G4Media.ro

Răzbunarea ”tocilarilor”: la ce ne folosesc integralele? (Op-ed)

Răzbunarea ”tocilarilor”: la ce ne folosesc integralele? (Op-ed)

E incorect ca toți neterminații să se răstească revendicativ la Școală cu tâmpa întrebare: ”la ce mi-au servit integralele”, iar cei mai inteligenți, care au știut să le folosească, să tacă modest. Păcat că tac. Pentru că așa cum prostia nu ezită să ocupe spațiul public în numele mult-veneratei modestii, e poate momentul ca și cei pentru care excelența e un firesc să împărtășească tinerilor viața lor. Imun la acuze de aroganță o fac eu, în numele lor, pentru că nu e nimic rău să vorbești despre lucrurile bune pe care le-ai făcut.

Răspunsul meu la întrebarea „la ce mi-au servit în viață trei sferturi din cele învățate la școală?”: e treaba voastră dacă ați fost ignoranți și nu ați utilizat tot ce ați învățat. Eu am găsit câte o utilitate cam la tot ceea ce am învățat și îmi pare rău că nu am învățat și mai multe. Scuzați abordarea diferită sau, după caz, vedeți-o ca pe răzbunarea tocilarului. Să o luăm sistematic:

Chimia, e clar, e meseria mea. Pentru că am fost la vârful generației mele, primul meu salariu, la 23 de ani din cea mai mare firmă de medicamente din lume, în SUA, a fost de 6000 de dolari (chiar și 8000 cu bonusuri). Vă asigur că e o senzație foarte faină când ai 23 de ani, termini șef de promoție la o mare universitate a lumii, și trei laureați Nobel te invită să lucrezi pentru ei.

Fizica avansată, matematicile avansate și biologia mi-au servit la greu în cercetările mele legate de chimie și chimie biologică. Pentru că le știam și le foloseam transdisciplinar aveam idei care mi-au dat joburi în marile universități ale lumii și am câștigat granturi competitive de milioane de euro.

Stăpânirea acestor științe mă face să îmi inspir copiii să le învețe, îi ajut cu plăcere și le explic ceea ce profesorii de la școală nu fac. Beneficiu net pentru familia mea.

Anatomia și fiziologia pe care le cunosc foarte bine m-au scutit de fumat, băut și, în general, de orice exces. Nu știu ce îmi rezervă ziua de mâine dar, fizic, în afară de lipsa părul de pe cap, nu mi-aș da organismul pe al nimănui. Gimnastica de performanță, cu câte 3-4 ore de antrenament la limita rezistenței, zilnic, atletismul, fotbalul mi-au dat și ele o capacitate de rezistență fizică, o coordonare ochi-mână și reflexe esențiale pentru o viață agreabilă sau chiar, uneori, salvatoare.

Întrebați-l pe Teodor Baconschi dacă, fără reflexe și simți anticipativ, aș fi putut evita un accident… inevitabil. Cine știe dacă am mai fi trăit azi. Aș fi putut atunci să întreb: „la ce îmi servește să fac gigantice la bară”? Cred că din capacitatea de concentrare dobândită în sportul de performanță, din liniștea în mijlocul furtunii pe care mi-o găseam când jucam finale naționale (pe echipe) la șah, mi-am clădit „știința” de a rămâne lucid în situații de criză. Nedevenind șahist, mi-au servit la ceva apărarea Alehin sau indiana Nimzovici? Da, la caracter și la… prietenia lui Viswanathan Anand.

Faptul că am „tocit” și tabla înmulțirii, și tabelul periodic, și zeci de poezii și comentarii literare în gimnaziu mi-a stimulat și întărit memoria, ceea ce mi-a adus numai beneficii în viață. Știți ce mult contează să îi evoci unui om important detalii despre o întâlnire de acum 10 ani și să construiești un dialog pe baza acelor detalii? Aveți idee ce avantaj uriaș ai în viață dacă deții o bază de date bogată în minte, nu numai pe google dot com? Nu degeaba peștii mușcă momeala și după ce au scăpat prima dată din cârlig: pentru că uită că i-a înțepat. Mi-a îngrădit cumva acest efort de memorare capacitatea de inovare, imaginația? Dimpotrivă, mi-a crescut-o, pentru că aveam soclul informațional mai bogat, o elasticitate și o viteză de procesare mai mari.

Literatura clasică, parcursă în adolescență, mai cu seamă analiza involuntară a personajelor, împreună cu istoria, în care nu excelam, dar trăgeam concluziile importante (am avut un profesor slab, care nu venea la jumătate din ore pentru că făcea taxi!), m-au făcut înțeleg rapid cum vor evolua lucrurile și m-au ajutat să iau decizia de a părăsi, singur, la 17 ani, România comunistă. Și să-mi evit astfel, 2 ani de dictatură și 30 de tranziție scremută. Great life. Am plecat primul din generația mea de olimpici și am ajutat cel puțin alți doi să vină în laboratoare de top.

Pus în situația limită să îmi găsesc singur un liceu în Strasbourg, fără niciun sprijin, am reușit să merg la cel mai bun. De ce? Pentru că înțelesesem din cărți (Tom Jones) importanța perseverenței și nu m-am lăsat până nu am intrat în biroul inspectorului general din Strasbourg. Căruia, așa ostil cum era, i-am câștigat simpatia în două minute care s-au dovedit esențiale pentru viitorul meu, spunându-i și dovedindu-i că eram pregătit în orice domeniu găsește util să mă întrebe ceva.

Tot umanioarele m-au făcut să înțeleg că nu voi fi niciodată un om complet dacă nu trăiesc o vreme în Orient. De aceea, la 30 de ani, am ales să mă completez ca om în Japonia, după ce mă formasem în culturi majore în preajma elitelor din Franța și SUA. Iar mai apoi, după Japonia, am simțit nevoia să mă impregnez de altă cultură majoră: Germania.

Geografia învățată de nevoie și fără plăcere (atunci învățam despre resursele diferitelor țări africane) m-a făcut totuși să intuiesc sau să înțeleg a posteriori multe mișcări geopolitice.

Nu am excelat la filosofie, dar am recuperat în viața de adult. Cum credeți că am reușit să trec o lege cap coadă (a propos, mai știți vreun ministru care a trecut o lege atât de complexă? Eu nu!)? Vă spun eu „șiretlicul”: o bună înțelegere a naturii umane, a mecanismelor de schimbare a marilor sisteme, o clară înțelegere a mecanismelor de negociere în contexte cu interese divergente. Când unii politicieni de doi bani credeau că au descoperit metoda de a mă opri, eram deja cu două stații înaintea lor pentru că le intuisem din timp stratagemele. Credeți că e ușor să fii într-un guvern care trece țara printr-o mega criză economică și să și dai o lege ultra-reformistă? Credeți că e ușor să fii în mijlocul unei lovituri de stat, ca în 2012, și în loc să te pierzi cu firea găsești soluții și mai și demolezi adversarii? Nu e. Dar dacă ai siguranța pe care ți-o dă modul în care te-ai construit, răzbești.

Azi, grație solidei formări științifice și umaniste am privilegiul să petrec multe momente în compania marilor gânditori ai lumii, să fiu invitat la ceremonii de decernare a premiului Nobel, să primesc în casa mea membri din comitete Nobel, bref, am privilegiul ca orice ușă să mi se deschidă cel puțin o dată, că la orice număr de telefon format să mi se răspundă, să fiu întrebat de mari personalități despre mersul lumii.

Am învățat informatică și desen tehnic de mi-au mers fulgii. Aș putea spune că nu mi-au servit în viață, pentru că nici desenator și nici informatician nu am ajuns. Dar… think again. Dacă vă place claritatea cu care scriu, apoi să știți că e rezultatul unei gândiri algoritmice. Turbo-Pascal pe pâine, oameni buni. Combat ușor erorile adversarilor și sesizez cele mai subtile fracturi logice pentru că mi-am format mintea folosind și algoritmica informaticii.

Nu m-am omorât cu artele. Praf la muzică și desen artistic. M-au „chinuit” însă învățătoarele cu caligrafia. Deh, conservator retrograd: la ce îmi servește când toți scriem la computer? Vă vor spune ce plăcere primesc cei cărora le mai scriu câte un cuvânt bun, de ziua lor sau nu, cu penița. Regret enorm, în schimb, că nu am învățat mai mult la muzică. Mi-am descoperit, totuși, tardiv, plăcerea de a sculpta. Great fun.

Țineți mine orele alea de „atelier”, PTP, în care dădeam la pilă și traforaj, conduse de maiștri adesea alcoolici și limitați intelectual? Nu am devenit dulgher sau sculer-matrițer, dar am deprins dibăcia de a repara cam orice în casă și siguranța muncii. Din predare, dar și din posterele alea comunistoide afișate în sinistrul și frigurosul atelier de la Generală 18. Acum sunt ultra-precaut și mă protejez adesea mai bine ca profesioniștii. Am construit o casă fără cel mai mic accident.

Mai sunt, pe lângă toate astea, o groază de avantaje dacă ești deștept și folosești tot ce înveți la școală. De exemplu nu te plictisești niciodată, pentru că întotdeauna ai ceva interesant de spus celor din jur, iar aceștia, mai ales fetele, natural, caută compania ta. E extraordinar de gratifiant ca după 20-30 de ani petrecuți alături de cineva să ți se spună că viața alături de tine e tot timpul interesantă, când nimeni, niciodată, nu se plictisește în jurul tău.

