România închide forțat școlile și vrea scurtarea vacanței de iarnă din cauza pandemiei. Ce fac celelalte țări
Guvernul a decis să închidă forțat școlile timp de două săptămâni din cauza pandemiei, România fiind cea mai afectată țară la nivel global, și cu o rată scăzută a vaccinării (doar 40% cu prima doză). Dacă în primă fază executivul a propus ca cele două săptămâni să fie recuperate de elevi în vara anului 2022, ministrul Sorin Câmpeanu a reveni și a anunțat că propune recuperarea prin scurtarea atât a vacanței de iarnă, cât și a celei de vară.
Astfel, el a propus școală cu prezență fizică între 3-14 ianuarie, pentru gimnaziu și liceu și între 10-14 ianuarie pentru elevii din ciclul primar.
„Cele două săptămâni de vacanță suplimentară sunt convins că se vor transforma în două săptămâni de școală cu prezență fizică între 3 și 14 ianuarie, pentru gimnaziu și liceu, respectiv într-o săptămână cu prezență fizică, între 10 și 14 ianuarie, pentru ciclul primar”, a spus Cîmpeanu. Declarația ministrului conține o perioadă în care oricum elevii sunt la școală, teoretic, pentru că pe 10 ianuarie începe semestrul al II-lea în structura nemodificată a anului școlar. Așa că săptămîna 10-14 ianuarie era oricum una cu prezență fizică la școală.
Cîmpeanu a spus că varianta inițială pentru revenirea la școală pe 8 noiembrie este în format fizic, dar că, dacă nu se va putea, dacă situația o impune, rămâne doar varianta școală online.
Mai mult, nu e deloc sigur că după vacanța forțată de două săptămâni școala va reîncepe în format fizic. Ministrul Cîmpeanu a anunțat că varianta inițială pentru revenirea la școală pe 8 noiembrie este în format fizic, dar că, dacă nu se va putea, dacă situația o impune, rămâne doar varianta școală online.Vacanța forțată creează probleme nu doar pentru elevi și părinți, ci și pentru profesorii care au copii, dar sunt în activitate obligatorie în aceste două săptămâni. „În această perioadă de 2 săptămâni de aşa-zisă vacanță, noi – profesorii – dacă nu ne luăm concediu de odihnă, trebuie să fim în activitate. Copiii noştri cu cine rămân? Pentru că ei sunt în vacanță. Este inadmisibil că nu se admite activitatea online a profesorilor”, a declarat un profesor aflat în această situație.
Ce fac alte țări europene? Cele mai multe state membre UE au renunțat la condiționarea prezențe fizice la școală de rata infectării dat fiind că au o rată de vaccinare foarte ridicată, ceea ce a dus la relaxarea regulilor. În plus, mai cu seamă în educație, multe state membre UE au impus vaccinarea cadrelor didactice pentru a scădea riscurile de infectare în școli, iar procentul elevilor de peste 12 a crescut și el constant.
Este și exemplul Spaniei, unde școlile sunt deschise fizic în toate cele 17 regiuni autonome. Cu un grad de vaccinare în populația generală de peste 83%, Spania stă foarte bine și în ceea ce privește imunizarea cadrelor didactice, realizată în procent de peste 90%.
Aceeași situație e întâlnită în Olanda și Danemarca: toate școlile sunt deschise, guvernele respective eliminând rata infecțiilor ca standard pentru închiderea unităților de învățământ.
Doar Bulgaria este într-o situație similară cu a României, având – la fel ca țara noastră, o rată extrem de scăzută de vaccinare. Ca atare, guvernul de la Sofia a menținut două praguri de la care școlile intră mai întâi în variantă hibrid, apoi exclusiv online.
Foto: Inquam Photos/ Virgil Simonescu
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
25 comentarii