RFI: La fel ca România, Franța caută soluții pentru scăderea prețurilor la alimente
În România, dezbaterile pe marginea soluțiilor pentru scăderea prețurilor alimentelor s-au încins, iar guvernul pare
hotărât să adopte reglementări care vizează limitarea adaosului comercial pentru unele produse de bază. RFI notează că publicația franceză ”La Tribune” a publicat recent un amplu interviu cu Michel- Edouard Leclerc, fiul fondatorului rețelei de magazine cu același nume. În Interviu, omul de afaceri a tratat pe larg tema eforturilor statului francez și al retailerilor, de a reduce prețurile la alimentele de bază.
Michel-Edouard a ajuns la vârsta de 71 de ani, conduce compania înființată de tatăl său și este considerat un adevărat guru al comerțului modern. În interviul din „La Tribune”, Leclerc explică situația din Franța în ceea ce privește inflația, eforturile de a reduce sau de a menține la același nivel prețurile produselor de bază și reglementările introduse de guvern.
Din multe puncte de vedere, în materie de produse alimentare esențiale, România seamănă cu Franța. Prețurile alimentelor au crescut în ambele economii cu două cifre. De câteva luni, se reduce consumul gospodăriilor pentru prima dată după pandemie. Ca și în România, în Franța, politicienii au promis o scădere a prețurilor produselor alimentare de bază, dar Leclerc spune că mesajele au fost mai mult pentru a pune presiune asupra retailerilor și că reducerea prețurilor va mai aștepta câteva luni. Acesta vorbește despre responsabilitatea statului pentru creșterea prețurilor produselor alimentare din ultimele luni și îndeamnă guvernul să pună în aplicare un cadru legal care să oblige producătorii să transmită pe filiera de produs reducerile de prețuri materiilor prime.
Leclerc arată că legislația franceză prevede existența unui dialog anual între producători și marii distribuitori. Anul trecut, guvernul a deschis cutia Pandorei permițând scumpiri, ceea ce a dus la creșteri de prețuri cu până la 30% la unele produse.
În același timp, în Parlament, deputații majorității și o parte a republicanilor și socialiștilor au votat o lege care limitează promoțiile și care impune o marjă minimă obligatorie de 10% la produsele alimentare. Această legislație a fost concepută pentru a ajuta producătorii și pentru o perioadă fără inflație, dar nu se potrivește cu momentul în care prețurile au explodat.
Consumatorii nu înțeleg deja motivul pentru care producătorii întârzie să scadă prețurile anul acesta, mai ales când piețele angro scad. Totuși, să nu vindem vise, spune Michel-Edouard Leclerc: atât timp cât nu există o modificare legislativă, nu vor exista negocieri reale până în luna martie a anului viitor. În cel mai bun caz, retailerii vor încerca să facă promoții sau reduceri.
Francezii au început să cumpere mai puțin
Șeful retailerului francez a vorbit și despre comportamentul consumatorilor: a avut loc o scădere a vânzărilor de îmbrăcăminte, de asemenea, consumatorii își folosesc mai puțin mașinile, cumpără vacanțele în avans pentru a profita de promoții și optează tot mai des pentru plata în rate.
„De la începutul inflației, am intrat în regim de luptă pentru a renegocia totul: containere, logistică, transport și pentru a relansa gama eco. Am făcut totul pentru a fi cei mai ieftini de pe piață”, spune Leclerc.
La fel, managerii companiei au decis să nu crească prețurile imediat sau chiar au amânat momentul cât mai mult posibil. Magazinele au comunicat mult legat de prețuri încercând să crească transparența.
Lanțul de magazine E.Leclerc realizează 12% din cifra de afaceri în zona online, dar nu a eliminat casierele din magazine. Șeful Leclerc se laudă că modelul de afaceri se bazează pe oameni, pe angajați care fac legătura cu consumatorii și nu pe paznici sau roboți.
La finalul interviului din „La Tribune”, Michel-Edouard Leclerc spune că politica firmei de stimulare și împărțire a profitului constă în alocarea a 25% din profiturile obținute înainte de impozitare către angajați. „Tatăl meu a sculptat în piatră această regulă și ea trăiește și astăzi”, încheie Leclerc.
După cum se poate observa, sunt asemănări și deosebiri între România și Franța, în ceea ce privește eforturile de reducere a prețurilor. Franța se bazează pe reglementări și pe marketing, România caută o cale care să fie eficientă.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
2 comentarii