Toate astea, luate împreună, îți dau siguranță. Siguranța de a putea să stai de vorbă, firesc, simțindu-te confortabil, și cu regi, și cu muncitori, împărțind și icrele negre cu unii, dar și pâinea neagră cu alții. Și, eventual, o dușcă de țuică. Astea îți dau și un foarte fin miros pentru a detecta impostura, superficialitatea, lipsa de valoare umană și pericolului care izvorăște din ele, și te ajută să te protejezi.

Sigur, mai sunt multe de spus. De exemplu că a ști multe lucruri și a le exprima interesant mi-a dat în tinerețe un avantaj competitiv enorm față de alți băieți în relațiile cu fetele. Sau, alt exemplu, că rar am învățat ceva, inițial cu plăcere. Credeți că m-am trezit dimineața entuziasmat că trebuia să învăț Li, Na, K, Rb, Cs, Fr? Sau capitalele din America de Sud? Sau să schimb trei tramvaie în frig să merg la antrenament la Poli cu Cosmin Căruntu sau să mă chinui la gimnastică? Nu, în niciun caz. Plângeam când la caligrafie trebuia să scriu pagini întregi de g și f, dar după ce am început să pun cap la cap lucrurile totul a devenit limpede și pe măsură ce avansam entuziasmul creștea.

A fost plăcut să fiu amenințat de colegi mai mari, uneori mai luând și o cafteală în pauză? Nu, dar am învățat să evit pericolul, să navighez în mediu ostil și să fac alianțe. M-a învățat când să fug și când să lupt.

 Cunoașterea, dragii mei, sau cel puțin refugiul în cunoaștere, te ajută și să treci peste dificultăți… de netrecut din viața ta. Pe mine m-a ajutat, enorm, să trec peste pierderea mamei la 5 ani. A fost un refugiu din calea durerii și, la fiecare probă dificilă a vieții, e un ultim refugiu pe care îl găsesc tot timpul primitor.

Am avut numai profesori geniali? Deloc! Majoritatea erau destul de slabi și fără har. Dar puținii geniali, precum învățătoarea Schoereg Rosalia, profa de chimie din generală, Maria Crîsnic, mi-au arătat calea și nu am ezitat să o urmez.

Sunt un om perfect grație acestor lucruri? Cu siguranță nu, mai greșesc, dar pot spune cu relaxare că, la o vârstă relativ tânără, mi-am îndeplinit de multă vreme obiectivele pe care mi le-am fixat pentru întreaga viață. În mare parte pentru că am ales să folosesc tot ce am învățat. Degeaba ți se dau lămâi dacă nu le storci până la ultima picătură. Așa că tot ce vine de acum înainte în viața mea e un nesperat bonus. Asta cu gândul că oricând poate veni o surpriză neplăcută. Mă mai gândesc la ultimii 30 de ani din viețile foștilor mei colegi din loturile naționale de mate, fizică și chimie și îmi dau seama că ar putea scrie aproape aceleași lucruri ca mine pentru că și ei au ales să folosească tot ce au învățat la școală și de aceea sunt profesori în mari universități ale lumii. Probabil din modestie ei nu o fac.

Da, dragii mei, Școala Românească are multe și serioase defecte. Cataclismice pe alocuri. Dacă era brici nu mi-aș fi pierdut 4 ani din viață încercând să o repar: pentru mine faptul că am fost ministru a fost cea mai puțin cool realizare a vieții mele. Dar dacă tot vreți să participați la repararea ei, începeți prin a găsi adevăratele cauze ale dezastrului, ascultând mințile mature și luminate, nu veniți cu critici facile și la modă, însă profund greșite. Căzând în această capcană rezolvăm probleme inexistente, ne ambalăm pe drumul unor false profeții, iar peste 30 de ani ne mirăm că suntem tot aici.

În final am să vă spun ceva care doare:

fiecare epocă din istorie are anumite criterii de selecție naturală. Forța fizică în timp de război, rezistența la bacterii până s-au descoperit antibioticele sunt doar două exemple. Trecerea cu succes a selecției naturale în epoca hiperconectivității și hiperinformației – darwinismul zilelor noastre – e dată de discernământul fiecăruia. Iar discernământul este cu atât mai dezvoltat cu cât folosiți mai mult din lucrurile învățate în școală. Școala vă dă, gratis, acces la cunoaștere. În mod inegal, cert, dar ce e egal în viață în afară de moarte? Luptând și învățând pentru viitorul vostru, vă asigur că o să vă fie bine. Că și eu am început școala la Săvârșin, cu toaleta în curte și 45 de minute de mers pe jos la școală.

Odată ieșiți din școală e strict treaba voastră la ce o folosiți.

Vă doresc o zi frumoasă și gândul cel bun când vorbiți copiilor voștri despre utilitatea sau inutilitatea lucrurilor învățate la școală. Poate, acum, dintr-o perspectivă nouă. Și poate le spuneți că e foarte greu să devii ”cineva”. Dar e și mai greu să devii tu însuți.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

104 comentarii

  1. Boss… Dacă vroiai sa te arăți deștept, mai bine scriai direct și simplu ca integrala unei funcții e lungimea graficului, și integrala dubla e aria de sub grafic…

    • Boss, interala unei funcții reprezintă aria de sub grafic, integrala dublă nu știu ce reprezintă că nu sunt chiar atât de deștept.

    • cip,
      te-ai grăbit…nu? ai cam uitat integralele..

    • O stiti p-aia cu „daca taceai …”?

    • E ok, merci de corectura. Vroiam de fapt sa spun ca în liceu +facultate (upb) NIMENI nu ne-a spus care ar fi legătura integralelor cu realitatea. Nimic nimic. Învațam ca boii calculul diferențial, transformata Fourier etc fără nici măcar un exemplu practic (cu excepția exemplului cretin cu înjumătățirea radioactiva). Când am citit titlul d-lui Funeriu mi-am zis ca poate găsesc ceva concret, nu predici. Asta e 🙂

    • “Voiai”

    • Vasile: integrala dubla reprezinta volumul de sub grafic, atunci cand ai o functie de 2 variabile si graficul e asadar o suprafata desenata in 3 dimensiuni

      Tot la fel pt integrale de orice ordin vrei tu (si pe urma chiar pe spatii abstracte care nu au neaparat „un numar de dimensiuni”; sau „o dimensiune” cum spun de fapt matematicienii)

    • Esti nevorbit si cam lipsit de discernamant. Daca te-ai fi obosit sa rumegi CV-ul domnului Funeriu inainte sa-ti versi nimicnicia in public …

    • Incorect !
      Integrala simplă, definită, dintro funcție continuă, de o singură variabilă, dă suprafața de sub aceasta.
      Indem dublă…de două variabile…dă volumul…
      06.07.2020

      P.S. Mesajul d-tale, de principiu, e bun: aplicații nenumărate, excepționale.

    • Bossulica… ..Voiai… nu vroiai…dar tu clar nu voiai sa pari destept.

  2. Minunat articol, dar, daca credeti si acum ca in 2012 a fost lovitura de stat. l-ati scris degeaba.

  3. Daniel, asta nu inseamna ca sistemul de invatamant de azi este ok. Pe holurile scolilor celebre la care ai studiat nu aflai, intre doua cursuri, ca de maine veti avea al treizecelea director in ultimii douazeci de ani. Copii destepti ca tine au fost si vor mai fi. La fel, vom avea copii haruiti in business, in muzica, in arte fara ca ei sa fi dat doi bani pe chimie si sa aiba curaj sa spuna, in viata, ca orele de chimie au fost inutile in scoala. Asta nu ii face…neterminati. Ai fost pacatos aici. Multam. Aaaa, sa stii ca orele de ATP, baietii halate albastre, fetele in alb, au fost utile. Intre toti desteptii, doar eu stiu sa masor cu sublerul. 🙂 Asta as fi vrut sa ti-o scriu caligrafic sa vezi ca scriu frumos. Vorba profei de chimie de la Miron „cum poate un copil rau sa scrie asa de frumos.” Un weekend minunat.

  4. Asta se crede Churchill.
    Sa demontam din minciuni ,stiu oameni mai destepti ca asta care la 80 de ani aveau dementa senila sau Alzheimer asa ca antrenarea memoriei nu are nimic de a face cu Alzheimer.
    Daca era asa stralucit acum era milionar si conducea vre-o firma pana la 30 de ani ,Elon Musk era invidios pe el probabil, dar cum nu a fost asa stralucit s-a facut politician.
    Se lauda cu o lege de ministru ca a facut-o singur singurel ,pai legile se fac in echipa la fel ca orice treaba complexa pe lumea asta ,din cauza asta nu a avut succes profesional,este prea egoist.
    Acest om daca ar lucra ca profesor sa zicem la cat e de plin de el si egoist ar da ca bibliografie doar caietele lui de student.
    Tot articolul e o lauda de sine gretoasa ,ca om politic e un zero.
    Apropo ca tot se lauda cu caracterul, cum ma sa te lauzi ca ai caracter si sa ajungi membru in partidul lui Basescu .

    • E clar ca esti dintre cei care n-au avut nevoie de integrale. Dar se vede ca nici la limba romana n-ai performat, cunoscatorii stiu de ce.

    • @spurc
      Omul ți-a explicat că acea lege folosește interdependențe și cauzalități subtile introduse de o minte analitică pentru a crea mecanisme de autoreglare a sistemului, nu că a făcut-o singur.
      Dar desigur e simplu să spurci și mai greu să creezi in beneficiul tuturor.

