Raportul Expert Forum de monitorizare a referendumului: Abateri legate de legislație, campania pentru referendum, securitatea votului și funcționarea administrației electorale
În perioada referendumului din 6-7 octombrie 2018 privind revizuirea Constituției în sensul redefinirii familiei drept căsătoria dintre un bărbat și o femeie au fost observate abateri legate de legislație, campania pentru referendum, securitatea votului și funcționarea administrației electorale, potrivit unui raport de monitorizare făcut public vineri de Expert Forum. Totuși, precizează organizația, în perioada de monitorizare nu au fost identificate incidente majore, în cea mai mare parte a secţiilor vizitate de observatori în cele două zile ale referendumului, votarea având loc într-un mod ordonat, iar cele mai multe sesizări au fost soluționate prin colaborarea cu birourile electorale, fiind raportate însă și aspecte de natură penală, pentru care au fost depuse plângeri penale.
Raportul integral publicat de Expert Forum:
Principalele constatări și recomandări
Cadrul legislativ
Modificarea în Parlament a Legii 3/2000, astfel încât să nu mai existe carențe legislative semnificative. Recomandăm că legea să nu mai fie modificată prin OUG cu o perioadă foarte scurtă înaintea zilei referendumului, cu privire la aspecte esențiale cum ar fi extinderea votului la două zile.
Considerăm că elaborarea unui Cod Electoral unitar ar soluționa o mare parte din problemele legate de organizarea referendumului și proceselor electoral în general.
Securitatea votului
Recomandăm introducerea SIMPV în legea pentru organizarea referendumului, pentru a evita orice vulnerabilități legate de votul multiplu și pentru centralizarea în timp real a votanților. De asemenea, solicităm asigurarea funcționării SIMPV pentru alegerile europarlamentare și prezidențiale care vor avea loc la anul, prin introducerea în legile electorale (aflate în procedura de modificare în Parlament)
Administrația electorală
Consolidarea Corpului Experților Electorali trebuie să continue, având în vedere că 2019 și 2020 sunt ani electorali. Trebuie eliminate reglementările contradictorii, care prevăd că pentru referendum se aplică procedura de numire de către președintele tribunalului; acest tip de selecție și alocare a președinților birourilor electorale trebuie eliminat întrucât poate facilita prezența unor reprezentanți ai administrației electorale, care nu respectă criteriile de echidistanță.
Metodele de pregătire a președinților birourilor electorale trebuie consolidate, astfel încât să asigure informații suficiente și să explice cât mai clar procedurile care trebuie respectate.
Campania pentru referendum
Hotărârile emise de BEJuri în acest sens trebuie puse în practică prompt. Dacă la referendum, primăriile sau poliția au ezitat să pună în practică deciziile legate de eliminarea materialelor de propagandă din spațiul public, inclusiv în zilele votării, pentru următoarele procese electorale responsabilitățile trebuie clarificate, iar lipsa de acțiune sancționată
Regulile de desfășurare a campaniei nu ar trebui modificate cu puțin timp înainte de ziua referendumului. Consiliul Național Audiovizualului a amendat decizia 441/2018, fapt care a permis continuarea campaniei de îndemn la referendum după data de 5 octombrie și care compromite consistența regulilor și poate conduce la abuzuri.
CNA ar trebui să prioritizeze sesizările privind referendumul și să le discute în ședințe organizate de urgență. În perioada referendumului, CNA ar trebui să organizeze mai multe ședințe
În acest moment, nu există prevederi clare referitoare la campania prin internet. Având în vedere că aceasta este reglementată în Legea 334/2006, considerăm că ar trebui introduse mecanisme minimale și realiste de control și sancționare pentru abateri.
Considerăm că este necesară organizarea unei minime campanii de informare obiectivă și tehnică, de către Guvern pentru a explica detaliat care este obiectul referendumului și urmările acestuia.
Finanțarea campaniei pentru referendum
Controlul asupra campaniei pentru referendum a fost relativ redus, iar legislația a fost încălcată frecvent. Părțile care participă la campanie trebuie definite clar (mai ales cele care nu sunt partide politice), iar regulile care li se aplică acestora trebuie detaliat. AEP trebuie să aibă atribuții referitoare la verificarea unui număr extins de entități implicate în campania pentru referendum, care pot face reclamă mascată pentru a eluda verificările.
Publicarea datelor referitoare la finanțarea partidelor politice în format deschis.
Frauda și procedurile de contestare
Clarificarea procedurilor de sesizare a fraudei și existența unor pași concreți pentru situații apărute la referendum. Pentru acest referendum procedura nu a fost clară, iar BEC nu a furnizat un răspuns coerent
Detalierea informațiilor privind întâmpinările și contestațiile din procesele verbale.
Transparența administrației electorale și observarea referendumului
Considerăm că perioada a observare a procesului de organizare a referendumului trebuie extinsă și ca acreditarea să permită și accesul la ședințele birourilor electorale, care trebuie să fie publice.
Logistică
Administrația electorală ar trebui să aibă la dispoziție materiale care să nu compromită securitatea votului. Urnele de vot nu ar trebui să fie transparente total sau produse din materiale care pot permite foarte ușor desfacerea acestora. De asemenea, ar trebui introduse sigilii care să consolideze siguranța votului și să se evite aplicarea unor benzi din hârtie lipite cu scotch, care se pot dezlipi foarte ușor. Recomandările AEP cu privire la logistica electorală trebuie să aibă statut de reglementare și să fie prevăzute cu sancțiuni.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank© 2024 G4Media.ro - Toate drepturile rezervate
Acest site foloseşte cookie-uri.
Website găzduit de Presslabs.
2 comentarii