G4Media.ro

REPORTAJ Criza coronavirusului în Europa văzută din cabina unui camion

Sursa Foto: G4Media.ro

REPORTAJ Criza coronavirusului în Europa văzută din cabina unui camion

Coronavirusul a adus în Europa panică, izolare și măsuri speciale pentru cei mai mulți dintre noi. O categorie specială care este cumva obligată să înfrunte direct acest pericol este cea a șoferilor de camion. În ciuda tuturor interdicțiilor și a recomandărilor de a sta în casă, șoferii camioanelor pot fi văzuți pe străzi sau în mai toate parcările din Europa.

Comunitarii, oameni obișnuiți cu izolarea

Cei mai mulți dintre șoferii de camion care circulă prin Europa sunt est-europeni care lucrează pentru companii din Vestul Europei sau din țările și stau de obicei o perioadă de câteva săptămâni sau chiar luni în cabina unui camion.

Acolo dorm, mănâncă, gătesc și muncesc. Se întâlnesc în weekend prin parcările de pe autostrăzi, scot buteliile de voiaj și gătesc împreună. Pentru ei, ziua de muncă are de obicei minim treisprezece ore. Cei mai mulți fac acest job pentru veniturile care de obicei sunt peste 2000 de euro lunar.

În ultima lună însă modul lor de viață s-a schimbat. Problemele economice au făcut ca dinamica transporturilor să fie redusă. Practic scăderea importurilor din Asia a dus la reducerea camioanelor care distribuiau mărfurile din marile porturi ale Europei Anvers, Rotterdam sau Hamburg.

Acolo existau până acum o lună grupuri de mii de șoferi români care cărau containerele în toată Europa. Cei mai mulți lucrau pentru firme românești și astăzi resimt criza din plin.

1000 de lei salriu-2000 de euro diurna

Sursa: G4Media.ro

Scăderea transporturilor a afectat în primul rând firmele din Estul Europei. Cursele fiind mult mai puține în această perioadă de izolare au fost distribuite către companiile din Vest pentru a proteja economia locală.

Astfel, majoritatea firmelor românești care și așa prestau servicii pe bani mult mai puțini decât cele locale sunt nevoite să își retragă camioanele acasă. În centrul Germaniei l-am întâlnit pe Ionel, unul dintre sutele de șoferi de la Dumagas, una dintre cele mai mari firme de transport din România.

Acesta mergea spre Ungaria încărcat cu cartofi și după în România pentru a parca tirul la garaj alături de alte aproape o sută de camioane retrase în țară.

Se gândește cu îngrijorare la perioada următoare pentru că veniturile lui vor scădea de cel puțin douăzeci de ori.

  • ”O sa fie foarte greu. Ne trage pe toți în țară. Sunt deja 80 de camioane. Nu vrea să ne plătească degeaba că nu avem curse acum. Stăm câteva zile prin parcări până găsește ceva de muncă. Marea problemă o să fie că ne bagă în șomaj tehnic și primim 60 la sută din salariu, adică minim pe economie”,  povestește șoferul în timp ce calculează cu groază ratele pe care le are de plătit.

Cei mai mulți șoferi care lucrează pentru firme românești au de fapt aceeași problemă. Toți sunt plătiți cu salariul minim pe economie și primesc diurna de deplasare în jur de 70 de euro pe zi. Sprijinul oferit de stat firmelor nu îi ajută foarte mult. Nu vor primi mai mult de câteva sute de lei pe lună, în condițiile în care până acum câștigau si peste 2500 de euro.

Coronavirusul-muncă fizică redusă

În multe dintre situațiile de până acum o lună, șoferul de camion era cel care încărca sau descărca marfa cu o liză manuală (stivuitor) în locațiile unde ajungea.

După ore bune de condus, treceai la muncă fizică și erai obligat să descarci câteva tone și uneori să așezi marfa în depozite așa cum cerea clientul. De la apariția virusului COVID19, cei mai mulți dintre clienți fac acest lucru singuri, șoferul fiind obligat să rămână de data aceasta în camion.

Acest fapt are însă și dezavantaje. În multe dintre aceste locații existau spații cu toalete și dușuri destinate șoferilor, spații necesare pentru cei care trăiesc cu lunile în cabina unui camion. Multe dintre aceste spații au fost închise de când au apărut interdicțiile.

Carantina și controalele-măsuri la granițele estice

În ultimele zile la granița statelor din Vestul Europei nu există nici un fel de interdicții pentru transportul mărfurilor. Poți trece cu camionul din Olanda prin Belgia, Germania, Franța, Italia sau Spania la fel cum o făceai și înainte de a apărea coronavirusului în Europa.

Cu toate acestea, deși necesitatea mărfurilor este aceeași la punctele de intrare în România, cozile sunt de zeci de kilometri.

Ele existau și înainte însă acum s-au mărit timpii de așteptare și există posibilitatea ca Tir-ul să poată trece dar șoferul să rămână în carantină 14 zile dacă a fost în zone cu grad de risc ridicat. Unele firme apelează la șoferii care sunt în țară pentru a continua traseul camionului.

