G4Media.ro

Proiectul de modificare a legislației achizițiilor pentru salvarea PNRR, în pericol să…

Sursa foto: Pexels

Proiectul de modificare a legislației achizițiilor pentru salvarea PNRR, în pericol să încalce Directiva europeană a achizițiilor. Posibile corecții financiare pentru proiectele din Programul Operațional Infrastructură Mare și Programul Operațional Regional

Ministerul Transporturilor a anunțat modificări majore la legislația privind achizițiile publice pentru a salva finanțarea din PNRR la autostrăzi și căi ferate.

Proiectul care ar urma să fluidizeze achizițiile publice ar putea însă crea problem la proiectele cu finanțare europeană din proiectele operaționale, mai ales cele din POR și POIM, potrivit unor experți consultați de G4Media.

Și aceasta pentru că regulile de eligibilitate ale PNRR sunt diferite, însă legislația achizițiilor publice e aceeași, nefiind posibilă aplicarea vreunui regim de exceptare pentru procedurile de achiziție din PNRR.

Specialiști în domeniul achizițiilor publice spun că la acest moment nu mai pot fi făcute intervenții legislative care să conducă la schimbări majore, legislația națională fiind armonizată cu prevederile directivei.

*Ce însemnă reguli de eligiblitate diferite la PNRR față de programele operaționale? La programele operaționale se verifică cum au fost făcute cheltuielile solicitate la rambursare, iar în cazul în care se constată nerespectarea legislației privin achizițiile publice, se aplică coreții de financiare, funcție de gravitatea abaterii, între 5% și 25% uneori și de 100% la valoarea contractelor.

La PNRR, Regulamentul 241/2021 nu mai prevede verificarea cheltuielilor, ci doar a rezultatelor investițiilor, respectiv îndeplinirea jaloanelor (milestones) și țintelor (targets) asumate de statul membru în timpul negocierilor. Verificarea achizițiilor rămâne în schimb doar în sarcina statului membru, fiind aplicate sancțiunile prevăzute de legislația națională. În cazul României așadar nu se vor mai aplica corecții financiare ci doar contravențiile prevăzute de Legea 98/2016, cea mai mare amendă pe care o poate primi o autoritate contractantă fiind de 30.000 lei.

Concret, specialiștii în domeniul gestionării fondurilor europene consultați de G4 Media spun că de fapt prin aceste modificări, beneficiarii de proiecte care sunt finanțate din programele europene și nu din PNRR sunt practic induși în eroare, iar cei care au proiecte finanțate din PNRR vor fi încurajați să aplice modificările propuse care contravin prevederilor Directivei 24/2014 privind achizițiile publice.

Astfel, de exemplu justificarea alegerii procedurii de negociere directă fără publicarea unui anunț, doar pentru că există ricul nefinalizării în termen a unui contract, nu constituie o imprevizibilitate, așa cum se motivează în propunerea ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, ci o situație în care autoritatea contractantă nu a depus toate diligențele pentru a se asigura că va atribui contractul către un operator economic capabil să-și respecte obligațiile și angajamentele contractuale.

Pentru astfel de situații serviciile de audit ale autorităților de management, ale Comisiei Europene sau ale Curții Europene de Conturi, așa cum rezultă și din jurisprudența Curții Europene de Justiție, aplică corecții financiare chiar și de 100% la valoarea contractelor.

O altă propunere de reglementare care ar putea atrage corecții financiare pentru beneficiarii de fonduri europene din programele operaționale este aceea prin care autoritatea contractantă stabilește prin anunțul de participare/ simplificat/ de concurs un singur termen-limită în care va răspunde în mod clar și complet tuturor solicitărilor de clarificare/ informațiilor suplimentare. Experții consultați de G4Media arată că vor fi aplicate corecții financiare de 5, 10 sau 25% tocmai pentru faptul că unii beneficiari nu vor avea timp suficient sau detaliile necesare depunerii unei oferte, măcar conforme, respectiv competitive.

Aplicarea corecțiilor financiare este reglementată prin Decizia Comisiei Europene С(2019) 3452 și poate fi consultată aici:

În plus, potrivit experților citați, nu există certitudinea că aceste modificări vor ajuta în vreun fel proiectele din PNRR, pentru că de exemplu într-o asemenea situație, fostul ministru al transporturilor Cătălin Drulă acuză pierderea finanțării din PNRR pentru autostrada A1, tocmai din pricina răspunsurilor la clarificări care nu au permis depunerea în timp util a unor oferte conforme.

O altă prevedere controversată din proiect este propunerea de eliminare e punctajelor individuale ale membrilor comisiilor de evaluare. ”Se pregătește un cadru legal în domeniul achizițiilor publice mult mai permisiv decât a îndrăznit vreodată vreun Guvern al Romaniei”, susține un expert consultat de G4Media. (Sursa foto: Pexels)

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

5 comentarii

  1. Psd, Pnl,Udmr – nu sunt în stare de nimic,numai furaciune și gargară ! Asta pt că această clasă politică e plină de analfabeți, impostori, o adevărată cloaca de „neica nimeni” !UE iți dă bani (!),iar tu nu poți să iei pt că trebuie să te pricepi să faci ceva cu ei !Nu,noi doar la furat! Altceva ,nimic!Dar,nimic frate, nimic,nimic!Vai ,mama noastră!

  2. Psd, Pnl,Udmr – nu sunt în stare de nimic,numai (f)uraciune și gargară ! Asta pt că această clasă politică e plină de analfabeți, impostori, o adevărată cloaca de „neica nimeni” !UE iți dă bani (!),iar tu nu poți să iei pt că trebuie să te pricepi să faci ceva cu ei !Nu,noi doar la (f)urat! Altceva ,nimic!Dar,nimic frate, nimic,nimic!Vai ,mama noastră!

  3. Recunosc, din frazele citate, vreun copilaș ce se crede expert în achiziții, unul care în scoala a trecut anul cu referate făcute prin copy paste dintr-o carte scrisă de o echipă de așa zisi experți, printr-un proiect unde domnul Ghinea a lucrat și el…..domnu jurnalist, Nota de fundamentare nu este un act normativ, tot ce contează e textul legii…expertul asta e doar închipuit, diferenta intre frauda prin achiziții și lipsa concurenței, e prea complicată pentru un jurist de Spiru Haret

  4. deci mai pe scurt o sa pierdem bani (din nou) pt ca astia de la CNAIR nu sant capabila sa isi faca datoria si sa faca proiecte pt autostrazi clare si concise
    de parca ii prima oara cand fac autostrazi
    DEMISIA DIRECTORULUI CNAIR!

  5. Nu se poate, ca e de la partid!