G4Media.ro

Șapte pagini neasumate de Facebook au plătit peste 60.000 de euro în…

sursa foto: Facebook / Ads library

Șapte pagini neasumate de Facebook au plătit peste 60.000 de euro în prima săptămână de campanie: Cele mai multe postări, anti-Nicușor Dan, dar și anti-Simion și Antonescu / Bani pentru Ponta și Lasconi, ”victimele sistemului” / Doar două pagini au fost șterse

Șapte pagini neasumate de Facebook au plătit peste 60.000 de euro în prima săptămână de campanie pentru reclame anti sau pro anumiți candidați la alegerile prezidențiale din 4 mai: Cele mai multe postări sunt anti-Nicușor Dan, dar și anti-George Simion sau anti-Crin Antonescu/Marcel Ciolacu. Mai multe postări au fost sponsorizate pentru Victor Ponta și Elena Lasconi, în postura de ”victimele sistemului”. Doar două din cele șapte pagini analizate au fost șterse. 

  • G4Media și Info Sud-Est au analizat datele publice din Meta (Facebook, Instagram) pentru paginile neasumate care au plătit cei mai mulți bani pentru postări nemarcate, sponsorizate, cu conținut politic. Cifrele sunt valabile pentru intervalul 5-12 aprilie.

Șapte pagini de Facebook neasumate au plătit peste 60.000 de euro în prima săptămână de campanie pe reclame nemarcate și care rulează împotriva unor candidați la prezidențiale și în favoarea altora, arată o analiză a informațiilor publice din Meta făcută de G4Media pe intervalul 5-12 aprilie. Doar două dintre cele șapte pagini au fost șterse de la începutul campaniei, restul fiind active în continuare. 

Aproape toate postările sunt anti-Nicușor Dan și conțin și mesaje trunchiate sau făcute cu AI, dar sunt și câteva postări anti-George Simion (candidatul AUR), anti-Marcel Ciolacu, PSD sau anti-Crin Antonescu (candidatul coaliției de guvernare PSD-PNL-UDMR, susținută de minorități).

Una dintre pagini îl promovează pe Victor Ponta după scandalul inundațiilor cu o postare plătită cu 4000-4500 lei și care rostogolește ideea unei ”făcături a sistemului” care s-a activat împotriva lui Ponta.

Cei mai mulți bani pentru o postare s-au dus într-un video în care Elena Lasconi relatează cum Nicușor Dan i-ar fi cerut să se retragă pentru Nicolae Ciucă (aproape 30.000 lei). 

 România în Focus 

Are 13 postări plătite în intervalul 5 – 12 aprilie, cele mai multe dintre paginile analizate.

Prima postare din acest interval este sponsorizată începând cu 6 aprilie, iar alte 12 postări au fost sponsorizate în 9 aprilie, a doua zi după ce USR a anunțat că îi retrage sprijinul Elenei Lasconi și îl sprijină pe Nicușor Dan, pentru că, spun liderii partidului, șefa USR apărea în sondajele interne pe locul 4, la mare distanță de primii trei candidați. 

reclame romania in focus nicusor dan
sursa foto: Facebook / Ads library

Cea mai mare sumă (15.000-20.000 de lei) a fost plătită de ”România în focus” pentru distribuirea unei postări însoțită de mesajul ”Nicusor combinator de sistem”, cu impact de peste 1 milion de utilizatori, în care Elena Lasconi îi spune jurnalistului Ionuț Cristache cum Nicușor Dan i-ar fi cerut ”să meargă la Stejarii să discute” și să se retragă din cursa prezidențială pentru Nicolae Ciucă (în 2024). 

elena lasconi nicusor dan romania in focus
sursa foto: Facebook / Ads library

Alți 7000-8000 de lei au fost plătiți pentru o postare în care Nicușor Dan și Marcel Ciolacu sunt acuzați de blat și impostură, iar Nicușor e numit ”Nicușoros”. 

