Reuters: Portul Constanța riscă noi blocaje în acest sezon, fiind așteptat un flux de cereale dublu față de cantitatea operată în vârfurile anuale, pe fondul războiului din Ucraina
Portul Constanța ar putea fi nevoit ca în sezonul 2023/2024 să opereze o cantitate dublă de cereale față de vârfurile de sezon din anii precedenți, ceea ce ar conduce la un nou record de trafic, odată cu noi blocaje și întârzieri cu consecințe pentru fermierii români, notează Reuters. Situația este cauzată de fluxul de cereale ucrainene pentru care portul românesc ramâne o alternativă cheie și în acest an.
Ucraina, unul dintre cei mai mari exportatori de cereale și semințe oleaginoase din lume, și-a văzut porturile de la Marea Neagră blocate după invazia Rusiei din februarie 2022.
Ea a recâștigat accesul limitat la trei dintre porturile sale în cadrul unui acord negociat în iulie anul trecut de către Națiunile Unite și Turcia, care a fost prelungit de trei ori, dar care urmează să expire luna aceasta. În condițiile în care, din 26 iunie, nu s-a înregistrat nicio navă nouă în cadrul acordului, iar o nouă prelungire este incertă, oficialii ucraineni au declarat că tranzitul prin portul românesc Constanța din Marea Neagră va avea o importanță critică.
De la începutul războiului, Constanța a gestionat o treime din totalul exporturilor de cereale ale Ucrainei, care se ridică la puțin sub 49 de milioane de tone.
Operatorii portuari români au expediat 8,6 milioane de tone anul trecut și 6,3 milioane de tone în primele cinci luni din 2023, a declarat pentru Reuters autoritatea portuară din Constanța. Portul a manipulat 12,17 milioane de tone de cereale în total în primele cinci luni, un salt de 21% față de anul trecut.
„Există premisele ca Portul Constanța să înregistreze un nou record de trafic”, a spus autoritatea.
De la vagoane ruginite, la volume sufocante pentru portul constănțean
La începutul războiului, aproximativ 700 de vagoane ruginite blocau căile ferate în portul din Constanța, iar lucrările la calea ferată erau blocate. Abia anul trecut, România a redeschis sau reabilitat 47 de legături feroviare de marfă și pasageri cu Ucraina și cu Moldova vecină, iar lucrările sunt în curs de desfășurare. Rutele de tranzit pe calea ferată și cu barje din porturile ucrainene de pe Dunăre s-au îmbunătățit în cele 16 luni de război, au declarat operatorii portuari. Îmbunătățirile logistice au dus la scăderea costurilor, ceea ce face ca Dunărea să fie esențială pentru exporturile agricole ale Kievului.
Între timp, prima de asigurare pentru navele care pleacă din Odessa și costul timpilor de așteptare la Istanbul pentru inspecția rusă-turcă-ONU, care se întinde până la un milion de dolari pentru o navă de dimensiuni medii, fac ca ruta spre Suez să fie de patru ori mai ieftină pe la Constanța.
Combinația a făcut ca traseul românesc să devină o alternativă substanțial mai ieftină nu doar pentru cerealele din vestul Ucrainei, ci îl menține competitiv chiar și pentru transporturile din zonele centrale ale țării, a declarat o sursă comercială ucraineană.
Ca urmare, portul ar putea fi copleșit, chiar dacă inițiativa privind cerealele din Marea Neagră este extinsă, potrivit lui Cezar Gheorghe de la compania românească de consultanță pe piața cerealelor AGRIColumn.
„Am ieșit din sezonul de recoltare acum și totuși Constanța se sufocă”, a declarat Cezar Gheorghe, care are zeci de ani de experiență în domeniul comerțului și care a consiliat Ministerul Agriculturii.
Gheorghe a estimat că până la 27 de milioane de tone de cereale și semințe oleaginoase ucrainene ar putea fi trimise prin Constanța în sezonul 2023/2024, chiar dacă coridorul este extins, concurând cu 20-21 de milioane de tone dintr-o recoltă promițătoare din România.
Întârzieri
Combinate, cele două fluxuri aproape că ar dubla cele 25 de milioane de tone de cereale pe care Constanța le-a manipulat anual în perioada de vârf, ceea ce ar duce la congestie și întârzieri. „Exportatorii deja nu mai semnează contracte cu livrare la Constanța pentru iulie-august, nu mai este loc, se așteaptă să sosească foarte mult grâu”, a spus Gheorghe. „Se semnează contracte cu livrare în septembrie”.
Întârzierile provin, de asemenea, din blocaje în infrastructura de conectare și din lipsa unui sistem digital integrat, au spus operatorii.
Autoritatea portuară a declarat că lucrează la un sistem conectat care să automatizeze fluxul de informații în port, dar nu a precizat când va fi operațional.
Provocarea celor două fluxuri
Pentru a complica și mai mult lucrurile, capacitatea de stocare a Constanței ar putea fi pusă la încercare, a declarat un analist ucrainean de mărfuri. Portul are o capacitate de depozitare de 2 milioane de tone, dar fluxurile trebuie să fie riguros separate pentru certificarea originii. Între timp, Bucureștiul ia în considerare măsuri pentru a oferi fermierilor români mai mult acces la Constanța în timpul sezonului de recoltare, ceea ce ar restricționa fluxul de cereale ucrainene.
România este una dintre cele cinci țări din estul Uniunii Europene care au înregistrat un aflux de cereale ucrainene de la invazia Rusiei, ceea ce a determinat UE să aprobe restricții comerciale temporare.
Cu toate acestea, un analist ucrainean de mărfuri a declarat că exporturile de cereale vor găsi posibilități de stocare în acest an, mai ales că recoltele vor fi mai mici ca urmare a războiului.
„Având în vedere că anul acesta avem recolte mult mai mici, cred că ne putem descurca fără probleme pentru stocuri”, a declarat analistul. „O parte va trece prin Constanța, pe Dunăre și pe coridor, o parte va merge pe calea ferată sau cu camionul direct în Europa”.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank