G4Media.ro

România, alături de alte șase state UE, vrea să blocheze interdicția transportului…

sursa foto: Pexels

România, alături de alte șase state UE, vrea să blocheze interdicția transportului de animale vii

Analiză EURACTIV, preluată de Rador:

Mai multe state membre și-au unit forțele pentru a face presiuni în vederea diluării unei iminente revizuiri a legislației privind transportul animalelor, insistând că practica nu ar trebui să fie interzisă complet, dată fiind importanța ei pentru sectorul agroalimentar.

Documentul comun propus de Portugalia și în numele delegațiilor din Franța, Grecia, Irlanda, Letonia, Lituania, România și Spania va fi dezbătut la capitolul „orice altă chestiune” în cadrul primei întâlniri a miniștrilor agriculturii din UE, pe 30 ianuarie.

„Subliniem că obiectivul primar al revizuirii legislației ar trebui să fie facilitarea în continuare a comerțului și exportului intracomunitar de animale vii, la înalte standarde de bunăstare, dar să nu se concentreze pe măsuri menite a interzice ori limita anumite tipuri de transport”, se afirmă în document.

Iar acestea pentru că transportul animalelor este „fundamental pentru funcționarea normală a sectoarelor europene de producție animalieră”, susține documentul, invocând drept exemplu transhumanța, ceea ce înseamnă că unele animale de producție, mai exact oile și vacile, trebuie să fie mutate din loc în loc.

În consecință „sistarea acestei facilitări va avea o consecință neintenționată de a afecta negativ bunăstarea animalelor în general”, avertizează documentul, speculând că cetățenii țărilor terțe din vecinătate vor fi „probabil nevoiți să-și procure animale din surse non-UE mai îndepărtate cu o legislație a bunăstării animalelor mai puțin dezvoltată”.

Documentul admite totuși că e vorba de o activitate care „necesită standarde ridicate și supraveghere atentă” și, ca atare, delegațiile respective „susțin puternic” și ele necesitate revizuirii legislative.

Acestea subliniază, de exemplu, nevoia unei definiri mai bune a răspunderilor și autorizațiilor transportatorilor și organizatorilor și o armonizare mai bună a instruirii șoferilor, printre altele.

Actuala legislație UE privind protecția animalelor în cursul transportului a intrat în vigoare în 2005. Comisia Europeană (CE) revizuiește acum acea legislație, în cadrul strategiei-model alimentare a UE, „Farm to Fork”.

CE intenționează să amendeze legislația în concordanță cu ultimele probe științifice, să-i extindă jurisdicția, să o facă mai ușor de aplicat și, în general, să asigure o mai mare bunăstare a animalelor. CE își va prezenta propunerea în a doua jumătate a anului.

Pe de altă parte, din cauza unor incidente recente intens mediatizate cu animale blocate pe mări, CE pregătește pe baza actualei legislații măsuri terțiare pentru îmbunătățirea controalelor formale pe navele cu animale vii, care ar trebui să fie adoptate până la sfârșitul lui 2022 [sic!].

Joe Moran, directorul departamentului de politici europene al organizației activiste FOUR PAWS, a calificat documentul drept „complet dezamăgitor”.

„Într-un moment în care cetățeni de pe întreg cuprinsul UE așteaptă propuneri ambițioase privind bunăstarea animalelor – inclusiv reglementarea transportului în viu – vedem o manevră din partea unora pentru a continua cu același sistem defectuos, despre care s-a demonstrat deja că a dat greș din nou și din nou”, a declarat el, subliniind că istoricul UE a dovedit deja că „îmbunătățirea” transportului în viu este „inutilă”.

Pe de altă parte, Olga Kikou, șefa organizației Compassion in World Farming EU, a declarat pentru Euractiv că cetățenii europeni și politicienii progresiști nu au nevoie „deloc să fie convinși că transportul animalelor pe distanțe lungi și exportul în viu sunt inacceptabile etic”, condamnând „grupurile de interese” care încearcă să „submineze progresul”.

Țările din spatele documentului ar putea întâmpina totuși o opoziție înverșunată din partea altor miniștri ai agriculturii. În primul rând Germania a cerut răspicat interzicerea totală a oricărui transport de animale vii către țări non-UE.

Berlinul a luat-o înaintea UE în noiembrie, restricționând pe cât posibil la nivel național transportul de animale vii spre state non-UE și stabilind că până la mijlocul lui 2023 nu va mai elibera certificate veterinare pentru vaci, oi și capre.

Această soluție nu înseamnă însă interzicerea completă a exportului de animale vii, întrucât exportatorii se pot înțelege direct în privința certificatelor cu guvernul ori partenerul comercial din țara de destinație.

