiferent daca intram sau nu noi tot vom avea cateva probleme serioase:
    -portul C-ta
    -granita Ucraina / Moldova
    -granita cu Serbia
    Prin urmare roman sau nu, dac care i-a invatat latina pe romani sau, tradator de tara sau nu pentru ca nu vreau sa ascund hotia si coruptia patriotitlor mei romani, noi tot vom ramane cu astfel de probleme.
    Iar marii patrioti de tastatura de telefon sau experti digitali romani in clipuri de tik tock nu vor sa inteleaga ca toate activitatile de coruptie fura din buzunarul nostru. Acum daca o sa intram in Schengen o sa fure si din buzunarul olandezului sau suedezului si pentru noi va fi foarte bine pentru ca noi suntem cei care am inventat capra vecinului.

  14. Trebuie sa respectam tot ce zice Comisia Europeana – mai putin cand zice de bine, atunci trebuie sa le aratam ca gresesc.

  15. Este arhicunoscut faptul că în țările din spațiul Schengen nu găsești nici o liniuță de albitură, iar localurile cu felinar roșu își pregătesc marfa în creșele, școlile și universitățile proprii. Traficanții de carne vie din țările estice nu trimit nici un picior de copil, femei sau bărbat în acele țări, le schimbă numai între ei în afara spațiului Schengen. Corupție in țările din spațiul Schengen ? Nici pomeneală, nici nu știu acele țări ce înseamnă aia, chiar dacă șeful PPOE zice că acest flagel este generalizat în toate țările UE. Ipocrizia este una dintre „valorile” de cinste ale oamenilor din țările civilizate și ale epigonilor din țările estice.

    • Bă da’ nimic nu pricepi!
      Nu e vorba dacă e corupție ci ce faci cu ea.
      Când te duci la felinarul roșu știi exact ce găsești, nu dai peste Parlamentul României sau guvern (că și acolo e aceeași treabă).
      Exact d-aia nu ne vor ăștia in Schengen că le cam amestecăm.

  16. Articolul asta e ca gluma cu romanii din iad care nu au nevoie de paznic ca se trag singuri inapoi in cazan

  17. Felicitări pentru corectitudinea articolului! Nu știu dacă meritam sa intram in Schengen din moment ce și aici pe pagina sunt o grămadă care cred ca prin a te minți evoluezi. Bravo G4media, încă un articol despre cum trebuie sa arate jurnalismul adevărat!

  18. NS
    Toti cei care vin cu dovezi (si acum) referitoare la cat de corupta si nepregatita este Romania pledand in acelasi timp sa ramanem in continuare, in afara spatiului Schengen, in opinia mea, urmaresc razbunari politice sau pur si simplu, din rautate. In acelasi timp, chiar daca in sinea lor si-ar dori ca in decembrie sa se produca mult asteptata ridicare a barierei, prefera ca acest lucru sa nu se intample.
    Pornind de la unde s-a ajuns, ar trebui acum luat in considerare, ca dupa 15 ani de cand suntem in UE s-ar mai putea face ceva de natura pozitiva pentru obtinerea consensului. Eu cred ca nu.
    Pe de alta parte, daca ne uitam la celelalte state membre, stim sau aflam cu trecerea timpului, ca multe dintre acestea nu s-ar circumscrie acum conditiilor pe care Romania trebuie sa le indeplineasca. Din aceasta perspectiva si nu numai ar trebui sa devenim membri al spatiului Schengen la momentul decembrie.

    • Esti un om onest. Sunt de acord cu tine. Vom intra in Shengen. Decizia de a ni se inchide usa pana acum a fost politica si decizia de a intra acum in Shengen este tot politica. UE are nevoie de noi in Shengen acum.
      Actiunea Olandei de a angaja experti pentru verificarea indeplinirii conditiilor este doar pentru ca domnul Mark Rutte sa poata spune propriului parlament ; “uite am decis sa acceptam Romania in Shengen fiindca am facut o expertiza care arata ca acest lucru este in regula”.
      😁

