G4Media.ro

REPORTAJ Cum a stimulat statul forțat în casă creativitatea: primul podcast făcut…

sursa foto: Captură

REPORTAJ Cum a stimulat statul forțat în casă creativitatea: primul podcast făcut de tineri pentru tineri / David Niculae (Coffee Talks): ”Vrem să dezvoltăm sectorul de tineret, într-un mod nonformal”

Coffee Talks este probabil primul podcast dedicat exclusiv tinerilor din România, lansat în timpul programului „Constanța – Capitala Tineretului din România 2021-2022”. David Niculae are 17 ani și este în clasa a XI-a la Colegiu Național ”Mircea cel Bătrân” din Constanța.

Susține că este consumator de podcasturi și a observat o explozie a pieței mai ales în timpul lockdown-ului din România, din primăvara 2020. Oamenii fie aveau prea mult timp liber, fie nu mai puteau profesa, în cazul comedianților și actorilor, așa că s-au refugiat în podcasturi, explică David Niculae.

  • ”Deși conținutul de tip podcast a prins amploare foarte mare în România, lipsea vizibil unul dedicat în totalitate tinerilor. Drept urmare, prin lansarea acestui podcast am decis să acoperim mai multe lacune, atât ale sistemului educațional, punând accent pe educația nonformală sub forma unor episode de aproximativ 40 de minute ușor de urmărit cât și lipsa unui show canalizat strict pe dezvoltarea tinerilor (…) Din perspectiva unui consumator, am observat o creștere exponențială a numărului de podcasturi în limba română care au apărut în ultimul timp. Fie o coincidență sau nu, majoritatea acestui tip de conținut a apărut pe timpul pandemiei, cu precădere la începutul anului 2020 când întreaga țară, dacă nu chiar întreaga planetă era blocată în casă. Motivele sunt multiple, o parte dintre cei care au început să creeze podcasturi nu mai puteau profesa în mediul lor obișnuit (comedianții, actorii ș.a.), iar cealaltă parte probabil din plictiseală sau din cantitatea mare de timp liber pe care l-au avut la dispoziție au început să facă asta. La momentul actual, pot să spun că există chiar o supra-saturație pe piața podcasturilor în România, ceea ce, în definitiv, nu ar prezenta o problemă. Totuși, foarte multe dintre aceste podcasturi sunt asemănătoare în sensul în care cam aceiași invitați sunt peste tot, cam aceleași subiecte sunt abordate, rămâne doar să îți alegi prezentatorul preferat”, explică tânărul.

Coffee Talks a fost un efort comun al unui grup de tineri din cadrul #ComeToSEAus Debate, proiect care își propunea să motiveze tinerii să iasă la vot, la alegerile parlamentare din 2020, atunci când se preconiza o prezență scăzută la urne.

De partea de producție efectivă a podcastului, de la setup-ul echipamentului, editarea audio-video, publicare și distribuire se ocupă David, iar de tot ce ține de discuții cu invitații, feedback și promovare se ocupă prietenii lui din cadrul Coffee Talks.

  • ”Nu cred că pot arăta înspre o singură persoană și să o numesc creatoarea showului Coffee Talks. A fost un efort comun al echipei. Podcastul a venit ca urmare a proiectului #ComeToSEAus Debate, un proiect care s-a desfășurat în trei faze și viza motivarea tinerilor de a ieși la vot în cadrul alegerilor parlamentare din 2020. Proiectul s-a bucurat de un succes la care nicio persoană din echipa de implementare a programului „Constanța – Capitala Tineretului din România 2021-2022 nu s-ar fi așteptat. Astfel, am dorit să continuăm crearea acestui tip de conținut într-o formă mai cizelată. Ideea de podcast o aveam de mult și mereu mi-am dorit să încep un asemenea proiect singur, dar m-am lovit de multe obstacole cum ar fi lipsa de echipament, lipsa unui canal stabil de promovare sau lipsa unei echipe împreună cu care să îl dezvolt. Toate aceste lipsuri au fost acoperite de susținerea primită din partea echipei CCTR și am dat drumul la treabă. Partea de producție efectivă a podcastului, de la setup-ul echipamentului, editarea audio-video, publicarea și distribuirea sunt făcute de mine, pe partea de promovare, discuții cu invitații și feedback general cu privire la desfășurarea acestuia primesc ajutor din partea echipei proiectului Coffee Talks, dar și a întregului grup de lucru din program. Totodată, nu au fost puține momentele în care am cerut sugestii din partea voluntarilor din proiect, de multe ori au circulat și formulare de feedback, am întocmit rapoarte în urma lor, am petrecut ore în șir de dezbateri pentru a aduce Coffee Talks la forma actuală. Am trecut prin trei sau mai multe schimbări de design, tocmai drept dovadă a faptului că încercăm să inovăm de la episod la episod și că încercăm să livrăm cea mai înaltă calitate posibilă din partea noastră. Odată cu podcastul am evoluat și eu, atât din punct de vedere tehnic, cât și din punct de vedere al discursului, am învățat să fiu mai captivant pentru audiență, mai prins în discuție și multe alte deprinderi care vin la pachet doar cu o asemenea experiență”, povestește David.

