G4Media.ro

Radiografia carierei de profesor în țara analfabetismului funcțional: cadrele didactice din România…

Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Radiografia carierei de profesor în țara analfabetismului funcțional: cadrele didactice din România sunt, statistic, cel mai puțin stresate din Europa, au o dorință “unică” de a munci în străinătate și evită excesul în propria formare profesională – raport Eurydice

Profesorii din România manifestă cel mai scăzut nivel de stres din Europa, iar când sunt stresați, motivele țin de munca administrativă și răspunderea pentru rezultatele elevilor. Dar cu munca administrativă nu se prea ocupă și, în medie, admit că lucrează mai puțin decât li se cere prin contract. Universitățile tind să nu se complice peste măsură cu formarea profesională pentru cariera didactică, iar profesorii la rândul lor par mai degrabă reținuți când vine vorba despre formarea profesională continuă, în sistemul educațional care, după cum au dezvăluit testele PISA, livrează un nivel record de analfabetism funcțional în rândul elevilor. Mobilitatea internațională, oricum redusă, oferă la rândul ei un “model unic” în Europa. Așa arată portretul robot al profesorului român de gimnaziu, rezultat din datele furnizate de cel mai recent raport Eurydice privind cadrele didactice din Europa.

  • Raportul “Profesori în Europa – cariere, dezvoltare și bunăstare”, publicat în martie a.c. de Comisia Europeană, este bazat pe datele colectate de rețeaua Eurydice, aferente anului 2019-2020, respectiv pe studiul cantitativ TALIS 2018, realizat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare în Europa (OECD). Studiul se referă la profesorii de gimnaziu și urmărește să evalueze punctul de plecare – din punct de vedere al carierei și bunăstării cadrelor didactice – în eforturile de reformă pe care se presupune că le declanșează criza profundă determinată de pandemia Covid-19 în ultimul an.

Citește analiza integrală pe Edupedu.ro

Foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

33 comentarii

  1. Vaai, mi s-a naruit un crez.
    Eu ziceam ca profesorii romani sint cei mai buni si cei mai frumosi, iar analfabetii functionali sint rezultatul zilelor inorate. Cica nu, cica ei, profesorii, ii produc.

    • Secretul lui Polichinelle sau, vorba filmului, „dupa cum stim, da’ ne facem ca nu stim.”

      Si eu sunt siderat, zau asa.

    • Amicu, profesorii știu, măcar, ca înnorate se scrie cu doi de n…. Și pot da și explicații de ce. Se pare ca dta discuți despre lucruri pe care nu le cunoști decât de pe net….

    • De ce s-au desfiintat lucrurile bune din comunism? Profesorii erau respectati de parinti si de copiii lor. Scoala se facea cu simt de raspundere, etc. Nu va mai raportati atata la Testele PISA care nu au nici o importanta.
      Ce sa spun! Sunt facute pentru cei din tarile occidentului. Copiii din Ilalia, Germania, Olanda nu sunt atat de stresati de parinti, nu toti trebuie sa aiba punctaj maxim la toate obiectele de studiu.
      Oamenii din alte tari mai si gandesc. Trebuie sa avem si cismari, croitori, electricieni, nu toti absolventii de liceu trebuie sa faca OBLIGATORIU FACULTATE. Acum la noi este istreia oamenilor Licentiati.
      De ce sunt vinovati profesorii, daca elevii nu aprofundeaza acasa???!!!
      Profesorii din Universitati nu au nici 10% vreo vina, cand au sute de restantieri la o anumita maerie! Se considera ca studentul nu a invatat si conducerea facultatii nu ia masuri. Si uite cum ia prof. universitar 2/3 mii e euro lunar…
      Presiunea cea mai mare se pune pe invatatori, prof. de gimnaziu si de liceu. Familia nu are nici o vina ca

  2. Hai să fim serioși. Analfabetismul funcțional masiv nu se datorează numai materiei și schimbărilor absurde din sistem sau nu știu căror modele din societate. Există în primul și în primul rând din cauza profesorilor pe care îi doare fix unde de elevi. Poți să faci ceva din materia aia dacă îți dai cu adevărat silința, dacă nu ești rigid și leneș și dacă vrei să te dedici carierei pe care ai ales-o, poți să le insufli copiilor pasiune, să le dai speranță, să-i faci să vină cu plăcere la ore. Dar nu, e mult mai bine și mai simplu fie să ignori, fie să terorizezi elevi, banul să intre pe card și tu să stai la o cafeluță cu colegii.

