Raport dur al Corpului de control din Ministerul Transporturilor: Metrorex, în pericol să piardă finanțarea de 300 milioane euro pentru Magistrala 4 de metrou Gara de Nord – Gara Progresu / Ministrul Grindeanu: Vom cere să folosim banii pentru calea ferată
Un raport al Corpului de control din Ministerul Transporturilor, consultat de G4Media, arată că Metrorex, companie controlată de minister, e în pericol iminent să piardă finanțarea din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Finanțarea europeană este cifrată la circa 300 de milioane de euro.
- UPDATE: Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a confirmat concluziile Corpului de control și a declarat că proiectul nu ar fi trebuit introdus în PNRR de la bun început. Întrebat ce va face pentru ca România să nu piardă cele 300 de milioane de euro, Grindeanu a spus că va discuta, în cadrul negocierii mai largi dintre Guvern și Comisia Europeană, ca acești bani să fie mutați la calea ferată, fie la tronsonul Calafat – Craiova, fie pentru proiecte mai mici. Răspunsurile complete ale lui Sorin Grindeanu la finalul articolului.
”În ceea ce privește construcția Magistralei M4: București- Secțiunea 1: Gara de Nord- Filaret, investiție inclusă pentru finanțare în PNRR, echipa de control a constatat că va fi practic imposibil ca METROREX SA să respecte calendarul orientativ pentru atingerea jaloanelor/țintelor programului de finanțare, în sensul în care nu va fi posibil ca în trimestrul 4 din anul 2022, să aiba loc semnarea contractelor pentru 50% din lucrări, prin derularea unor licitații deschise și concurențiale și prin obținerea autorizațiilor relevante”, se arată în raportul finalizat la jumătatea lunii august și remis ministrului Sorin Grindeanu (PSD).
Raportul arată că Metrorex ”a beneficiat de finanțarea necesară pentru a avea un proiect matur ce poate fi finanțat pentru implementare”, dar acum ”este necesară actualizarea Studiului de Fezabilitate în vederea punerii în aplicare a finanțării din PNRR pentru construcția Magistralei M4: București – Secțiunea 1: Gara de Nord – Filaret, cu alocarea de fonduri suplimentare din bugetul Metrorex SA”.
Care este cauza posibilei ratări a țintei din PNRR? Corpul de control susține că e vorba despre reorganizarea Metrorex din 2018, care a dus la includerea Serviciului Tehnic în cadrul Direcției de Investiții. Reorganizarea s-a realizat în mandatul fostului ministru Răzvan Cuc (PSD).
Or, arată raportul, întreaga activitate de investiții din compania Metrorex este afectată serios de lipsa de personal provocată de reorganizare, ceea ce pune în pericol și proiectul Magistralei 4 de metrou din București.
”Din informațiile și documentele puse la dispoziția echipei de control a rezultat faptul că activitatea de investiții este afectată atât de lipsa de personal, cât și se activitățile tehnice care nu contribuie la accelerarea realizării proiectelor, ci reprezintă doar o suplimentare a atribuțiilor Direcției Tehnice și Investiții. Astfel, au apărut dificultăți în ceea ce privește cerințele impuse de pregătirea și derularea investițiilor, raportat la numărul și încarcarea personalului cu atribuții efective în domeniul investițiilor”, se arată în raportul citat.
Practic, raportul de control arată că doar 29 de persoane din Metrorex se ocupă de toate proiectele de investiții.
Context. Tronsonul Gara de Nord – Progresu are prevăzute în plan 13 stații și un depou, iar contractul va include și 15 rame noi de metrou.
Jalonul din PNRR se referă mai exact la investiția I4 din componenta C4 – „Dezvoltarea rețelei de transport cu metroul în municipiile Bucureşti şi Cluj-Napoca” și prevede: „Semnarea contractelor pentru 50 % din lucrări, în urma unor licitații deschise și competitive, și obținerea autorizațiilor relevante.”
De asemenea, descrierea detaliată a jalonului arată că:
„Contractele dintre Ministerul Transporturilor/Primăria Municipiului Cluj-Napoca și societățile câștigătoare vor fi semnate, în urma unei licitații deschise și concurențiale pentru achiziționarea a 50% din lucrările la noile linii de metrou din București și Cluj-Napoca, după cum urmează:
- M4 București: secțiunea Gara de Nord – Filaret (6 stații), lungime 5,2 km;
- M1 Cluj-Napoca: SF. Maria – Europa Unită (9 stații), lungime 7,5 km;
- Lucrările incluse în această investiție sunt: lucrări de rezistență structurală, stații, interstații, tuneluri, galerii, alte construcții.”
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, s-a arătat nemulțumit de avansul proiectului în luna mai și amenința că va scoate proiectul din PNRR.
Sorin Grindeanu: Ar trebui să se dea explicații de către cei care l-au introdus în PNRR
Declarațiile ministrului Sorin Grindeanu pentru G4Media:
Raportul Corpului de control nu face decât să întărească ce am spus încă de la preluarea mandatului despre proiectele din PNRR: e singurul proiect care îmi ridică semne de întrebare că va putea fi implementat până la finalul perioadei. Rămâne întrebarea de ce s-a considerat necesar să fie pus în PNRR. Dacă e să fim onești, ar trebui să se dea explicații de către cei care l-au introdus în PNRR. Au fost semne de întrebare încă de atunci, în perioada în care Ministerul Transporturilor l-a propus spre finanțare, au fost destui cei care au atras atenția că nu poate fi implementat. S-a mers înainte însă.
Ca backup, i-am rugat pe colegi ca cele 300 de milioane euro prevăzute în PNRR să poată fi folosite pe alte proiecte, tot pe acest tip de transport, considerat verde de către Comisia Europană. Au rezultat două propuneri:
– Calea ferată Craiova – Calafat
– mărirea sumei pe quick wins (un tip de finanțare din PNRR, cu sume alocate pentru refacerea liniilor de cale ferată pentru creșterea vitezei).
Renegocierea PNRR: Acest lucru se va face unitar, de către guvern. Eu știu că în această toamnă sunt discuțiile la nivel de Comisie. Sunt probleme și la spitale, la Muncă. Ele nu pot fi tratate sectorial.
Citește aici raportul integral realizat de Corpul de control
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
38 comentarii