    • pesedake, esti din aia care credeau ca DF nu are bacul dat , nu-i asa? Continuati baieti in stilul asta, ca sa umpleti de greata o multime si mai mare de oameni!

    • CORECT!👍👍👍

    • Corect, omul e de un egoism feroce. Ne-a înșiruit toate experientele lui din viața prin care sa arate că el e unicul, inimitabilul, genialul, singurul care are o voință de fier, că este o enciclopedie galactica. N-am văzut o minimă , minimă empatie pentru copiii care nu sunt nici geniali, nu au nici voință de fier, nu au nici părinți care sa îi împingă de la spate, nu au nici învățători sau profesori care sa îi ajute sa depășească dezavantajele generate de mediul social în care s-au nascut. As spune că e romanul tipic – eu am reușit că sunt deștept , voi sunteți prosti. Și da, omul habar n-are cum să construiască o echipa, nici nu are cum pentru că nu știe decât să le arate celorlalți cat de prosti sunt.

    • Trasatura de baza a natiei e circoteala, nu sintem in stare de nimic in afara de cautatul nodului in papura, de critici aiurea. Totul ne pute, nu avem incredere in nimeni si nimic, de aceea baltim in mediocritate. Am lucrat in invatamint deci ceea ce spun e pe bune: Funeriu este singurul ministru care a facut o treaba excelenta , daca ar fi ramas in functie inca citiva ani aveam un invatamint performant dar a venit Abramburica si a readus dezastrul. Sigur ca a tulburat interesele financiare ale multora de aceea l-au si denigrat in toata media pesedista.

  5. Am inteles, dar sotie si copii ai?

  6. Esti tatal lui Chuck Norris, dar din prea multa modestie nu ne-ai spus asta.

  7. Savuros și plin de prospețime!
    Mulțumesc mult pentru implicarea în divulgarea plagiatului lui Puie Monta:
    ” „Whistle-blower-ul, sursa anonima este domnul consilier Daniel Funeriu, care s-a dus personal si a discutat cu revista Natura si le-a spus cum am plagiat eu lucrarea de doctorat,” a afirmat Ponta.”
    https://www.hotnews.ro/stiri-politic-12561723-victor-ponta-sustine-conferinta-presa-palatul-parlamentului-ora-09-00.htm

    A fost un tsunami care a măturat mulți „doctori” de-atunci. Hoțiii naibii!

    Sunt încă foarte multe probleme, dar depinde de fiecare să insistăm pentru direcția bună. Acest articol este foarte reconfortant din acest punct de vedere. Mulțumesc!

    • Lucrarea de masterat a Clotildei este publicata la https://dspace.mit.edu/bitstream/handle/1721.1/42604/37145438-MIT.pdf . Softul de plagiat zice ca e 23% plagiata, desi probabil exagereaza, fiindca unele duplicate apar in lucrari ulterioare. (Altii o plagiaza pe ea.) In plus, jumatate din cele ~160 pagini sunt copiate cu ghilimele din diverse tratate si conventii, si softul nu stie ca aia e legea, nu poti sa o parafrazezi. Am selectat doar exemple din articole mai vechi, copiate clar fara ghillimele. Sunt multe astfel de pasaje, dar mai am si altceva de facut. Dupa cum stim chiar de la tehnocrati, nu exista plagiat pe jumatate. Chiar si o fraza e suficienta ca dovada pentru furtul intelectual. Iata, va dau 6 aliniate pentru care si articolul plagiat este disponibil public.

      De exemplu, intr-un articol mai vechi cu ~20 de ani decat teza ( http://goo.gl/RjoI3y ), gasim cuvant cu cuvant o fraza „gandita” si „scrisa” de Clotilde Armand la pagina 28 a tezei ei, fara ghilimele:

      more specifically the world’s great and growing dependence on oil and its recently developed capabilities for constructing supertankers are themselves direct products of the burgeoning world economy

      Pagina 10 a lucrarii povesteste fara ghilimele, ceea ce se gaseste intr-o carte mai veche cu 4 ani decat teza ( http://goo.gl/g18FQi ):

      social and economic impacts: Environmental degradation has social and economic impacts with both monetary and non monetary components. The tourism and recreation industries, and commercial fisheries will decline after an oil spill. Health can be threatened

      La pagina 32 avem, fara ghilimele sau referinta, ceva ce gasim si intr-o carte care precede teza cu ~4 ani ( http://goo.gl/YaeW9q ):

      There are probably no two countries in the world which have an identical scale of social values, although countries at the same stage of economic and social growth will tend to have very similar scales, for instance in Western Europe. The most fundamental of these social values are human health and safety. Safety standards, for example, reflect the value attached to human life.

      Pagina 33, aceeasi carte mai veche ( http://goo.gl/Gibz5K ), aceeasi lipsa de ghilimele:

      Economically speaking, there is no more unfairness in the competition of sub-standard ships than in the competition of low paid labor, so long as the price paid for the labor is at least equal to its opportunity cost in its own country. [..] Many developing countries feel that the attempts of rich countries to force identical standards of safety on all countries are a device to lower the competitive position of the poor countries; they see the insurance companies as collaborating in this effort.

      La pagina 37, Clotilde trage, fara ghilimele, o concluzie cumva predestinata, deja scrisa intr-o carte mai veche cu ~20 de ani decat teza ( http://goo.gl/4YmMge ):

      We have the duty to protect the international environment and inaction can be as wrong as action. From this perspective, unilateralism can be a contribution to world order, helping to overcome the obstacles inherent in a voluntaristic international legal and political system. In conclusion, political strategies that can lead to greater environmental protection with reduced chance of confrontation must be pursued.

      De notat ca a doua fraza pastreaza numai jumatate din cuvintele cartii plagiate. Bravo!

      La pagina 39, intre doua fraze copiate cu ghilimele apare si creatia lui Clotilde, o frazulica. Dar vai, am mai citit acea fraza, cuvant cu cuvant, si intr-o carte din 1981 ( http://goo.gl/HRd8Zn ):

      Anything short of visible, immediate catastrophe is equivocal and invites equivocal response.

      La pagina 68 din teza Clotildei gasim:

      Indefinite delays can be caused by excessive appeals or unclear delineation of decision-making authority. Participation in a decision-making process provides the participant with a sense of ownership over resulting agreements or decisions. With this sense of ownership comes support for its implementation and, ultimately, the achievement of an efficient decision.

      Deja-vu? Aceleasi cuvinte, exact aceleasi, le scria cu 4 ani inainte Martha Duffli in teza ei de la University of Toronto, pagina 29 ( https://open.library.ubc.ca/cIRcle/collections/ubctheses/831/items/1.0098813 ). Clotilde nici macar nu o mentioneaza pe Martha, care nu e la o universitate asa reputabila. Ce sa mai vorbim de ghilimele. Coincidenta! Great minds think alike!

      Desigur, domnul Funeriu va lua atitudine si in cazul asta. Stai intai sa se uite in directia opusa cateva sute de ani.

  8. Mai baieti, mai avem niscai marmura, nici nu ne trebuie prea multa, ca doar n-o sa faci o statuie uriasa unui pitic !

  9. Rar mi-a fost dat sa citesc un text mai gretos. Narcisism maladiv.
    Se doreste a fi un text motivational dar nu e altceva decat autopromovare aroganta. Adevarata valoare a unui dascal cu chemare se traduce in modestie, smerenie, dedicatie, rabdare. Sfatul meu de doi bani: mergeti in sectorul privat si castigati zeci de mii de euro pe luna dar stati departe de catedra. Daca flerul nu ma inseala nu aveti stofa de dascal. Daca gresesc, scuzele mele.

    • @Catalin
      Din păcate cam așa sună împărtășirea unei experiențe personale din perspectiva excelenței.
      Dar dacă privești cu atenție nu este altceva decât o înșiruire de cauze și efecte care decurg firesc din studiul aprofundat al diverselor științe.

    • Intr-adevăr, un dascăl trebuie săfie modest, rabdător și dedicat. Dar în general , un dascăl este un îndrumător al tinerilor, 6-14 ani. Odată ce ajungi în universitate, treburile se schimbă destul de semnificativ, toți studenții sunt în general motivați și inteligenți, și ce au nevoie e cineva care să le ofere informații de calitate, nu dragoste și răbdare.
      Si eu am plecat de la zero intr-un sat din RO și am ajuns destul de sus în străinătate și rezonez destul de bine cu articolul. Singurele lucruri care m-au ajutat au fost cunoștințele pe care singur le-am asimilat: matematică, fizică, gramatică, sport. Dacă încerca măcar câteva secunde să interpretați articolul nu ca pe o laudăde sine, ci ca un exemplu că cine muncește poate ajunge să fie respectat și cu o situație materială satisfăcătoare, ați vedea că nu e atât de grețos.

    • „modestie, smerenie, dedicatie, rabdare” – Ai vrut sa faci descrierea unei fete bisericesti?
      Am mai intrebat in jur pe cine ar descrie ca avand asemenea calitati si invariabil am primit raspunsul „un popa?”. S-a dus demult vremea cand popa era si dascalul satului …
      Eu daca as reprosa ceva scolilor prin care am trecut ar fi faptul ca nu a avut oameni, a avut niste profesorasi agresivi, batjocoritori, neimplicati, plictisiti, mistocari, comunisti … „Puneti mana si invatati ca eu invatam si taiam si iarba la rate” – asta era in ciclul primar – isi pedepsea odrasla cu furtunul de la baie si punea elevii pe coji de nuci. Si dupa au urmat tot felul de frustrati si nervosi.
      Am iubit si iubesc integralele, nu si profesorii.