    • Gândiţi-vă puţin, înainte de a arunca vina pe profesori, la şcoala pe care am făcut-o noi, cei de peste 40 de ani. Cine ne insufla atunci pasiune, ne dădea speranţă, cine îşi propunea să ne facă să venim cu plăcere la oră? Ne era frică să mergem cu lecţia neînvăţată, eram terorizaţi de lucrări, de examene, memoram comentarii şi formule matematice, citeam pe rupte. Şi cu toate astea se făcea şcoală, am ieşit oameni, suntem funcţionali. Oare nimeni nu-şi pune problema dacă nu cumva chiar sistemul ăsta de educaţie relaxat şi permisiv îi strică pe copii?

    • Excepțiile întăresc regula totdeauna ! Da, mare parte din profesorii de gimnaziu sunt nestresati și cu mintea odihnită tot timpul ! Rezultatul muncii lor este cel cunoscut deja de multă vreme. Aștept cu vădit interes și evaluarea corpului profesoral din universitățile românești ! Aici avem probleme mult mai serioase(deja cunoscute) de plagiatori, bișnițari de examene…

    • Ce spor de ,;Calculator,, maine vor cere si spor de ,,ABAC,, ca de, munca este stresanta !

  3. G-4 în stilul golanesc al celor din strada:evita excesul în formarea continua. La noi nu exista formarea continua
    Formarea continua, noul limbaj socialist de lemn. Numai smecheriii, cu complicitatea ministerului, fondurile fiind principalul lor scop, inițiază asemenea nimicuri, nimic nu este folositor acolo:pur și simplu limbaj de lemn. Formatorii, tocmai ca se ocupa cu asemenea tâmpenii sunt cei total nerecunoscuti în domeniul lor,pentru ca în aceste cursuri nu este vorba de nicio știința de carte. Tocmai pentru a face ca oamenii sa participe la asemenea mizerii, au impus condiții aceste cursuri tâmpită, pentru a promova în sistem. Invatura, nu gluma! Urmăriți titlurile de cursuri de Ccd din fiecare judetm

  4. La o norma didactica de 15- 18 ore/saptamina ( 3-4 ore pe zi) cum naiba sa te stresezi ?
    Iar daca esti stresat ai cam 4-5 luni de vacanta platita ( plus tichete si sporuri).

    • Nu stiu cine v-a furnizat aceasta informatie dar tin sa va anunt ca sunteti total pe linga subiect. Mai interesati-va si apoi comentati…

    • M-am interesat eu, din postura de profesor și de părinte de elev. In afară de câteva materii (unde unii își meditează proprii elevi de la clasă), la materii gen muzică, desen, limbi străine, educație fizică, istorie (astea le-am identificat într-un liceu bun) etc se iau aceleași salarii și efortul tinde spre zero, dacă se prezintă profesorul la ore. Din păcate, 2/3 dintre ei, nu au ce căuta în învățământ.
      Cam o treime își fac treaba, cum spuneam, dacă nu sunt ocupați cu meditațiile acasă.

  5. e loc la sparanghel si pentru profesori, langa elevii lor

  6. Și da și nu! E de la caz la caz. Cei ce cred că e ușor să încerce.

  7. Sigur profesorii au partea lor de vina. Dar cei care lucrează în minister sau inspectoratele școlare oare nu au contribuția lor? Cei care in ultimii 30 de ani au absolvit universitati de stat sau particulare Dumnezeu stie cum? Oare părinții nu au nici o răspundere? Si chiar copii nu trebuie la un moment dat sa învețe ce inseamna responsabilitate? Toti suntem vinovati de situatia asta. Si toti vom plăti intr-un fel sau altul… Daca vreti sa schimbati ceva trebuie sa punem toti umarul. Sa aratati cu degetul este usor, dar uneori nedrept și oricum nu rezolva nimic.

  8. As dori un dialog cu cel/cei are au întocmit aceste rapoarte tendențioase.

    • Statistica nu a fost făcută pe un eșantion de vârstă ci la întreaga populație și da a reieșit că suntem o tara de analfabeți funcționali, asta nu înseamnă că nu cunoaștem alfabetul și nu știm să citim , înseamnă că nu înțelegem ceea ce citim și nu putem gândi și face asocieri. Statistica aceasta nu a fost făcută pe un eșantion profesional ( să spunem elevi) ci pe o populație vasta , vârste diferite, scoli absolvite sau nu diferite, meserii și profesii diferite iar rezultatul ne spune că din păcate și în rândul cadrelor didactice sunt analfabeți funcționali adică din aceia care nu înțeleg ce predau și deci nu prea au cum sa îi facă pe copii să înțeleagă, asta este unul din motivele pentru care învățământul românesc se bazează în proporții covârșitoare pe memorat și reprodus adlitteram!!