Dat fiind că o interdicție totală nu poate fi adoptată decât de UE, Cem Özdemir, ministrul german al agriculturii, a cerut întregului bloc să urmeze exemplul Germaniei. „Nu mai putem să stăm cu mâinile în sân și să ne uităm cum suferă și mor în agonie animalele în cursul călătoriilor lungi”, a declarat el la acea dată. (Traducere: Andrei Suba)

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

16 comentarii

  1. O altă aberatie susținută de ong-uri și grupările progresiste…ăștia vorbesc cu animalele și stiu ei ce vor?…în România, directiva ar însemna desființarea oieritului.. daca nu exportă în țările arabe, afacerea e moartă…iar aia vor animalul viu, sa-l taie ei tradițional, nu la abator…cât mai avem aia 8 europarlamentari progresiști, aia vor vota împotriva României, au mai facut-o de multe ori

    • Oieritul nu înseamnă și produse pentru România? Mai toate produsele lactate din magazine sunt din lapte de import. Pastramă, cârnați etc. din oaie sunt o raritate la preț de lux.

      De ce oierit nu înseamnă și procesarea materiei prime obținută de la oi? Este preferata vânzarea animalului viu pentru ca oierii nu au nevoie de bani, sau este greu de muncit in asociere?

      Guvernul se lauda ca sprijină intens crescătorii de animale (a se vedea oaia lui Daea), dar numeroși funcționari APIA sunt cercetați de procurori …

      Asta nu are treaba cu sexo-marxiștii progresiști, ci pare mai degrabă a avea cu lenea și hoția.

    • #mos gogu sigur nu cresti oi,dar pe tine ,viiu sau tăiat te as exporta….am.mai sca0a de un gaura cu 8 clase!

    • @Constantin: agricultură în general la noi reprezinta doar materia prima doar ptr export ,iar noi importăm alimente de proasta calitate pâine congelata, etc. Programul tomata a psd este o mare escrocherie la fel ca și daea analfabet comunist boșorog senil. O spun statisticile ca balanta economică înclină net către import. Fermierii vor subvenții și beneficii din bugetul statului la nivel UE dar ei sunt la fel de performanți ca cei din UE?! Banii din subvenții trebuie sa se îndrepte către procesare și valorificare a materiei prime în produse românești finite de calitate.

    • Aiurea, sa vinzi animale vii inseamna ca nu esti capabil sa procesezi nimic in tara. Adica ai profit minim, saracie maxima. Ce ma surprinde e ca mai sunt unii prin UE care ar accepta asta. Din cate stiu 90% din animalele vii exportate din UE provin din Romania ( ceilalti cred ca exporta pentru reproducere nu pentru taiere) Asta arata nivelul economic al Romaniei.

    • Pot sa exporte in tarile arabe carne congelata halal cu plusvaloare, in loc de 30% oi moarte. Vor fi fortati sa faca abatoare, isi aduc un imam sa se roage la Allah inainte sa le sacrifice, le certifica halal, le congeleaza si gata. Daca nu le convine arabilor pot sa cumpere oi din Noua Zeelanda.

  2. Pai, oricum ajung aproximativ 20% moarte la destinație , nu e mai bine și mai eficient sa le exporte sacrificate?

    • Dar crezi că știe multa lume in ce condiții sunt transportate? Dar știi cum se zice…lasă că sunt oi, nu oameni…

    • Mult mai eficient e sa si prelucrezi carnea aia , sa faci ceva care are valoare adaugata mare. Dar e greu la noi, minte putina, lene si gura mare.

  3. #mos gogu sigur nu cresti oi,dar pe tine ,viu sau tăiat te as exporta….am.mai scapa de un haurar cu 8 clase și cu drept de vot!

    • Trollachis, atâta doar că pe el am obține ceva. Pentru tine, ca să te dăm celor din Africa, ar trebui să plătim noi.

  4. Tarile subdezvoltate prefera sa exporte materie prima în stare bruta.
    Pentru a prelucra (orice, nu doar carne) presupune investiții, munca, stiinta iar banii vin mai greu.
    E mai simplu sa vinzi pădurea tăiată decât sa faci mobila, sa vinzi grâul decât sa faci aluat congelat, sa vinzi oaia cu lâna pe ea decât sa faci pastramă.
    O tara subdezvoltată material și profesional care votează infractori.
    Japonia are zero resurse, vinde doar plus-valoare.

    • Atunci propun ca Drulă să le vândă arabeților pastrama gata făcută de oengiștii progresiști. CE ZICI?

    • Bai Mos Ene, tu ai o obsesie cu ONG, Drula , etc. Ei afla ca nu intereseaza pe nimeni astea. Ce spune omul asta e ca daca am procesa si noi carnea aia, am face mai multi bani. Dar deh, e greu, tu o tii langa cu tampeniile tale.

    • Atât timp cât mintea lui Moș Ene este ocupata de RTV și A3 cu Drula și ONG-uri exportul de resurse și importul de deșeuri merge uns.
      Clasa politica este oglinda societății. Același aluat.

  5. Foarte bine, astfel se salvează zootehnia românească cât a mai rămas din ea! Citesc comentarii aberante ale unora care spun că dacă arabilor nu le place carnea congelată să cumpere din Noua Zeelandă! Deșteptarea bre, și mai ieșiți în lumea reală!