  10. Ma bucur ca a fost scris acest articol la care subscriu chiar daca nu sunt din categoria „tocilarilor”.
    In ceea ce priveste intrebarile de genul „la ce mi-au folosit integralele?”, remarc la cei ce le pun o grămadă de vorbe „de spirit” menite a încuraja lenea, viciul si delasarea. Unuia care isi protejeaza sanatatea i se adreseaza ironic intrebarea: „vrei să mori sănătos?”. Există o vorbă „de duh” și pentru acest umor ieftin și nociv: orice lucru are o explicație simplă, dar greșită.

  11. Se cunoaște un om cu capul pe umeri! Respect pentru dl. Funeriu!

    • Asta e direct din ciclul /r iamverybadass.

      Dle. Funeriu, tot respectul pentru realizarile dvs. insa ar fi probabil mai intelept sa ii lasati pe altii sa vorbeasca despre ele, in loc sa le insirati in ditamai eseul. Vorba lu Mos Ion RRoata ‘And any man who must say ‘I am king’ is no true king at all.’ 🙂

      Educatia in general este benefica, bineinteles, insa integralele sunt inutile pentru majoritatea oamenilor. Ar fi mult mai util sa insistam, spre exemplu, pe intelegerea dobanzii compuse, a utilitatii marginale sau a statisticii in general, decat sa calculam limite si sa rezolvam ecuatii de gradul 2. Ceea ce nu insemna ca analiza matematica ar trebui eliminata, ce doar oferita celor care exprima interes in domeniile adiacente, precum este chimia, in cazul dvs.

      Acestea fiind spuse, v-am admirat de cand ati aparut in viata publica si sper sa aveti o traiectorie ascendenta in politica, oamenii ca dvs. sunt absolut necesari.

    • Pot sa numar pe degetele unei singure maini politicienii de pe la noi pe care-i pretuiesc. Domnul Funeriu este unul dintre ei.
      Spuneti: „mai știți vreun ministru care a trecut o lege atât de complexă?”
      Eu spun Catalin Predoiu cu Codul penal si Codul de procedura penala. Acesta este si azi pe baricade.
      La noi vedem azi doar importanti ministri ai educatiei de genul E Andronescu sau S Campeanu. Pe astia i-a interesat avantajele acordate apropiatilor si nu sistemul de educatie.

  12. Din articol reiese-cel putin asa percep eu la o analiza temeinica-faptul ca nu atat cunostintele teoretice pure si calarea pe ele in mod mecanicist i-au folosit in viata d-lui Funeriu,cat mai cu seama racordarea acestora la viata,aplicabilitatea lor practica.Din acest punct de vedere spritul,,tocilarului” invocat de d-l Funeriu semnifica de fapt nu o memorare automata ,netrecuta prin filtrul gandirii,al memoriei vizuale, al constructiei rationale cu argumente si conexiuni racordate la o analiza mentala proprie.Caci fara aceste elemente spiritul tocilarului clasic nu semnifica decat analfabetism functional, specific unei scoli care se face de ras la testele PISA,departe sa spunem de pilda de scoala estoniana de exemplu(si nu vorbim aici de cei din loturile olimpice care ocupa un procent infim din masa totala a elevilor).Dar d-l Funeriu si-a definitivat studiile in Franta si este o exceptie de la regula. Fara indoiala eu cred ca trebuie schimbata curricula si modul de evaluare in invatamant,pus accent pe invatamantul aplicativ .Cat de mult a asimilat din scoala se va vedea la fiecare din modul in care isi exercita profesia,in situatia in care isi va putea dobandi o profesie.Cel putin aceasta e parerea mea.

  13. Domnule Daniel Funeriu, sunteti mult prea arogant pentru a ma considera printre „dragii” dumneavoastra. Reveniti cu picioarele pe pamant, va rog, pentru ca vreau sa mai citesc textele dumneavoastra, piate cine stie, nimeriti si unul bun!

  14. E ca și cum ai spune că dacă ai o linie de producție ce scoate 5% produse de excepție, 15% medii și funcționale iar restul de 70% sunt rebuturi, atunci linia aia de producție e una bună la care nu trebuie schimbat nimic…

    Cam așa a performat și în trecut și în prezent învățământul românesc.

  15. Concluzia: Scoala iti da dar nu iti baga in traista!
    Putin mai detaliat ar fi cam asa: scoala iti ofera acces la informatii, multe si aparent fara o legatura foarte clara intre ele. Din nefericire sunt putini profesori care stiu sa ofere elevilor exemple foarte clare despre aplicabilitatea materiei pe care o predau. Asa ca este, din nefericire din nou, treaba elevului sa gaseadca la ce sunt bune si unde pot fi aplicate informatiile oferite in scoala.

    Felicitari pentru ca sunteti printre romanii care au inteles ca e treaba lor sa gaseasca aplicabilitatea informatiilor oferite de scoala (atat cea din tara cat si din afara)

  16. Este mai mult decat paradoxal ca o societate care a ridicat la rang de cult cultivarea fizicului, prin exersarea corpului cu infinite antrenamente de alergari pe banda, care nu duc nicaieri si cu ridicari de tone care nu cladesc nimic palpabil, sa faca alergie cand este necesara si antrenarea mintii, prin lectura sau memorari de cunostinte aparent inutile (la fel ca si „chinul” de la sala).
    Si nu accepta in ruptul capului ca librariile, bibliotecile, scoala si, implicit educatia, sunt poate mai esentiale pentru minte si dezvoltarea umana decat salile de fitness care genereaza abdomene plate, funduri ferme si bicepsi supraponderali.
    Respect tuturor celor ce se regasesc macar putin in textul domnului Funeriu.

  17. Va rog sa faceți comparitir între un om care se ocupa cu cartea și a fost printre cei mai buni cu loaze ca Oana moraru, Johannis și alți nesimțiti care vor sa distrugă orice fărâma de bine în tarisoara asta, relativ la scoala. Uni dintre ei din motive financiare, alți pentru capital politic. Ducă-se, ahoe don Goe!

  18. Trebuie restructurate. Nu doar ca astfel de universitati / academii consuma resurse aiurea cu programele de doctorat, dar mai crează si concurenta neloiala pe piața pentru ca oferă titlu de “doctor” unor indivizi care nu depun niciun efort si care ajung in aceeași categorie cu cei care muncesc pe brânci + investesc timp sa termine un doctorat la o universitate serioasă. Trebuie standarde de calitate comune peste tot in sistemul de educație european.

  19. Excelent articol, l-am trimis elevilor mei să-l citească.
    Cu acest Prolegomene ar trebui început anul școlar în septembrie. Este nevoie de o revoluție a mentalității în primul rând și de cultivarea unor caractere…

  20. Cineva nu spui cine – persoana importanta mie – imi spunea daunazi , cu o nuanta de regret in glas ,cum timp de o viata intreaga(foarte multi ani ) a facut tot ceea ce societatea i-a prezentat ca si normalitate de-a lungul timpului . A invatat corect la scoala si mai departe ,a obtinut toate diplomele posibile si imposibile , a muncit in mari firme supra nationale si si-a folosit inteligenta spre a face cunoscut si altora toate formele identificate de el si de invatatorii lui ca necesare in viitor , a aratat partea lui de bine celor din jur si a a reusit sa acorde ajutor acolo unde cineva a solicitat .Cu toate acestea a revenit la intelegerea primordiala si a inteles cum numai caracterul fiecaruia dintre noi ,evident sprijinit si de cunoastre ,te poate ridica pe culmi nebanuite . Fara caracter cunosterea se transforma in altceva , ceva mult mai rau decit lipsa lui . Desigur textul de fata nu se refera la integrale si la rolul lor in viata ci doreste mai degraba a ne arata cum stiinta de carte ne permite accesul la discutii de orisice fel sau la modalitati de influntare a deciziilor altora .Totusi – lauda de sine nu miroase a bine- ne zice atit de corect o vorba romaneasca .

  21. Poate marea somitate a intelectualitatii mondiale catadicseste sa ne explice intr-un articol cum este posibil ca o somitate a intelectualitatii mondiale sa sustina un turnator ca Petrov. Sustinut este putin spus, dar exista cenzura, ce sa-i facem..

  22. E foarta buna observatia ca exceptiile nu vor functiona niciodata in Romania. PH-ul mediului nu le este prielnic deocamdata.
    Domnul Funeriu este o exceptie exceptionala si a functionat un timp.
    Sa speram in aparitiile ulterioare ale dumniei sale.

  23. Mai simplu,cum zicea tatal meu,(Dumnezeu sa-l odihneasca ) ,cand ma vaicaream : „sa nu ti se para inutil ; tu invata,”prinde” tot ce poti,pentru ca nu stii ce iti scoate in cale viata si va trebui sa gasesti o solutie „;sau,cand carteam impotriva vreunui profesor : „sa-l judeci cand vei fi cel putin ca el-pana atunci nu ai dreptul”;acuma,nu stiu daca e de bine sau de rau,da’cand sunt obosit…satul de toate ,tot in muzica ,pictura,o carte buna,un film imi caut linistea ,nu cred ca integralele sau recitarea vreunei teoreme sau formule m-ar impaca cu lumea si mi-ar tamadui sufletul (dar admit ca pentru altii asta reprezinta intalnirea cu sublimul)

  24. …si vreau sa spun ca tocmai asta lipseste aproape cu desavarsire in scoala noastra :educatia holistica ; poate de aceea suntem asa de neimpliniti,frustrati …

    • Nimeni nu oprește pe nimeni sa urmeze ce universitati si ce specializări multidisciplinare dorește, sa citească sute de cărți anual in domenii științifice variate, si sa folosească cunostiintele dobândite sa vina cu soluții holistice la probleme reale complexe.

