Revoluția eVTOL care nu a mai venit: tot mai multe proiecte care dezvoltă vehicule aeriene electrice cu decolare și aterizare verticală dispar / Tehnologia bateriilor actuale nu este satisfăcătoare, certificarea e dificilă
Tot mai multe companii care dezvoltă aeronave electrice cu decolare și aterizare verticală (eVTOL) dispar, transmite Clean Technica. Printre eșecurile recente se numără cele ale unor jucători importanți, precum Volocopter și Airbus.
Volocopter, fondată în 2011 în Germania, și-a câștigat inițial faima cu Volocopter VC1, primul multicopter cu echipaj uman din lume. În ciuda sprijinului semnificativ din partea investitorilor și a planurilor ambițioase de a lansa taxiuri aeriene pentru pasageri în timpul Jocurilor Olimpice de la Paris din 2024, întârzierile în certificarea motoarelor, preocupările legate de zgomot și acuzațiile de orientare exclusivă către cei bogați au împiedicat progresul companiei. Aceste provocări, împreună cu cerințele stricte ale Federal Aviation Administration (FAA) din SUA, au contribuit la dispariția sa.
În mod similar, Airbus a abandonat programul său CityAirbus NextGen, invocând insuficiența tehnologiei bateriilor. În ciuda prototipurilor cu un design promițător, cerințele esențiale, precum densitatea energetică suficientă pentru a susține zboruri verticale și orizontale, nu au fost îndeplinite. Directorul general al Airbus Helicopters, Bruno Even, a declarat că performanțele actuale ale bateriilor „nu îndeplinesc cerințele pentru misiunile preconizate ale aeronavei”.
Costuri uriașe de certificare
Aceste eșecuri evidențiază barierele tehnice, de reglementare și financiare semnificative din sector. Costurile de certificare, estimate la 1,5 miliarde de dolari pentru fiecare model de aeronavă, rămân un obstacol major. În plus, problemele de siguranță continuă să afecteze industria. Aeronavele militare cu decolare și aterizare verticală, de tip tiltrotor, precum Bell Boeing V-22 Osprey și F-35B Lightning II, au avut numeroase accidente, evidențiind complexitatea și riscul asociate acestor sisteme.
Limitările bateriilor agravează provocările. Consumul ridicat de energie în timpul urcărilor și coborârilor epuizează rapid rezervele, reducând marja de siguranță pentru situațiile de urgență. În schimb, aeronavele electrice cu aripă fixă sunt mai eficiente, bazându-se pe aerodinamică.
Cu toate acestea, câțiva jucători rămân activi. Boeing și Embraer continuă inițiativele lor, deși scepticismul persistă. FAA estimează că niciun eVTOL nu va primi certificare înainte de 2027. Joby Aviation a strâns 84 de milioane de dolari, dar se confruntă cu obstacole majore în ultimele etape de certificare.
Un exemplu de optimism este compania chineză Xpeng AeroHT, care a prezentat Land Aircraft Carrier (LAC), o camionetă cu șase roți ce integrează un eVTOL pentru două persoane. Producția este programată pentru 2025, cu livrări estimate în 2026, la un preț de 280.000 de dolari pe unitate.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankPentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.