Alți peste 13.000 de lei au ajuns în trei postări în care George Simion, dat de sondaje pe primul loc, este făcut ”trădător” și apare într-o poză cu Marcel Ciolacu, ”analfabet” dar nu este clar dacă video cu un dezacord rostit de șeful AUR e real sau cu AI, iar într-o altă postare este ”dezlipit” de Călin Georgescu și este prezentat un colaj cu secvențe care conțin violență și la care Simion a luat parte. 

george simion meta facebook
sursa foto: Facebook / Ads library
simion georgescu romania in focus
sursa foto: Facebook / Ads library
simion ciolacu facebook
sursa foto: Facebook / Ads library

Între 10.000-15.000 lei au fost plătiți pentru o postare în care Crin Antonescu se ridică de la masa unei conferințe și mută un scaun, cu mesajul neprobat că ar fi consumat alcool, însă la prima vedere clipul nu pare real. 

crin antonescu romania in focus
sursa foto: Facebook / Ads library

Din cele 13 postări de pe această pagină, 5 sunt cu Dan, 4 fac referire la Simion, iar alte 4 au legătură cu Crin Antonescu/Marcel Ciolacu. 

Pulsul României

Are 5 postări plătite în intervalul menționat: una anti-Antonescu, una anti-Simion, două anti-Nicușor Dan și una pro-Ponta. 

Cei mai mulți bani pentru o postare (20.000-25.000 lei) au fost plătiți pentru o secvență video trunchiată în care Nicușor Dan este numit ”Nicușor Fundishor” și din care reiese că acesta susține ”propaganda LGBT” la orele de educație sexuală. 

nicusor dan lgbt
sursa foto: Facebook / Ads library

Nicușor Dan nu s-a poziționat față de relațiile oficiale între două persoane de același sex, ci a spus că parteneriatul civil între două persoane de acelaşi sex este un subiect ”pe care societatea trebuie să îl dezbată”. Dan a declarat că este pentru introducerea educației sexuale în școli (fără a menționa ceva despre LGBT) din clasele a 6-a, a 7-a.

A doua cea mai scumpă postare (15.000-20.000 lei) este tot una scoasă din context, în care apare Nicușor Dan în care ar spune, într-un interviu cu Valeriu Nicolae, că a fost prost de foarte multe ori. 

Următoarea cea mai plătită postarea este una de ”victimizare” a lui Victor Ponta care ”ar fi fost atacat de boții lui Ciolacu” după subiectul inundațiilor, subiect care este ”o făcătură a sistemului”. Recent, și Victor Ponta a postat pe TikTok despre cum a fost ”atacat de boți” pe rețeaua chinezească. Vezi detalii aici. 

ponta tiktok
sursa foto: Facebook / Ads library

Fluxdestiri

Are 8 postări sponsorizate începând cu 5 aprilie. 

Pe această pagină, cei mai mulți bani pe o postare (7000-8000 lei) au mers într-un video despre cum Elena Lasconi, ”primul candidat USR care ajunge în turul doi”, a fost ”mazilită” de la șefia partidului după ce ”penibilii din USR” au fost convinși de Nicușor Dan să îl susțină.

lasconi flux de stiri
sursa foto: Facebook / Ads library

Alți 2500-3000 lei au fost plătiți pentru o postare anti-George Simion și aceeași sumă pentru o postare în care Crin Antonescu este criticat pentru că a afișat un panou electoral în limba maghiară. 

Din cele 8 postări, 6 sunt împotriva lui Nicușor Dan, 1 anti-Simion și 1 anti-Antonescu. 

Diaspora Conectată

Are 8 postări sponsorizate în prima săptămână de campanie, 7 împotriva lui Nicușor Dan, iar una dintre ele (plătită cu 2000-2500 lei) este aceeași de pe pagina ”România în focus”, în care Elena Lasconi îi spune jurnalistului Ionuț Cristache cum Nicușor Dan i-ar fi cerut ”să meargă la Stejarii să discute” și să se retragă din cursa prezidențială pentru Nicolae Ciucă (în 2024). 

