G4Media.ro

Raport: Majoritatea mașinilor care circulă în UE emit aceleași niveluri de emisii…

Foto: InquamPhotos / Octav Ganea

Raport: Majoritatea mașinilor care circulă în UE emit aceleași niveluri de emisii de carbon ca acum 12 ani 

Reglementările UE nu au reușit să reducă semnificativ nivelul emisiilor de carbon ale vehiculelor cu motoare cu combustie în ultimii 12 ani, ceea ce face ca adoptarea vehiculelor cu emisii zero să fie imperativă pentru obiectivele climatice ale blocului, a constatat un nou audit, scrie Euractiv.

Într-un raport publicat miercuri (24 ianuarie), organismul de supraveghere al UE, Curtea de Conturi Europeană (CCE), a analizat progresele înregistrate de blocul comunitar în ceea ce privește reducerea emisiilor de CO2 provenite de la autovehicule.

Deși vehiculele au devenit mai eficiente în ultimul deceniu, creșterea eficienței a fost subminată de creșterea greutății și a dimensiunii medii a autoturismelor, potrivit Curții de Conturi Europene.

Auditorii estimează că masa medie a mașinilor a crescut cu aproximativ 10% între 2011 și 2022.

„Îmbunătățirile continue ale tehnologiei motoarelor și introducerea grupurilor motopropulsoare hibride au făcut ca motoarele să fie mai eficiente, dar creșterea masei vehiculelor, împreună cu motoare mai puternice, depășesc progresele tehnologice realizate”, se arată în raport.

În ultimul deceniu, emisiile au rămas constante în cazul mașinilor diesel, în timp ce în cazul mașinilor pe benzină au scăzut cu doar 4,6%.

„O reducere reală și tangibilă a emisiilor de CO2 ale automobilelor nu va avea loc atâta timp cât motorul cu combustie va prevala, dar, în același timp, electrificarea parcului auto din UE este o întreprindere majoră”, a declarat Pietro Russo, membrul ECA care a condus auditul.

Autovehiculele hibride, prezentate de industria auto ca o soluție curată prin combinarea ambelor opțiuni de propulsie, au fost criticate în raport ca fiind mult mai poluante decât se anunță.

În cazul vehiculelor hibride plug-in, diferența medie dintre emisiile din laborator și cele din lumea reală a fost de aproximativ 250%, potrivit auditorilor. Conform concluziilor auditorilor, considerarea acestor vehicule ca fiind cu emisii reduse aduce beneficii producătorilor în detrimentul climei.

Diferența de emisii

Analiza a constatat, de asemenea, că a existat un decalaj major între emisiile vehiculelor declarate de producători, înregistrate în laborator, și cele emise în condiții reale.

Problemele legate de testarea emisiilor în laborator au ajuns pe prima pagină a ziarelor în 2015, în urma așa-numitului scandal „dieselgate”. S-a descoperit că anumiți producători auto, inclusiv gigantul german Volkswagen, au manipulat motoarele vehiculelor lor pentru a reduce în mod artificial emisiile în timpul testelor de laborator.

În urma scandalului, au fost luate măsuri pentru a consolida cerințele de testare. Auditorii au constatat că noile măsuri instituite în 2017 au contribuit la reducerea decalajului dintre declarațiile producătorilor privind emisiile de carbon și realitatea de pe șosea.

Începând cu anul 2022, Comisia a colectat informații privind emisiile de la contoarele de bord pentru consumul de combustibil instalate pe vehiculele noi, ceea ce oferă o imagine mai exactă a emisiilor vehiculelor în timpul utilizării.

În cazul în care se constată că producătorii de autovehicule nu respectă limitele de emisii de CO2, aceștia se confruntă cu sancțiuni sub formă de amenzi, cunoscute sub denumirea de prime pentru emisiile în exces.

În 2021, emisiile din transporturi au reprezentat 23% din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră din UE, autoturismele fiind responsabile pentru mai mult de jumătate din această cifră.

Potrivit Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), autoturismele din Uniunea Europeană au o vechime medie de 12 ani, Grecia și Estonia având cele mai vechi parcuri auto din regiune, cu vehicule vechi de aproape 17 ani, iar Luxemburgul fiind cel mai nou (7,6 ani).

Deficiențe în materie de certificări

Auditorii au vizitat trei țări din UE pentru a înțelege mai bine procesul de omologare, care certifică faptul că vehiculele care circulă pe șoselele UE respectă standardele necesare în materie de CO2 și de poluare.

În timp ce Germania a fost conformă, s-a constatat că autoritățile de omologare din Italia și Țările de Jos nu au efectuat suficiente teste pentru a se asigura că nivelurile de CO2 declarate de producători sunt corecte.

Testele producătorilor ar trebui să fie verificate de autoritățile de omologare, care asistă personal la aceste teste. În timp ce autoritățile germane au asistat la 79 de astfel de teste între 2020 și 2021, autoritățile italiene au asistat doar la două. Autoritățile olandeze nu au asistat la niciunul.

Lipsa de prezență a autorităților olandeze și italiene „limitează garanția că emisiile de CO2 ale vehiculelor declarate de producători în certificatele de conformitate sunt corecte”, se arată în raport.

S-a constatat, de asemenea, că nici Comisia Europeană nu știa cum (sau dacă) statele membre efectuau aceste verificări de omologare, ceea ce înseamnă că executivul UE avea date limitate pe baza cărora să propună îmbunătățiri.

Recomandări

Pentru a ajuta UE să își atingă obiectivele de reducere a emisiilor din transporturi, Curtea de Conturi Europeană recomandă Comisiei să urmărească statele membre pentru a se asigura că acestea efectuează evaluările de conformitate cu privire la emisii.

De asemenea, Curtea dorește ca executivul european să furnizeze consumatorilor informații privind consumul real de combustibil al vehiculelor, o măsură care, în opinia sa, ar încuraja producătorii să alinieze mai bine rezultatele obținute în laborator cu emisiile de dioxid de carbon produse în condiții reale de conducere.

Pentru a reduce mai rapid emisiile autovehiculelor aflate în circulație, auditorii recomandă ca obiectivele actuale ale constructorilor, care se bazează pe reducerea medie a emisiilor de CO2, să fie înlocuite cu obiective privind o proporție minimă de vehicule cu emisii zero.

În plus, ar trebui introdus un plafon de „emisii de CO2 în condiții reale” pentru toate mașinile cu motoare cu combustie, inclusiv pentru vehiculele hibride.

Auditorii au îndemnat, de asemenea, Comisia să sprijine statele membre în trecerea la un format electronic standardizat pentru furnizarea de date privind omologarea de tip.

În timp ce adoptarea vehiculelor electrice – care a sărit de la aproximativ una din 100 de înmatriculări de mașini noi în 2018 la aproape una din șapte în 2022 – determină majoritatea reducerii emisiilor de carbon, aceasta se confruntă cu provocări pentru a depăși vehiculele cu motor cu combustie, avertizează auditorii.

Printre acestea se numără prețul de achiziție mai ridicat al vehiculelor electrice, infrastructura de încărcare insuficientă în majoritatea statelor membre și problemele legate de disponibilitatea bateriilor, în principal din cauza lipsei de materii prime esențiale în UE.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

2 comentarii

  1. Normal, pentru ca tot ce au reusit sa faca e sa scumpeasca masinile si lumea n-a cumparat masinile alea noi mai ‘curate’. Le-a pastrat pe alea vechi.

    Cei 20.000 de amatori de tehnologie cu bani care au cumparat Tesle nu sunt semnificativi statistic.

  2. Solutia este intoarcerea la epoca de piatra.