  9. Din pacate in Romania cadre didactice se pot numi doar cei care au responsabilitati foarte mari si anume materii de examene! Este corecta afirmatia ca nu sunt stresati profesorii care vin in plimbare la scoala si pleaca mai relaxati decat vin pentru ca au materii fara nicio responsabilitate. Din pacate acesti profesori au acelasi salariu ca un profesor care munceste enorm pentru examene, preda toata materia si face pregatire suplimentara gratuita in scoala ! Aici este marea problema a invatamantului romanesc….. Trei culori cunosc pe lume ..trei materii „cunoastem( predam) „in scoala

    • Fiecare materie are rolul sau in dezvoltarea elevului!!Ca un profesor muncese mai mult sau mai puțin sunteti subiectiva deoarece,probabil ,va cunoasteti doar munca dumneavoastra de la catedra nu si a altor colegi…

    • Astia cu materii de examen se umplu de bani din meditatii

  10. De unde au mai scos-o și pe asta? Hai să fim serioși!

  11. inca si mai revoltat decat de unii (multi) profesori incompetenti, indolenti, rauvoitori, santajisti, etc – sunt revoltat de atitudinea unor (multor) parinti. singura lor grija e ce sa le mai ia profesoarelor (si aici e o mica discriminare) de diverse zile si sa nu supere pe nimeni. se descurca ei cumva. fac meditatii cu „doamna” un sondaj despre parinti nu aveti?

  12. Ca in orice alt domeniu, adevarul e undeva la mijloc. Comparativ cu alte tari, iesim mai prost. Dar in cite alte domenii nu e la fel? Ca peste tot exista un mixt de oameni valorosi si pierde vara. De oameni implicati si de oameni care muncesc din inertie. De oameni deschisi spre nou si de oameni rigizi. Ca in orice domeniu, intr-un colt se trage tare iar in altul se fumeaza. Ca in orice alt domeniu, omul sfinteste locul. Oare sistemul de sanatate e vraiste in Romania? Depinde de experienta fiecaruia nu? Toti medicii sunt incompetenti sau imorali? Nu, doar unii. Toate spitalele sunt prost dotate sau organizate? Nu, doar unele. Idem in educatie. Sau in administratie.

    Dar pina avem posturi neocupate in invatamint, pina cind concursul pe post e relevant pentru cunostiinte dar nu si pentru tactul si daruirea pedagogica nu putem pretinde o prea inalta tinuta profesionala. Ne alegem prost profesorii (si o stiu din experienta directa) deci avem ce cautam defapt.

    Cit despre formarea continua, ea este irelevanta in interiorul sistemului: cursurile creditate, si deci regasite in statistici, vizeaza subiecte conexe sau tangente cu pedagogia sau domeniile de predare. Cele mai multe sunt legate de TIC (mare inflatie). In plus, sunt in 99% din cazuri complet ineficiente, fiindca nu adreseaza nevoile reale ale dascalului (un curs de TIC la care am participat ne-a explicat cu brio meniurile din word si cam atit). Oh, nu vorbesc despre bugetele exorbitante (pe fonduri europene) si despre pregatirea diletantisima a formatorilor. In concluzie, o perfecta acoperire pentru baietii destepti.

  13. Veniți să vedeți la un ditamai liceu ,cum directorul pus de partid, susține fără jenă că el nu știe nimic- legislației, Rofuip, nu înțelege metodologia cadru de mobilitate a cadrelor didactice, etc..
    El însuși afirmă, că nu pricepe!!😣 E de plâns, dacă nu te-ar și amuza!

  14. Cum poţi determina o loază să participe la orele on-line, dacă ea nu vrea?

  15. @ Elena,
    Ai avut curiozitatea să cauţi pe Internet informaţii cu privire la salariile profesorilor din Europa?
    În Spania salariul unui profesor de gimnaziu INCEPE de la 1800 euro. In Germania incepe de pe la 3000 euro. Al unui universitar depaseste 8000 euro. In Nevada salariul unui conferentiar este de 15.000 USD, iar al unui lector de 13.000 USD. Toate aceste informatii se gasesc pe Internet pentru cei care stiu sa citeasca, nu pentru analfabetii functionali. La câţi euro se ridică salariul unui profesor de gimnaziu începător din România? Atinge, oare, 500 euro net? La asa bani, asa servicii.

  16. Atata timp cat invatamantul este finantat „per capita”, acestea sunt rezultatele: toti analfabetii vor termina liceul. Toti tinerii vor sa fie fotbalisti, vedete, iar fetele vor sa fie stele de cinema. Nimeni nu mai vrea sa fie croitor, cizmar, lacatus, desi nu stie sa-si scrie nici macar numele. Comentariile de mai sus arata ca tinerii sunt incurajati sa-si doreasca asta. Intrebare: de ce mai avem nevoie de profesori, cand tinerii se cred genii?