      Problema este ca trăim inte-o societate care pune pe un pedestal superficialitatea si aparentele înșelătoare iar polimatii nu investesc in marketing si auto-promovare pentru a-si face cunoscute inventiile si descoperirile, iar potențialul de a impacta sau influența pozitiv pe alții, de a modela caractere, si a-i determina sa urmeze un traseu similar, este astfel mult diminuat. Lumea are nevoie de mai mulți polimati cu cunoștințe avansate in multiple domenii științifice pentru ca doar mintea unor astfel de indivizii este capabilă de a integra informații si a veni cu soluții inovative si practice. Mai este si riscul ca inventiile generate de un geniu polimat dar necunoscut sa fie furate si vândute de indivizi care sunt buni la business si marketing, dar mediocrii dpdv intelectual si fără harul divin al invenției. Insa pentru a adresa un astfel se risc exista posibilitatea de a transmite ideile si inventiile prin a scrie cărți protejate de copyright si de a înregistra patente.

  25. Nenea, vă rugăm să ne scuzați! Nu toți suntem niște somități ca dvs. Ce să-i faci? Nimeni nu-i perfect…

  26. Da tu ce fel de produs esti domnu?
    Sclavet Instigator Polarizant?
    Fabricator de Fascisti Retarzi?
    Ce scrie pe ambalaju tau? ca stiu in ce ghena te arunc dupa ce ma folosesc de tine.

  27. Jos palaria!
    Am avea nevoie de mai multe personalitati ca dl Funeriu, pentru a deveni modele pentru tineri.
    Inteleg ca textul domniei sale deranjeaza pe multi: bineinteles ca e mai comod sa stai in supa ta calduta si sa improsti cu noroi in oameni ambitiosi si destepti, care au reusit sa faca lucruri impresionante in viata.
    Unii s-au obisnuit cu „genii” ca Dancila, Dragnea, Serban Nicolae, Olguta, Iordache, Nicolicea si altii ca ei, fie-le numele uitat cit mai repede! Textul d-lui Funeriu vorbeste despre seriozitate, concentrare, determinare si constiinta faptului ca timpul pretios al copilariei si tineretii nu trebuie irosit, preluind mesaje prostesti gen „la ce-mi trebuie mie asta?”. Pina la urma, este vorba de munca si felul in care ne raportam la ea.

  28. Citind textul si comentariile, concluzia vine firesc: ati facut bine ca ati plecat din cocina.

  29. Felicitări pentru articol, fiecare și-a recunoscut o parte din poveste. Într-adevăr fiecare materie din școală își are aportul ei in dezvoltarea fiecăruia dintre noi și vine la pachet cu profesorul care ne-a predat disciplina respectivă dar și cu plăcerea cu care am învățat. Până la urmă dorim să facem ceva bun pentru noi înșine, pentru cei pe care-i iubim și pentru societate și țara în care trăim. Ați reușit sa realizați foarte multe lucruri ați făcut istorie și în aceste vremuri într-adevăr trebuie să avem discernământ. Multumesc!

  30. Foarte bine punctat. 100% de acord. Fara invatat te poti strecura, invatand, iti alegi singur calea, ai proprietatea cunostintelor tale, nimeni nu-ti poate lua ceea ce stii, este o avere care m-a facut de cateva ori milionara. Si ce satisfactie uriasa sa stii sa jonglezi cu cunostintele, interdisciplinar, sa ai pareri avizate, sa poti lua decizii bazate pe cunoastere, nu pe sfatul altora… Fiecare afurisita de tema de scoala, poate plicticoasa sau anosta, facuta cu simt de raspundere, m-a facut omul de astazi. Chiar daca imi iau inca „leapsa” de la oameni de nimic cu pila lunga, stiu ca niciodata ei nu vor avea ce am eu.

  31. E induiosator cum il fac unii pe dl Funeriu: narcisis, laudaros, etc. E treaba lor.
    Multi romani nu realizeaza ca exista oameni de la care poti invata multe lucruri importante. Care pot fi un de mare ajutor in lumea reala. Iar acei oameni nu sint din categoria lui Gigi Becali.
    Bineinteles ca nu toti vom ajunge savanti. Bineinteles ca nu toti vom ajunge sa prinzim cu laureatii Nobel. Dar ce se poate intelege din acest text e ca fara studiu serios nu se poate reusi in viata. Nici macar in timplarie; si acolo ai de invatat despre imbinari, despre unghiri de taiere, despre diferitele esente de lemn. Am spus „reusi in viata”, nu a te lasa la voia intimplarii. Cam despre asta e vorba.

  32. Lăudabilă inițiativa de a arăta că școala e utilă, păcat că pe parcurs se transformă în avocatul unui sistem de învățământ îmbâcsit și adaptat anilor 1970. Probabil s-a simțit atacat de eseul tinerei care la subiectul 3 de la bac a argumentat că școala românească mai mult închide decât deschide mințile copiilor. Plus că l-a citat pe Cărtărescu, nu pe Funeriu, o altă lovitură pentru orgoliul unui om mic care nu înțelege că el e excepția, în timp ce regula e elevul depunctat pentru că a gândit și elevul care abandonează școala pentru a merge la muncă împreună cu părinții.

  33. Multumiri pentru ideea: explicati, fratilor, la ce v-a folosit in viata scoala, o sa incerc.
    Respect pentru ce faceti in Romania de la revenire

  34. Adica ca ori cu scoala ori fara ea tot ai fi invatat singur.
    Ceea ce nu pot face decat cativa. Majoritatea vor sa fie motivati si sa invete cu sens nu pe de rost.
    Scoala este inutila pt cei care vor sa fie intrebati „Ce ai vrea sa faci?”, pt tine care invatai din competitie sau de frica, nu conta.
    Ca ai ajuns in functii inalte, dar fara sa zici si rezultatele muncii e cam inutil.

  35. mdea, mare atenție la ,,selecția naturală 🙂 …că dispar 10.000 de cadre didactice, se închid școlile pe la sate iar Min Educației pierde cateva milioane de la buget 🙂 …însă, a instituit ordinea și disciplina la Bac. Acest aspect îl observă si Comisia EU 🙂 singura singura singura investiție – la capitolul -,, educație digitală,, 🙂

  36. Salut dl Dan Petru, F.
    Pentru a informa cititorii,: sunt fiu de tarani, care au tinut copii in scoli cam 100 de ani, pe vremea aia
    pe care o mai invocam cand dam de greu si de rele.
    Iata cum vad eu scoala :
    Eu cred ca nici o scoala nu te face mai destept decat te-a facut mama ta, dar, scoala iti da sanse in plus.
    Am studii superioare la Politehnica din Bucuresti;
    atentie, 5ani absolviti in 1976, alte vremuri.
    Am copii si nepoti, care chiar ma intrebau, la ce le
    foloseste sa invete aia si ailalta ; dar le-am dat un raspuns ,cam asa :
    Un atlet carevrea sa mearga la olimpiada alearga zilnic zeci de km, adica se antreneaza, pentru o competitie care, poate dura, chiar sub 10 secunde!
    Tot asa, capul trebuie antrenat, ca in viata, sa aiba resurse pentru a birui in diverse situatii, la care,
    de cele mai multe ori, nici nu ye gandeai.
    Avand capul antrenat, gasesti calea, mergi inainte !
    Dl Dan ,orice ai zice, se gasesc diversi care pun contre, majoritate acestora, nu au capul antrenat
    pe vremea cand trebuia da o faca .
    Succes mai departe !

  37. Eu v-as alege Presedinte, Prim Ministru si mai cu seama Presedinte al Academiei Romane daca ar fi dupa mine.

    Daca n-ati fi uitat un singur lucru: putina modestie, e cumva ca sarea in bucate.

    Sa nu ma intelegeti gresit, va admir reusitele si meritele. Insa uitati-va la Romania de azi, priviti cu atentie chipurile celor pe care ii intalniti si apoi mai explicati-mi o data cum a fost cu legea pe care ati reusit sa o treceti si ce a mai ramas din ea… Ce a mai ramas din succesul dumneavoastra (pe drept extraordinar)…?

    3 ori 4 ore de sport pe zi, usi care se deschid mereu, telefoane care raspund, pranzuri si cine cu premiati Nobel, 6000 de Euro primul salariu la 23 de ani… si fix modestia e lasata undeva ca neimportanta… Pomeniti de Filozofie, ca instrument de a va impune asupra celorlalti… nu de a cauta Adevarul… se pare ca Adevarul il stiati deja din Chimie, Anatomie, Fiziologie samd.

    In sfarsit, cine naiba sunt eu, un comentator anonim care la 23 de ani nu castiga nici un ban ( inca era in facultate, a doua e drept dar 0<8000€) sa dau lectii despre modestie ori aroganta…

    Sunteti un model de succes, felicitari! La fel ca medicul chirurg care iese victorios dintr-o operatie complexa si istovitoare, cu o minimala deficienta: pacientul nu a supravietuit. Pacientul fiind Romania.