Să începi un podcast poate să coste de la 50 de lei la peste 2000 euro în funcție de echipamentele pe care coordonatorii proiectului vor să le folosească pentru emisiuni. David susține că pe Youtube calitatea este foarte apreciată, iar un echipament audio-video bun poate să facă diferența între podcasturi:

  • ”Costurile depind strict de punctul de plecare pe care fiecare creator și-l asumă. În principiu am văzut oameni care începeau podcasturi cu camera de la laptop, un microfon de 50 de lei și o lampă de birou. Pe de altă parte, am văzut creatori cu echipament de peste 2000 de euro care aveau sub 500 de abonați pe youtube. În principiu, pe Youtube-ul anului 2021, calitatea este foarte apreciată, iar calitatea audio-video poate să facă diferența dintre succes și eșec. Totuși, consider mai important să îți dezvolți abilități de vorbire liberă, să ai un discurs captivant și să poți să editezi episoadele foarte bine, iar mai apoi să te îngrijorezi de echipament. Exemplul cel mai bun este reprezentat de primul episod de la Coffee Talks. A fost episodul cu echipamentul cel mai scump. Pe lângă partea audio, care a rămas la fel, am avut cameră DSLR de 1000 de euro și lumini de studio foto care costau aproximativ 1500 de euro per bucată. Totodată, este cel mai slab episod din punct de vedere calitativ. În primul rând nu știam să folosesc echipamentul, iar, mai apoi, nu aveam experiența necesară, iar multe lucruri au fost fie grăbite, fie pur și simplu slab realizate. Ultimele episoade CoffeeTalks au fost filmate prin săli de cursuri sau chiar într-un birou din Lisabona (episodul cu Mikey Hash), iar partea video capturată cu telefonul meu mobil care avea blitz-ul aprins. Cu toate acestea, sunt net superioare primelor episoade. Ca să concluzionez, contează calitatea conținutului efectiv, abia apoi ne putem gândi la echipament scump și diverse luxuri de creator profesionist.

Adolescentul susține că nu e greu să îi convingă invitații să ia parte la proiectul lor și să dezbată în cadrul podcastului, fiind suficient să caute în zone unde există persoane aplecate spre tineri și problemele sau curiozitățile lor:

  • ”De cele mai multe ori nu e un proces de convingere per se. Mai degrabă, este o propunere pe care o lansăm mai multor posibili invitați, fie prin e-mail, fie prin mesaj pe rețelele de socializare, iar ulterior răspunsului din partea respectivei persoane stabilim o dată pentru înregistrare. Modul în care ne alegem invitații e unul destul de simplu. La începuturile podcastului, respectiv primele 3-4 episoade, aveam o listă prestabilită de cât puneam la cale proiectul, contactând mai mult persoanele la care știam că avem acces mai ușor, fie prin diverse cunoștințe, fie prin faptul că oamenii respectivi erau foarte deschiși către proiecte de tineret. Așa am ajuns să facem podcast cu Cristian Chifoi, Petru Trîmbițaș și Afo. Toți cei amintiți mai devreme erau, fie foarte deschiși la colaborare cu tinerii, fie cunoșteam pe cineva care era apropiat de ei”, mai spune tânărul.

”Podcastul crește lent, gradual, dar sigur”

David Niculae este mulțumit de modul în care ”crește” podcastul: Lent, gradual, dar sigur. Susține că oricum piața este suprasaturată și este nevoie de foarte mult timp, ”ambiție și transpirație” pentru a deveni un ”youtuber de seamă”. Nici el, nici prietenii lui nu așteaptă bani, faimă sau publicitate din podcast, ci doar să atragă atenția asupra tinerilor și să aloce o felie din totalul spațiului de podcast doar pentru ei:

  • ”La această întrebare există șansa să primești un răspuns diferit de la fiecare persoană din programul CCTR 2021-2022. Totuși, din punct de vedere obiectiv, în momentul în care ne raportăm la statisticile de pe platformele de publicare ale podcastului, este o creștere lentă, graduală, dar sigură. Personal, nu aveam așteptări prea mari de la proiect. Știam că intrăm pe o piață supra-saturată, știam că în Youtube-ul anului 2020-2021 este foarte greu să fii recunoscut drept „youtuber de seamă”. Pe lângă asta, știam că va fi nevoie de investiții materiale și foarte mult timp, ambiție și transpirație. Mi-am asumat foarte repede aceste responsabilități și, cumva în calitate de imagine a podcastului știam că e un „hit or miss”. De la podcast nu ne așteptăm la faimă, succes sau bani rezultați din reclame sau sponsorizări. Tot ce am vrut să atingem a fost să dezvoltăm sectorul de tineret, într-un mod nonformal, venind complementar sistemului educațional și să ne permitem să investim mai mult în podcast pentru a crește calitatea din ce în ce mai mult și a ajunge la cât mai mulți tineri”, poveștește David Niculae.

