G4Media.ro

Propunere cu implicații economice și politice majore a Comisiei Europene: deciziile privind…

Propunere cu implicații economice și politice majore a Comisiei Europene: deciziile privind fiscalitatea în UE să fie luate de statele membre cu majoritate calificată în loc de unanimitate

Comisia Europeană a propus oficial un nou mecanism de luare a deciziilor de politici fiscale în Uniunea Europeană: în loc de unanimitate în Consiliul UE (reuniunile miniștrilor de resort) a propus majoritatea calificată, adică posibilitatea negocierii unor compromisuri mult mai rapide. Dacă e adoptată de statele membre, propunerea Comisiei poate reprezenta o schimbare fundamentală în funcționarea blocului comunitar atât din punct de vedere economic, cât și politic, dat fiind că fiscalitatea este strâns legată de programele politice.

Executivul european arată în propunerea oficială că politicile fiscale naționale nu vor suferi atingere în urma acestei modificări, rămânând apanajul guvernului și parlamentului fiecărui stat membru. Cu toate acestea, una dintre propuneri este un nou sistem de impozitare a economiei digitale, un sistem european comun, ceea ce ar putea duce la dispariția situației din prezent, în care state precum Irlanda practică dumpingul fiscal pentru a atrage marile companii multinaționale din IT.

Practic, dacă va fi adoptată, propunerea Comisiei Europene ar putea duce la o cedare suplimentară de suveranitate dinspre statele membre, ceea ce ar putea provoca tensiuni politice suplimentare cu guvernele care reclamă că UE are deja prea multe puteri. Din punct de vedere fiscal, un asemenea mecanism ar putea duce la dispariția paradisurilor fiscale din interiorul UE precum Cipru, Irlanda sau Luxemburg, deseori criticate de restul statelor membre pentru regimul extrem de scăzut de taxare.

Ce înseamnă majoritatea calificată: Minimum 55% dintre statele membre (în practică, înseamnă 16 din 28), iar propunerea este sprijinită de un număr de state membre care reprezintă cel puțin 65% din totalul populației UE. Cu alte cuvinte, va fi imposibil ca un stat sau un grup mic de state să blocheze o politică susținută de majoritate.

În plus, Comisia Europeană propune și implicarea Parlamentului European în procesul de luare a deciziilor privind fiscalitate.

Când a făcut Comisia Europeană propunerea. Propunerea executivului comunitar a venit sub forma unei Comunicări, pe 15 ianuarie. Dar președintele Jean Claude Juncker își anunțase intențiile încă din Discursul privind starea Uniunii, în septembrie 2018.

Când s-ar putea implementa propunerea. Comisia Europeană a propus o aplicare treptată, în patru etape, până la finalul anului 2025. Comisia vrea ca primele două etape să fie adoptate rapid, iar ultimele două – cele mai complicate din punct de vedere politic – până în 2025 inclusiv.

Care sunt cele patru etape de adoptare propuse de Comisie:

În etapa 1, statele membre ar conveni asupra trecerii la luarea de decizii cu majoritate calificată în cazul măsurilor de îmbunătățire a cooperării și a asistenței reciproce între statele membre în combaterea fraudei fiscale, a evaziunii fiscale, precum și în cazul inițiativelor administrative pentru întreprinderile din UE, precum obligațiile de raportare armonizate.

Etapa 2 ar introduce majoritatea calificată ca instrument pentru avansarea măsurilor în care fiscalitatea sprijină alte obiective de politică, de exemplu, combaterea schimbărilor climatice, protecția mediului sau ameliorarea sănătății publice.

Etapa 3 privește modernizarea normelor UE deja armonizate, precum normele privind TVA-ul și accizele. ”Accelerarea procesului decizional în aceste domenii ar permite statelor membre să țină pasul cu cele mai recente evoluții tehnologice și cu ultimele evoluții ale pieței, spre avantajul atât al statelor membre, cât și al întreprinderilor din UE”, arată Comisia Europeană într-un comunicat.

Etapa 4 vizează proiecte fiscale majore, cum ar fi baza fiscală consolidată comună a societăților (CCCTB) și un nou sistem de impozitare a economiei digitale. ”În special, CCCTB progresează încă foarte lent din pricina regulii unanimității”, arată Comisia Europeană în comunicatul citat.

Cum se poate face modificarea cerută de Comisie. Executivul de la Bruxelles a invocat în comunicarea sa așa-numita „clauză pasarelă” prevăzută de Tratatul UE (articolul 48, alineatul 7), care permite trecerea la votul cu majoritate calificată și la procedura legislativă ordinară în anumite circumstanțe. Comisia Europeană susține că nu este necesară nici o modificare a tratatelor UE.