    Din fericire, natiunea romana e o treaba mai complexa si mai mare decat credem noi, si va supravietui, cu doctori eminenti si extraordinari si comentatori amari si cinici.

    Scuze pentru asadar pentru cinism, e doar din lipsa "sarii". Chiar si asa, reteta dumneavoastra, adaugandu-i pomenitul ingredient, as recomanda-o din inima oricui.

  38. Domnule Funeriu, va rog acceptati scuzele mele pentru rautatile unora (multi) de pe aici. Asta e! Au si ei drept la opinie.

  39. Misto referinta din titlu. Chapeau.

  40. Intotdeauna, de cand e cerul si pamantul, prostul a avut tupeu. Tupeul de a-i cere desteptului sa fie modest!
    Chit ca el, prostul, nu stie semnificatia cuvantului…

    • ODA PROSTILOR, De Ion Pribeagu
      admin in Pentru noi 0 comments 25-sept.-2016
      Motto:

      Cu prostul care n-are şcoală

      Te lupţi puţin şi-ai câştigat.

      Dar duci o luptă colosală

      Cu prostul care are şcoală!

      De-ar fi să-i luăm pe toţi la rând,

      Şi actualii, dar şi foştii,

      Cei mai deştepţi de pe Pământ

      Au fost întotdeauna… PROŞTII.

      Nu te ruga la ursitoare

      Să-ţi facă-n viaţa ta vreun rost,

      Mai bine urlă-n gura mare :

      „Iubite Doamne, fă-mă… PROST!”

      De ce să tragi ca la galeră,

      Să-nveţi atâtea fără rost,

      De vrei să faci o carieră,

      Ajunge numai să fii… PROST.

      În lumea asta cu de toate,

      Unde se-nvaţă contra cost,

      Păcat că nici o facultate

      Nu dă şi diploma de… PROST.

      Avem impozite cu carul,

      Dar înotăm în sărăcie

      şi ce buget ar avea statul

      Dintr-un impozit pe… PROSTIE…

      Ei sunt ca iarba, cu duiumul,

      Să nu-i jigneşti, să nu-i împroşti !

      O, Doamne, de ne-ar creşte grâul

      Cum cresc recoltele de… PROŞTI.

      Si-n lumea asta răsturnată,

      Unde cei strâmbi sunt cei mai drepţi,

      Savanţii noştri mor de foame

      Si numai PROŞTII sunt deştepţi.

      De retinut:

      Prostia este infinit mai fascinantă decât inteligenţa. Inteligenţa are limitele ei, pe când prostia, nu!

      Nu te certa niciodată cu un prost. Te aduce la nivelul lui şi te bate cu experienţa. Şi apoi, mai are şi mintea odihnită…

  41. Si totusi, ce ministru slab ati fost…

  42. Prostia nu ezită să ocupe spațiul public. Un exemplu este Daniel ” închide școli ” Funeriu, nume de scenă: Pixelul albastru. Dacă ne explică de ce avea în declarația sa de avere două mașini identice e tare.

  43. bun așa, alt frustrat. Când ai un punct de vedere, poți scrie „cunosc oameni care datorită solidei formări științifice au realizat…” sau poți scrie EU am realizat… discuți despre idei sau discuți despre persoane. Când discuți despre persoane, mai ales a ta, frustrarea e mare și practic ai pus pe tavă toate problemele pe care le ai…:)

  44. Nimic despre Constitutia tarii, despre juramantul parlamentarului, al functionarului public, al militarului – al politistului local, al medicului. Cum esuam noi ca tara?
    Doar asta conteaza: „The weak are meat and the strong do eat!”

  45. Aveti dreptate in ce a-ti spus dar tonul dusmanos si ironic nu ajuta ,oamenii va critica desi aveti realizari profesionale mari.A-ti avut multe sclipiri de genialitate dar o constructie solida la care sa se faca referire cu numele dvs.aveti?Scoala ar trebui sa educe nu sa-i invete pe copii,sa se descopere pe sine ,matematica este arida din cauza ca este predata de matematicieni si nu de pedagogi,nimeni nu explica utilitatea practica a multor calcule matematicesi multe altele

  46. Integralele din scoala exacte (nedefinite), bazate pe formule nu sunt folositoare nici chiar pentru inginerii care au terminat facultatea. Integralele numerice, da, insa in cazuri relativ rare. Integralele pe curba/suprafata/volum sunt foarte utile si anumite facultati le abordeaza bine. Eu folosesc integrarea numerica aproape zilnic la simulari stiintifice si jocuri video. Am invatat metodele numerice singur (tirziu) prin incercari si experimentare. In scoala nu se explica nicaieri la utilitatea practica a integralelor. In concluzie, mult din ce se preda in scoala in Romania e inutil. Problema e ca programele scolare si in special cele la nivel de facultate sunt scrise de indivizi rigizi, obtuzi si frustrati, fara o intelegere a vietii practice, care la ridul lor au avut de tocit chestii inutile. Exista si materii utile, fizica si chimia de exemplu care se predau foarte bine in liceu in Romania. Matematica e foarte utila insa trebuie rescrise programele din radacini. Olimpiadele scolare erau extraordinar de utile in liceu, precum si concursurile profesionale (gen Lalescu) in facultate. Articolul in sine e scris de catre un tip ambitios, cu un IQ mare si foarte disciplinat si arogant care ar fii in stare sa consume o mie de pagini de tocilarie fina pe luna. Omul asta nu se poate concentra pentru ca la nivel stiintific sufera de sindromul Don Juanului. Nici pentru el aceasta abordare nu e utila. Progresul stiintific vine de la indivizi pasionati, focalizati si perseverenti, nu de la oameni foarte inteligenti cu note mari si risipiti.

    • Esti exemplul perfect de ceea ce combate Funeriu. Da-i inainte cu jocurile si simularile si lasa-i pe maestri adevarati sa foloseasca formulele.

  47. Oare Daniel Funeriu se excită când se uită în oglindă la Daniel Funeriu? Judecând după acest veritabil tratat de autolaudă, eu zic că da.

    Esențialmente articolul ne spune un adevăr de o profunzime teribilă: cunoașterea ajută. Da. Sunt de acord cu autorul. Și eu știam asta. Știam și că fumatul nu este sănătos sau că sportul face bine…. Dacă aceste mari descoperiri reprezintă o culme a gândirii, înseamnă că nu prea mai gândim. Pot presupune că nu Daniel Funeriu este primul care a făcut aceaste descoperiri. În rest este un elogiu ieftin adus propriei persoane. Unii comentatori ating niveluri de pupincurism care nu ar trebui să fie posibile. Sper că nu sunt tot autorul cei care afirmă că vor deschide anul școlar cu acest articol…

    Tot respectul pentru chimistul Funeriu, era bine dacă rămâneați la chimie, ați fi făcut un mare serviciu umanității. Excelența într-un domeniu, fie el sport, actorie sau chimie, nu înseamnă automat și excelența în politică sau talent literar. Articolul de față demonstrează acest lucru.

    • Absolut greșit!
      Funeriu a prezentat o „rețetă” pentru care fiecare ingredient are rostul lui.
      Nu a prezentat generalități sau principii, dar a explicat cum au funcționat acestea în cazul lui.
      Recunoașterea unor valori nu are nicio legătură cu pupincurismul după cum nici recunoașterea nonvalorilor nu are nicio conotație politică. Probabil cei ce se aseamănă se adună.

    • Singurul domeniu cu care Domnul Funeriu nu s-a laudat este „morala (moralitatea) ” Aici cred ca are ceva negativ. In rest articolul este cumva pozitiv daca reusim sa trecem peste „lauda-ma gura ca de aia iti dau sa mananci” 🙂

  48. Am un foarte mare respect pentru oamenii cinstiți și capabili care vor să facă ceva pentru țara asta. Să fii un om inteligent și să vrei să faci ceva pentru țară e un mare act de curaj. De ce ai face asta? Să te înjure toți semidocții pe toate canalele media? Trebuie să fii nebun. Eu am 17 ani de școală și NU o să fac absolut nimic pentru țara asta, niciodată, pentru că-i locuită de oameni ori prea proști ori prea hoți ori toate la un loc, nu au pic de respect pentru cineva care chiar vrea să facă ceva.

  49. Am citit până la faza cu profesorul de istorie care făcea taxi, cu doi ani înainte de revoluție, apoi am înțeles, în opinia mea textul este o ficțiune, sau cel puțin o înfloritură.
    Mă întreb pt cine a fost scris, pt cei ce sunt interesați de un astfel de text?
    Cei interesați de a citi astfel de texte motivaționale, au învățat mai mult decât „câteceva” în școală. Iar cei ce n-au învățat nimic, nu au capacitatea de a înțelege acest text.
    Așa că textul nu este decât o exprimare derivată dintr-un EGO.

  50. Sustin spiritul articolului original; am participat la toate intilnirile de la terminarea liceului ( stiintele naturii, in 1980), m’am intilnit cu deosebita placere cu toti colegii, de care ma leaga amintiri de nesters; cu totii am ajuns adulti la fel ca elevii care am fost; nicio surpriza de-a lungul timpului: elevii de 10 sunt adulti de 10, ceilalti de cit erau atunci; toti sunt multumiti de viata lor.
    De ce unora le-a placut mai mult scoala si altora mai putin, intrebati-i pe ei!
    Tuturor scoala le-a folosit, in masura in care au folosit-o fiecare dintre ei. Pentru ca scoala sa foloseasca in continuare tuturor, trebuie combatuta tendinta la deriziune ce domina acum, in spiritul ca, in orice etapa a vietii te-ai afla, trebuie sa-ti faci datoria! Iar datoria fata de scoala este sa inveti, e job-ul tau de elev!