  17. Ma refer la duduia Elena , scuzati-ma daca nu invata azi un elev la liceu profesorii sunt de vina , ma explic de ce .
    Pt ca preda lectia de pe telefon tableta nu o preda din memorie nu isi fac profesori temele acasa apoi sa vina la scoala sa le predea elevilor , nu sunt pregatiti profesori de azi merita salar mini pe economie nu salar de bugetar .
    Au 20 de ore pe luna , iau salar de 5000 sau 7000 ron per luna pe cand un muncitor lucreaza 170 ore pe luna si ia salar de 2500 ron per luna , despre ce vorbiti stimata doamna ?…

  18. Salariile profesorilor,mai ales de liceu ar trebui sa creasca de macar 3 ori,preferabil de 4-5 ori.
    Ca sa intre oameni care altfel s-ar duce in corporatii sau si-ar face afaceri personale,in instruirea tineretului.Acei indivizi ar fi mult mai inteligenti,pentru ca ar fi si o competie serioasa.
    Profesor de mate cu 25 de milioane iei numai ultimul din clasa sau unul care e f pasionat de educatie si ar veni si daca e 15 milioane salariul.
    Oamenii aia ar da afara inspectorii printr-un proces natural,pentru ca nu vor putea fi stransi cu usa,ei cunoscand mult mai bine materia decat acestia.
    Si salariile uriase ale profesorilor s-ar plati de la sine cu prisos in 20-30 de ani,pentru ca ar deveni Romania o forta in Europa.
    Numai ca romanii nu pun pret pe educatie,asa ca nu vor vrea sa plateasca atat,ca sa obtina ceva.
    Schematizari diferite ale programei si anului scolar si alte artificii sunt irelevante,conteaza ce fel de om este la catedra-90 la suta din profii buni oricum nu tin cont de manual(nici nu stiu cum arata unii) sau de programa.Proful bun de mate la mine in liceu venea cu nimic in clasa,eventual cu catalogul si facea senzatie.Dupa,a venit una de la care nu am mai priceput niciunul nimic.

  19. Ci munca si talentul individual. Scoala de aici( care face sila copiilor) nu e ceva normal,dar nu profesorii sint de vina,ci cei care guverneaza. Vreti sa aflati cum e o scoala normala, sub o guvernare data ca model de urmat? Cititi( pe net) Cartea Urantia. Tot acolo veti afla si cum ar trebui sa fie politicienii.

  20. Pe bucati:
    -sistemul vechi a promovat pilele, meditatiile la proprii elevi, copiatul la examenul de bacalaureat, cadourile groase de x martie, traficul de influenta engross.
    – calitatea si expertiza corpului didactic este rezultatul selectiei naturale negative cauzat de importanta data scolii de romani in general, sa nu uitam ca sunt in numar coplesitor cei care urasc tabla inmultirii.
    -nevoia de zidari, tamplari si cizmari nu este reala; in acest moment fabricarea incaltamintei este nerentabila cu munca manuala, tractoristul cu 10 clase nu are cum lucra pe tractorul de 1 milion de euro; deci singura sansa a noii generatii este supracalificarea care cere instruire de calitate, care incepe cu testele PISA, nu se termina cu ele, cum gresit cred unii.
    Parerea mea, fara pretentii de valabilitate 100%, este ca dascalul ar trebui platit meritocrat functie de performantele cuantificabile ale fiecarui elev al sau (obligatoriu cu note reale, discrepantele mari -penalizate), sa nu mai aiba nevoie de spaga mascata in meditatii cu mizeriile de rigoare, sa poata fi renumerat si pentru invatamantul online si offline (cursuri video sau carti cumparate de bunavoie de elevi ).
    -in invatamantul general nu exista materii mai putin importante, iar cele stabilite de aria curiculara sunt obligatoriu pe picior de egalitate, trebuie evaluate identic.
    -lucrurile bune (metode de predare, nivel de aprofundare) testate si validate in timp in alte sisteme de invatamant cred ca trebuie luate in considerare, sa nu inventam din nou apa calda.

  21. Ne tot plangem de scoala, de sanatate, de politie de pompieri etc de parca n-am fi la fel de superficiali in toate domeniile. Uitati-va cum se fac constructiile, cum va repara instalatorul tevaraia, cum va livreaza curierii marfa, cum sta mobila noua intr-o parte samd. Vrem scoala de calitate, de parca ar conta, de parca ne-ar interesa. Iar copiii nu-s tampiti. Vad si ei ca nu prin scoala se razbeste. E adevarat ca profesorii sunt in majoritate superficiali. La fel cum in majoritate sunt superficiali si inginerii, medicii, muncitorii, constructorii, mecanicii, politistii, ziaristii si colac peste pupaza politicienii. Asa cum cei care-si permit se trateaza de betesuguri in strainatate, cei care-si permit isi trimit copiii la scoala in strainatate.