G4Media.ro

Profesorul român multilateral dezvoltat – cercetătorul Dacian Dolean

sursa foto: Pexels

Profesorul român multilateral dezvoltat – cercetătorul Dacian Dolean

Profesorul român este multilateral dezvoltat. Un adevărat supererou, parcă desprins din filmele Marvel. Cel puțin așa reiese din deciziile responsabililor cu politicile educaționale din România.

Profesorul român nu doar că trebuie să planifice cu măiestrie lecțiile pe care urmează să le predea impecabil, să răspundă cu profesionalism exigențelor fiecărui părinte care îi spune cum ar trebui să i se predea copilului său sau să dovedească o flexibilitatea extraordinară la impredictibilitatea legislativă și la deciziile luate la nivel central în ultimul moment (și aici nu mă refer la situații excepționale, de pandemie).

Profesorul român multilateral dezvoltat este neobosit și incredibil de rezilient. În vacanța de vară, el se poate odihni prin muncă, ”voluntariindu-se” la supravegherea candidaților la examenele de Bacalaureat, Titularizare sau Definitivat. Cine are nevoie de odihnă, după ce s-a odihnit un an școlar jucându-se cu copiii? Iar reziliența sa fizică este depășită doar de cea psihică. Salarizarea modestă (în general) sau remunerarea mai mult decât modestă a acestor activități desfășurate pe parcursul verii nu sunt suficiente să îi distrugă demnitatea.

Atunci când nu supraveghează examenele mai sus menționate, profesorul român multilateral dezvoltat corectează examene în condiții demne de un supererou. De exemplu, unui învățător i se cere să corecteze lucrările de la examenul de definitivat care nu au legătură cu specializarea sa (ex. literatura română sau matematică). Ca un adevărat supererou, profesorul se descurcă. În dimineața afișării subiectelor, profesorul român întreabă în stânga și în dreapta până află rezolvarea corectă a subiectelor. Iar atunci când corectează subiecte în domeniul său de specialitate, profesorul român multilateral dezvoltat trebuie să știe cum să interpreteze bareme de corectare ambigui și să reușească să se sincronizeze cu alți profesori corectori, pentru ca discrepanța în notare să nu fie mai mare de un punct.

Profesorul român multilateral dezvoltat mai trebuie să fie și expert IT, rezolvând problemele cu care se confruntă elevii săi atunci când predă online; să fie expert în testare educațională, în ciuda faptului că pregătirea inițială și continuă nu-i oferă cunoștințe și instrumente care să îl ajute să măsoare proprietățile psihometrice ale testelor de evaluare educațională; în lipsa unui sistem de evaluare profesională fundamentat științific, profesorul român trebuie să își arate talentul strângând hârtii la dosar, ca să ”dovedească” cât de bun este la clasă (chiar dacă corelația dintre grosimea dosarului și eficiența profesorului este minimă); și mai trebuie să aibă o răbdare de fier participând forțat la cursuri de formare profesională ținute uneori de ”experți” care nu au pus în viața lor piciorul într-o sală de clasă.

Dar stai – asta nu e tot! Pe când am crezut că am descoperit toate talentele profesorului român multilateral dezvoltat, zilele acestea am aflat că supereroul nostru nu încetează să ne uimească. În viziunea decidenților, profesorul (și nu cadrele medicale) trebuie să administreze testele pe bază de salivă elevilor. Mai mult decât atât, ca un adevărat supererou, profesorul român multilateral dezvoltat trebuie să se descurce și să înțeleagă cum să administreze aceste teste care nu vin cu instrucțiuni de folosire. Este flatant câtă încredere au decidenții politici în superputerile profesorului român multilateral dezvoltat.

Ce nu se observă (sau nu se dorește să se observe) la nivel central, este că gestionarea defectuoasă a resurselor umane din învățământ are consecințe dramatice asupra sistemului educațional din România. Așteptările tot mai mari și nerealiste față de profesori determină tot mai multe cadre didactice dedicate meseriei și bine pregătite să nu se mai întoarcă la clasă, fie din cauză că se pensionează anticipat, fie că emigrează sau își schimbă domeniul profesional. Criza de muncă atât de pregnantă din România este compensată în unele domenii prin automatizare sau prin importul de muncitori din alte țări, dar criza de personal din învățământ nu poate fi acoperită de profesori vietnamezi.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

10 comentarii

  1. Vezi sa nu plesnești de atâta multilateralitate, in ce elevii tai ‘performeaza’ pe ultimele locuri la testele Pisa, iar profesorii români au cele mai puține ore de predare din UE. In US si UK se preda de la 26 de ore de curs in sus. La matematică și științe se folosesc calculatoare științifice pt fiecare elev, capabil sa colecteze date de la sonde de laborator și să ruleze analize statistice .Iar nea Caisa de mai sus se plânge că e prea stresat. Nici nu știi ce vorbești amice .

