
Programul Air Force One al Boeing ar putea fi întârziat până în 2029 sau mai târziu, avertizează un oficial al Casei Albe
Programul de modernizare a aeronavelor prezidenţiale Air Force One ar putea consemna noi întârzieri, amânând livrarea până în 2029 sau chiar mai târziu, a declarat un oficial de rang înalt al administraţiei americane. Acesta a citat problemele din lanţul de aprovizionare şi modificările cerinţelor de securitate ca principale motive ale întârzierii, transmite News.ro.
Casa Albă a recunoscut că proiectul nu a reuşit să respecte termenul de livrare stabilit iniţial, iar oficialul citat de Reuters a precizat că, în prezent, nu există soluţii rapide pentru a accelera procesul.
Boeing se confruntă cu dificultăţi în obţinerea anumitor componente, deoarece unii furnizori au ieşit din afaceri, iar noile cerinţe ale aeronavei au fost modificate în funcţie de posibilele ameninţări emergente.
Boeing a redirecţionat întrebările privind programul, cunoscut sub denumirea VC-25B, către U.S. Air Force, care nu a oferit un răspuns imediat.
”Este clar că preşedintele îşi doreşte aeronava mai devreme, iar noi lucrăm pentru a vedea ce putem face în acest sens”, a declarat CEO-ul Boeing, Kelly Ortberg, într-un interviu acordat Reuters în ianuarie.
Întârzieri repetate şi costuri ridicate
Iniţial, primul avion prezidenţial trebuia să fie livrat în decembrie 2024, dar Boeing a amânat termenul până în 2027 sau 2028, ceea ce ar însemna că noul Air Force One ar putea deveni operaţional abia spre finalul celui de-al doilea mandat al lui Donald Trump, în cazul unei victorii în alegerile din noiembrie.
Publicaţia Breaking Defense a raportat în decembrie că programul ar putea suferi noi întârzieri, prelungind termenul de livrare până în 2029 sau chiar mai târziu. Întrebat despre această posibilitate, oficialul administraţiei a confirmat noile întârzieri şi a sugerat că acestea ar putea dura „ani buni dincolo de 2029”.
Donald Trump a fost implicat activ în acest proiect încă din campania sa prezidenţială din 2016, reuşind să obţină de la fostul CEO Boeing, Dennis Muilenburg, un angajament de limitare a costurilor programului la 4 miliarde de dolari. Contractul cu preţ fix, semnat în 2018, a generat deja pierderi de peste 2 miliarde de dolari pentru Boeing.
Intervenţia lui Elon Musk şi presiunea administraţiei Trump
Potrivit analiştilor, implicarea reînnoită a lui Trump în program ar putea crea noi presiuni asupra Boeing, care deja se confruntă cu dificultăţi financiare. CEO-ul Kelly Ortberg a declarat luna trecută că Elon Musk a fost invitat să discute despre accelerarea programului.
”Preşedintele vrea aceste avioane mai repede, aşa că lucrăm împreună cu Elon Musk pentru a vedea ce putem face pentru a grăbi producţia”, a spus Ortberg într-un interviu acordat CNBC pe 28 ianuarie.
Boeing a explicat că producţia a fost încetinită din cauza problemelor din lanţul de aprovizionare, a costurilor ridicate şi a complexităţii aeronavelor, care trebuie să îndeplinească standarde extrem de stricte, având rolul de Casa Albă zburătoare a preşedintelui SUA.
Trump inspectează un Boeing 747-8 modificat
Donald Trump a revenit asupra subiectului sâmbătă, când a vizitat o aeronavă Boeing 747-8 la Aeroportul Internaţional Palm Beach, situat în apropierea reşedinţei sale din Florida. Aeronava, fabricată cu 12 ani în urmă, a aparţinut iniţial Qatarului, dar a fost reconstruită şi transformată într-un avion charter.
”A văzut cum este configurat totul. Spaţiul este mai mare”, a spus un oficial al Casei Albe, adăugând că actualele avioane Air Force One sunt relativ mici comparativ cu noul model. Acesta a mai precizat că viitoarea aeronavă va avea capacitatea de a transporta mai multe persoane, inclusiv reprezentanţi ai presei.
Deşi administraţia Trump îşi doreşte accelerarea livrării, rămâne de văzut dacă Boeing va reuşi să depăşească obstacolele tehnice şi financiare care au dus la aceste întârzieri repetate.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.