    • @ Nicu Stan
      Esti un om onest. Sunt de acord cu tine. Vom intra in Shengen. Decizia de a ni se inchide usa pana acum a fost politica si decizia de a intra acum in Shengen este tot politica. UE are nevoie de noi in Shengen acum.
      Actiunea Olandei de a angaja experti pentru verificarea indeplinirii conditiilor este doar pentru ca domnul Mark Rutte sa poata spune propriului parlament ; “uite am decis sa acceptam Romania in Shengen fiindca am facut o expertiza care arata ca acest lucru este in regula”.
      😁

    • Toată lumea vrea în Schengen dar…
      În condițiile în care se prezintă statul de drept din România ar fi nedrept să chinuim și pe alții.
      N-ai ce face!
      Unii sunt mai puțin consensuali cu nesimțirea!

    • @ Pictor Vonta
      Din pacate nu imi sunt publicate toate comentariile desi sunt civilizat.
      Domnule Pictor sunteti pe contrasens de data asta. In momentul de fata UE nu este interesata de statul de drept din Romania. De aceea nici nu a mai amintit nimeni din UE de Comisia de la Venetia la promulgarea legilor justitiei.
      Acum UE e interesata ca marfa sa circule rapid de la est la vest si invers, din motive obiective, avand in vedere situatia internationala, asadar decizia cu Shengenul este legata de acest aspect. Conform logicii in deciziile politice primeaza interesul si nu perfectiunea.
      😁

    • @Nicu Stan: le cam faceți varză. În primul rând că omul care în sinea lui își dorește ceva, dar preferă să nu se întâmple acel ceva e un pic defect.
      Iar cei care vin (și acum) cu dovezi, precum autorii articolului, nu fac decât să povestească istoria. Acele dovezi există pentru că altcineva a scos camerele de supraveghere din priză, altcineva a ignorat avionul de contrabandă, altcineva a promulgat niște legi ale justiției defecte. Adică nu putem fi atât de proști încât să tragem în ăla care ne spune că încă poți să cumperi țigări fără timbru, dar să uităm de cel care ia șpagă ca să nu le controleze. Iar dacă, totuși, suntem atât de proști… păi, în cazul ăsta, cam merităm să dispărem.
      Încă o dată spun: dă-le încolo de droguri, de avioane, de scanere și țigări de contrabandă sau trafic de persoane. Dar atâta timp cât vilele vameșilor râd în soare, România nu are voie să intre în Schengen.

    • @😁
      Ce te face să crezi că un stat corupt poate păzi granițele?
      În cazul nostru vorbim doar de granițele de la est care grație deschiderii la mare se învecinează cu toată lumea.
      Viteza în vamă = Viteza cu care exportăm coruptia
      Ești praf!
      V

    • @Pictor Vonta
      Ce te face sa crezi ca acum cu Romania afara din Shengen sunt mai bine pazite granitele Shengen ?
      Cersetorii sunt acolo, prostituatele sunt acolo, interlopii. sunt acolo, indezirabilii din toata lumea a treia sunt acolo si nu in urma trecerii prin Romania etc etc ?
      Resentimentele sunt semn al lipsei de evolutie spirituala.
      😁

    • @😁
      Acum ai trecut de la viteza în vamă la rigurozitatea controlulului pe care îl fac vecinii la granița noastră de vest… Care e treaba?
      Te sucești prea repede și nici nu vrei sa judeci.
      Pai daca în loc sa stabilești domnia legii produci nonstop toate rasele de infractori și le mai creezi și condiții „de prosperitate” vezi legile justiției, recursul compensatoriu etc. nu-i așa că vrei să nu te mai evalueze și să te controleze nimeni?
      Adică s-a întâlnit hoțu’ cu prostu’ la o decizie politică!

    • @😁
      Am rămas dator cu o precizare in legătură cu statul de drept.
      Cu prima ocazie să mergi in instanță cu replica aia cu resentimentele!
      Succes!