    • D-l Mircea, sunteți sigur că în US un prof are de la 26 de ore în sus? În Charlotte nu era chiar așa. Și am mai fost și prin alte părți, și nu era chiar așa. Între noi fie vorba, 26 de ore săptămânal e un pic cam inuman … A, să suparveghezi, să te plimbi printre ei se poate. Dar să predai cu tot ce presupune asta … excuse me!

  2. Nu e bug, e feature.
    Copilul needucat devine votant USL.
    Merge de 30 de ani.

  3. O mare parte din cele spuse mai sus sunt reale, fara discutie. O mica observatie insa: exista tari in care vacanta de vara e de 6 saptamani, si nu de trei luni. Dintr-o data munca de supraveghere sau corectare (cand au bareme de corectare clare) nu e chiar o activitate in plus.

    • Acele tari nu au veri cu 30+°C si nopti tropicale in care nu se racoreste atmosfera. Tot acele tari au climatizare, că națiile respective incep sa gafaie de la 25°C incolo.
      Si clasele de elevi de acolo n-au 30+ elevi înghesuiți într-o sala cu toate geamurile inchise, „sa nu faca corentite”.
      Si nici nu cred că elevii de acolo stau si 7 ore cu pauze de cate 5-10 minute lipiti de scaun, notand cuvant cu cuvânt autodictarea profesorului care preda abstract o materie la care se pot face discuții.
      La noi, copiii fac „desen” in clasa si sunt punctați dupa talentul la pictura. Si la muzica dupa cum canta cu talent pe placul profesorului.
      După câte umilințe primesc la școală, merita o vacanta.
      Aia din tarile reci sunt ca angajații de la statul roman: nu depun eforturi, nu sunt batjocoriti. La ce le trebuie vacanta?

    • Nu e vorba de munca in plus, ci de competenta necesara pentru a putea fi oboectiv si a nu face lucruri de dragul de a face cu repercusiuni asupra viitorului elevilor. Sistemul nostru de invatamant e intr-o anuala schimbare precum curentele de moda kitsch. Peste asta, ne aflam in fata unei mase de elevi care sunt dezinteresati si rebeli fata de propria posibilitate de a se imbunatati.
      Sa nu comparam salariile unui profesor din tara noastra cu cele din vest.

  4. Corect! Profesorul trebuie sa inteleaga mintea aburita a politrucilor din conducerea educatiei, ceea ce este foarte greu.

  5. Bai saracii profesori romani, la ce chinuri sint supusi ei. Cum s-or descurca altii?
    Intr-un sondaj international facut acum citiva ani peste 90% dintre profesorii romani au declarat ca nu cred ca mai au mult de imbunatatit la pregatirea lor si la felul in care predau.
    In tari mai sarmane, gen Japonia sau Finlanda cam tot atitia au declarat ca simt ca trebuie sa se perfectioneze in continuare, ca nu sint multumiti cu nivelul lor de pregatire.
    De unde si rezultatele.

  6. Autorul a uitat o cerință. Auzim des la televizor, la sfârșitul perioadelor de publicitate: „copiii cu dizabilități au dreptul să studieze în orice școală”. Deci profesorii (învățătorii) trebuie să aibă capacitatea de a se descurca și cu acei copii, fiind „multilateral” pregătiți să rezolve probleme legate de autism, deficiențe locomotorii sau de auz, etc. Fiindcă trimiterea acelor copii la școli speciale, cu personal pregătit, în ziua de azi se cheamă discriminare, nu e „politically correct”.)

  7. 95% din profesorii romani sunt guno.aie, dar vina este a sistemului

    peste 50% din adolescenti sunt analfabeti functionali, rezultatul acestor gunoaie bugetare

    pentru meditatii nu platiti taxe, guno.aielor, dar vreti vacanta 5 luni pe an, salarii mari, pomeni si oferiti ce? mar.sch la sparanghel, langa elevii vostri