G4Media.ro

Proiectul privind modificarea legii finanțării partidelor intră în dezbateri la Senat/ Două…

Sursa foto: European Council

Proiectul privind modificarea legii finanțării partidelor intră în dezbateri la Senat/ Două ONG-uri solicită reducerea cheltuielilor cu propaganda în afara campaniilor electorale/ Mai mulți jurnaliști solicită interzicerea totală a acestor cheltuieli

Două organizații neguvernamentale solicită reducerea cheltuielilor partidelor cu propaganda politică de la 30% din valoarea totală a subvențiilor primite de la bugetul de stat, cât prevede proiectul de lege inițiat de PSD, la maxim 20%, în timp ce mai mulți jurnaliști din presa independentă cred că folosirea subvențiilor pentru presă în afara campaniilor electorale trebuie oprită neîntârziat, se arată într-un comunicat ActiveWatch.

Pe agenda Comisiei Juridice a Senatului se află azi o propunere de modificare a Legii privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale (Legea nr. 334/2006). Proiectul de lege a fost depus în Parlament, în luna mai a acestui an, de către un grup de parlamentari PSD și preia – nu în integralitate – proiectul Autorității Electorale Permanente (AEP), care rămăsese blocat în sertarele Guvernului de la finalul anului trecut.

Proiectul de de lege inițiat de PSD prevede o formulă de distribuție a cheltuielilor efectuate din subvenții, formulă care nu există în legea în vigoare. Astfel, doar 30% din valoarea totală a subvențiilor de la bugetul de stat din anul fiscal respectiv ar putea fi folosită pentru cheltuieli cu publicitatea politică, maximum 40% urmând a merge către finanțarea campaniilor electorale. Centrul pentru Inovare Publică solicită reducerea la 20% a cheltuielilor pentru campanie cu scopul de a crește echitatea competiției electorale. Atât Centrul pentru Inovare Publică, cât și Expert Forum cer ca subvențiile necheltuite în termen de 3 ani de la recepționare să fie returnate la bugetul de stat

Mai mulți dintre jurnaliștii consultați de Active Watch au ajuns la concluzia că folosirea subvențiilor pentru “presă și propagandă”, în afara campaniilor electorale, trebuie oprită neîntârziat.

Legea va trebui să fie discutată pe repede înainte în Senat, în condițiile în care termenul de adoptare tacită urmează să se împlinească după vacanța parlamentară, la 5 zile de la reluarea sesiunii parlamentare.

”Finanțarea netransparentă a mass-media de către unele partide politice distorsionează agenda publică, iar cetățeanul plătește taxe pentru a fi înșelat, prezentându-i-se drept jurnalism un conținut sponsorizat netransparent de partidele politice. Mai mult, există suspiciuni serioase că unele partide plătesc campanii de denigrare a unor oponenți mascate drept conținut jurnalistic. Din acest motiv, mai mulți dintre jurnaliștii care au urmărit subiectul finanțării presei de către unele partide politice consideră că subvențiile din bani publici nu trebuie să mai acopere cheltuielile partidelor cu presa (cu excepția campaniilor electorale), poziție la care aderă și ActiveWatch. Unii dintre acești jurnaliști cred, însă, că banii publici pot fi folosiți pentru publicitate politică și în afara campaniilor electorale, dacă există transparență completă a contractelor cu presa și un control real al acestor contracte din partea AEP, dacă experții care au contracte cu partidele sunt prezentați către public ca atare, iar conținutul plătit de partide este marcat clar pentru public. De asemenea, subvențiile alocate partidelor pentru publicitate ar trebui să scadă, iar legea accesului la informații să nu mai fie încălcată de partide”, se arată în comunicatul ActiveWatch.

Citiți aici, pe larg, opiniile acestor jurnaliști.

Potrivit ActiveWatch, dezvăluirile făcute de presă și ONG-uri, în ultimii ani, în ceea ce privește cheltuirea de către partidele politice a subvențiilor din bani publici pentru “presă și propagandă” relevă existența unor mecanisme atât de opace încât par imposibil de eradicat. Expunerea cetățeanului la conținut subvenționat de partide și prezentat drept jurnalism nu reprezintă doar o lipsă de respect față de etica mass-media, ci și față de principii constituționale consacrate: alegeri libere și corecte, dreptul la informație, dreptul la libertatea de exprimare.

În procesul de redactare a acestei sinteze, mai mulți dintre jurnaliștii cu care ne-am consultat au ajuns la concluzia că folosirea subvențiilor pentru “presă și propagandă”, în afara campaniilor electorale, trebuie oprită neîntârziat.

În opinia ActiveWatch, chiar și în campaniile electorale, aceste subvenții ar trebui să poată fi utilizate pentru promovarea candidaților și a partidelor strict sub formă de publicitate politică (spoturi, afișe electorale), marcată ca atare. Emisiunile electorale din audiovizual, pentru care partidele plătesc acces, dar care au format editorial, oferind publicului falsa impresie că ar fi conținut jurnalistic, nu mai trebuie să fie permise.

 

 

 

 

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

1 comentariu

  1. Partidele trebuie să se susțină din cotizațiile membrilor. Orice altă finanțare ar trebui să fie interzisă prin lege, inclusiv sponsorizările diferitelor persoane, care apoi pretind posturi bine plătite.