  51. Foarte bun articolul. Un singur lucru m-a dezamagit: referinta la fiul proletcultistului. De ce trebuie sa (mai) promovam politruci esuati?

  52. Articolul duhneste de un elitism gretos iar aroganta explicita frizeaza narcisismul pana la penibil. Pentru a nu fi inteles gresit, pretuiesc elitele insa dispretuiesc elitismul.

    Smerenie zero. Lumea asta nu functioneaza exclusiv cu ”genii” si cu destepti cu memorie de elefant care stiu sa combine diverse strategii pentru a razbate in viata sau pentru a lua fata ”fraierilor”.
    Nu pomeneste aproape nimic despre valorile morale, despre altruism, despre maretia domoala a omului simplu care isi executa rolul fara surle si trambite . Pe umerii miliardelor de oameni anonimi, soferi, brutari, constructori, frizeri, cofetari, vanzatori, agricultori, fermieri, mineri, asistente, electricieni, tamplari, bucatari, lucratori sociali, ospatari, descarcatori, marinari, militari, croitori, pantofari, zugravi, instalatori, vatmani,zidari, sudori samd, pe umerii lor se sprijina la propriu lumea. Bineinteles ca aceasta lume progreseaza si se misca in directia deschisa de leadership-ul oamenilor de stiinta, a profesorilor, cercetatorilor, informaticienilor, electronistilor, geneticienilor, astro-fizicienilor, chimistilor, medicilor, expertilor din high tech etc dar a privi prima categorie de sus, a o ilustra prin omisiune ca pe un fel de ratare in raport cu gloria aproape smechereasca a elitistului e de neam prost. Fara a doua categorie lumea ar duce-o greu si mult mai prost dar fara prima ar disparea la propriu. In cateva zile. Cine e mai mare atunci?!
    In urma cu cativa ani in Germania mai mult de 50% din absolventi nu luau examenul de bac din sistemul lor de invatamant. Nu e o drama si nimeni nu-i rusineaza. Le ofera in schimb scoli profesionale excelente in care invata meserii impreuna cu codul de valori specifice . Meserii din care pot trai decent. A-i certa pe cei care nu au ambitii academice sau enciclopedist-intelectuale e o crima pedagogica. O eroare bazata pe mentalitatea intelectualilor comunisti.
    Totul e , conform acestui domn, o goana pentru a demonstra lumii si mie cat de grozav sunt, totul pare a fi un dat din coate pentru satsifactia si vanitatea de a ajunge primul.
    Unde? In mormant?!

  53. „Scoala romaneasca scoate tampiti”
    Cand a spus Basescu asta, foarte corect din pacate, nu l-am vazut pe Funeriu sa-i dea replica.
    Totusi, cum e sa lauzi învățământul romanesc dar tu sa-ti faci scoala in strainatate?

  54. Ți-au folosit integralele că sa fii sluga nr 1 a lui Base 😀

  55. Articol excelent pentru omul scolit cu decenii in urma pe un domeniu realist. Fara pasiune, munca enorma si bineinteles har nu poti sa te ridici. Cei instriti mai nou, in scoli improvizate, multe in domeniul „povestitorilor” si a tuturor categoriilor de analilisti nu pot intelege nimic din mesajul transmis de articol si comentarii. Ce pacat ca nu stim profesia celor ce comenteaza pentru a intelege ruptura existenta in societate la ora actuala.

  56. Interesant!
    E viziunea unei persoane care a vazut scoala de pe pozitia unui reprezentant al elitelor scolare, mai apoi profesionale.
    Raportat la marea masa de elevi, considerati de dl Funeriu – ignoranti, ca nu inteleg la ce foloseste o integrala, inseamna cam 0,001% (olimpici nationali/internationali erau 1-2 insi/clasa in liceele de elita din fiecare judet). Evident ca problema copiatului la BAC se rezova prin masuri administrative, cum ar fi instalarea camerelor video in salile de examen.

    Eu nu ma numar printre elite! Insa reprezint pe aceia care au invatat la greu, dar urau din tot sufletul acest lucru. In cls a XII-a am ajuns „olimpic” la nationala de geografie pt ca trebuia sa invat cum trebuie tocit „comentarii” la romana pt nota mare la BAC…
    Stiam sa rezolv integrale cu sume Riemann, dar habar n-aveam la ce folosesc integralele!!
    Nu eram printre elite, acolo sus, incat sa inteleg limajul criptat al profesorului de mate care ma privea cu dispret cum rezolv problema la tabla desi nu intelegeam cu ce scop. Zicea: 6 – treci la loc, prostovane!…
    Uram scoala! Uram profesorii!! Uram comentariile! Le invatam pe de rost dar apoi ma duceam la biblioteca familiei si citeam in draci, sa nu mor indobitocit, asa cum se dorea. Asa mi-am format eu cultura generala: citind foarte mult carti de care nici profesorii de la clasa nu stiau.
    Turbo Pascal? o prostie. Toti informaticienii pe care ii cunosc eu, au invatat sa programeze din help, tutorials si forumuri dedicate PE CALCULATOR, NU PE CAIET!
    Scoala lui Ceausescu avea 2 obiective:
    1. sa selecteze viitorii specialisti necesari economiei socialiste, evidend conduse politic de niste analfabeti cu aburi de doctori-ingineri-de-renume-mondial. Metoda: competitia la toate nivelurile.
    2. indobitocirea maselor pentru a putea fi manipulate si conduse catre „noi culmi de prgres si civilizatie” adica spre comunism.
    E bine sa vezi cum gandesc japonezii intelectuali , americanii, etc.
    Problema e ca nu stiti cum gandesc romanii pe care vreti sa-i reformati

  57. Funeriule, sa te juri ca ai scris tu articolul si nu doamna care iti soptea la interviuri!
    Inca ceva: daca ai fi excelat in domeniul tau de activitate nu te bagai in politica. Asa ca mucles!

  58. „Da, dragii mei, Școala Românească are multe și serioase defecte.”
    Da, are foarte multe defecte si trebuie remediate. Trebuie sa facem ceva.
    Nu e deloc suficient sa zici „Invata. Invata. Invata”

    Ai fost degeaba ministru, daca atata poti.

    E genial sistemul de invatamant, vedem rezulatatle. De aia suntem unde suntem, si tara arata in halul asta.Poate ca eram undeva cu tara asta daca eram educati cu adevarat, „oameni” si aveam invatamant cu adevarat bun.

    Problema e ca nu invatati, asta zice Funeriu in mare, in rest cam totul e ok. Sunteti niste lenesi, eventual prosti.

    V-au murit si laudatorii, sunt niste sofisme grosolane in ce ati scris, pe care le poate dibui un profesor de logica. Te crezi mai mult decat esti, te lauzi singur si nici nu ai dreptate.

  59. Sunt oameni care nu au luat 10 pe linie si care cred eu ca sunt mai priceputi de fapt decat dvs. Si pot face mai multe.

    Asta e realitatea!

  60. „De exemplu că a ști multe lucruri și a le exprima interesant mi-a dat în tinerețe un avantaj competitiv enorm față de alți băieți în relațiile cu fetele.” Ai recuperat la filozofie, esti probabil si un filosof. Ne crezi tampiti?

    Domnilor asta a fost ministru… Incredibil. „Intelectual” cu aere.
    Un intelectual e un Plesu, CTP, Patapievici, domnule Funeriu clasa „intaia”

    Nu te pricepi si nici nu ai facut mare lucru, e de domeniul evidentei cu tot cu scoala ta, cat de bun ai fost tu si cat ai invatat.

  61. Daca ai fost un mare fotbalist nu inseamna ca esti si un bun antrenor.

  62. Sunt destui care nu au avut 10 pe linie, oameni de geniu, si care au realizat mult mai multe decat dvs. Astia nici nu se lauda ca nu au de ce. Ei pot conduce oricand cu succes un minister cred eu, si pot face mult mai multe.

    Tu ai realizat prea multe si esti mult prea genial probabil.

  63. Trebuie ca fiecare sa aiba mare grija de el in tara asta…

    Cateodata nici familia si nici scoala nu sunt ce ar trebui sa fie.

  64. In scoala ar fi fost bine sa am libertatea de a alege domeniile interesante pentru mine ; domenii de studiu in care sa aprofundez . Educatori si profesori care sa ma ajute sa inteleg ca trebuie sa ma cunosc pe mine insumi si lumea in care traiesc . Sa inteleg ca cetateanul este cel care plateste tot in societate , ca injstituiile statului mint si fura . Sa ma invete cum sa nu ma las mintit si furat . Dar profesorii mei au fost niste lasi ; slugi ai unui sistem politc tilharesc care i-a imbuibat cu beneficii luate cu japca legala din rodul muncii cetatenilor truditori . E plina Romania de secaturi si scursuri sociale .
    Cit despre integrale ; nu mi-au folosit cu nimic . Mi-au fost introduse pe git fortat de un sistem care trebuia sa isi justifice existenta si norma salariala . Invatamintul trebuie sa functioneze pe principiul cerere si oferta . Profesorul sa isi ia salariul numai daca vin elevii la orele lui . Si sa fie gratuit numai pina la clasa a 8-a . Poporul roman suporta salariile imense ale atitor cadre didactice care primesc in clasa ( pe hirtie ) 100 de elevi din care 50 ingroasa rindurile analfabetilor . Numai si numai pentru ,,justificarea ,, beneficiilor imense oferite de o clasa politica miseleasca . Incapabili sa faca fata unui sistem concurential , scursurile , umplu institutiile publice si bugetare .

