G4Media.ro

România, cimitirul auto al Europei. Numai în 2022 au fost aduse din…

Foto: Pixabay

România, cimitirul auto al Europei. Numai în 2022 au fost aduse din străinătate 400.000 de maşini cu vechimea medie de 12 ani, alte 100.000 de rable au fost scoase din circulație

Ministrul Mediului Tanczos Barna a anunţat de curând la TVR că numărul rablelor scoase din circulaţie anul trecut a fost de două ori mai mare faţă de numărul celor scoase în 2021. El a dat asigurări că în anii care vor urma, bugetul programului Rabla Clasic va scădea, în beneficiul celui care încurajează cumpărarea de autoturisme electrice, în contextul în care în anul 2035 Comisia Europeană şi-a propus să înceteze vânzarea de autoturisme cu combustie internă.

„Anul trecut au fost scoase din circulaţie un număr de 100.000 de maşini uzate mai vechi de opt ani prin Programele Rabla Clasic şi Rabla Plus. Practic, faţă de 2020 am dublat numărul de rable scoase din circulaţie”, a declarat Tanczos Barna.

Un procent mic, dacă este să ne raportăm la mărimea şi vechimea parcului auto naţional. Potrivit informațiilor existente în Registrul Național de Evidență a Permiselor de Conducere și a Vehiculelor Înmatriculate, începând cu anul 2010, numărul de vehicule înmatriculate în România, a crescut în medie, cu aproximativ 5% în fiecare an, iar la data de 28 decembrie 2022 erau înmatriculate în România 9.952.850 de vehicule.

Dintre acestea, peste 400.000 au fost importate numai în 2022. Vechimea medie a acestora fiind de peste 12 ani, potrivit Registrului Auto Român.

Atât specialiştii din domeniul auto cât şi activiştii de mediu consultaţi de G4Media.ro susţin că s-a ajuns în acest punct dintr-un singur motiv: din cauza faptului că în ţara noastră nu se taxează în funcţie de gradul de poluare.

„Credeţi că unui cetăţean din Germania, din Franţa, din Italia nu i-ar conveni să folosească o rablă care este încă în stare foarte bună? Ba da, dar din punct de vedere economic te duce la groapă şi atunci o vinde în România. La noi nefiind niciun fel de taxă (n.r.-taxă de mediu), o cumpărăm şi ne otrăvim singuri”, a declarat Valentin Ciobanu, specialist auto.

„Toate maşinile ar trebui să plătească o taxă de poluare în funcţie de emisiile pe care le au şi în modul acesta, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene nu mai are ce să ne reproşeze pentru că se aplică fără discriminare. Şi atunci mai am şi un avantaj major: ştiu exact ce bani strâng la buget pentru a putea desfăşura proiecte de mediu clar finanţate”, este de părere activistul de mediu Dan Trifu.

Adoptarea unei măsuri care să interzică înmatricularea unei mașini vechi importate din alte state europene ar fi imposibilă, susţin aceiaşi specialişti, pentru că Europa este o piaţă comună, iar libera circulație a mărfurilor este garantată.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

15 comentarii

  1. Pai unde ar fi vrut sa ajunga rablele,in Elvetia? 😄 Tara de rable cu masini rable.

  2. Astea polueaza de cand ies pe fabrica de zeci de ani!
    In capul sosocilor electricele polueaza mai mult!

  3. Oare pentru ca Românii isi permit sa cunpere o mașină noua dar nu vor? S-u trezit ziariștii ca le pasa de mediu, avum mai bine de 10 ani cand erau si ei sărăntoci ca noi protestau in piață împotriva taxelor pentru masinile second.

    • Un Logan nou e mai ieftin decât o SH din Germania. Dar românul preferă să dea bani străinilor decât să cumpere local.

    • Eugen, nu poti invinui pe cineva care isi doreste sa ramana in viata, in caz de accident la viteze „normale”. O Dacie noua se face covrig, fata de masinile vechi (post 2005/2006) vestice.
      ps: Dacia este 100% franceza Renault) nu este romaneasca.

    • Loganul prin design are 2 stele NCAP, ca sa fie ieftina.

    • Dacia are 2 stele din cauza lipsei diferitor asistentil electricii. Structural caroseria s-a comportat bine la impact. Dar legat de subiect, nu poti sa-i impui unei persoane sa-si ia un anumit model de masina nouă doar pt ca are pret rezonabil. Toti ne dorim un nivel cat mai mare de confort dar si alte aspecte ( garda la sol, volum portbagaj . . .) de la o masina dar putini isi permit sa plateasca pretul unei masini noi cu gradul respectiv de confort si aspectele mentionate. Nu fac aici referinta la cei care vor „jmekerie” ii lasam deoparte in cazul dat

  4. Masini pentru saracii care traiesc intr-o tara extrem de saraca.

  5. Limitati vechimea maxima pentru inscriere la 10 ani

    • As pune taxe mai mari pe masini…

    • Nu taxa pe inscriere, ci impozitul pe folosire. O masina mai veche de 10 ani ar trebui impozitata suficient incat sa determine proprietarul sa isi achizitioneze una mai noua. Da’ la noi nu conteaza cat fum inhalam, impostant e sa se dea tot melteanu cu beemveu din 2015

    • Sansele ca un „bemveu” din 2015 sa nu fie euro6 sunt extrem de mici, sa nu zicem de ad blue. Ceea ce e cat o fix la dacie noua.
      Si asta cu vechimea maxima 10 ani la inmatriculare e o „neinspiratie”. Sunt servicii la care nu mai ai acces cand masina depaseste o varsta, cum ar fi casco; ar trebui ca asta sa determine o retinere in a cumpara masini vechi. Insa realitatea e ca se cumpara masini fie foarte bune, de 2-6 ani de afara, fie bune dar peste 10 ani fie petarde, max 100k km, batranici soferite si lovite si reparate la atelierul de turnat betoane.
      Trebuie taxe mai mari, asta da. Si toate fumegatoarele, alea care au dpf/gpf constructiv dar dezactivat/gaurit scoase din trafic pana la remediere. Daca discutam despre poluare. Daca e despre altceva discutia atunci ma abtin.

  6. Si? Cocalarii cu fumigene cu volanul pe dreapta, voteaza si ei. Asa ca ramanem cu lamentatul si cu sufocatul in trafic.

  7. Că mașinile alea circulă! Dacă ar fi cimitir, ar fi bine, s-ar recupera/recicla tot felul de metale/materiale