România văzută prin ochelarii roz ai președintelui Iohannis
G4Media.ro este de acord și susține vaccinarea anti-Covid. Este unica soluție pentru întoarcerea la viața normală dinainte de pandemie, iar pregătirea tehnică, logistică și comunicațională a campaniei de vaccinare este de salutat. Dar campania propagandistică pe care o fac președintele Iohannis și guvernul pe această temă, îngropând pur și simplu realitatea dură din teren legată de pandemia care face ravagii, este prea fățișă.
Cotroceniul și Palatul Victoria, ajutați de mai toate televiziunile rămase fără colți după campania masivă de sprijin financiar de la guvern, au schimbat pur și simplu agenda publică în ultima săptămână și ne dau zilnic o mică doză de tranchilizante sub forma speranței pentru vaccin. Încearcă să pună o mare pereche de ochelari roz peste ochii cetățenilor.
Președintele și guvernul vorbesc tot mai puțin despre realitatea la zi, despre numărul în scădere de teste, despre necarantinarea unor județe sau localități conduse de liberali, despre morgile mobile montate la Sibiu, despre DSP-urile care nu fac anchetele epidemiologice, despre medicii și asistentele netestați, despre copiii care nu au mai mers la școală din luna martie.
În plină campanie electorală minată de vești proaste, de o realitate sumbră, Iohannis și guvernul au găsit subiectul cu care să schimbe total agenda și să-i dea o turnură pozitivă: campania de vaccinare.
Repet: suntem de acord cu vaccinarea, chiar și în două faze – în cazul celor care vor să aștepte o validare mai puternică a vaccinului – și susținem pregătirea ca la carte a campaniei. Dar ea trebuie să meargă în paralel cu preocuparea pentru situația din prezent. Or, vedem cum președintele, ministrul Sănătății și premierul Orban au exclus practic din agenda lor referirile la evoluția pandemiei și la măsurile pe care ar trebui să le ia ACUM, vânzând mediatic doar subiectul optimist al vaccinării.
E o mistificare a realității, o minciună prin omisiune, o încercare de anesteziere a unui electorat tot mai nemulțumit de reacția guvernamentală slabă, care a aruncat până acum parte majoră a răspunderii pe autoritatea locală.
De o lună și jumătate guvernul și președintele ne vorbesc despre creșterea capacității de testare, dar în ultimele zile numărul testelor a început să scadă – ceea ce face ca și numărul de cazuri să pară în scădere. De fapt, infecțiile sunt mai puține pentru că se testează mai puțin, abia mai trecem de borna de 30.000 de teste zilnice.
Nici o vorbă de la autorități sau de la televiziunile tot mai prietenoase față de subiectul dezvăluit de G4Media.ro: România nu doar că nu mărește numărul de teste, dar nici măcar nu mai respectă recomandările minimale ale OMS și Comisiei Europene, care cer testări sporite – fie și cu teste rapide – în comunitățile cu rată mare de infectare și în spitale.
Un singur exemplu: azi au fost raportate doar 7.753 de cazuri, semnificativ mai puține decât pragul de 10.000 atins în ultimele săptămâni. Dar, surpriză: numărul de infectări corespunde unui număr mic de teste, doar 30.000, și el sub pragul de 38.000 la care se ajunsese în ultimele săptămâni. De altfel, în urmă cu exact trei săptămâni, în România erau raportate tot 30.000 de teste, iar rata de pozitivare a fost tot 25%, fiind înregistrate 7733 de cazuri.
Rezultatul acestei ignorări crase? Medicii și asistenții cad pe capete – doar azi avem în Sibiu două spitale care nu mai pot trata bolnavii de Covid pentru că nu mai au personal. La propriu. Ieri, tot G4Media.ro a scris despre cazul unui asistent din Vișeu, mort de Covid, a cărui familie acuză spitalul că nu a făcut teste.
De ce nu testează mai mult? De ce nu e acesta subiect principal de dezbatere la Cotroceni și la guvern? Pentru că teste mai multe ar însemna cazuri mai multe și o problemă mare de imagine pentru PNL înaintea alegerilor. De ce nu e temă de discuție faptul că DSP-urile nu își fac treaba ca la carte? Pentru că ar însemna acceptarea semi-eșecului din sistemul sanitar. De ce nu vorbim despre evitarea carantinei în Sibiu (slavă Domnului, au luat decizia în ultimul ceas) ori Cluj? Pentru că ar însemna să accepte că administrațiile liberale locale au gestionat prost situația, o gestiune pe care nu și-au dorit-o, dar care le-a fost impusă de la centru.
Pentru a înlocui această realitate dură, cu potențial major de daune electorale, Iohannis, Orban și presa prietenoasă apasă masiv pe subiectul vaccinării. Încă nu există un vaccin aprobat în UE, validarea va mai dura cel puțin o lună, abia apoi va începe producția de masă și livrarea către statele membre, ceea ce înseamnă alte luni bune. Dar autoritățile comunică pe acest subiect ca și cum vaccinarea ar fi iminentă, o chestiune de zile. Discută zilnic despre strategii, grupuri de experți, pregătiri logistice și tehnice, dar au evacuat total din discuție măsurile pe care trebuie să le ia acum pentru ca românii să nu mai moară în număr atât de mare.
Motivul acestei tactici de PR e simplu: au nevoie de un surogat de speranță, de un subiect care să îi ajute să schimbe starea de spirit a electoratului, de un ”spin” – așa cum e numită această tactica de profesioniștii comunicării.
Mișcarea le-a reușit în mare parte din punctul de vedere al dominării spațiului public. Contestarea modului în care guvernul și a Cotroceniul gestionează pandemia e tot mai anemică, asta și pe fondul lipsei de credibilitate a PSD și al reticenței (din calcul politic și electoral) a USR de a critica PNL. Rămâne de văzut dacă electoratul însă e la fel de anesteziat ca trusturile mogulilor bine finanțate din bani publici sau dacă în 6 decembrie vom avea o surpriză la vot.
Oricât ar oculta realitatea, oricât de roz ne prezintă viitorul președintele Iohannis prin ochelarii săi, oamenii văd totuși realitatea din jur cu ochii lor. Văd bine cum sistemul sanitar a ajuns în pragul colapsului, cum numărul infectărilor a crescut vertiginos din cauză că autoritățile centrale au pasat prea multă vreme răspunderea în plan local. Văd cum statisticile sunt ținute jos pentru a nu panica populația în campanie, văd toate acestea și ce văd în jurul lor nu arată deloc roz.
- Citește și:
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
53 comentarii