G4Media.ro

Relațiile comerciale România-Turcia, puse în pericol de o prevedere nou introdusă în…

sursa foto: Pixabay/ Şinasi Müldür

Relațiile comerciale România-Turcia, puse în pericol de o prevedere nou introdusă în Codul Fiscal / Turcia, pe lista neagră a jurisdicțiilor necooperante fiscal – analiză Deloitte

Companiile care activează pe piața din România și sunt implicate în relații comerciale cu parteneri din Turcia întâmpină probleme serioase la acest început de an, se arată într-o analiză Deloitte.

O regulă nou introdusă în Codul Fiscal, prin Legea 296/2020, prevede că, începând cu data de 1 ianuarie 2021, cheltuielile efectuate ca urmare a unor tranzacții cu persoane juridice situate în jurisdicții necooperante în scop fiscal, conform definiției și listei Uniunii Europene, sunt nedeductibile la calculul impozitului pe profit. Surpriza constă în faptul că, printre aceste jurisdicții, se află și Turcia.

Consiliul UE a adoptat lista cu jurisdicțiile necooperante, pentru prima dată, în data de 5 decembrie 2017 și, de atunci, a efectuat mai multe modificări (teritorii au fost adăugate sau eliminate din anexele sale). Documentul cuprinde state din afara UE, care, în viziunea instituțiilor europene, practică un regim fiscal avantajos și, astfel, încurajează companiile din statele membre să își erodeze baza impozabilă.

Lista este formată din două anexe și se actualizează de două ori pe an, următoarea revizuire fiind planificată pentru februarie 2021. Anexa I cuprinde lista statelor necooperante în scopuri fiscale, iar Anexa II include state care și-au asumat acțiuni de remediere a deficiențelor identificate în procesul de monitorizare, astfel că nu sunt considerate complet necooperante. Din Anexa II a listei, un stat poate să fie eliminat sau, dimpotrivă, poate să fie mutat în Anexa I, dacă nu își respectă obligațiile asumate până la data stabilită.

În cele două anexe ale listei figurează, în general, paradisuri fiscale recunoscute (de exemplu, Panama, Fiji, Seychelles), astfel că includerea Turciei în Anexa II constituie o mare surpriză pentru contribuabili.

Care este originea noii reglementări?

Sursa Foto: Deloitte/ Andreea Geacu

Cel mai probabil, România a introdus restricția în Codul Fiscal ca urmare a unui raport emis de Consiliul European la sfârșitul anului 2019, prin care recomanda statelor membre să aplice măsuri defensive în domeniul fiscal începând cu 1 ianuarie 2021. Aceste măsuri defensive își propun să încurajeze jurisdicțiile aflate pe lista UE să devină conforme cu regulile și criteriile UE privind o bună guvernanță fiscală (transparență fiscală, sisteme care să asigure o taxare echitabilă, schimb de informații și altele).

Însă recomandarea se referă la jurisdicțiile necooperante din Lista UE, respectiv cele incluse în Anexa I, nu și cele din Anexa II, precum Turcia.

Mai mult, recomandările Consiliului privind măsura defensivă de neacordare a deductibilității costurilor aferente tranzacțiilor cu aceste jurisdicții necooperante vizează doar anumite cheltuieli, cum ar fi, spre exemplu, plăți de dobânzi, redevențe, drepturi de proprietate intelectuală sau servicii, și nu includ tranzacții precum achizițiile de bunuri (așa cum a fost transpusă această regulă în legislația internă).

Noua regulă fiscală are un impact semnificativ

Întrucât autoritățile române au preluat în Codul Fiscal noua prevedere fără a diferenția cheltuielile cu achiziția de bunuri (spre exemplu, stocuri sau echipamente) și de cele cu servicii, dobânzi, redevențe sau alte elemente similare (intangibile), toate tranzacțiile cu Turcia care generează cheltuieli în contabilitate intră sub incidența sa.

Drept urmare, începând cu 1 ianuarie 2021, toate costurile companiilor înregistrate în legătură cu parteneri din Turcia vor fi nedeductibile din punctul de vedere al impozitului pe profit. Așadar, impozitul pe profit rezultat din această reclasificare va reprezenta un cost suplimentar, care ar putea fi regăsit inclusiv în valoarea bunurilor sau serviciilor furnizate ulterior pe piața din România.

Impactul este semnificativ, având în vedere valoarea schimburilor comerciale dintre România și Turcia. Doar în anul 2019, România a importat bunuri din Turcia în valoare de aproape 3,9 miliarde de euro, ceea ce reprezintă aproximativ 16% din totalul importurilor efectuate din țări non-UE.