Cealaltă postare este anti-Antonescu (2500-3000 lei), aceeași de pe ”Fluxdeștiri”, în care candidatul PSD-PNL-UDMR-Minorități este criticat pentru că a afișat un panou electoral în limba maghiară. 

Toți pentru unul 

Pagina are două postări sponsorizate în intervalul analizat, ambele împotriva lui Nicușor Dan, cu critici la activitatea sa ca primar al Bucureștiului, din care o postare conține imagini generate cu AI. 

nicusor dan AI
sursa foto: Facebook / Ads library

Celelalte două pagini erau ”Oameni de AUR” și ”România pe primul loc”, care au fost șterse. 

Cenzura BEC

Jurnalistul Cristian Pantazi a arătat într-un editorial pentru G4Media cum România a ajuns într-un moment critic pentru democrație, după ce Biroul Electoral Central a reinstaurat cenzura în social media, interpretând în mod eronat, voit sau nu, o dispoziție UE. 

”Personaje neafiliate politic, unele cunoscute precum Cristi Danileț ori Adrian Papahagi, altele nu, sunt cenzurate zilnic de Biroul Electoral Central (BEC) pe baza unei interpretări complet eronate a legislației europene. BEC a luat în ultimele zece zile nu mai puțin de 166 de decizii prin care cere marilor platforme sociale să cenzureze postările unor personaje. BEC, populat cu personaje necunoscute marelui public, se transformă într-o instituție orwelliană care plantează semințele unei restrângeri drastice a libertății de exprimare.

  • Ce face mai exact BEC? Cere marilor rețele Facebook ori Tiktok să șteargă postări prin care diferite persoane își exprimă opinii politice în campania electorală. Motivul cererii de cenzurare? BEC consideră că aceste persoane sunt ”actori politici”, ceea ce i-ar supune unor reglementări drastice la nivel european și local.

Doar că premisa de la care pleacă Biroul Electoral Central este una pur și simplu greșită. BEC invocă în toate deciziile sale Regulamentul UE 900 din 2024, care definește extrem de clar actorii politici și modul în care aceștia au dreptul să facă publicitate politică. Or, textul foarte clar al Regulamentului UE arată că nici Danileț, nici Papahagi, nici alte zeci de persoane private nu sunt actori politici”. 

Citește integral pe G4Media.

30.000 de euro în reclame anti-Nicușor Dan, Crin Antonescu sau George Simion, cu trei luni înainte de campania oficială

Jurnaliștii Context.ro au realizat o analiză similară publicată în 9 aprilie, în care au arătat cum, în 27 martie, patru pagini de Facebook și-au schimbat numele și au început să ruleze pe platforma Meta videouri care conțineau diverse atacuri la adresa candidaților la președinție George Simion, Crin Antonescu și, cel mai frecvent, Nicușor Dan. 

Paginile au cheltuit, în total, aproximativ 157.000 lei pe postări sponsorizate, timp de trei luni înainte de startul campaniei electorale oficiale, în 4 aprilie. 

“Ora de Constanța”, “Ora de Moldova”, “Ora de Oltenia” au devenit “Pulsul României”, “Diaspora Conectată” și “Toți pentru unul”, iar “Kuratenie generala” a fost redenumită “România în Focus”, pe data de 27 martie, scrie Context.ro.

Paginile au reclame plătite de același utilizator, potrivit detaliilor din platforma Meta, care arată că a fost folosit un număr de telefon identic atunci când postările au fost plătite. Același număr de telefon a fost folosit și pentru postările pro Ponta sponsorizate de pagina “România pe primul loc”, care a fost ștearsă. Despre această rețea de pagini a scris și Digi24.ro. De asemenea, Expert Forum (EFOR) a inclus și aceste pagini în analiza finanțării competitorilor electorali în precampanie. Citește integral pe Context.ro.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

1 comentariu

  1. Coruptii sunt atat de disperati sa-si pastreze functiile, pt a fura in continuare, incat risipesc banii nostri pe atacuri contra candidatilor, care au sanse.