G4Media.ro

Românii preferă mașinile la mâna a doua în defavoarea celor noi. Un…

sursa foto: G4Media/ Andreea Pavel

Românii preferă mașinile la mâna a doua în defavoarea celor noi. Un fenomen cu consecinţe asupra mediului, sănătăţii populaţiei şi a siguranţei în trafic

În primele zece luni ale acestui an, înmatriculările de autoturisme noi au atins valoarea de 121.404 unități după ce au crescut cu aproape 15%, față de aceeaşi perioadă a anului trecut, arată datele publicate de curând de Asociația Constructorilor Auto din România (ACAROM). Dar numărul maşinilor noi este la jumătate faţă de înmatriculările mașinilor second hand. Un fapt care are consecinte puternice asupra mediului şi nu în ultimul rând, asupra sănătăţii populaţiei.

„Trebuie să găsim metode prin care să le descurajăm şi aici sunt două niveluri la care se poate lucra: la nivel de legislaţie, prin care să stabilim nişte baremuri de impozitare mai mari pentru maşinile cu o poluare peste un anumit nivel pe care ni-l dorim, sau la nivel de reglementare locală, prin care primăriile să-şi stabilească singure faptul că în anumite zone din oraş nu ai voie cu maşină mai veche de cinci ani, sau cu o poluare mai mare de un anumit număr de grame pe km parcurs, de exemplu”, este de părere, Raul Pop, specialist în politici de mediu.

Peste două treimi din maşinile din România sunt mai vechi de 15 ani. Potrivit datelor oficiale, din cele aproape 8 milioane de autoturisme inmatriculate in Romania, 2,4 milioane au o vechime între 16 si 20 de ani, iar 2,5 milioane sunt mai vechi de 20 de ani.

O situaţie care duce la creşterea nesiguranţei în trafic, cât şi a încurajării pieţei negre, în defavoarea service-urilor autorizate.

„În foarte multe situaţii, preţul reparaţiei poate ajunge şi la valoarea maşinii şi atunci românii nu le mai repară, sau le repară la minim, cât să mai poată circula cu ele şi se pune problema siguranţei circulaţiei. Maşinile la mâna a doua încurajează piaţa neagră pentru că românul care nu are bani se duce acolo unde este mai ieftin, unde este nefiscalizat”, a declarat Dan Barbu, preşedinte, Asociaţia Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI).

Potivit unui studiu făcut de CarVertical, siguranţa nu se afla printre priorităţile de top ale românilor. După preț, românii în căutare de mașini second hand sunt interesați de starea tehnică a mașinii. În același timp, emisiile de carbon, țara de origine a mașinii și siguranța nu se regăsesc printre priorități.

Potrivit aceluiaşi studiu, 44.8% dintre cumpărătorii români consideră prețul ca fiind cel mai important factor atunci când se gândesc la achiziționarea unei mașini la mâna a doua. În ceea ce privește sumele pe care românii sunt dispuși să le cheltuie pe o mașină la mână a doua, aproximativ 8.9% decid să opteze pentru un vehicul de până la 4.900 de lei. Cea mai populară categorie de preț este cea cuprinsă între 4.900 și 14.800 de lei.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

9 comentarii

  1. Asta pentru ca cei care le cumpara sunt cetateni de mana a doua si accepta orice ciuruc adus din Germania cu 2 milioane de km la bord si cu tabla ciuruita pe dedesubt.

    • Dacia Logan 2021 are 2 stele EuroNCAP. Ti-ai plimba copilul cu asa ceva?
      Eu nu, prefer ciurucul din Germania. In rest eu ma plimb pe motor ca nu imi place sa stau in trafic…

    • E vorba de masinile second hand nu de cirucurile facute in Romanica sau ramasitele de masini aduse din Germania si reasamblate in spatele palatelor cu turnulete din Romanica. Fiecare isi ia masina pe care si-o permite. Cei ce iau la mana a doua isi asuma.

    • Daca tu crezi ca dupa 500k+ de km te mai poti baza pe alea 5 stele NCAP iti urez mult succes.

    • In 500k de km se subtiaza tabla? 🤣🤣🤣

  2. Interesant că persoanele care comentează sunt fie producători de mașini, service-urile și un așa zis expert de mediu. Evident că au interese financiare și se pare că nu se descurcă să facă suficienți bani din piața liberă așa că se bazează ca statul să țină cântarul în favoarea lor. Cât despre expertul de mediu se vede cât de mult îl duce capul când dorește interzicerea mașinilor mai vechi de 5 ani. Precis este un pierde vară care nu a avut un job serios în viața lui și nu și-a permis vreodată ceva. În orice caz cu această atitudine nu poate fi decât un taliban fundamentalist de mediu de genul care mai mult rău face prin măsurile pe care le cere, fiind un habarnist la toate capitolele.

  3. Articolul este probabil promovat de producătorii de autoturisme (ACAROM), fără marcaj P.

    România este statul cu cei mai săraci cetățeni din UE! România, nu Bulgaria!

    Rațional, cine își poate imagina că românii preferă să cumpere un Mercedes, ori Audi etc. rulat, pentru că nu le plac cele noi?! Stimate domnule Bogdan Dascălu, românii sunt săraci!

    • Săraci dar fuduli. Preferă un cazan cu 200 mii de km declarați, 350 mii reali, versus un Sandero nou.

  4. Articolul e bazat pe o idee profund gresita.
    Toate masinile in circulatie trebuie sa treaca inspectia periodica deci, daca inspectia se face pe bune, sunt functionale, sigure si au emisii in limitele legii. Asta e valabil la fel de bine pentru masini noi cat si cele care au avut mai multi proprietari.
    Cu ce schimba starea lor de functionare sau emisiile lor faptul ca le-a mai detinut cineva inaintea mea?
    Sa mai punctam ca o mare parte din poluarea cauzata de o masina (aproape toata pentru electrice) este facuta in timpul fabricatiei. Productia otelulului, plasticelor si altor materiale componente implica poluare, CO2 si alte mizerii aruncate in atmosfera, la fel si transportul, asamblarea, distributia si vanzarea etc. Toate polueaza. Asa ca cel mai bun lucru pe care il poti face cu o masina veche, din punct de vedere ecologic, este sa o folosesti pana nu mai poate fi reparata decat cu o risipa mare de resurse. Nu sa o inlocuiesti imediat ce nu mai e modelul de ultimul răcnet.
    De aceea toate programele care imping catre productia si vanzarea de masini noi, inclusiv Rabla, sunt anti-ecologice. Guvernele ar trebui de fapt sa incurajeze reparatiile.
    Toata argumentația mea se bazează, reamintesc, pe premisa ca inspecția periodica se face pe bune. Iar daca nu se face, soluția nu e sa umbli numai cu masini noi ci sa elimini coruptia inspectorilor.