În comunicarea sa oficială, Comisia Europeană a invitat statele membre, Parlamentul European să se implice în dezbaterea privind votul cu majoritate calificată în politica fiscală a UE. Comisia s-a adresat în special liderilor UE, adică șefilor de stat și de guvern reuniți în Consiliul European.

Și asta pentru că modificarea propusă are nevoie să fie propusă de Consiliul European parlamentelor naționale, care au la dispoziție șase luni pentru a decide. Dacă nu există opoziție din partea nici unui parlament, Consiliul European poate adopta propunerea Comisiei, având însă nevoie de unanimitate.

Foto: Jean Claude Juncker (Sursa: Comisia Europeană)

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

8 comentarii

  1. Foarte bine! Ar fi grozav sa fim guvernati de la Bruxelles, fiindca in ultimii 30 de ani am fost guvernati de hoti aproape 100% din timp.

    Nu suntem in stare sa votam oameni cinstiti, suntem rai si egoisti, psihopati si nebuni, nu suntem in stare sa conducem efectiv o tara, doar o parazitam.

  2. In sfarsit!

    Era si timpul sa renunte la tampenia aia cu „unanimitatea”
    Intr-o democratie deciziile se iau cu majoritate nu cu unanimitate.
    Este de-a dreptul absurd sa stea intreaga UE la mana unui singur stat membru, atunci cand se iau decizii.
    Ca Polonia nu poate fi sanctionata ca se opune Ungaria. Ungaria nu poate fi sanctionata pt ca se opune Romania. Romania nu poate intra in Schengen pt ca se opune Olanda.
    Sa se termine odata balciul asta cu unanimitatea pt ca altfel UE risca sa se transforme intr-o secta, nicidecum intr-un organism democratic.

  3. ”Alo, Senor Pablito? De la cotidianul Cuba Libre va sunam, realizam un documentar despre dictaturile est-europene. Sunteti amabil sa ne raspundeti la cateva intrebari? Multumim…!
    Prima intrebare: Ce veti face in momentul in care vi se vor termina banii la buget, veti urma modelul Fidel Castro sau Hugo Chavez?
    Ultima intrebare: La final, logodnica dvs, d-soara Irinuca, oare se va multumi si cu unul fara mustata, dar cu chelie…adanca sau fara mustata nici nu incape discutie?”

  4. UE se va destrama cand Romania va putea fura in Schengen fara avizul Olandei.

  5. serios? din 2025?
    nu dau si ei o OUG valabila de poimaine?

  6. Am niste nelamuriri care m-ar ajuta sa inteleg articolul: Le scriu fiindca poate si altii nu stiu aceste lucruri :

    1. Fiecare stat UE plateste o taxa uniunii? Asa ar rezulta ,fiindca altfel de ce ar zice comunicatul ca noile masuri nu afecteaza taxarea interna ?.

    2. Companiile platesc o taxa UE separata de taxa platita statului in care functioneaza? Asa ar rezulta fiindca altfel de ce ar zice articolul ca noile propuneri ar descuraja paradisurile fiscale ca
    Irlanda ,Cipru si Luxemburg ?

    3. Cind se spune ca se preconuizeaza o taxare a IT ului comuna UE ne referim la taxele nationale nu ? Dar asta este contradictoriu cu afirmatia ca taxarea interna ramine apanajul parlamentelor nationale. Iar daca aceasta taxare a tehnologiei digitale se refera la taxe UE de ce se mai spune ca e „”comuna „”.? Toate taxele UE sunt comune ,nu ?

    Multumesc

    • Buna ziua, mulțumim pentru întrebări, iată câteva răspunsuri pe scurt:
      1. Nu, statele UE nu plătesc taxe către UE, ci contribuții stabilite prin tratat. Dar propunerea Comisiei nu vizează aceste contribuții, ci modul în care se pot armoniza taxele în interiorul UE. Mai precis, Comisia Europeană vrea ca anumite reguli privind taxarea companiilor/cetățenilor, dar și unele taxe (de exemplu cea dedicată marilor companii din IT) să fie stabilite mai ușor.
      2. Nu, dar Comisia Europeană vrea să armonizeze modul în care companiile plătesc taxe în fiecare stat membru, cel puțin în unele domenii, precum IT.
      3. Tocmai aici e problema: Comisia Europeană susține că taxarea va rămâne apanajul fiecărui stat membru, dar își dorește ca anumite taxe să fie stabilite la nivel comunitar. Aici e și sursa de tensiune între statele membre și Bruxelles: va fi extrem de greu să accepte această cedare (parțială) de suveranitate.
      Sper că explicațiile au fost suficient de coerente.
      Mulțumesc pentru interes,

  7. Pentru noi, orice solutie e mai buna decat sa fim guvernati de haita de goți psd+alde+judmr (adica de la Moscova).