Propunerile USR pentru control civil puternic asupra serviciilor secrete: Interzicerea „acoperiților” în politică, justiție, presă / STS, structură demilitarizată la Ministerul Comunicațiilor
Pachetul de legi pentru siguranța națională consolidează verticala puterii Președinte-servicii secrete, „după model rusesc”, acuză USR, care formulează o serie de propuneri pentru instituirea unui control civil puternic asupra serviciilor de informații.
„Pachetul de legi pentru siguranța națională, care profită de invazia Rusiei în Ucraina, legalizează puterile informale pe care SRI în special, dar și alte servicii de informații, le-au dobândit deja, în ultimii ani, prin pârghii de control și influență netransparente asupra clasei politice, instituțiilor statului și a unor segmente din societate”, afirmă partidul, într-un document intitulat „Propunerile USR pentru control civil puternic asupra serviciilor de informații”.
USR susține că asistăm deja la o „captură a statului, de către SRI în special, pentru folosirea instituțiilor în favoarea agendei serviciilor secrete, nevalidată prin vot și total ascunsă cetățenilor”
Pachetul de legi, dezvăluit în exclusivitate de G4 Media, va consolida „verticala puterii Președinte-servicii, după model rusesc, prin acordarea pentru ofițerii SRI și SIE a unei imunități speciale în fața justiției, pe care nu o poate ridica decât președintele României”. De asemenea, în cazul SRI doar președintele are dreptul să-l demită pe director, drept care până acum era al Parlamentului, notează USR.
Formațiunea de opoziție consideră că, prin obligarea civililor și a firmelor de a coopera cu serviciile secrete, așa cum prevăd aceste proiecte, „pare că se revine la practicile fostei Securități și se oferă SRI o nouă pârghie de control asupra politicienilor, instituțiilor statului, justiției, jurnaliștilor, societății civile”.
„În numele USR cer ca numele persoanelor care au scris aceste proiecte fantomă să fie făcute publice și să demisioneze din funcțiile pe care le dețin. Nu este suficient ca aceste proiecte să fie ajustate pe ici pe colo, nu suntem cobai să fim testați cu o variantă a proiectelor și apoi să fie adusă alta, cine a putut gândi așa ceva are reflexe profund antidemocratice și dacă este director de serviciu secret, trebuie să plece de acolo”, a declarat Cătălin Drulă, la lansarea pachetului de propuneri. Acesta l-a acuzat pe Iohannis că îi „este frică de dezbatere și transparență și marele lui proiect pentru România este liniștea peste furăciune, pe care i-o asigură și această militarizare a societății”.
Ce propune USR:
Pachetul de legi pentru siguranța națională ar trebui să interzică în mod explicit, pentru operațiunile pe teritoriul României, acoperirile în politică, justiție, presă.
Este nevoie de o reconfigurare a supravegherii civile. În acest sens, USR propune reorganizarea comisiilor parlamentare de supraveghere cu includerea comisiilor pentru drepturile omului care să investigheze utilizarea mijloacelor tehnice speciale prin care se restrâng drepturile constituționale ale cetățenilor români.
De asemenea, ar trebui prevăzut dreptul explicit al comisiilor parlamentare de a verifica activitățile serviciilor pe tot parcursul operațiunilor, înainte, în curs și post.
Crearea funcției de Ombudsman al cetățeanului în relația cu serviciile secrete, cu aparat propriu format din experți independenți și din societatea civilă, în securitate națională, tehnologia informației, drept, fie în cadrul Comisiei pentru abuzuri a Camerei Deputaților, fie în cadrul instituției Avocatul Poporului, cu protejarea legală a avertizorilor de integritate din serviciile secrete.
Astfel de instituții există în Olanda și Finlanda, iar Marea Britanie are un tribunal special dedicat exclusiv plângerilor cetățenilor, arată USR.
Reorganizarea serviciilor de informații pentru a elimina redundanțele. „Sunt evidente suprapuneri între SPP, SRI, serviciul secret din cazul MAI, care este din nou în centrul unui scandal de abuz de putere în cazul Arhivelor Naționale”, subliniază USR.
O altă propunere este integrarea Serviciului de Telecomunicații Speciale ca serviciu demilitarizat în structura Ministerului Digitalizării și Comunicațiilor. De asemenea, se propune crearea prin lege în cadrul MAPN și Ministerului Digitalizării și Comunicațiilor a unei structuri de control a serviciilor din subordine.
Interdicția legală de a folosi în operațiuni desfășurate pe teritoriul României firme deținute de servicii secrete și acoperiri în politică, justiție, presă, biserici sau în societatea civilă prin înființarea propriilor ONG-URI. Reglementarea tuturor activităților sub acoperire, inclusiv externe, astfel încât ”acoperirile” să fie identități și activități simulate, adică false, după modelul legislațiilor din Noua Zeelandă și Italia, cu o durată în timp clar stabilită pentru durata operațiunii sub acoperire.
Proceduri standardizate de operare (PSO) la nivelul întregii Comunități Naționale de Informații: Toate serviciile de informații ar trebui să dezvolte o funcționare după proceduri standard de operare (PSO), element care oferă o bază importantă pentru controale interne și audituri. Toate investigațiile și operațiunile din cadrul unui serviciu ar trebui să urmeze aceleași PSO-uri de bază.
Înființarea unui organism oficial de control intern al Comunității Naționale de Informații
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
27 comentarii