G4Media.ro

Sabotarea Educației prin ordonanța trenuleț sau cum i-au livrat politicienii lui Daniel…

Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Sabotarea Educației prin ordonanța trenuleț sau cum i-au livrat politicienii lui Daniel David un portofoliu ca o mașină fără volan, frână, faruri și rezervor aproape gol

Cele mai importante măsuri prevăzute în programul de guvernare pe Educație al coaliției PSD-PNL-UDMR-minorități au fost blocate în 2025 de „ordonanța trenuleț”. Este vorba despre OUG 156/2024. În cele mai recente declarații, ca reacție la ordonanța trenuleț, noul ministru al Educației, Daniel David, menționa faptul că o să se sprijine pe programul de guvernare și că o să aibă spațiu să aplice unele măsuri din documentul pe baza căruia Guvernul Ciolacu 2 a obținut votul de încredere al Parlamentului. Prin votul Legislativului, programul de Guvernare devine act normativ.

Cu toate acestea, ordonanța-trenuleț, adoptată în penultima zi din 2024 și intrată deja în vigoare, suspendă, blochează, întrerupe sau amână cele mai importante dintre măsurile prevăzute în programul de Guvernare pe Educație, potrivit analizei Edupedu.ro.

Practic, Daniel David, ministru apolitic în Guvernul actual, a primit un portofoliu care îi permite doar să administreze treburile curente, fără prea mult spațiu pentru reformă, schimbare, dezvoltare sau soluții reale. Nu poate crește salariile, nu poate da bonusuri pentru performanță, așa cum a declarat recent că are intenția, nu poate organiza concursurile de angajare – titularizarea – pentru că memorandumul despre care ministrul susține ca i-ar permite să organizeze concursul de titularizare în 2025 este un act care și-a produs efectele doar pentru posturile scoase la concurs în 2024.

În plus, nu se poate da o derogare de la un act normativ (ordonanță de urgență/lege) printr-un act administrativ (memorandum). O scrie negru pe alb Consiliul Legislativ chiar în avizul dat ordonanței trenuleț: „întrucât de la o normă de rangul legii nu se poate deroga decât printr-o normă de același rang, este necesară revederea formularii «pe bază de memorandum …aprobat de către Guvern», deoarece memorandumul nu este un act normativ, ci este doar un act intern al Guvernului (potrivit art. 10 alin. (3) din Regulamentul privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea şi prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum şi a altor documente, în vederea adoptării/aprobării, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 561/2009, cu modificările si completările ulterioare)”.

Consiliul Legislativ surprinde perfect în avizul său motivul pentru care sunt blocate angajările în instituții publice: politizarea excesivă a acestora și controlarea lor.

Adică exact ce se întâmplă în inspectoratele școlare, în casele corpului didactic, unde niciun concurs pe posturile de conducere și cele de inspectori nu a mai avut loc dinainte de 2019: „Adoptarea soluțiilor legislative preconizate (n. red. blocarea angajărilor în instituții și autorități publice) ar avea ca efect prelungirea perioadei în care aceste concursuri sau examene nu au putut fi organizate la peste doi ani și jumătate, prelungire de natură a afecta activitatea instituțiilor publice vizate de acest articol, prin împiedicarea acestora de a angaja un număr suficient de persoane competente pentru îndeplinirea optimă a tuturor sarcinilor”.

„Astfel, ca urmare a deficitului de capital uman, personalul actual este nevoit să preia sarcini suplimentare, ceea ce ar putea duce, în timp, la o scădere a calității activității desfășurate de instituție. În plus, neocuparea prin concurs a funcțiilor de conducere în această perioadă creează premisele ocupării acestor funcții de către persoane promovate temporar pentru exercitarea funcțiilor de conducere, și nu de către persoane care fac dovada că sunt cele mai potrivite pentru ocuparea funcției prin promovarea concursului, situație care afectează, de asemenea, activitatea respectivelor instituții, atât prin lipsirea acestora de posibilitatea de a-și selecta personalul pe criterii de competență, cât și prin instabilitatea prelungită, determinată de exercitarea cu caracter temporar a funcțiilor publice de conducere”, mai scrie Consiliul Legislativ.

Dacă ar fi să comparăm portofoliul de ministru al Educației și Cercetării cu un vehicul, atunci acesta nu are volan – ministrul nu poate stabili nicio direcție pe care să o aplice imediat. Oricât ar vrea Daniel David să-și impună viziunea, nu poate și din cauza ordonanței trenuleț, și pentru că cheltuielile sale sunt blocate de un buget limitat. Nu are nici frână, obiectivul anunțat de David a fost aplicarea legilor Deca-Iohannis, deci nu are nici mandat și nici intenția declarată de a regândi sau modifica cadrul legislativ, după cum a anunțat în primul interviu acordat Edupedu.ro imediat după preluarea mandatului.

