Reguli dure pentru transportatorii din UE, cu bătaie pentru cei din Est: Camioanele trebuie să se întoarcă la centrul operațional al firmei la fiecare opt săptămâni/ Cresc cheltuielile cu șoferii de TIR, care nu se vor mai putea odihni în cabina camionului în weekend
Comisia TRAN a Parlamentului European a aprobat marți acordul pentru reforma sectorului de transport rutier la care au ajuns Parlamentul și negociatorii președinției finlandeze a Uniunii Europene. În esență, acordul crește cheltuielile pentru transportatori, însă cele mai afectate vor fi coompaniile din Estul Europei, în special cele din România și Bulgaria, acuzate de companiile occidentale că practică prețuri de dumping și distorsionează concurența în piața pe piața transportului.
În esență, noile reguli vor crește cheltuielile transportatorilor, dar mai ales celor Estul Europei, care își trimiteau camioanele luni de zile să lucreze în Vest la costuri mult mai mici decât cele practicate de transportatorii locali.
Noile reguli impun, impun, între altele camioanelor întoarcerea la centrul operațional al întreprinderilor la fiecare opt săptămâni. În plus, perioada de odihnă obligatorie de la sfârșitul săptămânii nu poate să fie petrecută în cabina camionului. Dacă această perioada de odihnă se petrece departe de casă, companiile trebuie să plătească cheltuielile de cazare pentru șoferi.
Redăm mai jos cele mai importante puncte din acordul negociat marți în comisia Transporturi din PE, comunicate de serviciul de presă al Parlamentului European
- Acordul păstrează limitele existente în privința cabotajului (trei operațiuni în decursul a șapte zile), dar introduce înregistrarea trecerilor de frontiere prin tahografe, pentru combaterea fraudei.
- Pentru a evita practicarea „cabotajului sistematic”, va exista, de asemenea, o „perioadă de așteptare” de patru zile înaintea unor noi operațiuni de cabotaj efectuate în aceeași țară, cu același vehicul.
- Pentru combaterea utilizării companiilor de tip „cutie poștală”, întreprinderile de transport rutier de marfă ar trebui să desfășoare o proporție semnificativă din activități în statul membru în care sunt înregistrate. Noile reguli impun camioanelor întoarcerea la centrul operațional al întreprinderilor la fiecare opt săptămâni.
- Întrucât operatorii folosesc din ce în ce mai mult vehicule utilitare ușoare pentru a furniza servicii de transport transfrontalier, acești operatori (care folosesc vehicule ușoare, de peste 2,5 tone) ar trebui, de asemenea, să respecte normele UE pentru operatorii de transport și să echipeze mașinile cu tahografe.
Norme clare privind detașarea șoferilor
- Normele la nivel european privind detașarea șoferilor vor oferi un cadru juridic clar pentru aplicarea regulilor de detașare în sectorul extrem de dinamic al transporturilor, pentru a preveni birocrația cauzată de abordări naționale diferite și pentru a asigura o remunerație echitabilă pentru șoferi.
- Acordul prevede că regulile privind detașarea șoferilor urmează a fi aplicate cabotajului și operațiunilor de transport transfrontalier, cu excepția tranzitului, a operațiunilor bilaterale și a operațiunilor bilaterale cu o încărcare sau descărcare suplimentară în fiecare direcție (sau niciuna la ieșire și două la întoarcere).
Condiții de lucru mai bune pentru șoferi
- Textul agreat include, de asemenea, măsuri pentru a asigura condiții de odihnă mai bune pentru șoferi și pentru a le permite să petreacă mai mult timp acasă.
- Companiile vor trebui să-și organizeze calendarele astfel încât șoferii angajați în transportul transfrontalier să se poată întoarce acasă la intervale regulate (la fiecare trei sau patru săptămâni, în funcție de calendarul de lucru).
- Perioada de odihnă obligatorie de la sfârșitul săptămânii nu poate să fie petrecută în cabina camionului. Dacă această perioada de odihnă se petrece departe de casă, companiile trebuie să plătească cheltuielile de cazare pentru șoferi.
- În cazuri excepționale, li se va permite șoferilor să depășească timpul pentru condus, în condiții foarte stricte, cu scopul de a ajunge acasă pentru odihna obligatorie de la finalul săptămânii, dacă aceștia se află foarte aproape de casă.
Următoarele etape. Pentru a intra în vigoare, acordul trebuie să fie aprobat de miniștrii UE și apoi de Parlamentul European în plen.
Regulile privind detașările șoferilor se vor aplica la 18 luni de la intrarea în vigoare a legislației.
Regulile privind timpul de odihnă, incluzând întoarcerea șoferilor, se vor aplica la 20 de zile după publicarea legislației. Regulile privind întoarcerea camioanelor și alte modificări referitoare la accesul la piață se vor aplica la 18 luni de la intrarea în vigoare a legislației privind accesul la piață.
Context
Propusă de Comisia Europeană în mai 2017, reforma a dat naștere unei bătălii de peste doi și jumătate între două tabere pe fondul unei concurențe puternice într-un sector sensibil. Pe de o parte, Vestul (Franța, Germania, țările Benelux), susținătorii unei legislații stricte, pe de altă parte țările din Europa de Est (România, Bulgaria, Ungaria, Polonia, Letonia și Lituania), care pledează pentru o viziune mai suplă. Primii îi acuză pe ceilalți de dumping social, în timp ce aceștia din urmă le reproșează un protecționism ascuns.
Fiecare tabără a trebuit să facă unele concesii, a estimat o sursă apropiată negocierilor. Pentru cei din Vest, o înfrângere majoră, însă așteptată: regulile de detașare (care prevăd o remunerare conform regulilor țării în care se desfășoară munca: salariul minim, dar și primele) nu se aplică camionagiilor ce realizează un traseu din țara de origine a companiei lor spre o altă țară. Mai exact, un român care face cursa dus-întors România-Franța se află sub incidența regulamentului român, precizează AFP.
În schimb, în dosarul exploziv privind cabotajul (unde un transportator efectuează operațiuni interne – mai multe încărcări și descărcări – într-o țară unde a sosit în cadrul unei livrări internaționale) este prevăzut să se aplice regulile de detașare. Concret, un șofer bulgar, care efectuează mai multe operațiuni în Olanda, este plătit cu remunerarea aplicabilă în această țară.
„Un șofer nu va dormi în vehiculul său în timpul repaosului său săptămânal de peste 45 de ore, ci într-o unitate de cazare veritabilă, plătită de angajator. El va trebui, de asemenea, să se întoarcă la domiciliul său cel puțin o dată la fiecare patru săptămâni, indiferent de țara sa de reședință din UE”, a explicat Karima Delli, președinta Comisiei pentru Transporturi din Parlamentul European.
Sursa Foto: Inquam Photos / Autor: Tudor Costache
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
39 comentarii