    • @ Pictor Vonta
      Sti ce este un resentiment ? Hai sa-ti spun.
      Sentiment ostil faţă de cineva, pornire împotriva cuiva provocată de amintirea neplăcerilor suportate; duşmănie, ură, pică…
      Imi pare rau pentru neplacerile indurate de tine din partea statului de drept din Romania (poate din justitie ) care iti provoaca resentimente. Din fericire eu nu am resentimente, nimeni si nimic din Romania nu m-a ranit atat de rau.
      Vreau si eu un stat de drept adevarat.
      Dar statul de drept se perfectioneaza in timp odata cu schimbarea mentalitatilor si atitudinilor ( inclusiv in SUA, care e etalon, a evoluat in sute de ani). Dar n-are rost dialogul acesta aici. Am spus ce aveam de spus.

    • @😁
      Dacă ai ajuns să-mi explici mie ce este un resentiment ai probleme grave.
      Nu pricepi că e vorba despre justiție nu despre resentimente.
      Dacă pentru tine încurajarea infractorilor nu este un o deviație de la norme, și un pericol social real sper că ești într-o instituție specializată pentru tratament intensiv.

    • @😁
      Fără resentimente…
      Cu compasiune și cu speranța că îți vei reveni.

  19. Faceti o analiza mai detaliata a episodului „cocaina la mare” si o sa vedeti prea multe „coincidente” si tacerea absoluta de la Cotroceni in jos.

  20. @ Pictor Vonta
    Ceea ce nu ati inteles este ca acum nu intereseaza pe nimeni ca statul de drept din Romania nu se prezinta perfect.
    Acum interesul este ca tirurile care circula de la vest la est si invers sa nu mai piarda timpul la granitele interioare ale UE. De aceea decizia politica … O decizie politica inseamna o decizie asumata chiar si in conditiile in care nu sunt indeplinite criteriile . Asadar va lasati chinuit de resentimente in zadar.
    😁

  21. Sa vezi comedie ca intram in Schengen! 😂😂 Oare unde ne mai bagă?

  22. Nu cred ca ne face bine articolul, mai ales in situatia data.

    Da, in mare se cunosc aceste aspecte, mai ales de catre cei care se informeaza din surse legitime.

    Poate era mai bine sa reluati dupa ce se mai linisteau apele si eram in schengen, daca o sa fim.

    • Binele si raul sunt valori morale. Daca nu face bine, atunci nu poate face decat rau.

      Ce este gresit moralmente in a prezenta aceste aspecte? Care anume lege a moralitatii ti se pare tie ca incalca?

      Sau doar te refereai la faptul ca nu e convenabil (ceea ce este cu totul alt ceva)? Dar asta ar fi oportunism, si nu te pot banui de asa ceva, corect?

  23. Articolele Schengen G4media sau când ura distruge rațiunea! Sunt un luptător împotriva mafiei PSD – PNL – FSN și am fost gazat de Dragnea etc. Toată lumea știe că în România e corupție, hoție, mafie. E normal să ne dorim să scăpăm de ele. Însă soluția e doar prin UE și Schengen! „Prin noi înșine” nu avem cum să ne albim, vedeți cazul R. Moldova. Ceea ce face G4media zilele astea nu va ajuta la curățarea politicii românești, ci numai arme Olandei și Suediei pentru a rămâne în aceeași cazna, despre care ne scrie cât de rău e, tot G4media…

  24. G4 media ar trebui sa schimbe businesuul daca tot reuseste sa bage 2,5 milioane de TONE de cocaina intr-un container de 25-27 de TONE!
    Sa preia si portul Constanta, sa vezi atunci raportări 🤣

  25. ‘În 2016, 2,5 milioane de tone de cocaină au fost descoperite într-un container cu cutii de banane care venea din Columbia’

    Nu cred ca se consuma anual atat de multe tone de cocaina si nici Pablo Escobar cu intreaga america de sud nu au reusit sa expoete atata intr-un singur an.

    Basca containerul ala e aur pur de poate transporta 2.5 milioane de tone de cocaina.
    Este cumva de marimea ploiestiului?

    Joornalism facut pe genunche ( citat din clasici) si facut din frustrarea celor ce detin aceasta g4media deoarece au o manie in’ aavea dreptate’

    Recititi articolul ca faceti greseli de clasa a 2 a.