Tânărul nu se îmbată cu apă rece și nu dă garanții că podcastul Coffee Talks va dura ”până la adânci bătrâneți”, ci ia în calcul faptul că alte priorități pot apărea între timp. Totuși, e sigur că proiectul va acoperi perioada 2021-2022, atât cât Constanța e Capitala Tineretului din România, iar David este dispus să îl continuie pe cont propriu dacă podcastul se va bucura de succes și în următoarea perioadă:

  • Strict din punct de vedere al numărului de vizionări la episoade, aș spune că cel mai mare succes l-a avut episodul în cadrul căruia l-am avut invitat pe Afo din Culese din Cartier / Subcarpați. Acest fapt se datorează, în cea mai mare parte, faimei pe care o are Afo și faptul că Subcarpați și toate proiectele lor se află, la momentul actual în topul trupelor ascultate de tinerii din România. Alte momente captivante se pot regăsi în podcastul cu Mikey Hash, Nicoleta Deliu-Pasol, Petru Trîmbițaș, Gelu Duminică și Cristian Dascălu. Întâmplător sau nu, acestea au fost episoadele în care m-am simțit și eu cel mai bine și nu am simțit episodul ca un show, ci mai degrabă ca o discuție amicală din care aveam foarte multe de învățat (…) Răspunsul scurt ar fi cât va trebui. Răspunsul lung e mult mai complex decât atât. În fond, având în vedere faptul că este un proiect din cadrul programului „Constanța – Capitala Tineretului din România 2021-2022” va exista cât va exista și programul și cât timp echipa va fi activă, ceea ce deja înseamnă câțiva ani buni de acum încolo. Totuși, sunt multe variabile de luat în considerare aici. Pe de-o parte, deja pregătim ceva de 10 ori mai mare decât programul actual după terminarea programului ceea ce poate însemna inclusiv o extensie enormă pentru podcast. Pe de altă parte , există șansa ca, la un moment dat, să intervină alte proiecte prioritare peste podcast și atunci să favorizăm dezvoltarea armonioasă a altor proiecte peste podcast. Ca să fiu franc, nu am absolut nicio idee ce rezervă viitorul cu privire la podcastul Coffee Talks. Totuși, dacă proiectul va avea impact și dacă lucrurile vor merge bine, chiar și dacă va ieși de sub tutela programului CCTR 2021-2022 mă voi gândi serios să îl continui pe cont propriu, fie sub forma actuală, fie sub o formă adaptată în funcție de cum va arăta sfera online la momentul respectiv”, a mai spus David Niculae.

Adolescentul povestește cum părinții îi ascultă aproape fiecare episod: tata îi spune să o lase mai moale cu ”romgleza”, iar mama îl încurajează să nu îi fie teamă să spună ce crede. Și prietenii îi sunt alături, unii dintre ei fiind voluntari în cadrul proiectului ”Constanța, Capitala Tineretului”.

Sunt cei care îi sunt alături și atunci când laptopul moare în timp ce editează un video, și atunci când un invitat spune ”pas” filmării pentru o dată viitoare:

  • ”Cred că s-au obișnuit deja cu toate proiectele ambițioase în care mă implic și ideile oarecum ieșite din comun pe care le am. Au fost destul de entuziasmați deși, trebuie să recunosc, mama nu a fost foarte încântată când am venit acasă cu mașina încărcată la maximum cu echipament. Cu toate astea, ei m-au susținut tot timpul în ceea ce am făcut și pentru asta le mulțumesc enorm de mult și consider că o parte considerabilă din reușitele mele li se datorează. Într-adevăr, îmi urmăresc podcastul, aproape fiecare episod. Tata de obicei îmi recomandă să fiu mai relaxat și să nu mai folosesc expresii englezești, iar mama nu îmi spune decât să vorbesc ce cred eu că e bine și să nu mă tem de a-mi exprima opinia dacă eu cred în ea și dacă sunt suficient de documentat pe subiect (…) Uneori da, alteori nu. O parte din ei sunt voluntari în cadrul programului CCTR, drept urmare își exprimă opinia legată de modul de funcționare a podcastului la fel ca toți ceilalți voluntari, dar mai degrabă sunt acolo să mă sprijine când sunt în impas. Nu au fost puține dățile în care m-am plâns la ei că mi se stinge laptopul în timp ce editez un videoclip, sau că un invitat schimbă data de filmare pe ultima sută de metri, sau că echipa vrea o schimbare la podcast cu care nu sunt în totalitate de acord. De multe ori îmi oferă sfaturi și împărtășesc opinii cu mine, ei fiind urmăritori declarați ai podcastului, dar nu cred că mi-au oferit sugestii de dezbatere per se, mai degrabă impresii generale și glume despre cum arăt când sunt concentrat sau ce ticuri verbale am”, conchide David Niculae, coordonatorul podcastului Coffee Talks.

Foto: Mikey Hash la Coffee Talks

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...