NOTA: Petrică Răchită este șofer la o companie germană de transport

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

16 comentarii

  1. MEDICI, POLITISTI, VAMESI, FARMACISTI, SOFERI DE TIR, VANZATOARE ALIMENTARE!

    DACA SOFERII DE TIR POT SA STEA IZOLATI INTR.O SIMPLA CABINA DE TIR, CHIAR NU REUSIM SA STAM IZOLATI IN PROPRIILE NOASTRE CASE?

    CHIAR ASA DE LIPSITI DE SCRUPULE SUNTEM?

  2. Sofer de camion sunt si eu.
    E o combinatie mortala in situatia de fata de inconstienta, nepasare, egoism, prostie si altele.

  3. „Tirul poate să plece, șoferul rămâne 14 zile în carantină” următorul șofer victima sigură după ce intra în cabina infectată. Văd că transportatorii s-au gândit la tot afara de șoferi. Tipic romanesc…

  4. Dacă noi nu am fi ,șoferii profesioniști care aprovizionează magazinele alimentare si ce care aduc aceste produse alimentare in depozite , populația acestei planete , oare ce ar mânca?

    • Raspunsul este „căcat”. Daca „stai” cateva zile pe acest site, ai sa vezi cat cacat se mananca aici, unii utilizatori cum ar fi Marius, Aveti ce votati, Gogu, Andrei, B@d@, Gabriela Constantinescu si multi altii, au provizii pentru 2 ani la cat cacat au mancat pe acest site de la infiintarea lui.

    • Stii cum ar putea fi…?j!…poate ar fi mai populate școlile și mai puțini analfabeți….!Ti-ai
      mâncat creioanele..!..Iți pupi in fund patronul…! ..si acum te mai umfli si.n pene…!…De ce nu-ti dai demisia …si cere condiții mai bune de muncă…!..?…După care….stăm de vorbă….!…ce zici…?…
      .sa stii că sunt unul ca tine ,dar n-am pupat in fund pe nimeni…si sunt bine plătit pt. Munca pe care o fac…!

  5. „Problema” cu șomajul tehnic e tocmai salarul minim pe economie, în timp ce diurna e de 2000 de euro !!
    Adică plătești taxe ciuciu pentru că diurna nu intră în calculul anumitor taxe către stat.Marea șmekerie a patronilor. Orice șofer de TIR întrebi, afli că e plătit cât un muncitor necalificat. Eh, de data asta intervine efectul de bumerang. Ai minim pe economie ? Primești”decât” 75 la sută.
    În rest adio diurnă.

  6. Un cometariu mai sus daca si parca cu tiristi , tipule exista transport -transport cu avioane , ditamai navele , trenuri care transporta capacitate mare nu un ibric de tir ce faci atata tam tam ca vezi chipurile daca nu ar fi tiristi .

    • Pai bă dasteptule, din port sau de la aeroport, din terminalul feroviar, de la fabrica pana-ti ajunge sub nas în supermarket, cine plimba toată marfa aia? Dășteaptule care ești tu dăștept.

  7. Ala…..Mocanu…care ai făcut comentariul,ca acel sofer sa își dea demisia.Pai bai Mocanule,de ce,nu te împuști?Jigodie nenorocită!!

  8. Făptură umană care îți spui ZAAS, de la avion și până în centrul logistic, cu ce se transportă marfa, cu bicicleta? Vei rămâne uimit, transportul se face cu aceste”ibricuri”! Nu bate câmpii cu ceva ce nu cunoști!

  9. Toata stima pt. Tiristi.eu am venit acuma din germania,,am facut 53 de ore,cu masina mica,dar ei ca au si program sa conduca

  10. Ba zapacitilor , normal ca in Romania nu exista transport si romanul face naveta la Otopeni ca asa vrea smecherii pai bai nebunilor crezi ca in Germaia este Romania ? Va-ti dat si voi odata de doua ori cu sania pe un tir in Europa de carati toate rahaturile mai putin mancarica ca romanul este hot si gata suntem eroi vai mama vostra .

  11. Nu sunt de vină șoferii analfabeti in cea mai mare parte !….până la urmă nu trebuie multă carte să mircești ca un sclav într-o cabină infecta dacă are cine sa-și bată joc de tine…!cabină infecta pt. Că așa este persoana care stă în ea …..și nu are legătură cu restul condițiilor de muncă…..Mai grav însă este faptul că unii își permit să scrie asemenea articole in necunoștință de cauză sau din prostie…!Domnilor…..de la g4media.ro de ce nu întrebați guvernul ….!?…cum permite de ani de zile plata unui șofer la extern sau intern cu salariul minim pe economie iar restul banilor oricum puțini la negru …așa zisa diurnă….fără a mai fi vorba de taxe sau impozite…?când va ieși la pensie…care va fi cuantumul..acelei pensii…?….după o viață de rahat prin parcarile Europei…? .!..Concluzie…..!…cine scrie aceste articole…ca si celor din politică nu le pasă de nimeni…totul e pt. Bani…!..fraieri ce care citesc articolele acestor jegosi….!g4media.ro…!?nu suntem toți niște proști….!….sperăm să dispăruți de pe piața..!…voi si toți cei ca voi…..!……PASTE FERICIT….!