Războiul judecătorilor polonezi îngrijorează Bruxelles-ul
Războiul judecătorilor face ravagii în Polonia. Comisarul european Reynders spune că este „foarte preocupat” de un „risc de haos judiciar”.
Didier Reynders, comisarul pentru Justiție, abia și-a început mandatul când situația justiției din Polonia degenerează. „Comisia își va asuma responsabilitatea în calitate de gardian al tratatelor”, i-a asigurat el pe parlamentarii europeni. Emmanuel Macron, care tocmai a vizitat Varșovia, a ocolit subiectul, considerând că nu este de competența statelor membre să se judece reciproc și că l-a lăsat în seama Comisiei. Prin urmare, Reynders, belgianul, moștenește cartoful fierbinte… ca să nu spunem că acesta fierbe!
(analiză preluată din Le Point, via Rador)
Ce s-a întâmplat? Un război al judecătorilor are loc în Polonia, între cei vechi și cei noi numiţi de guvern. Guvernul Morawiecki, condus de ultraconservatorii din PiS, a demarat o nouă reformă judiciară care urmărește să îi pună la punct pe judecătorii rebeli, disciplinându-i prin instanţele pe care le-a creat. Pentru guvernul polonez, această epurare reglează socoteli vechi cu cei mai eminenți judecători ai țării celebri din epoca comunistă … Beata Szydlo, fost prim-ministru și acum europarlamentar, consideră că Uniunea Europeană nu ar trebui să împiedice reformaa guvernamentală consecutivă alegerilor. Pentru ea, Polonia este suverană și își continuă activitatea. Beata Szydlo consideră că procedura disciplinară a judecătorilor polonezi este comparabilă cu cea practicată în Franța sau în Germania atunci când un judecător își părăsește datoria de rezervă.
„Încercăm să explicăm reformele noastre de trei ani. […] De ce Polonia este pusă la stâlpul infamiei? De ce Polonia este pusă la zid când şi în alte părți apar aceleași situații? […] Polonia este o țară care respectă statul de drept. Acționăm în conformitate cu Constituția poloneză, în conformitate cu tratatele Uniunii”, spune Beata Szydlo
Subiectul dezbaterilor se referă la camera disciplinară a judecătorilor din cadrul Curții Supreme, a cărei componenţă este discutabilă. Într-o hotărâre preliminară a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), din 19 noiembrie 2019, judecătorii europeni au considerat că această cameră disciplinară, prin caracteristicile sale, poate da naștere în mod legitim la îndoieli cu privire la independența sa. „Camera disciplinară a primit competența exclusivă de a cerceta litigiile referitoare la pensionarea judecătorilor Curții Supreme […], ea trebuie să fie compusă numai din judecători nou numiți sau [. ..] pare să se bucure de un grad de autonomie deosebit de ridicat în cadrul Curții Supreme, notează înalta instanță a UE. La modul general, în mai multe rânduri, Curtea a precizat că, deşi fiecare dintre elementele examinate, luate în mod izolat, nu este neapărat de natură să pună sub semnul întrebării independența acestui organism, ar putea, pe de altă parte, să fie diferit atunci când este luat în calcul într-o combinație”,
Prin urmare, Curtea Supremă din Polonia a aplicat hotărârea CJUE. Camera disciplinară s-a revoltat și, pe 4 februarie, a decis „suspendarea primului judecător [a Curții Supreme] care dorea să aplice hotărârea Curții de Justiție, observă Didier Reynders. Acest judecător a fost sancționat cu o reducere a remunerației sale de aproximativ 40%. De asemenea, Curtea Supremă a decis că Consiliul Național al Puterii Judiciare nu este un organ independent și imparțial. Dar Consiliul Național este încă pe deplin funcțional. La 31 ianuarie, Consiliul Național a selectat 6 candidați pentru camera disciplinară. Dintre acești șase candidați, doi sunt membri ai Consiliului Național al sistemului judiciar. Reynders are motive să invoce un risc de haos judiciar …
Comisia de la Veneția (a Consiliului Europei) a tras deja semnalul de alarmă într-un aviz urgent pe 16 ianuarie. Ea a fost sesizată de președintele Senatului polonez, care este îngrijorat de noile amendamente prezentate de guvern la reforma sistemului judiciar. „Aceste modificări restricționează libertatea de exprimare și de asociere a judecătorilor și împiedică instanțele poloneze să evalueze dacă alte instanțe din țară sunt ‘independente și imparțiale’ în conformitate cu normele europene. Judecătorii polonezi se găsesc într-o situație imposibilă: dacă iau decizii care ar putea fi necesare pe baza Convenției Europene a Drepturilor Omului, a dreptului Uniunii Europene sau pe baza altor instrumentele internaționale, sunt vizaţi de proceduri disciplinare”, se poate citi în acest aviz.
Guvernul polonez al lui Mateusz Morawiecki propune ca toate cererile privind independența judecătorilor să fie soluționate de Camera extraordinară de control și afaceri publice a Curții Supreme. Problema constă în următorul fapt: Comisia de la Veneția arată că „această soluție nu este viabilă, având în vedere că această procedură pare ineficientă și că independența acestei noi camere este pusă în discuție”… Pe scurt, Varșovia încearcă să scape de jurisprudența Curții de Justiție a Uniunii Europene. Un element cheie al încrederii reciproce dintre statele membre este amenințat astăzi de Polonia. Didier Reynders amintește că „instanțele poloneze sunt instanțe europene. Ele au misiunea de a veghea ca cetățenii polonezi să poată beneficia de drepturile lor, în conformitate cu dreptul comunitar”.
Articol de Emmanuel Berretta / Traducerea: Rodezia Costea
Sursa foto: Agerpres / EPA / TOMASZ GZELL
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank