„Romanian Design Week deschide o promisiune și o conversație pentru viitorul Bucureștiului” – Edmond Niculușcă, fondator și președinte ARCEN, ambasador RDW 2022 (Parteneriat)
Bucureștiul istoric este mai vizibil ca oricând, datorită ediției cu numărul 10 a celui mai important festival multidisciplinar din România, Romanian Design Week. Așezămintele Ion I. C. Brătianu se redeschid pentru publicul larg, moment pe care Edmond Niculușcă, fondator și președinte ARCEN, ambasador al RDW, îl vede esențial pentru viața orașului București.
Niculușcă, prin ARCEN, se ocupă de tururile ghidate din proximitate, precum și de o intervenție audio în ansamblul de patrimoniu, care punctează istoria casei pentru publicul larg.
Cât de importantă e repunerea în circuitul public a acestui ansamblu de patrimoniu, cum se desfășoară concret tururile ghidate și cum percepe Edmond Niculușcă interesul actual al locuitorilor capitalei pentru astfel de evenimente, într-un interviu exclusiv pentru G4Media, partener media RDW.
- Edmond, de ce v-ați oprit asupra Așezămintelor Ion I.C. Brătianu , de ce este important ca publicul să le descopere?
Echipa The Institute m-a invitat alături de ARCEN să participăm la povestea aniversară de 10 ani din cadrul Romanian Design Week, care va avea loc și la Așezămintele Brătianu din București. M-am bucurat nespus când am aflat că va fi, în sfârșit, deschisă reședința fostului prim-ministru interbelic Ionel Brătianu. E un gest urban esențial acela să reintroduci în viața orașului un loc închis, uitat și scos din viața locuitorilor. E totdeauna semnul însănătoșirii, al revigorării, al recuperării memoriei și al privirii spre viitor. Romanian Design Week deschide, din punctul meu de vedere, o promisiune și o conversație pentru viitorul Bucureștiului.
- Cât de important este acest moment – repunerea lor în circuit pentru publicul larg – și care e cel mai important beneficiu pe care bucureștenii îl vor avea dacă vor veni să vadă ansamblul arhitectural, dincolo de istoria din spate?
Totdeauna artiștii, designerii, arhitecții fac invizibilul vizibil, dau formă și volum și pun în lumină. Deschiderea Așezămintelor Brătianu aduce la lumină un loc invizibil al orașului istoric. Aș zice că e un moment esențial pentru viața orașului București. Așezămintele Brătianu au reprezentat un manifest pentru noua Românie care se construia după 1918. Era un manifest pentru arhitectura și designul epocii. În mijlocul Bucureștiului, un prim-ministru ridica, sub proiectul arhitectului Petre Antonescu, o vilă neoromânească în schema vilelor pariziene. Ei bine, azi, redeschiderea lor, la Romanian Design Week, stă tot sub semnul unui simbol puternic: arhitecții, designerii și creativii contemporani reactivează orașul și-l integrează în viața urbană contemporană.
- Care sunt traseele propuse pentru cele două weekend-uri de RDW și cum le-ați conturat?
Timp de două weekend-uri consecutive (14-15 și 21-22 mai), ARCEN va organiza un traseu cultural de două ore, întins pe 2 km, prin interiorul Cartierului Creativ. El pornește din granița de vest a cartierului, o recentă rană a Bucureștiului: zona Buzești-Berzei, și mai precis, din fața Sălii Radio, și se încheie chiar în interiorul Casei Brătianu din Piața Amzei, cel mai activ și mai viu colț al Bucureștiului de azi. Vorbim de un traseu care parcurge straturi urbane diverse, străzi pline de case cu curți adânci și grădini, zone dominate de imobile art deco interbelice și vile neoromânești, colțuri de cartier reactivate azi de ateliere de artiști, agenții de publicitate și birouri de arhitectură și colțuri care își așteaptă încă o nouă istorie, dar care au enorm de mult potențial pentru ceea ce ar putea deveni polul creativilor din București, locali și internaționali.
- Cum simți că se regăsește tema FORWARD a ediției RDW din acest an în evenimentele dedicate redeschiderii Așezămintelor Ion I.C Brătianu?
Romanian Design Week va reuni în programul său de anul acesta organizații, designeri, inițiative și evenimente care împreună vor aduce în prim-plan importanța și contribuția pe care industriile creative le au în proiectarea viitorului. Cum spuneam și mai sus, Romanian Design Week deschide, prin deschiderea Așezămintelor Brătianu, o promisiune și o conversație, inclusiv, pentru viitorul Bucureștiului.
- Cu ce-ți dorești să rămână publicul după ce vizitează acest ansamblu arhitectural, unul dintre cele mai apreciate exemple de arhitectură neoromânească din București?
M-aș bucura ca cei care trec pragul casei să rețină că în centrul orașului București, departe de ochii lumii, dar în colțul cel mai viu al orașului de azi, se află o bijuterie de vilă neoromânească care spune o poveste comună multor case din București: casele istorice, clădirile de patrimoniu ne vorbesc constant despre potențialul acestui oraș și despre viitorul lui.
- Cum apreciezi interesul publicului pentru astfel de evenimente, dar și pentru tururile ghidate prin locuri încărcate de istorie pe care le organizați constant la ARCEN? Încotro ne îndreptăm?
Interesul publicului pentru astfel de evenimente a crescut enorm în ultimii zece ani. E un semnal foarte bun. Pe partea de tururi și de conștientizare a importanței memoriei și patrimoniului construit al orașului, chestiune în care sunt implicat direct, sunt încrezător că foarte curând se va forma o masă critică care va putea schimba în bine lucrurile în acest oraș. E o chestiune de timp, dar suntem foarte aproape. Așteptările, nevoile, standardele oamenilor au crescut, iar asta influențează viața orașului și calitatea vieții urbane.
- De-a lungul timpului, mai multe imobile și spații au fost repuse în circuitul urban de către The Institute, organizator al RDW, cum ar fi Palatul Știrbei, Palatul Camerei de Comerț din București, Hanul Gabroveni, Piața Amzei, Garajele Cobălcescu, Palatul Telefoanelor, Palatul Oscar Maugsch sau Combinatul Fondului Plastic. Cum vedeți în prezent efectele acestui efort, cum au câștigat locuitorii în urma acestui demers? Câte astfel de spații mai ascunde capitala?
Invizibilitatea orașului devine vizibilă. Bucureștiul este un oraș cu un potențial enorm. Și e doar începutul unei schimbări în bine. Așa pare. Dar marile schimbări iau timp. Bucureștiul e plin de astfel de locuri. Vă dau doar 3 exemple: fosta fabrică de trăsuri din cartierul Mântuleasa (strada Romulus), halele Berzei 21 și Hanul Solacolu. Un astfel de loc deschis e un câștig pentru cultura orașului și pentru spațiul public bucureștean. Iar acolo unde e spațiu public e mai multă libertate, mai multă creativitate, mai mult dialog și, în mod firesc, mai multă democrație.
În perioada 14-22 mai, Așezămintele Ion I.C. Brătianu iau numele de Design House, iar publicul este invitat să descopere un concept inedit: în fiecare zi, spațiul va fi reconfigurat și va găzdui o altă expoziție personală semnată de un designer român, din zona designului de produs, a designului grafic sau a designului vestimentar. Totodată, vizitatorii îi vor putea întâlni personal pe designerii care vor fi prezenți la fața locului în ziua dedicată expoziției lor.
Romanian Design Week deschide, pe parcursul celor 9 zile de festival, nu doar interiorul Așezămintelor Ion I.C. Brătianu, ci caută să integreze în experiența locuitorilor Bucureștiului și parcul I.C. Brătianu, spre care are deschidere ansamblul de patrimoniu.
Design House: Așezămintele Ion I.C. Brătianu este organizat de Romanian Design Week cu sprijinul OAR București și al Bibliotecii Naționale a României și în parteneriat cu ExpoArte.
Pentru programul complet RDW 2022 și actualizări ale acestuia, accesați pagina de Facebook a evenimentului, aici. Biletele pentru acces la festival pot fi achiziționate online de pe Eventbook, aici, sau offline, din rețeaua Eventbook de aici.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
© 2024 G4Media.ro - Toate drepturile rezervate
Acest site foloseşte cookie-uri.
Website găzduit de Presslabs.