Citește analiza integrală pe Edupedu.ro.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

9 comentarii

  1. prelungirea lui iohanis si la educatie!
    doar suntem o tara sub educata!

  2. La privat suna aiurea fraza asta: „Astfel, ca urmare a deficitului de capital uman, personalul actual este nevoit să preia sarcini suplimentare, ceea ce ar putea duce, în timp, la o scădere a calității activității desfășurate de instituție” ha ha ha. Unu trebuie sa dea numere de intrare si altu sa le scrie in registru. Al treilea face fotocopii…

  3. Sau cum bolsevicul si’a dat seama ca ce se lauda ca va face, e greu de facut si a renuntat

  4. Iată ce prevede metodologia-cadru de mobilitate pentru anul școlar 2024-2025

    Art. 31 – „(5) Personalul didactic de predare titular din învăţământul preuniversitar căruia nu i s-a emis decizia de pensionare şi care până la data de 1 septembrie 2024 nu împlineşte vârsta de 70 de ani, poate fi menţinut în activitate ca titular, în funcţia didactică, la cerere, în anul şcolar 2024-2025, potrivit prevederilor art. 229 alin. (11) din Legea nr. 198/2023, cu modificările ulterioare, conform prezentei Metodologii”, conform documentului publicat în Monitorul Oficial.

    cei de mai sus au salarii foarte mari datorita vechimii.

    Potrivit Legii Educației, în grupa mică, la grădiniță, ar trebui să fie cel mult 9 copii. La școala primară 22, iar la liceu 26.
    Unitățile de învățământ au format clase noi, ca să se conformeze regulii. Acum însă, trebuie să angajeze și profesori pentru ele.
    Pe lângă educatori, învățători și profesori, este nevoie și de alte categorii de personal.
    Consilieri școlari, logopezi, profesori de sprijin pentru copiii cu cerințe educaționale speciale, îngrijitoare pentru creșe și grădinițe.
    Noua lege a învățământului, respectiv Legea 198/2023, prevede, la articolul 207 alin. (11), că “norma didactică de predare-învățare-evaluare (…) pentru personalul didactic de predare și de instruire practică cu o vechime în învățământ de peste 15 ani și cu gradul didactic I se poate reduce cu două ore săptămânal, la cerere, fără diminuarea salariului”.

    Totuși, profesorii cu o vechime în învățământ de peste 15 ani nu pot cere, în prezent, reducerea normei, deoarece, prin OUG 115/2023, apărută la finalul anului, s-a stabilit că aplicarea măsurii se amână până la începutul anului școlar 2025-2026.

    În schimb, așa cum stabilește ordonanța apărută recent, “până la intrarea în vigoare a prevederilor art. 207 alin. (11), Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 (…), beneficiază de reducerea normei didactice de predare-învățare-evaluare cu două ore săptămânal, la cerere, fără diminuarea salariului personalul didactic de predare și de instruire practică cu o vechime în învățământ de peste 25 ani și cu gradul didactic I”.

    Așadar, până la începutul anului școlar 2025-2026, doar profesorii cu o vechime în învățământ de peste 25 ani și cu gradul didactic I pot cere reducerea normei didactice, nu și cei cu o vechime de peste 15 ani.

    Norma didactică de predare-învățare-evaluare, de instruire practică și de evaluare curentă a antepreșcolarilor/ preșcolarilor și a elevilor în clasă reprezintă, potrivit noii legi a învățământului, numărul de ore corespunzător activităților amintite și se stabilește după cum urmează:
    18 ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul gimnazial, liceal și postliceal, pentru profesorii din unitățile și clasele cu program integrat și suplimentar de artă și sportiv, precum și din unitățile de educație extrașcolară, care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;
    24 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;
    pentru personalul didactic de predare din învățământul special, norma didactică se stabilește astfel: învățători, profesori la predare, profesori care efectuează terapiile specifice – 16 ore pe săptămână; învățător-educator, institutor-educator, profesor-educator, profesor preparator (nevăzător), maistru-instructor și profesor pentru instruire practică – 20 de ore pe săptămână.

    In Romania avem o casta privilegiata : Educatia care nu produce mare lucru!

  5. Aveti salarii prea mari pentru timpul petrecut la munca si sunteti prea multi!

  6. Meditatiile sunt declarate la ANAF?
    Exemplu : un profesor de matematica pretinde 100 de lei pentru 2 ore de meditatie elev liceu.

  7. Numărăm anii pierduți, atât putem!

  8. Un aparator de plagiat in fruntea Min Educatiei. Penibil

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.