G4Media.ro

Reorganizarea teritorială, amânată după alegeri. Ministrul Dezvoltării, Adrian Veștea, susține că e…

Foto: Calea Europeană

Reorganizarea teritorială, amânată după alegeri. Ministrul Dezvoltării, Adrian Veștea, susține că e nevoie de modificarea Constituției

Ministrul Dezvoltării, Adrian Veştea, a declarat luni că este un adept al reorganizării administrativ-teritoriale a ţării şi speră ca viitorul Parlament să creeze cadrul legal necesar acestui demers. El a recunoscut că în acest moment nu e posibilă această reorganizare și susține că e nevoie de modificarea Constituției.

„Sunt adeptul reorganizării administrativ-teritoriale, chiar dacă de multe ori nu am fost pe placul multor colegi care sunt în administraţia publică locală sau judeţeană. După cum bine ştiţi, o perioadă de trei ani de zile am fost preşedintele Uniunii Naţionale a Consiliilor Judeţene din România, am avut experienţă şi ca primar timp de 12 ani, şapte ani de zile am fost preşedintele Consiliului Judeţean Braşov. Sunt adeptul reorganizării administrativ-teritoriale şi sper ca în legislatura viitoare să se poată materializa acest lucru, ţinând cont de faptul că în prezent nu avem cadrul legal pentru a putea face astfel de comasări ale localităţilor. S-a încercat un astfel de referendum la Buzău, din păcate nu au reuşit să întrunească numărul de persoane pentru ca acest referendum să poată fi validat. Trebuie modificată Constituţia”, a spus Veştea luni într-o conferinţă de presă la Bistriţa, potrivit Agerpres.

Ministrul a adăugat că un prim pas îl reprezintă consorţiile administrative, prevăzute ca jalon în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) şi pentru care deja sunt pregătite documentaţiile necesare.

„Ceea ce vă pot spune este faptul că acest lucru se va realiza în perioada următoare şi prin intermediul consorţiilor administrative. Noi avem un jalon în PNRR prin care reglementăm modul în care vor funcţiona aceste consorţii administrative, în sensul că mai multe localităţi se pot asocia, pot crea personalitate juridică, pot asigura bugetul unei astfel de entităţi printr-o contribuţie de, ştiu eu, 5% din bugetul fiecărei localităţi, în aşa fel încât să poată să funcţioneze integrat, să poată să îşi angajeze arhitect-şef, să îşi poată angaja o serie de persoane pe care, din păcate, nu îşi pot permite să le angajeze pe actuala organigramă a primăriei. Acest jalon va trebui să îl îndeplinim în perioada imediat următoare, noi deja am pregătit toate documentele necesare, în aşa fel încât să creăm o astfel de oportunitate, şi cred că va fi un prim pas în perspectiva comasării localităţilor şi chiar a viziunii unei viitoare regionalizări”, a mai afirmat ministrul Adrian Veştea.

Context

Actuala împărțire a teritoriului, extrem de fragmentată, datează încă din 1968 și este considerată de experți una din cauzele decalajelor de dezvoltare și lipsei de infrastructură. Președintele Iohannis a enunțat și el în anii precedenți nevoia unei reforme teritoriale, dar până în acest moment nu există nici o inițiativă guvernamentală sau parlamentară în acest sens.

Actuala organizare a administrației centrale, cu structuri (inspectorate, direcții etc.) în fiecare din cele 41 de județe, plus sectoarele Bucureștiului, e criticată constant pentru lipsa de eficiență și pentru menținerea unui aparat birocratic stufos, cu costuri uriașe pentru stat.

În ultimul deceniu au existat două exemple semnificative de trecere de la structurile județene la cele regionale: Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF – în 2013) și SRI în 2019, într-o mișcare surpriză anunțată în premieră de G4Media.ro. Ambele instituții au fost reorganizate pe baze regionale ca să-și eficientizeze activitatea.

În ianuarie 2021, reforma administrativ-teritorială a României fusese cerută și de Federația Concordia, care reunește cele mai mari patronate sectoriale din România.

În decembrie 2020, și Asociaţia Municipiilor din România (AMR) ceruse o nouă organizare administrativ teritorială. „România este singura ţară din Uniunea Europeană, din cadrul fostului bloc comunist, care are o lege a organizării administrativ-teritoriale a ţării din perioada regimului comunist (1968). Această lege, fundamentată pe principiul centralismului democratic, specific regimului comunist, este în contradicţie flagrantă cu principiul subsidiarităţii care stă la baza construcţiei şi funcţionării Uniunii Europene. De asemenea, această lege constituie un obstacol major în calea modernizării României, a debirocratizării şi a absorbţiei mai eficiente a fondurilor europene”, arătau reprezentanţii AMR.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

7 comentarii

  1. Daca se face referendum pt modificarea constitutiei, sa se faca in acelasi timp si unul pentru stabilirea numarului de parlamentari. Cum..? S-a facut deja? Aha.. pai tot asa va conta si pentru reorganizarea teritoriala.
    Ar fi frumos sa se faca un referendum si pentru desfiintarea pensilor speciale

    • Înseamnă ca nu știi ce prevede constituția și care este diferența între un referendum chemat de președinte și care e consultativ cu unul de modificare a Constituției. Da, amândouă se cheama Referendum și la amândouă vin oamenii la vot dar sunt niște mari diferențe.
      Îți înțeleg frustrarea dar așa a fost concepută a noastră Constituție, pe genunchi și nu spune clar ce putere au celelalte Referendumuri cum a fost cel pentru reducerea numărului de parlamentari. Parca e o decizie a CCR care spunea ca orice modificare ar trebui sa le includă și pe alea, poate de aia nu fac reforma administrativ teritorială, deși cred ca cu totul altele sunt motivele

    • Da.. recunosc, in mintea mea un Referendum indica vointa poporului si ar trebui sa o decizie obligatorie irevocabila de orice institutie din tara asta fie ea CCR sau parlament.

    • pt unii care cred ca referendumurile sunt consultative: da, sunt consultative cam peste tot in lume la fel ca de exemplu si refrendumul pt Brexit in GB. Insa o data ce sunt validate cam peste tot in lume sunt transpuse in legi, altfel parlamentul isi pierde legitimitatea si credibilitatea

  2. Din câte văd ”consorțiile administrative”, adică asocierea mai multor primării, în loc să reducă personalul administrativ, îl va crește, prin angajarea unui arhitect-șef (șef peste cine ?) și a altor persoane…. Deci va fi o structură în plus, intermediară între actualele primării și județ. Comasarea comunelor ar trebui făcută pe simpla organigramă a unei comune: un primar, 2-3 viceprimari voluntari, neplătiți, 10-12 consilieri neplătiți. Și-n alte țări numai primarul este plătit, viceprimarii fac cu schimbul și rămân la lopcul lor de muncă. Consilierii la fel, nu le dai bani pentru o ședință lunară, cine vrea s-o facă voluntar pentru binele comunei bine, cine nu, să-și vadă de treabă. Sunt bani publici care trebui cheltuiți cu chibzuință.

  3. După care alegeri, tovarșu ministru? Alea din 2040?