  26. E foarte greu sa cureti tara de comunisti, copiii si nepotii lor. Doar niste masuri radicale ar putea sa mai schimbe ceva in Romania. De exemplu, desfiintarea academiei de militie si infiintarea academiei de politie , in trei centre universitare ; o facultate la Iasi, una la Cluj si un la Buceresti avand acelasi numar de studenti. Dupa absolvire….. rotirea cadrelor. Absolventii nu au dreptul sa se intoarca in orasul de bastina timp de 10, 15 ani.

  27. Help Ukraine !!!

  28. Si totusi lipsa controalelor ar reduce mita, cel putin la granitele cu Bulgaria si Ungaria.

    Raman cele cu Serbia, Ucraina si Moldova unde spaga se va multiplica o data cu Schengen zone.

  29. ei, na.
    mii de tone de hasis tranzitate spre olanda din spania, prin franta etc.
    Si-au gasit nod in papura, romania trebuie sa fie perfecta.
    FO

  30. Asta e doar despre portul Constanta si vama cu Ungaria! Verificati si granita cu Serbia, Ucraina si Moldova.
    Trafic de tigari, trafic de combustibil, trafic de persoane, acum cred ca si arme, vamesi fara echipament de munte pentru Ucraina si de apa pentru Dunare cu Serbia, lipsa de personal si in vami si pentru patrula, sisteme integrate si digitalizate in vami nu avem carente dovedite in perioada pandemiei si de fiecare data de sarbatori!

  31. Intre timp soldati ai armatei romane care au furat motorina au fost retinuti la Mihail Kogalniceanu.
    Cum privim vestea ?
    Negativ ; soldatii romani fura de la aliatii care au venit sa ne apere.
    Pozitiv ; Hoti sunt peste tot in lume, totusi justitia in Romania functioneaza. Hotii sunt prinsi, arestati, retinuti, judecati…
    Nu avem resentimente fata de Romania ; statul de drept este functional !
    😁

  32. Nasol pentru politistii din vama. Gata cu spaga. Vor fi alocati in interiorul tarii. Ce se vaicarea ala de la sindicatul politistilor.
    Sa vina Schengenul sa ne mai civilizam si noi.

  33. Dacă România intră în zona Schengen, înseamnă că a fost o decizie politică la nivel Ue, decizie care nu are absolut nimic de a face cu realitatea pe teren. După mulți comentatori de aici, G4 face un deserviciu ”cauzei”, ba chiar este antiromânesc prin enumerarea câtorva lacune din sistem. Mi-e groază să mă gândesc, cum ne-am ”descurca” în cazul unor presiuni uriașe de migranți, contrabandă, trafic de persoane și altele, cu care se confruntă francezii, italienii, grecii etc. pe care-i aducem ca exemplu de ”las’ că nici alții nu-s mai breji”. Problema e, că dacă vom fi admiși, logica dominantă în public va dicta un discurs plin de triumfalism, în loc să ne ocupăm, măcar din mers, de eliminarea defecțiunilor sistemice. Nu suntem în stare să ne uităm în oglindă. Asta e.

  34. Nu inteleg care-i rostul acestui articol! pentru ce? de ce? Romania e singura tara corupta si cu probleme? @Tapalaga – ai iesit vara asta cu masina din tara? ti-a placut umilinta de a sta in vama 5,6 ore? Ai vazut cozile kilometrice de TIR-uri?
    Sunt de acord cu semnalarea problemelor si chiar imi doresc asta, dar re-amintirea acestor articole acuma in momentul asta, sincer mi se pare nepotrivit.
    Am crezut ca sunteti un site de stiri cat de cat, dar… sper sa va citesc articolele cat mai rar.

  35. Ai dreptate G4Media ca nu totul este asa de roz cum este prezentat in raport, dar trebuie sa fim si cu picioarele pe pamant, deoarece contrabanda si afacerile cu droguri sunt peste tot in lume si la un nivel mult mai mare decat la noi! Celebrul port Rotherdam este recunoscut exact pentru asta, si nimeni din Schengen nu comenteaza!