REPORTAJ Criza coronavirusului în Europa văzută din cabina unui camion
Coronavirusul a adus în Europa panică, izolare și măsuri speciale pentru cei mai mulți dintre noi. O categorie specială care este cumva obligată să înfrunte direct acest pericol este cea a șoferilor de camion. În ciuda tuturor interdicțiilor și a recomandărilor de a sta în casă, șoferii camioanelor pot fi văzuți pe străzi sau în mai toate parcările din Europa.
Comunitarii, oameni obișnuiți cu izolarea
Cei mai mulți dintre șoferii de camion care circulă prin Europa sunt est-europeni care lucrează pentru companii din Vestul Europei sau din țările și stau de obicei o perioadă de câteva săptămâni sau chiar luni în cabina unui camion.
Acolo dorm, mănâncă, gătesc și muncesc. Se întâlnesc în weekend prin parcările de pe autostrăzi, scot buteliile de voiaj și gătesc împreună. Pentru ei, ziua de muncă are de obicei minim treisprezece ore. Cei mai mulți fac acest job pentru veniturile care de obicei sunt peste 2000 de euro lunar.
În ultima lună însă modul lor de viață s-a schimbat. Problemele economice au făcut ca dinamica transporturilor să fie redusă. Practic scăderea importurilor din Asia a dus la reducerea camioanelor care distribuiau mărfurile din marile porturi ale Europei Anvers, Rotterdam sau Hamburg.
Acolo existau până acum o lună grupuri de mii de șoferi români care cărau containerele în toată Europa. Cei mai mulți lucrau pentru firme românești și astăzi resimt criza din plin.
1000 de lei salriu-2000 de euro diurna
Scăderea transporturilor a afectat în primul rând firmele din Estul Europei. Cursele fiind mult mai puține în această perioadă de izolare au fost distribuite către companiile din Vest pentru a proteja economia locală.
Astfel, majoritatea firmelor românești care și așa prestau servicii pe bani mult mai puțini decât cele locale sunt nevoite să își retragă camioanele acasă. În centrul Germaniei l-am întâlnit pe Ionel, unul dintre sutele de șoferi de la Dumagas, una dintre cele mai mari firme de transport din România.
Acesta mergea spre Ungaria încărcat cu cartofi și după în România pentru a parca tirul la garaj alături de alte aproape o sută de camioane retrase în țară.
Se gândește cu îngrijorare la perioada următoare pentru că veniturile lui vor scădea de cel puțin douăzeci de ori.
- ”O sa fie foarte greu. Ne trage pe toți în țară. Sunt deja 80 de camioane. Nu vrea să ne plătească degeaba că nu avem curse acum. Stăm câteva zile prin parcări până găsește ceva de muncă. Marea problemă o să fie că ne bagă în șomaj tehnic și primim 60 la sută din salariu, adică minim pe economie”, povestește șoferul în timp ce calculează cu groază ratele pe care le are de plătit.
Cei mai mulți șoferi care lucrează pentru firme românești au de fapt aceeași problemă. Toți sunt plătiți cu salariul minim pe economie și primesc diurna de deplasare în jur de 70 de euro pe zi. Sprijinul oferit de stat firmelor nu îi ajută foarte mult. Nu vor primi mai mult de câteva sute de lei pe lună, în condițiile în care până acum câștigau si peste 2500 de euro.
Coronavirusul-muncă fizică redusă
În multe dintre situațiile de până acum o lună, șoferul de camion era cel care încărca sau descărca marfa cu o liză manuală (stivuitor) în locațiile unde ajungea.
După ore bune de condus, treceai la muncă fizică și erai obligat să descarci câteva tone și uneori să așezi marfa în depozite așa cum cerea clientul. De la apariția virusului COVID19, cei mai mulți dintre clienți fac acest lucru singuri, șoferul fiind obligat să rămână de data aceasta în camion.
Acest fapt are însă și dezavantaje. În multe dintre aceste locații existau spații cu toalete și dușuri destinate șoferilor, spații necesare pentru cei care trăiesc cu lunile în cabina unui camion. Multe dintre aceste spații au fost închise de când au apărut interdicțiile.
Carantina și controalele-măsuri la granițele estice
În ultimele zile la granița statelor din Vestul Europei nu există nici un fel de interdicții pentru transportul mărfurilor. Poți trece cu camionul din Olanda prin Belgia, Germania, Franța, Italia sau Spania la fel cum o făceai și înainte de a apărea coronavirusului în Europa.
Cu toate acestea, deși necesitatea mărfurilor este aceeași la punctele de intrare în România, cozile sunt de zeci de kilometri.
Ele existau și înainte însă acum s-au mărit timpii de așteptare și există posibilitatea ca Tir-ul să poată trece dar șoferul să rămână în carantină 14 zile dacă a fost în zone cu grad de risc ridicat. Unele firme apelează la șoferii care sunt în țară pentru a continua traseul camionului.
NOTA: Petrică Răchită este șofer la o companie germană de transport
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
16 comentarii