G4Media.ro

Radu Gologan: Să uităm că programa școlară trebuie parcursă cuvânt cu cuvânt,…

Foto: Digitaliada

Radu Gologan: Să uităm că programa școlară trebuie parcursă cuvânt cu cuvânt, cred că 20-30% este esențial. Restul sunt exerciții pentru a-ți antrena mintea să lucreze repede

“Să uităm ce ni se transmite de autorități și de unii dascăli: că programa școlară trebuie parcursă cuvânt cu cuvânt și că dacă din educație lipsește nu știu ce item din curriculum e jale. Nu: programa e făcută așa încât să transmită și informații, dar copilul să și exerseze. Trebuie să fie un fir călăuzitor, astfel încât copilul să evolueze. Cred că 20-30% este esențial”, a declarat pentru Edupedu.ro profesorul Radu Gologan, referitor la modul în care trebuie să abordeze părinții cel mai atipic început de an școlar.

Contactat de Edupedu.ro, președintele Societății de Științe Matematice a precizat că pentru a maximiza șansele la învățare este esențial “să nu cedeze. Nici părinții, nici copiii”.

În ceea ce-i privește pe profesori, Gologan, coordonator până anul trecut al lotului olimpic de Matematică, le-a transmis să își continue meseria “care bănuiesc că a fost aleasă din dragoste pentru copii. Să se gândească cum să facă să maximizeze informația și creșterea nivelului de cultură generală a copiilor, chiar dacă îi au online sau față în față la școală. Dacă facem numai învățământ online, nu cred că va fi nicio problemă ca duminica, sâmbăta să se întâlnească dirigintele, învățătoarea cu copiii în parc ca să continue această comuniune dintre dascăli și copii, mai ales la elevii mici”.

Rep: Ce este esențial să facă părinții și copiii, la începutul școlii, ca să maximizeze șansele de a învăța, în acest context pandemic în care debutează cursurile?

Radu Gologan: Să nu cedeze. Nici părinții, nici copiii. Toată lumea trebuie să stea cu frică, dar cu zâmbetul pe buze și cu dorința de-a face ceva.

Să uităm ce ni se transmite de autorități și de unii dascăli: că programa școlară trebuie parcursă cuvânt cu cuvânt și că dacă din educație lipsește nu știu ce item din curriculum e jale. Nu: programa e făcută așa încât să transmită și informații, dar copilul să și exerseze. Trebuie să fie un fir călăuzitor, astfel încât copilul să evolueze. Cred că 20-30% este esențial. Cum o să treacă copilul în clasa a IX-a fără relațiile dintre rădăcini și coefincienți la ecuațiile de gradul al doilea? Trebuie înțeles că mare parte din programa școlară este cea care îți dă cultura generală pentru viața ta de adult. Restul sunt exerciții pentru a-ți antrena mintea să lucreze repede, bine, să poată oricând învăța rapid. Și lucrurile astea nu trebuie neapărat să fie făcute la școală, ci și acasă prin discuții, cu emisiuni bune la TV, cu concerte, cu teatre, samd.

Rep: Mircea Miclea vorbea despre menținerea în programă a acelor conținuturi care sunt în examen și care orientează și în prezent învățarea majorității elevilor și profesorilor.

Radu Gologan: Da, sunt de acord, dar pentru asta trebuie modificată programa de examen. La matematică, examenul nu vorbește despre matematica intuitivă și despre felul de a gândi.

Rep: Tipul de subiecte a fost schimbat pentru Evaluarea Națională 2021, pentru a fi pe model PISA și în concordanță cu programa școlară urmată de elevi.

Radu Gologan: Am văzut, nu am analizat foarte în detaliu tipurile de subiecte, dar programele de examen au nevoie de schimbări esențiale. Există școli de top din România care pregătesc olimpici care și-au creat și clase de gimnaziu și care organizează un fel de examen, că nu au voie examen, un concurs numit Micul matematician sau astfel de competiții. Problemele care sunt la aceste examene sunt de tipul celor care verifică gândirea logică a copiilor, nu tehnica matematică. Așa ajung copii foarte buni în aceste licee. Ulterior, o parte dintre ei – care încep la presiunea școlii și a părinților să se pregătească pentru examene – pierd această abilitate de a gândi intuitiv matematica și de a simți fenomenul, pentru că sunt supuși acestor pregătiri pentru examene. Devin roboțeii care rezolvă probleme de un anumit tip. Or viața socială trăită nu are nicio legătură cu aceste probleme. Chiar dacă ele se numesc probleme aplicative, cu terenuri șamd, ele nu sunt matematică aplicată.

Ăsta este principalul motiv pentru care performăm prost la PISA și este motivul pentru care vedem că intră în liceele mari toți copiii cu 10 la matematică și dupa un an găsești că mediile se împrăștie. Pentru că i-au selectat pe un sistem formal de pregătire, care nu are de multe ori nicio legătură cu ceea ce stă în spatele gândirii matematice.

 

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

4 comentarii

  1. Dar cu exercițiile limbii și literaturii române? Nu este cazul de probleme rezolvabile greu și frumoase.

    Exercițiile de limba si literatura română presupun: vizionarea de piese de teatru, organizarea de piese de teatru, forma de catarsis, etc..

  2. Ye,
    Mulți încă nu realizează…
    Că nimic nu va mai fi cum a fost – sau, în orice caz: multe lucruri, nu vor mai fi .. cum le știam cu toții până acum!

    De aici, și frenezia de a blama: guvernele, partidul „cutare sau cutare”, pe negaționiști, pe prudenții-cu-virusul, pe unii, pe alții..

    Mulți încă nu se pot trezi la realitate – cum am spus.. Dar, au timp.

    Acum, la unii fie neuronu’ mee mai greu, și nu pot pricepe – că virusul ăsta a schimbat Lumea (și că ei nu vor putea opri „schimbarea”) – iar aici intră deopotrivă: fie ei țăndăriști sau nemți (printre altele, se vede că lumea tinde să se uniformizeze: deci îi așteptăm și pe Bezoși în listă), fie alții – nostalgici după ‘good times’ țin cu dinții de o himeră: „timpurile alea, bune”.

    (Negaționiștii – credeți voi, că îi plătește cineva, să iasă în stradă?? lol „Grow up, people!”)

    Deci, da! Lucrurile trebuiesc „uitate” – în forma în care erau; e timpul să ne trezim la „noua realitate”!

  3. Ati gasit momentul cand sa dezbateti programa scolara. Acesta e subiect care trebuie abordat de urmatorul guvern, dezbatut dupa alegeri si implementat incepand cu septembrie 2021.

  4. Domnule Gologan,
    Ne explicati dumneavoastra de ce sunt favorizati la Olimpiada de Matematica elevii de la ICHB ( Liceul de informatica turc).
    Cum doriti dumneavoastra sa schimbati invatamantul favorizandu-i pe unii elevi ?
    Vi se pare normal ?
    In conditiile in care Olimpiada Judeteana de Matematica nu a avut loc s-au „calificat” totusi la Olimpiada Internationala de Matematica online NUMAI ELEVI DE LA ICHB.
    Pe ce criteriu au fost selectati ?
    De ce la elevii foarte buni din alte judete nu se uita nimeni la ei nedandu-le nici o sansa in fata protejatilor ICHB ?
    De ce mai faceti mascarada sa organizati faza locala si faza judeteana daca stiti de la inceput ca ICHB-ul trebuie sa se califice ?
    Oare nu va bateti joc de ceilalti asa numiti ” provincia” ?