Procesul Volkswagen începe luni în Germania. De ce judecarea plângerii colective are o miză uriașă pentru sute de mii de reclamanți
La patru ani de la izbucnirea scandalului VW, începe în Germania procesul mult aşteptat cu caracter de precedent. La Tribunalul Superior de Land din Braunschweig se va judeca plângerea împotriva gigantului auto, transmite postul de radio Deutsche Welle.
Sunt termeni rigizi, dar pentru mulţi proprietari de automobile Volkswagen cu motor diesel reprezintă ultima speranţă: procesul cu caracter de precedent. Tribunalul Superior de Land (OLG) din Braunschweig începe de luni (30.09.2019) dezbaterea plângerii colective – o premieră în Germania.
De abia în noiembrie 2018, pe fundalul scandalului diesel, s-au pus bazele juridice pentru a face posibilă acţionarea în justiţie a concernului VW de către păgubiţii, iniţial înşelaţi şi apoi lăsaţi de izbelişte de către cei responsabili.
Deşi mai multe tribunale din Germania s-au confruntat încă din 2015 cu plângeri împotriva VW, cele mai multe vizau manipulările tehnice. Reclamanţii solicitau asumarea responsabilităţii şi despăgubiri financiare.
Procesul cu caracter de precedent este valabil pentru mii de reclamanţi
Procesul cu caracter de precedent are cu totul altă valoare. Terminologic se referă la o acţiune din categoria aşa numitelor plângeri colective.
În termeni mai simpli, urmează să se decidă în ce măsură este justificat dreptul la despăgubire. Caracterul colectiv decurge din faptul că sunt apărate interesele mai multor persoane de un reprezentant comun.
În cazul de faţă, Uniunea agenţiilor pentru protecţia consumatorilor (vzbv) şi Automobil Clubul German – ADAC vor reprezenta interesele terţilor.
Uniunea vzbv este reclamantul-model, fiind practic organizaţia care îndeplineşte criteriile necesare pentru a-i reprezenta pe toţi în justiţie, neavând nicio pretenţie financiară proprie.
Uniunea acţionează exclusiv în interesul terţilor, care au acceptat să devină parte din proces. Un reclamant într-o astfel de poziţie nu are dreptul de a-şi însuşi câştigul. Dar procedura este gândită pentru a evita o eventuală „industrie a proceselor”, în care s-ar amesteca reclamanţi profesionişti pentru a câştiga bani.
Plângerea reprezintă etapa preliminară a depăgubirilor individuale: reprezentanţii protecţiei consumatorilor pot afla, în urma procesului, dacă VW şi-a indus clienţii în eroare „premeditat şi imoral” şi dacă se justifică astfel despăgubirile financiare.
Dacă judecătorii vor da câştig de cauză reclamantului, atunci clienţii VW păgubiţi vor trebui să acţioneze separat în judecată concernul. Ei se vor ghida după rezultatul procesului cu caracter de precedent. Va mai trece aşadar mult timp până la primele succese confirmate în justiţie.
Procesul are caracter de precedent pentru justiţie în general
Plângerea colectivă devine practic deschizătoare de drum, cu atât mai mult cu cât în Germania există dreptul fundamental la protecţie juridică individuală. Astfel încât păgubiţii trebuie să îşi obţină singuri dreptatea.
Problema este însă că nu toţi îşi tranşează problemele la tribunal. Mulţi se tem de justiţie, fie din lipsă de bani sau de timp. Sau pentru că pur şi simplu nu cunosc niciun avocat ori se tem de procese interminabile. Prin urmare, nu obţin ceea ce li se cuvine de fapt.
Procesul cu caracter de precedent este menit să elimine acest tip de deficite. Consumatorii se pot alătura grupului reclamanţilor fără a plăti nimic, fără a angaja un avocat şi fără a apela la asigurarea pentru protecţie juridică. În plus, drepturile păgubiţilor nu se prescriu.
La finalul unui astfel de proces se poate ajunge, pe lângă acceptarea sau respingerea revendicărilor, şi la o înţelegere. Pe care reprezentanţii asociaţiilor consumatorilor nu o resping în acest moment. Pârâtul VW are o abordare cu totul diferită.
Ajungerea la o înţelegere nu este în interesul concernului. În urma unor procese desfăşurate deja, gigantul german a fost obligat să anuleze vânzările automobilelor manipulate şi să înapoieze integral preţul plătit de cumpărători. Acest proces ar putea dura până în 2023, până când vor fi epuizate toate căile de apel.
Decizie valabilă pentru toate părţile implicate
Dacă decizia are valoare juridică atunci ea devine obligatorie. Ceea ce se va aplica şi în cazul proprietarilor de automobile diesel care se alătură plângerii colective. În cazul în care reprezentanţii uniunii consumatorilor vor suferi o înfrângere, atunci hotărârea îi va afecta pe toţi reclamanţii.
Niciunul dintre aceştia nu va mai avea şansa de a acţiona VW ulterior în justiţie. Pe acelaşi principiu şi VW riscă să se confrunte cu un mare număr de revendicări financiare. Experţii cred însă că VW se îndreaptă mai degrabă spre o înţelegere cu păgubiţii.
Decizie valabilă pentru toate părţile implicate
La procesul de la Braunschweig se va decide doar în cazul cumpărătorilor unor anumite tipuri de automobile. Mai exact: este vorba despre mărcile VW, Audi, Seat şi Skoda, cu motoarele de tip diesel din modelul EA 189. Pe acestea s-au montat programele ilegale şi ele au fost rechemate în service.
Potrivit informaţiilor oferite de Ministerul federal pentru Justiţie, până la mijlocul lunii septembrie se înregistraseră ca parte reclamantă în procesul cu caracter de precedent aproape 446.000 de consumatori.
Până luni, 30 septembrie, numărul acestora ar putea creşte. Uniunea vzbv oferă o listă de control pe baza căreia se poate constata dacă reclamanatul are şanse să se alăture celorlalţi păgubiţi.
Nu doar pentru că este o premieră în Germania, sala de judecată din Braunschweig va fi plină. Pentru a oferi spaţiu avocaţilor, păgubiţilor, publicului şi jurnaliştilor, procesul se va desfăşura în sala de evenimente a oraşului Braunschweig. S-a stabilit deja că următoare înfăţişare în proces va avea loc în noiembrie. Dar este greu de spus când se va lua hotărârea finală.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
© 2024 G4Media.ro - Toate drepturile rezervate
Acest site foloseşte cookie-uri.
Website găzduit de Presslabs.
3 comentarii