Ce variante există pentru remedierea situației?

Cu siguranță, această restricție fiscală va afecta major relațiile economice și schimburile comerciale dintre România și Turcia, astfel că ea ar trebui eliminată sau modificată cât mai rapid. În acest sens, există mai multe variante, de la renunțarea integrală la textul de lege, la nuanțarea acestuia pentru cazuri specifice.

Este foarte important de menționat, totuși, că cea mai evidentă modificare, aceea de scoatere a Anexei II de sub incidența noii reglementări, ar putea fi doar o soluție temporară în cazul Turciei, întrucât există posibilitatea ca, în viitor, acest stat să nu fie eliminat complet de pe Lista UE privind țările necooperante, ci, dimpotrivă, să ajungă în Anexa I.

În acest caz, România va fi pusă în dificultate, având de ales între a păstra linia de acțiune a UE sau a-și proteja schimburile comerciale cu Turcia, al căror volum este mai mare decât în cazul unor țări europene (după valoarea importurilor din Turcia în anul 2019, România se află pe locul 7 în UE, după țări precum Germania, Italia, Franța sau Spania).

Notă: Material de opinie de Andreea Geacu, Senior Manager, Taxe Directe, Deloitte România

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

12 comentarii

  1. Totul sub incidenta taxelor si impozitelor . Este o masura corecta ce evident va intimpina o rezistenta a celor ce se regasesc in aceasta situatie .

    • Da, este o masura care avantajeaza Romania, noi importam mult mai mult din Turcia decat exportam. Plus ca Turcia cu Erdogan in frunte nu este in ultima vreme prea prietenoasa.

  2. Incet , incet , totul trebuie impozitat , pe masura ce firmele romanesti isi maximizeza profitul si ele se regasesc in situatia de a putea plati o si mai mare cota din impozitul pe profit . Firmele pot plati , atit cit pot ele plati , nu cit ar fi tentati unii sa creada ca pot plati , fara sa isi inchida activitatea , dar pe masura ce profitul creste , vor fi si ele tentate sa isi achite , fara evaziune , sarcinile fiscale . Pina atunci nu exista solutii miraculoase .

  3. nu se pune in pericol nici o relatie comerciala , totul trebuie adus in normalitate

  4. Solutia este una simpla, Turcia sa inceteze practicile penalizate de UE si astfel va fi scoasa din lista neagra. Noi, nu trebuie sa facem nimic. Ce este asa greu?

  5. Importuri de 3.9 miliarde de euro din Turcia anul trecut. Pai ce voiati, le-au mai taiat avintul.

  6. am citit recent intr-un articol un exemplu dat de un om de afaceri turc: daca pana acum se cumpara o marfa din turcia cu 2 lei si se vindea cu 5 lei, se impoyitau cei 2 lei (ceea ce mi se pare aiurea). acum, se cumpara marfa de 2 lei, se vinde cu 5 lei si se impoziteaza 5 lei (ceea ce iar e aiurea).

    eu cred ca ar trebui impozitata suma de 3 lei, adica fix profitul comerciantului, indiferenta daca cumpara marfa din ue sau turcia sau burkina faso.

  7. Poate transpunerea n-a fost o eroare, ci un mesaj. Turcia și-a permis cam multe în relația cu UE-NATO și acum află de ce nu-i bine să-și saboteze aliații. Ar fi interesant de știut cum au transpus celelate state această regulă.

  8. . NU prea este importanta , aceasta prevedere , pentru cetatenii Romaniei , potentiali cumparatori de produse ( textile , de exemplu , din bumbac !) : Oricum , companiile din Turcia , VAND , in Romania , Produsele lor de cea mai Proasta CALITATE ( in alte TARI , NU „tine” FIGURA !) !! Gelu Stoian.

    • Pai si cu fructele si legumele ce faci ? ca se scumpesc cu 16% asa din pix!

    • Eu fructe si legume din Turcia nu mai cumpar din maretul an al spectacolului de teatru cu lovitura de stat contra lui Erdogan, in care pucistii au vrut sa omoare doar niste bieti nevinovati, dar nu au vrut sa il omoare chiar pe cel pe care il vroiau dus… si marmotele inveleau ciocolata in staniol.
      Daca se scumpesc fructele si legumele din Turcia poate o sa inceapa romanii sa redescopere fructele si legumele din Romania. Cei rau in asta?
      Regula din codul fiscal este foarte corecta, nu trebuie schimbata. Este treaba Turciei sa se conformeze cooperarii fiscale.