  65. Prefer oricand un om dedicat si implicat, in locul unui tocilar „romanas”.
    Am vazut destui tocilari la viata mea, si nu pe toti ii consider un model de urmat.
    Copiii nostri trebuie sa fie demni, sa fie oameni. Sa aiba bunatate si inteligenta desigur.

    Nu toti trebuie sa fie asi si sefi de promotie, sunt destui care au facut multe si sunt mai priceputi decat niste asi si sefi de promotie.
    Auzeam ca Patriciu a fost sef de promotie la arhitecutra? Si ce? Mare arhitect si mare om? Educatie inalta domne’.

    Nu prea avem demnitate, asta cred eu. Trebuie sa ne implicam si sa criticam, sa ne pese de oameni si de ce se intampla in jurul nostru.
    Cu totii trebuie sa facem ceva, nu sa stam cuminti si sa credem ca totul e ok, elevii sunt de fapt problema.
    Eu nu am avut noroc de profesori buni, pot sa zic ca nici nu ii respect. Unii se duc acolo doar ca sa isi ia banutu’. Au o varsta dar o au cam degeaba zic eu.

    Parca suntem rupti de realitate si nu vedem padurea de copaci, hai ma ce naiba.
    Hai sa vedem ce e esential si important si sa incepem sa lucram. Fiecare sa faca binele, si sa faca ce trebuie pentru el.

    Nu prea avem demnitate, asta cred eu. Trebuie sa ne implicam si sa criticam, sa ne pese de oameni si de ce se intampla in jurul nostru. Cu totii trebuie sa facem ceva, nu sa stam cuminti si sa credem ca totul e ok, elevii sunt de fapt problema. Eu nu am avut noroc de profesori buni, pot sa zic ca nici nu ii respect. Unii se duc acolo doar ca sa isi ia banutu’. Au o varsta dar o au cam degeaba zic eu.

    Parca suntem rupti de realitate si nu vedem padurea de copaci, hai ma ce naiba.
    Hai sa vedem ce e esential si important si sa incepem sa lucram. Fiecare sa faca binele, si sa faca ce trebuie pentru el.

  66. Domnule Funeriu sunteti un geniu international, toata planeta stie de tine. Ai inventat ceva? O sa ramai in istorie?

  67. Vîntul bate, cîinii latră…

    Eu citesc în spatele acestui articol un sentiment de singurătate și plictiseală

  68. Dl. Funeriu clasa „intaia” trebuie sa se laude… Ca sa ne arate tutoror cat de tare el… Si sa scuipe seminte in capul neterminatilor, lenesilor si prostilor. Ti-au murit laudatorii? Daca ai fi fost cineva cu adevarat si era ceva de capul tau nu cred ca mai era nevoie sa te lauzi. Aroganta, aere de superioritate si inchipuire. Dar na… E atat de romanesc. Sa ne credem mai mult decat suntem, sa ne laudam singuri, si sa ii scuipam in cap pe altii, pe neterminatii lenesi si prosti.

    Ai fost ministru doar pentru tine. Pentru CV. Nu cred ca ti-a pasat de oameni si de educatie cu adevarat. „Am fost ministru, sunt tare, sunt dl Funeriu, clasa „intaia”. Deci trebuie sa ma bag, trebuie sa vorbesc… Ca sa va lamuresc pe toti in materie de educatie.”

    Asteptam niste schimbari majore, domnule Funeriu clasa „intaia”. Bine, inainte de toate ne-am fi asteptat sa vorbesti corect limba romana. Ca esti ministru al educatiei, inchipuitule. Ai fi putut face mult mai multe… De la cine sa avem pretentii?

    Te asculta cu gura cascata astia care sunt mai prosti si mai inculti decat tine. Ei au impresia ca iau lumina si se lamuresc in materie de educatie, domnule clasa „intaia” Cum sa faci o asemenea gafa, ca ministru al educatiei? Esti doar un frustrat inchipuit cu aere de elevat. Nu cred ca esti nici om si nici expert in educatie.

    Gandeste-te ca sunt oameni care te vad si isi dau seama de ineptiile pe care le debitezi. Oameni mult mai priceputi, mai culti si mai intelepti decat tine. Te simti bine in pielea ta cand prostovanii te lauda si te considera un expert in educatie? „Ia uite domne ce zice Funeriu… Are dreptate, e destept foc, ca doar a fost ministru al educatiei.” Unii au impresia ca tu ai automat dreptate pentru ca esti „cineva” si ai fost ministru. E un sofism… Oricum, romanasii astia „inteligentii” care te asculta nici nu stiu ce inseamna sofism, sunt convins.

    Am ajuns sa ne multumim cu un ministru care a fost ceva mai bun decat catastrofele pe care le-am avut. Ce popor intelingent suntem. Un popor cu substanta tarata care nu reactioneaza si voteaza toate nulitatile. Sa mai asteptam… Pana ne ia naiba de tot probabil. O colonie de rahat, asta suntem.

    Esti un fel de Liiceanu… Si asta e parerist si inchipuit, la fel ca tine. Nu e nici filosof si nici intelectual. Multi nu i-au citit pe marii filozofi si ganditori, sau pe marii scriitori. Nu i-au citit pe Platon, Leibniz, Kant, samd… In schimb cumpara si citesc porcaria asta „Isus al meu” a lui Liiceanu. Nu filozof si nici profesor de Iisus. Vinde carti ca sa faca bani. Atat. Un autor de eseuri.

    Deci… Prostii in inchipuirea lor pot sa isi imagineze ca sunt culti dupa ce l-au citit pe Liiceanu. La fel cum pot sa isi imagineze si sa creada ca tu esti expert in educatie si ca ai facut multe ca ministru. Intr-adevar domne, ai facut multe, poate chiar prea multe… Meriti o statuie.

    In orice caz, minte-te singur si simte-te bine in pielea ta cand de fapt te lauda si te apreciaza romanasii idioti, astia care sunt mai prosti si mai inculti ca tine.

    E normal… Majoritatea nu gandesc si nu sunt educati cu adevarat.

  69. Este diferenta intre „cunoastere”si „cunostinte”.

  70. V-am admirat ca ministru. Am fost revoltat de articolul abject din JN, în care un „ziarist” (ăla cu ten seboreic) de la fosta Scânteia vă insulta pe nedrept. Dar nu aveți mereu dreptate.
    Toceala stupidă este inutilă, chiar toxică. La ce folosește să nemorezi, pentru notă, producția de grâu, automobile, petrol, etc.,pe țări, ani,…? La Geografie economică. Asta într-o perioadă în care se făcea Geografie doar în ckasa a X-a. Într-a IX-a, a XI-a, a XIIa, nu! Cu ce este mai util față de tocirea unei pagini din Mersul trenurilor sau din Cartea de telefon? Să nu mai vorbim că acest tip de învățare se adresează doar memoriei de scurtă durată.
    La ce au folosit poeziile stupide, fără valoare, categoria Coșbuc, Gr. Alexandrescu, Bolintineanu, dacă nu ți s-a spus nimic despre marea Literatură Universală? Sau despre marii compozitori, pictori, arhitecți? Cum se explică faptul că, în multe cazuri, elevii tocilari sunt inculți? Și-apoi, de ce să se dea note la sport? Am iubit ascensiunile montane, vâslitul pe lac (în România și în Franța), dar am urât din rărunchi ora de sport. Cum se explică faptul că nu doar eu, antitalent în materie, chiuleam sistematic de la ora de sport, dar și golănașii care băteau mingea pe aleile dintre blocuri „zi de vară până-n seară”? Ceva a fost și este putred, cu siguranță, în însuși conceptul de oră de ed fiz. Una este să încurajezi mișcarea, alta să-l chinui pe elev cu bareme de competiție.
    În clasa a VII, am refuzat să citesc mare parte din operele literare de la Română. Dar, în vacanța de vară care a urmat, am citit mai multe biografii de mari compozitori, că așa am avut eu chef!
    Au urmat biografii de savanți.
    Lăsați-i copilului un pic de marjă de manevră, ceva libertate de opțiune. Formați profesori capabili să predea istoria științelor, istoria tehnicii și a invențiilor, istoria artelor, etc. Și dați copilului posibilitatea să aleagă între una dintre cele de mai sus și, să zicem, a treia limbă străină, eventual una „rară”. Sau astronomie (sunt astronom amator din 1982 și am scris cod sursă de calcul astronomic în câteva limbaje; primul a fost FORTRAN).
    Propuneți introducerea gramaticii limbii române în liceu. De vreo 80 de ani, se dă admiterea la „umanioare” din materia de gimnaziu. Grotesc! Desigur, și din „școala invizibilă”, meditațiile, adevărată „francoterapie” (expresie interbelică, însemna „a vindeca de franci”). La științe, introduceți noțiuni de calcul numeric; doar așa va înțelege copilul că integralele, eq. dif și altele chiar folosesc în viața reală. Sigur, asta merge doar împreună cu programarea, altminteri se ajunge la un alt „meșteșug de tâmpenie”, că nu calculezi manual zeci sau sute de iterații.
    Ar mai fi multe de spus… Poate revin
    Cu mult respect, un cetățean al României,
    Dan Stănescu